pajeron paisuntasäiliö

P

pajje

Guest
Onko näin että kansi on paskana?Pajeroni paisuntasäiliöön tulee ilmaa. Muuten kaikki kondiksessa. Ei keitä, vesi ei haihdu/vähene, öljyt ok, syylari ei kupli. missä vika?
Niin kuin huomaatte toivon jotain pienempää,helppoa vikaa.
Olen tälläinen tekemällä oppii korjaaja, joten viisaammat löytyykö neuvoja.

Pajje
 
kyllä kupliminen on selvä merkki kansiviasta, minulla ainakin tuli tasaseen tahtiin kuplaa tyhjäkäynnillä, vaikkei se vielä työntänyt kaikkia vesiä pihalle... syylari ei kupli, koska ilma tulee ylävesiletkua pitkin...

lue "Pajeron omistajan arkea" thread, siitä oppii kaikenlaista.

Paljonko autollasi on ajettu? Jos on about (yli) 300tkm ajettu, niin voit luultavasti sanoa morjens kannelle..
 
Kyllä taitaa olla kansivika. Teoreettinen mahdollisuus on että syylarin korkki on rikki ja falskaa paineita paisuntasäiliöön.

Mulla meni kansi just noilla oireilla tossa 450 tkm kohdalla. Nyt on liki 500 tkm ja hyvin pyhkii.

Jos teet kansihomman niin osta uusi kansi (tehdään uusiotuotantona) ja alkuperäinen kansipahvi (muut epävarmoja). Samalla tutki vesipumppu, olis hyvä vaihtaa samalla kun etupuolen joutuu muutenki purkamaan.
 
Kiitokset vastauksista.
autolla on ajettu 300tkm eli pahalta näyttää. No, mutta nyt tiedän missä vika on, ei muuta kun hommiin. Onkohan liian vaativa homma meikäläiselle = eli kuinka pahasti tuossa voi ryssiä. Onko ehdotuksia missä kannattais laittaa?

Pajje
 
Yksi huomioitava pointti veden häviämiseen ! eli siis jos nestettä häviää järjestelmästä, kannattaa katsoa myös sen lisälämmittimen kennon kunto ( tosin tuo kyllä höyryää ainakin kylmemmällä näkyvästikkin, mutta helpoiten sen tsekkaa raottamalla sitä läpiviennin suojakumia lämmittimen kaukalon pohjassa.
Tosin kyseisessä tapauksessahan ei vettä hävinnyt ::)
 
Lueppa nyt tämä ja tämä KOKONAAN, näistä selviää ainakin osa kansirempan karikoista, sitten on helpompi päätellä kannattaako hommaan ryhtyä itse vaiko ei...

ETSI-toiminto tuolla ylhäällä on muuten tosi kätevä. :)
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Kertokaapa viisaat mikä vika? 2.5 tdi pajero -88 kyseessä. Kansi hiottu 1000 km sitten.syylärin korkki vaihdettu uus. Nesteet katoaa syyläristä,mutta paisuntasäiliössä pysyy ylärajoissa. Letkuvuotoa epäilen.. missähän vikanen.. :-\

Niin tosiaan kansi ponnistettu..ei halkeamia :D
Syylärin korkki merkkiä "?"..tarvike.. mitä maksaa alkuperäinen?
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Hiottu? Ei muuten halkeamat häviä kannesta vaikka sitä kuinka hioo. ;D
Eli jos on tosiaan vain hiottu, niin kansivian mahdollisuus on edelleen olemassa.

Vuotomahdollisuuksista takalämppäri tuolla olikin jo mainittu, jos letkuvuotoa epäilet. Muuten se voikin sitten olla ihan missä letkussa tahansa, jäähdytinneste kyllä jättää sellaiset valkoiset jäljet kuivuessaan. Eli ei muuta kuin lampun kanssa etsimään.
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Phantom sanoi
syylärin korkki vaihdettu uus. Nesteet katoaa syyläristä,mutta paisuntasäiliössä pysyy ylärajoissa.
Ettei olis taas tuupattu toyotan korkki sinne,ja toivottu että toimii.?
KAIKKI tarvikekorkit meinaan ei toimi mitsuissa,vaikka ulkoisesti äkkiseltään samalta näyttävätkin.

Itselläkin kävi Triton&Gates merkkisten korkkien kanssa niin,että hienosti tuli syyläristä lämmetessään vedet paisariin,mutta jäähtyessään ei sitten päässytkään imemään.

Ongelma poistui alkuperäisellä..
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

no on ilmeisesti munkin pajerosta vm-89 kansi menossa vissiin kun pitkällä ajolla tyhjentää paisuntäsäiliön ja syylärin tyhjäks, lyhyellä noin 100km päivässä ei sitä tee! nesteet pysyy sisällä! eli mihin voi noi nesteet tyhjentyä mitään vuotoa ei missään näy? mittaris täl hetkellä 396tkm kansi remppaa ei tehty on jokapäiväisessä ajossa muuten toimii hyvin!! :nykii
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

takalämppäri letkuineen on ilmeisesti aika yleinen vuotopaikka kans. Eikä se välttämättä vuoda vasta ku lämpimänä ja korkeammilla kierroksilla, eli tielle ajossa.
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Sama ongelma omassa -90 mallisessa. Pari litraa voi syyläristä hävitä viikossa. Ainut huomiota herättävä juttu on kun laittaa aamuisin käyntiin niin tyhjäkaynnillä alkaa parin minuutin kuluttua tulla putken päästä vahvasti harmaata savua, ei siis sinistä ja lievästi bensa haisee auton takana. Onko kansi/kannet sökö? Ja onko kukaan koeponnistanut ilmalla tyhjää järjestelmää ja suihkutellut vuodonilmaisinta? Ja mikähän olisi oikea ponnistuspaine? Onko mahdollista että tuo bensan haju johtuisi k.....sta suuttimesta?

Kun ostin auton niin käynti oli jatkuvasti nykivää ja kone kalkatti kuin oljyä ei olisi ollutkaan. Ja vielä kun laitoin Helixiä, tumman harmaa kannu, niin ongelma vain paheni. Tuohon auttoi ihmeesti CRC:n Engine Flush. Pari tölkkiä vanhan öljyn joukkoon ennen vaihtoa, tyhjäkäyntiä puoli tuntia, uudet öljyt sisään, ja jo kuullosti paremmalta. Hyvin tuntui tukkoiset oljykanavat avutuvan tuolla aineella.

Ja vielä sellaista kysyisin, kun kansipahveista on monta juttua täältäkin lukenut, niin onko kenelläkään kokemusta kuparisista? Vesileikkuufirmassa saisi edullisesti teetettyä. Vai onko mahdoton yhtälö lohkon, kannen ja pinnapulttien materiaalierojen takia? Vai laittaisiko pelkät tulirenkaat kuparista?
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Oma L:llä näyttäis tuuppaavan nesteitä pihalle syylärin propellia pyörittävän akselin juuresta. Oli juuri tunnin piuhan päässä ja oikein tippumalla tippu nestettä alle. Mikähän tiiviste sieltä on mennyt? Onko paha vaihdettava?
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

flektihän on vesipumpussa kiinni. Ja sinne ei taida uusia tiivisteitä saaha. Siis vesipumppukauppaan
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

3000V6:lle;
Bensan haju siellä auton peräpäässä voi hyvinkin johtua bensatankin vuodosta. Itselläni vuosi bensan paluuputki siinä läpivientilaipan kohdalla.
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Meikäläiselläkin katoaa paisuntasäiliöstä nesteet jo n. 30-40km:n ajolla. ja ihan kuin kannen välistä puskisi??? ???
What?! ??? ???
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

sissi69 sanoi
Meikäläiselläkin katoaa paisuntasäiliöstä nesteet jo n. 30-40km:n ajolla. ja ihan kuin kannen välistä puskisi??? ???
What?! ??? ???

Niin tekee mullakin. Ratkaisu ongelmaan oli se ettei laita paisariin mitään ;D niin ei sitten häviäkkään minnekkään.
Sen se aina vain tyhjensi. ei syyläristä
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Mulla oli syylärin korkista tiivisteet revenny, niin tyhjeni paisuntasäiliön ylivuotoletkusta valkoisena vaahtona pikku hiljaa.
Ilmaahan se oli. Meinasin jo pelästyä että ois öljyä seassa...
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Mulla on muuten jotain valkoista mömmöä syylarin nesteessä niin kuin paisuntasäiliön pohjalla ::)
 
Vs: pajeron paisuntasäiliö

Aiemmin kirjoitin että omasta Pajerostani hävisi vettä jonnekin, ja käynti oli epätasaista ja nykivää, ja nyt on ogelmat ratkaistu viimeinkin.

Kaikenlaisia lisäaineita tuli tuossa 7kk:n aikana käytettyä, polttoainejärjestelmän puhdistusaineita, öljykanavien puhdistusaineita, venttiilien/suuttimien puhdistusaineita, oktaaninkorottajaa ym ym. Myös kansipahvit tuli vaihdettua ja kannessa kiinni olevat anturit, lambda, bensapumppu, suodatin, syylärin korkki jne. Rahaa vain tuntui menevän ja hetken kuluttua ongelmat ilmenivät taas entistä pahempina.

Muutamaan seikkaan tuli kiinnitettyä huomiota ed. ajalta. Kylmänä käydessä kone savutti aika tavalla, ja jonkun verran myös lämpimänä.
Viimeiset pari kuukautta savutus oli jo aika pahaa ja käynti koko ajan rykivää. Ja raaka bensiinin haju senkuin voimistui kun koneen käynnisti.

Ja tuo asia alkoi yhä enemmän vaivaamaan, kun ylävesiletkusta otti otteen moottorin käydessä, niin tasaisin välein tuntui sormissa "tykytystä", ja ajattelin että siinäpä se oli Pajeron loppu. Ja oli tuo samainen letku jo varmaan aika lähellä jysähtää. Katsastuskin pitäisi tehdä kesäkuun alkuun mennessä, joten parempi viedä Paje romuttamoon, sillä korjatuista kansista pyydettiin 1500-2000€, siis vain tarvittavat osat kansista vaihdettu tai koneistettu.

No kolmisen viikkoa sitten näin pitkästä aikaa vanhan luokkakavrin ja siinä niitä näitä turistessa kerroin hänelle myös Pajerosta, ja hän sanoi että isoveljensä oli Japanissa töissä tällä hetkellä ulkoministeriön huoltomiehenä ja voisi varmaan sieltä kysellä kansia.

Ja johan tapahtui, n. viikon päästä tuli tieto että paikallinen harrastaja myisi alkuperäiset uudet, täydelliset kannet, tosin ilman nokka-akseleita ja kansipulttisarjan. Ties mistä oli nuo jääneet, mutta hinta tuntui ihan uskomattoman halvalta, tullimaksujen ja ALV:n jälkeen hinnaksi jäi yhteensä 526,50€:a. Kansipahveiksi teetätin kupariset paksuudeltaan 2mm.

Nyt kun koneen laittaa käyntiin niin eihän tuota malttaisi sammuttaa lainkaan, kyllä siis voi kone käydä hienosti. Ja kylmänä tyhjäkäynti on 1000rpm ja lämpimänä n. 500rpm. Ja kun kytkintä varovasti nostaa koneen lämmettyä niin lähtee kakoittelematta eteenpäin. Kylmänä savutus on todella lievää ja lämpimänä ei savua kunnolla edes näe.

Joten antaisin neuvoksi että mikäli aikoo hankkia Pajeron, niin melkeinpä heti ottaa kiinni ylävesiletkusta ja tunnustelee että "tykyttääkö" sormiin. Tuo tuntuu sekä kylmässä että lämpimässä moottorissa. Ja toinen huomioitava asia, että mikäli tyhjäkäynnillä kuuluu pakoputken päästä "supsuttava", "puksuttava" ääni, niin kannet ovat jo todennäköisesti halki.

Saa nähdä paljonko tulee vielä mittariin kilometrejä, ennenkuin tarvitsee alakertaa korjailla. Nyt kilometrejä 324000, tosin numerorivistö hieman epätasainen.
 
Takaisin
Ylös Bottom