Tekniikan / softan päivitys

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Tarkoituksena olisi ainakin:
- vaihtaa koko putkisto
- välijäähy putkineen
- "softata" (ecu / piggyback)

Mitä vaihtoehtoja softaukseen / tekniikan päivitykseen?
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Ymmärtääkseni piggyback on näihin jotakuinkin ainoa vaihtoehto, ellei sitten halua alkaa urheilemaan oikein kunnolla. Esimerkiksi www.rhdjapan.com tuntee kyllä pb vaihtoehtoja myös VR-4:lle.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

- japseissa KS ROM.
- Greddyn E manage,
- APEXIN SAFC
- muut universaalit piggypagit

Teetät nyt vaan putkiston turbolta saakka, filtterin, b pumpun ja ahtopaineensäätimen.
Hankit dataloggerin jolla katsot nakua ja sen jälkeen penkkiin laajakaistan perään / tai ostat oman ja ajeleen + nosteleen ahtoja. Luultavasti mitään ecu juttuja ei tarvitse tehdä noilla muutoksilla / ahtimilla.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

tepi sanoi
- japseissa KS ROM.
- Greddyn E manage,
- APEXIN SAFC
- muut universaalit piggypagit

Teetät nyt vaan putkiston turbolta saakka, filtterin, b pumpun ja ahtopaineensäätimen.
Hankit dataloggerin jolla katsot nakua ja sen jälkeen penkkiin laajakaistan perään / tai ostat oman ja ajeleen + nosteleen ahtoja. Luultavasti mitään ecu juttuja ei tarvitse tehdä noilla muutoksilla / ahtimilla.

Alunperin kysyin isommasta "remontista", mukaanlukien ahtimet.. Kun ei "onnistunut", kysyin hieman suppeampaa remonttia.
Okei, jos vakio-ohjelma osaa mukautua mm. koko putkiston vaihtoon, sitten tämä case on helppo.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Legnum sanoi
Alunperin kysyin isommasta "remontista", mukaanlukien ahtimet.. Kun ei "onnistunut", kysyin hieman suppeampaa remonttia.
Okei, jos vakio-ohjelma osaa mukautua mm. koko putkiston vaihtoon, sitten tämä case on helppo.

Kannattaa kysyä tuolta
http://z-power.fi
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Ei pysty zuikkis (z-power) tekemään asialle mitään..
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Mitäs tehoja legnumis saadaan perus modein (putkisto, kartiotötterö, fmic) ? kuinka paljon ahtoja sietää nostaa? Kellään kokemusta vielä?
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Mutu kokemuksia:

Nyt ollaan vaihdettu 99 galluun ilmansuodatin, 3" putkisto downpipestä perään ja asennettu bleed tyyppinen ahtopainesäädin oman rinnalle. Ahtoja ei olla juurikaan nosteltu, ahtomittarin puutteen takia. Toki datalogattu nakutusta. Nyt asennukseen menossa Greddyn EBC ja innovativen lambda niin päästään jo nosteleen ahtoja :peukku. Putkiston vaihdossa ja catin poiston jälkeen meno parani huomattavasti, jaksaa vetää punarajalle ihan erilailla. EBC:n jälkeen tulossa downpipe ja bensapumppu. Yritetään tehdä lowcost tyylisesti, vain se mitä vaaditaan ;)

Tehot nähdään sitten kesällä, jos klubi järjestää dynopäiviä.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Juuri testasin yllämainituil modeil tuota autoa.... Voin sanoa et ny pykii nätisti menee :peukku

Kunha viel ahtoi poijaat nostaa ni haluisin penkkii tuon saada piakkoin...

*nam se 3" ränni soi nätisti* :driver
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Mistä tilasit/hait nuo osat ? Saako suomesta mistään ?. Oma tulee tossa toukokuun lopulla ja tarkotus olis kans tekniikkaa alkaa samantein päivittään.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

kiinnostas kyl joku valmis putkisto tilata mutta tuskimpa viä täältä kukaan on sellasta mistään tilannu :eek: suomessa puljut ei oikee myy mitään viri osia.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Putkisto tehtiin normi ruostuvasta putkimateriaalista ja vaimentimet oli samaa motonet/biltema/ad/simons kamaa. Ääni on ihan ok, ei mikään pörinä. Luultavasti toi v6 ja pienet ahtimet tekee tuommoisen erillaisen äänen kuin normi nelari.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Itse hain oman galantin viikonloppuna talliin, uusi cooleri on keulilla ja valojen ja putken? räpläys vielä kesken, tarkoitus olisi kanssa bensapumppua ja ahtopainesäädintä laittaa kuha kerkeää. onko kukaan löytänyt mistään vahvempaa kohtuu hintaista kytkintä galanttiin, vai menisikö siihen jonkun isokoneisen diisel mitsun kytkin?
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Jep! rauta-soinilta 3" putkee ja höpönetistä simonsin pönttöjä :) periaatteessa puoli-ilmanen tehä ku vaa itellä on kädentaitoo ja jaksaa nähdä vaivaa rännin eteen, ei vastusta sen jälkeen ja on pätevä. simonsin pytythän tunnetusti kohtuu äänekkäitä mutta hyvä tulee kun kolmekin laittaa peräkkäin.

Itellä ei kokemusta mutta kyl nyt luulisi et ton ecun nyt pitäs tommosessa koneessa ymmärtää pieni leikki. Toi bensapumppu homma nyt askarruttaa, onko se välttämätön, kohtuu hyvä tuotto luulisi jo omallakin olevan, tai onko rinnalle jtn. korvaavaa vaihtoehtoa, tyyliin kertova säädin tjsp. Vakkarina toi mul ainakin näyttäs n. 0,5 ahtoja. Tää on pelkkä kuulopuhe mutta on väitetty, että imusarjan päässä oleva muovinen kotelon pätkä olisi rikkunut jo 0,7-0,8 ahtoja. Nii ja muuten täytyy sanoa, että olen helvetin tyytyväinen jo vakio coolerinkin kokoon/malliin/sijaintiin..
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

EI meillä ainaskaan rikkoutunut kun piikki paineet on ollut 1.33 bar ;D Ikävästi toi fuelcut tulee vastaan. Riippuen kierrosalueesta mutta jotain 1-1.2 bar niin pätkäsee.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Mods:
600x300x76 Intercooler (standard soft pipes)
MAF mod
LC-1 programmed closed loop to 15.2:1 AFR
2.5" down pipes (equal length)
2.5" de-cat pipe
3.0" cat-back
MBC at ~15psi
Intake Air Temp sensor in plenum
183.3KW eli karvan alle 300hp tollasilla modeilla :)
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Pyörätehoko? ...vai onko lähtökohta ollu 260hp...aika pliisu mielestäni kyl noil modeil. Pitäs mennä yli 300 jos konetehona.
Vakiohan on 8psi eli 0.56bar.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Bnito sanoi
Mitäs tehoja legnumis saadaan perus modein (putkisto, kartiotötterö, fmic) ? kuinka paljon ahtoja sietää nostaa? Kellään kokemusta vielä?
mitä nyt tuolta clubvr4 foorumilta luin niin 0.9 bar voi huoletta nostaa ahtoja.
Harii juu pyörätehoista on ollu kyse.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

tepi sanoi
Mutu kokemuksia:

Nyt ollaan vaihdettu 99 galluun ilmansuodatin, 3" putkisto downpipestä perään ja asennettu bleed tyyppinen ahtopainesäädin oman rinnalle. Ahtoja ei olla juurikaan nosteltu, ahtomittarin puutteen takia. Toki datalogattu nakutusta. Nyt asennukseen menossa Greddyn EBC ja innovativen lambda niin päästään jo nosteleen ahtoja :peukku. Putkiston vaihdossa ja catin poiston jälkeen meno parani huomattavasti, jaksaa vetää punarajalle ihan erilailla. EBC:n jälkeen tulossa downpipe ja bensapumppu. Yritetään tehdä lowcost tyylisesti, vain se mitä vaaditaan ;)

Tehot nähdään sitten kesällä, jos klubi järjestää dynopäiviä.
MIkä tämä Greddyn EBC on ?
Mitä ahtosäädintä suosittelette ja onko joku löytänyt puljua mistä sais downpipen legnumiin ? Muun putkiston taidan tehä ite.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

electronic boost controller = sähköinen ahtopaineensäätö.

Toki ball & spring + bleed tyyppinen ahtopaineensäädin tekee saman asian mutta onhan se mukavampaa säätää kabiinista kuin kokoajan ravata konepellin alla. ;D

Meillä alkaa kohta downpipejen teko. Ainaskin kolmeen autoon pitäis tehdä. En tiedä mistä saa kaupallisia versioita.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

RHDJapanilla oli downpipeja leguun kun aamulla kattelin
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Eikös ainakin Ralliartilla ja Fujitsubolla ole tarjolla valmiita putkistoja VR-4:ään..

Jalperi sanoi
mitä nyt tuolta clubvr4 foorumilta luin niin 0.9 bar voi huoletta nostaa ahtoja.

Joo en kyllä paljon enempää lähtis nostamaan vakioahtimilla. :p
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Joikale sanoi
RHDJapanilla oli downpipeja leguun kun aamulla kattelin
vaivaset 430e :p täytyy teettää jonku firman kautta toi lähettää vaan vanhan malliksi, pääseen puolet halvemmalla.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Jalperi sanoi
vaivaset 430e :p täytyy teettää jonku firman kautta toi lähettää vaan vanhan malliksi, pääseen puolet halvemmalla.

Jos 200e:llä saat jostain kunnollisen downpipen niin kerro muillekkin :peukku
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Milloinpa se auton pito on lompakkoon rahaa tuonut? ;D
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

tepi sanoi
Jos 200e:llä saat jostain kunnollisen downpipen niin kerro muillekkin :peukku
Kyllä 430€ kuulostaa pelkästä downpipestä silti melko kalliilta, (onhan se kumminkin pelkkää putkea).
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Itsekkin ihmettelen etta mika siina maksaa, omaan toisen merkkiseen projektiin nayttaisi 3" downpipe (suurin mika mahtuu kulkemaan ilman isompia modifikaatioita) maksavan n.150e kotiovelle tuotuna.. about 450e hintaan sais jo tuon downpipen lisaksi loppuputkiston 3.5"...
Tosin, ompahan tuossa sitten muita jutskia mitka legnumissa maksaa 1/5 siita mita itse joudun maksamaan..
(ja olen sitten taas hiljaa muista merkeista :) kuhan piti tuoda hinta tasoa esiin.. )
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Markok sanoi
Kyllä 430€ kuulostaa pelkästä downpipestä silti melko kalliilta, (onhan se kumminkin pelkkää putkea).

Kyllä se 430e onkin. Mutta jos 200e saa jostain suoraan sopivan downpipen kaikilla lambdan yms paikoilla niin olen valmis maksamaan sen summan.

Kuten hyeena mainitsi yks ahdin versioisiin yleisiin autoihin saa 150e:llä....
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

tepi sanoi
Kyllä se 430e onkin. Mutta jos 200e saa jostain suoraan sopivan downpipen kaikilla lambdan yms paikoilla niin olen valmis maksamaan sen summan.

En toki pysty sanomaan mitä tollanen tarkalleen maksaa. Kannattaa kysyä tuolta, kaverilla on yleensä kyllä melko kiire, mutta jälki on todella hyvää.
www.lakesteel.org
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

kysyin nyt paristakin paikkaa tota downpipeä ilmotan sit hinnoista kun tulee mailia.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Minkämoiset venttiilivälykset legnumiin. Huonosti löyty tietoa ja itselläni ei oo clubvr4 omaa nimimerkkiä muuten siellä varmaa kerrottais, se tuskin on mikään valtionsalaisuus.

löysin tietoa, että intake 0,10mm ja exhaust 0,13 mutta vaikka ei lukenut mitään nii oletan että nää on "when hot" arvot. Tars tietää varmuudella "when gold".
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Tinke sanoi
Minkämoiset venttiilivälykset legnumiin. Huonosti löyty tietoa ja itselläni ei oo clubvr4 omaa nimimerkkiä muuten siellä varmaa kerrottais, se tuskin on mikään valtionsalaisuus.

löysin tietoa, että intake 0,10mm ja exhaust 0,13 mutta vaikka ei lukenut mitään nii oletan että nää on "when hot" arvot. Tars tietää varmuudella "when gold".

Mä taas olettaisin että arvot on "when cold" ;D
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Mäkin kiinnostun jos venat on kultaa ;D Mulle saa kaikki vääntyneet sit lähettää :peukku
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

onko tosta laajakaista paketista suurtakin hyötyä ? mietin vaan että pitäskö sekin päivittää samalla.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

sanokaa heti ku ootte teettämäs downpipeja tai joku alkaa ite vääntämää ni tänne tarvis yhen kans. mites nyt toi pensapumppu, et tarviiko sitä vaihtaa jos tekee putkiston ja ahdot vajaasee baarii ja tarviiko se softa mitää päivityst/nakutuskuunteluita. ja vielä jos tiedätte sivuja mistä sais vahvemman kytkimen galanttiin ni laittakaa linkkia ite ei meinaa millää löytyä, rhdjapanil on yks mut siinäki tulee vauhtipyörä mukana ja hinta aika suolanen.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

JOS vaihdatte kytkimen..vaihtakaa myös samalla vaivall vauhtipyörä. Säästyy myös mahdollisilta ongelmilta jos aftermarketti kytkin ei toimikaa kunnol vakio flywheelin kanssa..
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Missä lukemissa ahdot huitelee, jos vaihtaa putkiston turboilta saakka (esim. 2x2,5'' ja loppupätkä 3'')?

Miten seoksen, päästöjen (metallikatit?) ja nakutuksen kanssa?

Suapiko keltään sopivaan hintaan putkisettiä asennettuna? :)
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

voikos joku kertoo mikä toi on ku sattu oleen autossa ? :eek:
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Jalperi sanoi
voikos joku kertoo mikä toi on ku sattu oleen autossa ? :eek:

No eikös tuo siinä lue ihan selevällä kielellä... ;D

Neutral Sensor For Manual (Trans)Mission = Manuaalivaihteiston Vapaa-asennon tunnistin ???

Käyttötarkoituksesta en kyllä sitten tiedä että miksi tuollainen pitää vielä erikseen olla... jotakin launch controlia varten kenties? Tai jotakin erillistä moottorinohjausta varten, eikös orkkisecu normaalisti osaa tuollaiset hommat...
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

MetanolMan sanoi
No eikös tuo siinä lue ihan selevällä kielellä... ;D

Neutral Sensor For Manual (Trans)Mission = Manuaalivaihteiston Vapaa-asennon tunnistin ???

Käyttötarkoituksesta en kyllä sitten tiedä että miksi tuollainen pitää vielä erikseen olla... jotakin launch controlia varten kenties? Tai jotakin erillistä moottorinohjausta varten, eikös orkkisecu normaalisti osaa tuollaiset hommat...
Kaukokäynnistin vaatii myös tollasen jos on ollut kiinni joskus sellanen.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

miikka sanoi
Ja varmaan myös turbotimereissä tuo on...

Ei ole ainakaan yhdessäkään meikäläisen kohdalle sattuneessa turbo timerissä ollut. Pari kertaa tullut tilanne kun normaalisti jätän aina pykälän silmään kun sammutan auton.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

nokonzok sanoi
Ei ole ainakaan yhdessäkään meikäläisen kohdalle sattuneessa turbo timerissä ollut. Pari kertaa tullut tilanne kun normaalisti jätän aina pykälän silmään kun sammutan auton.

Ok.

Sitten takaisin asiaan; suositelkaas nyt paikkoja, jotka tekis kustomisoftan VR4:ään. Mahdolliset hintatiedot olisi myös jees.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Tekniinkan päivitystähän se on korjaaminen/huoltaminenkin, joten laitoinpahan tämän topiikin alle kysymyksen. Nyt kun on kokemusta jo jonkun verran Legnumeistakin, niin mitenkä onnistuu varaosien hommamminen Suomesta? Voisin kuvitella, että tarvikeliikkeet saa unohtaa, kun ei sieltä löydy kuin osa sieltä osa täältä GDI:hinkään, vaikka tarvike rojuja kartan muutenkin. Jos menee Veholle kyselemään määräaikaishuoltoa tai alustanumeron perusteella hakemaan jotain nippeliä, niin meneekö siellä ensimmäisenä sormisuuhun vai tuleeko jotain älyllistä vastausta?
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

MitsuMi sanoi
Tekniinkan päivitystähän se on korjaaminen/huoltaminenkin, joten laitoinpahan tämän topiikin alle kysymyksen. Nyt kun on kokemusta jo jonkun verran Legnumeistakin, niin mitenkä onnistuu varaosien hommamminen Suomesta? Voisin kuvitella, että tarvikeliikkeet saa unohtaa, kun ei sieltä löydy kuin osa sieltä osa täältä GDI:hinkään, vaikka tarvike rojuja kartan muutenkin. Jos menee Veholle kyselemään määräaikaishuoltoa tai alustanumeron perusteella hakemaan jotain nippeliä, niin meneekö siellä ensimmäisenä sormisuuhun vai tuleeko jotain älyllistä vastausta?
Sen mitä olen veholla käyttänyt, kaikki osat ovat olleet saatavilla eikä sormi ainakaan suussa ole ollut. Jos ei hyllyssä ole ollut, tilaamalla on kaikki saatu ja kiltisti ovat tilailleet. Imusarjan (?) tiivisteistä lähtien viimeksi vaihettiin, tilasivat jostakin intokiinasta, tuli parissa päivässä.
 
Vs: Tekniikan / softan päivitys

Eipä sillä auton mallilla ole väliä Veholla käydessä, alustanumerolla ne osat haetaan suomalaisistakin autoista.

Ja en tiedä GDI:stä, mutta 2.5 V6 osat käyvät alustan ja korin osalta hyvin pitkälti VR-4:ään, eli tarvikkeitakin löytyy.
 
Takaisin
Ylös Bottom