Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

melko laiska kaveri ku ei viittiny leimalle vaihtaa halogeenejä...
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Melkoinen propaganda kirjoitus ::)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

no huhhuh... Onkohan ton jutun kirjoittaja virtanen edes ajanut pimeessä muutenkun siwaan ja takasi...

Kyä meillä ainakin tulee olemaan x määrä xenonia nokalla...
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

ja tuolla annetaan ymmärtää että jälkiasennus xenon olisi aina laiton mutta autoon kuin autoon saa mielestäni asentaa xenonvalot mikäli umpiot ovat xenoneille hyväksytty sekä että valopesurit on kunnossa ja vuosimallista riippuen automaattinen korkeus-säätö toimii. saa toki korjata jos jotain meni pieleen mutta näin minä olen asian ymmärtänyt :D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

maurichia sanoi
ja tuolla annetaan ymmärtää että jälkiasennus xenon olisi aina laiton mutta autoon kuin autoon saa mielestäni asentaa xenonvalot mikäli umpiot ovat xenoneille hyväksytty sekä että valopesurit on kunnossa ja vuosimallista riippuen automaattinen korkeus-säätö toimii. saa toki korjata jos jotain meni pieleen mutta näin minä olen asian ymmärtänyt :D

Näinhän se on mut suurimpaan osaan autoista on aika vaikee tai mahdotonta löytää noita hyväksyttyjä xenon-umpioita. Ja jos laittaa sellaset xenonumpiota niin sillon ei todennäköisesti tarvii jälkiasennus sarjaa kun monissa umpiossa on noi ballistit sisään rakennettu.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

mut eikös esim projektori umpioista suurin osa ole sellasella leimalla että niihin sais asentaa xenonit.. kyllähän noita tuunninki projektori umpioita nyt löytyy melkein joka autoon... ::)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Vai on ne niin vaarallisia, ja vielä tappavan myrkyllistäkin tuo Xenon-kaasu. :seina

IL taas omistaa.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Laza sanoi
Vai on ne niin vaarallisia, ja vielä tappavan myrkyllistäkin tuo Xenon-kaasu. :seina

IL taas omistaa.
:D :D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

ja sitten tääki kommentti on aika hyvä ''Ksenonpolttimoa ei saa suurjännitteen aiheuttaman vaaran vuoksi vaihtaa itse.'' täytyy siis antaa naapurin vaihtaa mun polttimot. ;D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

No Suomihan on tämmöinen kommunistivaltio, jossa kaikki uusi tuomitaan heti vaaralliseksi ja valtio on muutenkin kaiken kehityksen ja uudistumisen jarruna. 70-luvulla Suomessa naureskeltiin, kun Ruotsalaiset laittoivat auton takapenkkiläisillekkin turvavyöt ja kuinkas ollakkaan Suomessa tajuttiin vasta 80 luvulla määrittää niiden käyttö pakolliseksi, kun huomattiin, että nehän säästävät yllättäen henkiä. Mietitäänpä joku vuosi sitten, kun autojen lisäjarruvalot oli Ruotsissa yleisiä ja Suomessa kiellettiin lailla turvallisuutta vaarantavana asiana. No nyt on sitten täälläkin todettu ne hyväksi. Sitten Ruotsissa on aina saanut olla auton keulalla kunnon lisävalopatteristo ja Suomessa nekin on todettu vaaralliseksi ja kielletty lailla. No nyt on pikkuhiljaa alettu sallimaan tehokkaampia lisävaloja autojen keulille, kun on hoksattu, että pimeässä paremmin näkeminen ei yllättäen vaarannakkaan liikenneturvallisuutta vaan parantaa sitä. Eiköhän nuo xenonitkin jossain välissä hyväksytä laajemmassakin mittakaavassa myös täällä Ruotsin naapurissa Venäjällä. ;D
edit. Ja mikähän idea tuossakin, että jos xenonit, niin valojen kastelulaitteet ovat pakolliset, mutta ei halogeenivaloissa. Sekin on taas niitä typeriä kampituksia millä vaikeutetaan xenonien asennuksia ja tuodaan niihin turhia lisäkustannuksia. Ei noista valojen kastelulaitteista ole mitään enempää hyötyä xenonienkaan suhteen kuin halogeenivaloissa. Ite olen ottanu sulakkeen pois kastelulaitteilta kaikista autoista, missä ne pruutaa tarpeettomasti vettä lasinpesun yhteydessä. Ei ole tarvinut katsastuksessakaan sulaketta laittaa, kun inssi on ihmetelly pesurien puutetta ja tuumin vain katsastajalle, että voin minä laittaa tuon kastelulaitteen sulakkeen paikalle jos välttämättä haluat nähdä niiden toiminnan, niin järkevä katsastaja on aina tuumannu, että ei maksa vaivaa :)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Näin on, ja tuo turha lampunpesin vielä sumentaa niitä umpioita (ainakin muovisia sellaisia) kun se alkoholi lasinpesunesteessä pääsee muovin kanssa vääntämään kättä.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Oiskohan lasin jäätymisellä jotain tekemistä asian kanssa? Xenoni ei lämpene niinku halogeeni ja ei välttämättä edes lumet sula umpion pinnasta, saati sitten jää. Kai pesurilla voi saada vähän apua tähän vaivaan..
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

MVa~1 sanoi
Oiskohan lasin jäätymisellä jotain tekemistä asian kanssa? Xenoni ei lämpene niinku halogeeni ja ei välttämättä edes lumet sula umpion pinnasta, saati sitten jää. Kai pesurilla voi saada vähän apua tähän vaivaan..

Melko kaukaa haettua kyllä tuokin mielestäni, jos siinä edessä on oikeasti kunnolla jäätä tai lunta niin siinähä ruittailet pullon tyhjäksi ja mitään vaikutusta ei ole :D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Mistä sitä jäätä taas siihen tulisi ku ei lamppu sulata siihen mitään? :)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

[jo sanoi
Mistä sitä jäätä taas siihen tulisi ku ei lamppu sulata siihen mitään? :)

Ootko koskaan kattonut joidenkin autojen leditakavaloja ja niiden päälle kertyvää jääkerrosta? Tuo lämmön puuttuminen on Suomen olosuhteissa ihan todellinen ongelma ledien kanssa. Xenoneiden pesurivaatimuksen uskon tulevan EU:n direktiiveistä, varmaksi en sano mutta näin uskoisin.

Monet noista MitsuMi:n kertomista vääryyksistä autoilijoita kohtaan (jarruvalot ym) tulevat niin ikään EU:sta, ei mitään tekemistä että Suomessa olisi järkiinnytty. Taisi tuo 100:n referenssikin tulla suoraan E-säännöstä, ei Trafin laupeudesta :)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

miikka sanoi
Tuo lämmön puuttuminen on Suomen olosuhteissa ihan todellinen ongelma ledien kanssa.

Xenoneiden pesurivaatimuksen uskon tulevan EU:n direktiiveistä
Xenoneiden jäätymisestä ei ole kokemuksia kuin kahtesti,molemmilla kerroilla sankka lumipyry,ja hetki paikallaankäyntiä ennen lähtöä->lumi jäätyy pintaan,ja sitten sitä alkaakin kertymään..
Jos on "matka-ajoa",niin silloin umpio on sopivan kylmä,ettei lumi sula pintaan,mutta sen verran kuitenkin lämmin ettei hyhmä pääse umpion pintaan.

Ja tuo pesurivaatimus on täysin ymmärrettävä,itsekkin huomaan kurakelillä jo ~20km ajon jälkeen että valoteho todella paljon heikompi,ja vaikka peruspesureissa onneton teho,silti auttaa jo sen verran että näkee taas.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

ST sanoi
Ja tuo pesurivaatimus on täysin ymmärrettävä,itsekkin huomaan kurakelillä jo ~20km ajon jälkeen että valoteho todella paljon heikompi,ja vaikka peruspesureissa onneton teho,silti auttaa jo sen verran että näkee taas.

Tuo nyt riippuu pitkälti siitä että kuinka liki ajat edellä ajavaa ja minkä mallinen keula autossa on.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Chiqi_ sanoi
Tuo nyt riippuu pitkälti siitä että kuinka liki ajat edellä ajavaa ja minkä mallinen keula autossa on.
Vaikka pidän väliä RIITTÄVÄSTI,niin silti rapautuu.

Pääasiassa motariajoa itselläni,+50km suunta,niin kyllähän siinä kura lentää,vaikka olisi minkämallinen keula/väli..
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Jos kaikilla olisi xenon valot niin ei se hajavalo paljon haittais !

Eikös xenon valot ole Ruotsin puolella suositeltuja niiden antavan valotehon takia? Kuulemma onnettomuudet vähentyneet kun näkee paremmin ;)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

ei esim. lisäjarruvalojen kieltäminen liittynyt mitenkään eu:hun, eu:ta kun ei oltu keksittykään vielä kun ruotsissa ne oli lailliset ja suomessa laittomat.

Ja samallalailla paskaa kertyy halogeenipolttimoilla varustetun auton valoihin kuin xenoneihinkin.
halogeenivaloissa ne ei edelleenkään ole pakolliset (näissä vielä paska palaa kovemmin kiinni kuin xenoneissa)

takavaloissa ledit onkin sitten vähän kinkkisemmät, niistä kun ei lämpöä kauheasti säteile -> lumi peittää.

Tässäkin päästään taas siihen että kuljettajanhan on pidettävä huoli, että valot näkyvät ja rekisterinumero on oltava luettavissa,
eli kovaa putsaamista vain.

itse en ole kokenut xenonien käyttöä ilman valonpesimiä mitenkään hankalaksi.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Mun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan :)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Harri K sanoi
Mun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan :)
+1 :driver
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

simonsays sanoi
ei esim. lisäjarruvalojen kieltäminen liittynyt mitenkään eu:hun, eu:ta kun ei oltu keksittykään vielä kun ruotsissa ne oli lailliset ja suomessa laittomat.
Miikka tosin taisi sanoa etta ne keskijarruvalot olisi laittomat edelleen ilman EU:ta.
E-saannot jotka noista asioista maarataan on ECE:sta, ja siis vanhempaa perua kuin EU, EU vaan painostaa jasenvaltionsa hyvaksymaan nuo direktiivien kautta.
Monesti autoilijan nakokulmasta nuo direktiivit ja e-saannot ovat tuoneet tanne pelkkaa hyvaa, mutta loytyy sielta muutamia omituisuuksiakin...
(Ja joo, e-saannot ja E-saannot ovat eri asia. En muista kummat oli kumpia joten ECE-viittaus ohjannee oikeaan suuntaan..)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

MitsuMi sanoi
No Suomihan on tämmöinen kommunistivaltio, jossa kaikki uusi tuomitaan heti vaaralliseksi ja valtio on muutenkin kaiken kehityksen ja uudistumisen jarruna. 70-luvulla Suomessa naureskeltiin, kun Ruotsalaiset laittoivat auton takapenkkiläisillekkin turvavyöt ja kuinkas ollakkaan Suomessa tajuttiin vasta 80 luvulla määrittää niiden käyttö pakolliseksi, kun huomattiin, että nehän säästävät yllättäen henkiä. Mietitäänpä joku vuosi sitten, kun autojen lisäjarruvalot oli Ruotsissa yleisiä ja Suomessa kiellettiin lailla turvallisuutta vaarantavana asiana. No nyt on sitten täälläkin todettu ne hyväksi. Sitten Ruotsissa on aina saanut olla auton keulalla kunnon lisävalopatteristo ja Suomessa nekin on todettu vaaralliseksi ja kielletty lailla. No nyt on pikkuhiljaa alettu sallimaan tehokkaampia lisävaloja autojen keulille, kun on hoksattu, että pimeässä paremmin näkeminen ei yllättäen vaarannakkaan liikenneturvallisuutta vaan parantaa sitä. Eiköhän nuo xenonitkin jossain välissä hyväksytä laajemmassakin mittakaavassa myös täällä Ruotsin naapurissa Venäjällä. ;D
edit. Ja mikähän idea tuossakin, että jos xenonit, niin valojen kastelulaitteet ovat pakolliset, mutta ei halogeenivaloissa. Sekin on taas niitä typeriä kampituksia millä vaikeutetaan xenonien asennuksia ja tuodaan niihin turhia lisäkustannuksia. Ei noista valojen kastelulaitteista ole mitään enempää hyötyä xenonienkaan suhteen kuin halogeenivaloissa. Ite olen ottanu sulakkeen pois kastelulaitteilta kaikista autoista, missä ne pruutaa tarpeettomasti vettä lasinpesun yhteydessä. Ei ole tarvinut katsastuksessakaan sulaketta laittaa, kun inssi on ihmetelly pesurien puutetta ja tuumin vain katsastajalle, että voin minä laittaa tuon kastelulaitteen sulakkeen paikalle jos välttämättä haluat nähdä niiden toiminnan, niin järkevä katsastaja on aina tuumannu, että ei maksa vaivaa :)

Tämä kyllä valitettavasti on NIIN TOTTA!!! Naapurimme Ruotsi on autojen varustelussa ja rakentelussa ollu aina Suomea edellä ja täällä todellakin kaikki kehitys ja edistys joko kielletään lailla tai sitten tehdään muuten kannattamattomaksi kalliilla veroilla ja muilla maksuilla
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Harri K sanoi
Mun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan :)
Tämä on ihan totta,mutta sellainen asia pitää sanoa että älkää missään helvetin nimessä laittako noihin "rihlattuihin" umpioihin noita xenoneja,hajavaloa tulee aivan älyttömästi ja häikäisee vastaantulijoita. Itse kun näen tällaisen virityksen en edes pudota lyhyille valoille,sen verran vittumainen olen. Suoralasisessa sitten sitä hajavaloa ei tule juuri nimeksikään,eikä se häikäise jos valot on vain sinnepäin edes säädetty. Itsellä Mondeossa xenonit lyhyissä eikä halogeeneja käytetä kuin katsastuksen ajan paikoillaan,niin pirun hyvät on,pajerossa sitten luotan perus halogeeniin juurikin tuon edellämainitun syyn takia.

Ja ruotsissa on samat lisävalo säännökset kuin suomessa,ainut että siellä saa olla pariton määrä,mutta referenssi yms määräykset samat kuin suomessa. Tarkkailu vaan vähän löysempää.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Nuhapumppu sanoi
Tämä on ihan totta,mutta sellainen asia pitää sanoa että älkää missään helvetin nimessä laittako noihin "rihlattuihin" umpioihin noita xenoneja,hajavaloa tulee aivan älyttömästi ja häikäisee vastaantulijoita. Itse kun näen tällaisen virityksen en edes pudota lyhyille valoille,sen verran vittumainen olen. Suoralasisessa sitten sitä hajavaloa ei tule juuri nimeksikään,eikä se häikäise jos valot on vain sinnepäin edes säädetty. Itsellä Mondeossa xenonit lyhyissä eikä halogeeneja käytetä kuin katsastuksen ajan paikoillaan,niin pirun hyvät on,pajerossa sitten luotan perus halogeeniin juurikin tuon edellämainitun syyn takia.

Ja ruotsissa on samat lisävalo säännökset kuin suomessa,ainut että siellä saa olla pariton määrä,mutta referenssi yms määräykset samat kuin suomessa. Tarkkailu vaan vähän löysempää.

jos kuuluisin mystiseen sivustoon nimeltä facebook niin ehdottomasti "TYKKÄÄ TÄSTÄ" ;D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Tykkään häikäistä vastaantulijoita, siksipä ajan aina etusumuvalot päällä ja laittomat ksenonit keulalla hohtaen. Mitä sillä väliä on jos mun valot vähän häikäisee?? Tarviiko sitä V*ttu niitä valoja tuijottaa?

En ymmärrä..
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Uldiz sanoi
Tykkään häikäistä vastaantulijoita, siksipä ajan aina etusumuvalot päällä ja laittomat ksenonit keulalla hohtaen. Mitä sillä väliä on jos mun valot vähän häikäisee?? Tarviiko sitä V*ttu niitä valoja tuijottaa?

En ymmärrä..
Ei niitä tarvitse edes tuijottaa,niiden valokuvio kun ei ole huonostikkaan sinnepäin. Eihän liikenteessä kannattakkaan ajatalle muita kuin itseään,minäkin ajattelen vain itseäni ja ajan kokop ajan pitkät päällä,pitääkö niitä minun valoja tuijottaa,ei ne minua itseä häikäise.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Harri K sanoi
Mun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan :)

Ja sitten on niitä ketä ei juuri kiinnosta. Xenonit on hyvät ja on yhessä autossa jälkiasenteisetkin ollut edellisen omistajan toimesta mutta ei vielä ole niin huonoja tuikkuja yhdessäkään ollut että oisin itse jaksanut asennella xenoneita. :)

Nakertaa kyllä tuolla liikenteessä nämä rihlalasi-xenon yhdistelmät... häikivät vaikka mihin katsois. Muuten ei kiinnosta mitä vastaan tulijan keulalla on ja kuinka laillista tavaraa on ;D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Jep. Monissa autoissa häikäsee todella paljon, ja on nimittäin melko kusipäistä tehdä mokoma viritelmä. Onneksi myyvät vielä 50W Xenoneita myöskin sellaisille jotka haluavat sokaista vastaantulijat täydellisesti..
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

No eipä niitä xenoneita oo jokainen autonvalmistajakaan jaksanut tehdä toimivaksi. Skoda Octavia II.... lähes poikkeuksetta vastaantuliessaan häikäsee.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Fabioh sanoi
No eipä niitä xenoneita oo jokainen autonvalmistajakaan jaksanut tehdä toimivaksi. Skoda Octavia II.... lähes poikkeuksetta vastaantuliessaan häikäsee.

Totta. samoin joku kia, daewoo vai mikälie halpis merkin jossaa isommassa sedanissa häikii ihan halogeenitkin saati ne harvat missä o xenonit...
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Ocun kohdalla ei kuitenkaan ole kysymys hajavalon aiheuttamasta häikäisystä. Lienee kysymys automaattisen korkeudensäädön toiminnasta, ehkä. Olen Oculla olosuhteista johtuen ajellut jonnin vertaa ja seurannut valorajaa vastaantulevissa autoissa. Kilpi näkyy hyvin, kuskin naama ei näy eli tuskin häikäisevät normaalia enempää. Hyvät lähivalot siinä kyllä on.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

sen verran vielä tuosta pesureista, että valkeni tämä sulamisongelma mulle ku näin auton, jossa valot päällä ja auto muuten lämpimän näköinen, eli oli ajettu jo jonkin aikaa, mutta ajovalot olivat aivan lumen peitossa. Juuri ja juuri jotakin kajasti lumen läpi. Halogeeni kuitenkin sulattaa myös jäät umpioista kohtuullisen nopeasti, mitä xenon ei varmaankaan tee. Tuohon xenon vs. halogeeni keskusteluun en ota kantaa, molemmissa kun on hyvät ja huonot puolet. Itseläni ei vielä toistaiseksi ole xenoneita keulalla, kun tuo suunnittelu ja toteutus ei ole vielä valmis..
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Uldiz sanoi
Tykkään häikäistä vastaantulijoita, siksipä ajan aina etusumuvalot päällä ja laittomat ksenonit keulalla hohtaen. Mitä sillä väliä on jos mun valot vähän häikäisee?? Tarviiko sitä V*ttu niitä valoja tuijottaa?

En ymmärrä..

Ja meiti taas ei ymmärrä miten ajat autoa jos et näe toisten autojen valoja. Jos ajaa autoa, yleensä pitää katsoa eteenpäin että näkee mihin on ajamassa. Ja yleensä kun sieltä joku amis-turilas tulee rihlattujen umpioidensa kanssa med 50w xenonit ja 100w pitkät niin se ei paljon auta katsella ojanpenkkoja tai muutakaan jos ojanpenkkakin loistaa hajavalosta niinkuin pitkät konsanaan.

Juuri vastaavanlaista menoa ku mitä kaverin maasturissa: 400W or so valotehoa keulilla, laittomat pistevalot ja kaikki. Ja "mitä väliä muille tai muiden valojen räpsyttelylle, tarviiko niitä valoja tuijottaa"
Voin kuvitella joka ikisen joka tulee vastaan kun vastaan tulee joku 4 x 37.5" + bi-xenonit patteri joita ei kytketä pois ennenkuin "itse nähdään vastaantulevan valot omassa ajovalojen kentässä, siihen asti grillataan vastaantulijaa pitkät päällä, ihan sama välkytteleekö vastaantulija valoja miten paljon. (koska hei, muutenhan pitäs ajaa pimäessä, ja ei käy) :driver

Sillä nyt ei oo mitään tekemistä asian kanssa että ko. valot kantaa ainakin 1.5 ellei 2x pitemmälle. Taannoin kuulemma nosti vielä valoja "ylemmmäksi" että näkee kauemmaksi, pitäähän sitä nyt kuitenkin itse nähdä, muiden näkemiselle ei ole niin väliksi.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

itte oon sitä mieltä että xenonit on jees oikeinkäytettyinä, itsekkin meinasin tohon maasturiin laittaa joko yhen tai kaksi paria lisäpitkiä joista ainakin toisiin tulee xenonmuutos sarja koska joudun ajamaan näin talviaikaan todella paljon pimeitä teitä ja tykkään nähdä kauemmaksi että mitä sieltä tuleman pitää. mutta kyllä nyt omaki järki pitäis kaikilla sanoa että jos on sellanen hirvee lisävalopatteristo keulalla (esim. kuten monissa rekoissa täälläpäin) niin pitäis kyllä tajuta vaihtaa lyhkäsille jo sen verta aikasin ettei häikäse vastaantulioita, varsinkin jos tietää sen itsekkin että ne valot saattaa häikästä suoralla vastaantuliaa vaikka se ois 2km päässä... ei mulla muuta :)
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

J. Puhakka sanoi
Juuri vastaavanlaista menoa ku mitä kaverin maasturissa: 400W or so valotehoa keulilla, laittomat pistevalot ja kaikki. Ja "mitä väliä muille tai muiden valojen räpsyttelylle, tarviiko niitä valoja tuijottaa"
Voin kuvitella joka ikisen joka tulee vastaan kun vastaan tulee joku 4 x 37.5" + bi-xenonit patteri joita ei kytketä pois ennenkuin "itse nähdään vastaantulevan valot omassa ajovalojen kentässä, siihen asti grillataan vastaantulijaa pitkät päällä, ihan sama välkytteleekö vastaantulija valoja miten paljon. (koska hei, muutenhan pitäs ajaa pimäessä, ja ei käy) :driver

Sillä nyt ei oo mitään tekemistä asian kanssa että ko. valot kantaa ainakin 1.5 ellei 2x pitemmälle. Taannoin kuulemma nosti vielä valoja "ylemmmäksi" että näkee kauemmaksi, pitäähän sitä nyt kuitenkin itse nähdä, muiden näkemiselle ei ole niin väliksi.
Tämä on myös sitä menoa mitä ei voi ymmärtää,itselläkin on pajerossa 500W yhteensä valotehoa keulalla vaan kyllä ne lyhyet pyritään laittamaan mahdollisimman aikaisin. Ainoa huono puoli hyvissä pitkissä on että kun vaihtaa lyhyet on kuin laittaisi pussin päähän. Kaveri ehdotti että laittaisin 90/100W H4 niin alkais nähdä lyhyillä vaan en ala häikäisemään muita sillä verukkeella että itse näkisin,vaihtaa ennemmin umpiot uusiin(maksaa 23€/pr) niin näkee edes vähän paremmin.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

ällässä tuli tehtyä siten että ensin katolta pitkät pimeeksi ja sitten viiksestä pitkät pois että kaulan lisäpitkät sammu (sammu toki kaikki kerrallakin kun viiksestä vetäsi)

ällässä kun oli 4x katolla ja 2x hella keulalla...
katollla piste valot kauas, keulan valot vähän leveemät.

eli tavallaan asteettain tiputin pois... ;D
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Nuhapumppu sanoi
Tämä on myös sitä menoa mitä ei voi ymmärtää,itselläkin on pajerossa 500W yhteensä valotehoa keulalla vaan kyllä ne lyhyet pyritään laittamaan mahdollisimman aikaisin. Ainoa huono puoli hyvissä pitkissä on että kun vaihtaa lyhyet on kuin laittaisi pussin päähän. Kaveri ehdotti että laittaisin 90/100W H4 niin alkais nähdä lyhyillä vaan en ala häikäisemään muita sillä verukkeella että itse näkisin,vaihtaa ennemmin umpiot uusiin(maksaa 23€/pr) niin näkee edes vähän paremmin.

Jep, toiset vaan on juuri näitä "miksi minun pitäisi vaihtaa valot pois kun minähän näen"-miehiä. Pitkien käyttökin on just sitä että toiset tietää miten niitä käytetään, toiset ei. Maastureissa monesti on näitä jääriä jotka ei ymmärrä että kun auton valot on suhteessa korkeammalla, ja osoittaa suoraan (varsinkin jos säätöjä ei ole tehty), niin se häikäisy oikeasti on maantasolla hieman eri luokkaa kuin kabiinissa. (sama toki päin vastoin, jos henkilöauton valot osoittaa taivaalle)

Pointtihan lienee on mielestäni se että suurin osa ostaa valonsa "iso referenssisinä" koska haluavat nähdä leveälle, vaikka asia menee just päin vastoin (ie. mitä isompi referenssi, sitä kapeampi valokeila), ei mua kiinnosta itseä nähdä että käppäileekö 400 metrin päässä jotain ja että miten on 15s vielä aikaa tehdäkkin jotain.. vaan se että käppäileekö tien laidassa/ojassa jotain hieman lyhyemmällä matkalla.. Itse vaihtasin varmaan kaikki maailman pitkät semmosiin lisävaloihin jotka näyttää 200 metriä pitkästi, ja 200 metriä leveästi :D (vähempikin leveydessä käy), mutta valoteholtaan yhtäläinen alue myös sivuttain.

Pari numeroa sitten oli TM:ässä just juttua xenon/hiref/lowref valoista ja xenoneissa bout kauttaaltaan oli muistaakseni(?) "vähemmän" valaistavaa matkaa, mutta valoalue oli leveämpi, ehkä tämä on se pointti että ihmiset xenonit ostaessaan luulevat että näkevät pidemmälle vaikka alitajuiseseti toivovat näkevänsä leveämälle.. Mene ja tiedä?
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Fabioh sanoi
No eipä niitä xenoneita oo jokainen autonvalmistajakaan jaksanut tehdä toimivaksi. Skoda Octavia II.... lähes poikkeuksetta vastaantuliessaan häikäsee.
Skodassa ne on valmiiks liian ylösnostettu. Kaverilla nyt vuonna 2010 ostettu skoda octavia vrs, jos se ajelee mun perässä ja vähänkin kuoppanen tie niin vaikuttaa et kaveri väläyttelis pitkiä + sitten joka peilistä heijastaa xenon valoa mikä on todella häiritsevää eikä mun auto ole edes matala.

Ittee eniten ketuttaa näissä jälkiasennetuissa lähivalo xenon viritelmissä, et yleensä kyseinen asentaja-torspo ei tiedä, että on olemassa heijastinumpiolle ja projektorille eri lamppu, et ne valot sais kohdistettu eteenpäin eikä silleen, et se häiritsee takana tulijoitakin ( vitsi ). Kantsii ensin ottaa selvää mitä se D2S tai D2R meinaa ennen, kuin rupee virittelemään.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Mani sanoi
Skodassa ne on valmiiks liian ylösnostettu. Kaverilla nyt vuonna 2010 ostettu skoda octavia vrs, jos se ajelee mun perässä ja vähänkin kuoppanen tie niin vaikuttaa et kaveri väläyttelis pitkiä + sitten joka peilistä heijastaa xenon valoa mikä on todella häiritsevää eikä mun auto ole edes matala.

Ittee eniten ketuttaa näissä jälkiasennetuissa lähivalo xenon viritelmissä, et yleensä kyseinen asentaja-torspo ei tiedä, että on olemassa heijastinumpiolle ja projektorille eri lamppu, et ne valot sais kohdistettu eteenpäin eikä silleen, et se häiritsee takana tulijoitakin ( vitsi ). Kantsii ensin ottaa selvää mitä se D2S tai D2R meinaa ennen, kuin rupee virittelemään.

Varmaankin enemmän ominaisuus kuin vika noissa VAGeissa. 2009 A4 audissa on nimittäin samaa että kun ajelee jonkun perässä niin epätasaisella tiellä tuntuu kuin välkyttelisi pitkiä. Jopa vastaantulijatkin joskus väläyttävät "takaisin". Oon päätynyt siinä johtopäätökseen, että ko. autoissa ksenoneiden valon raja on niin terävä että aiheuttaa tuon ilmiön että valot välkkyisivät.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

miikka sanoi
Varmaankin enemmän ominaisuus kuin vika noissa VAGeissa. 2009 A4 audissa on nimittäin samaa että kun ajelee jonkun perässä niin epätasaisella tiellä tuntuu kuin välkyttelisi pitkiä. Jopa vastaantulijatkin joskus väläyttävät "takaisin". Oon päätynyt siinä johtopäätökseen, että ko. autoissa ksenoneiden valon raja on niin terävä että aiheuttaa tuon ilmiön että valot välkkyisivät.

Oonkin ihmetelly kyseistä ilmiötä kun monasti pimeässä tuntuu että takaatuleva vilkuttelee. Octaaviaa kun on lähivuosina myyty kun häkää niin varmasti niitä useasti takana ajanut vaikkei ole voinu tunnistaa mikä auto on ollut. Sen verta häiritsevää on tuo että melkein ekasta "väläyksestä" laitan peilin pimee-asentoon...
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

Ite oon näistä laittomista xsenoneista sitä mieltä et kuskilta kortti kuivumaan ja muutaman satasen rapsut vielä päälle! On nimittäin niin älyttömän tyhmää vaarantaa muiden henget noilla virityksillä. Ei sitä koko metsää tarvii ajaessa valaista.
 
Vs: Xenonvalojuttu iltalehdessä (Pajero-mies Jarnon kommentit)

uge sanoi
Ocun kohdalla ei kuitenkaan ole kysymys hajavalon aiheuttamasta häikäisystä. Lienee kysymys automaattisen korkeudensäädön toiminnasta, ehkä. Olen Oculla olosuhteista johtuen ajellut jonnin vertaa ja seurannut valorajaa vastaantulevissa autoissa. Kilpi näkyy hyvin, kuskin naama ei näy eli tuskin häikäisevät normaalia enempää. Hyvät lähivalot siinä kyllä on.

Jep. Ei ole hajavaloa. Tulee ihan suoraan silmään, eli ehkä vielä vähän häiritsevämpää kuin hajavalo.
 
Takaisin
Ylös Bottom