Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
maurichia sanoija tuolla annetaan ymmärtää että jälkiasennus xenon olisi aina laiton mutta autoon kuin autoon saa mielestäni asentaa xenonvalot mikäli umpiot ovat xenoneille hyväksytty sekä että valopesurit on kunnossa ja vuosimallista riippuen automaattinen korkeus-säätö toimii. saa toki korjata jos jotain meni pieleen mutta näin minä olen asian ymmärtänyt
Laza sanoiVai on ne niin vaarallisia, ja vielä tappavan myrkyllistäkin tuo Xenon-kaasu. :seina
IL taas omistaa.
MVa~1 sanoiOiskohan lasin jäätymisellä jotain tekemistä asian kanssa? Xenoni ei lämpene niinku halogeeni ja ei välttämättä edes lumet sula umpion pinnasta, saati sitten jää. Kai pesurilla voi saada vähän apua tähän vaivaan..
[jo sanoiMistä sitä jäätä taas siihen tulisi ku ei lamppu sulata siihen mitään?
Xenoneiden jäätymisestä ei ole kokemuksia kuin kahtesti,molemmilla kerroilla sankka lumipyry,ja hetki paikallaankäyntiä ennen lähtöä->lumi jäätyy pintaan,ja sitten sitä alkaakin kertymään..miikka sanoiTuo lämmön puuttuminen on Suomen olosuhteissa ihan todellinen ongelma ledien kanssa.
Xenoneiden pesurivaatimuksen uskon tulevan EU:n direktiiveistä
ST sanoiJa tuo pesurivaatimus on täysin ymmärrettävä,itsekkin huomaan kurakelillä jo ~20km ajon jälkeen että valoteho todella paljon heikompi,ja vaikka peruspesureissa onneton teho,silti auttaa jo sen verran että näkee taas.
Vaikka pidän väliä RIITTÄVÄSTI,niin silti rapautuu.Chiqi_ sanoiTuo nyt riippuu pitkälti siitä että kuinka liki ajat edellä ajavaa ja minkä mallinen keula autossa on.
+1 :driverHarri K sanoiMun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan
Miikka tosin taisi sanoa etta ne keskijarruvalot olisi laittomat edelleen ilman EU:ta.simonsays sanoiei esim. lisäjarruvalojen kieltäminen liittynyt mitenkään eu:hun, eu:ta kun ei oltu keksittykään vielä kun ruotsissa ne oli lailliset ja suomessa laittomat.
MitsuMi sanoiNo Suomihan on tämmöinen kommunistivaltio, jossa kaikki uusi tuomitaan heti vaaralliseksi ja valtio on muutenkin kaiken kehityksen ja uudistumisen jarruna. 70-luvulla Suomessa naureskeltiin, kun Ruotsalaiset laittoivat auton takapenkkiläisillekkin turvavyöt ja kuinkas ollakkaan Suomessa tajuttiin vasta 80 luvulla määrittää niiden käyttö pakolliseksi, kun huomattiin, että nehän säästävät yllättäen henkiä. Mietitäänpä joku vuosi sitten, kun autojen lisäjarruvalot oli Ruotsissa yleisiä ja Suomessa kiellettiin lailla turvallisuutta vaarantavana asiana. No nyt on sitten täälläkin todettu ne hyväksi. Sitten Ruotsissa on aina saanut olla auton keulalla kunnon lisävalopatteristo ja Suomessa nekin on todettu vaaralliseksi ja kielletty lailla. No nyt on pikkuhiljaa alettu sallimaan tehokkaampia lisävaloja autojen keulille, kun on hoksattu, että pimeässä paremmin näkeminen ei yllättäen vaarannakkaan liikenneturvallisuutta vaan parantaa sitä. Eiköhän nuo xenonitkin jossain välissä hyväksytä laajemmassakin mittakaavassa myös täällä Ruotsin naapurissa Venäjällä. ;D
edit. Ja mikähän idea tuossakin, että jos xenonit, niin valojen kastelulaitteet ovat pakolliset, mutta ei halogeenivaloissa. Sekin on taas niitä typeriä kampituksia millä vaikeutetaan xenonien asennuksia ja tuodaan niihin turhia lisäkustannuksia. Ei noista valojen kastelulaitteista ole mitään enempää hyötyä xenonienkaan suhteen kuin halogeenivaloissa. Ite olen ottanu sulakkeen pois kastelulaitteilta kaikista autoista, missä ne pruutaa tarpeettomasti vettä lasinpesun yhteydessä. Ei ole tarvinut katsastuksessakaan sulaketta laittaa, kun inssi on ihmetelly pesurien puutetta ja tuumin vain katsastajalle, että voin minä laittaa tuon kastelulaitteen sulakkeen paikalle jos välttämättä haluat nähdä niiden toiminnan, niin järkevä katsastaja on aina tuumannu, että ei maksa vaivaa
Tämä on ihan totta,mutta sellainen asia pitää sanoa että älkää missään helvetin nimessä laittako noihin "rihlattuihin" umpioihin noita xenoneja,hajavaloa tulee aivan älyttömästi ja häikäisee vastaantulijoita. Itse kun näen tällaisen virityksen en edes pudota lyhyille valoille,sen verran vittumainen olen. Suoralasisessa sitten sitä hajavaloa ei tule juuri nimeksikään,eikä se häikäise jos valot on vain sinnepäin edes säädetty. Itsellä Mondeossa xenonit lyhyissä eikä halogeeneja käytetä kuin katsastuksen ajan paikoillaan,niin pirun hyvät on,pajerossa sitten luotan perus halogeeniin juurikin tuon edellämainitun syyn takia.Harri K sanoiMun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan
Nuhapumppu sanoiTämä on ihan totta,mutta sellainen asia pitää sanoa että älkää missään helvetin nimessä laittako noihin "rihlattuihin" umpioihin noita xenoneja,hajavaloa tulee aivan älyttömästi ja häikäisee vastaantulijoita. Itse kun näen tällaisen virityksen en edes pudota lyhyille valoille,sen verran vittumainen olen. Suoralasisessa sitten sitä hajavaloa ei tule juuri nimeksikään,eikä se häikäise jos valot on vain sinnepäin edes säädetty. Itsellä Mondeossa xenonit lyhyissä eikä halogeeneja käytetä kuin katsastuksen ajan paikoillaan,niin pirun hyvät on,pajerossa sitten luotan perus halogeeniin juurikin tuon edellämainitun syyn takia.
Ja ruotsissa on samat lisävalo säännökset kuin suomessa,ainut että siellä saa olla pariton määrä,mutta referenssi yms määräykset samat kuin suomessa. Tarkkailu vaan vähän löysempää.
Ei niitä tarvitse edes tuijottaa,niiden valokuvio kun ei ole huonostikkaan sinnepäin. Eihän liikenteessä kannattakkaan ajatalle muita kuin itseään,minäkin ajattelen vain itseäni ja ajan kokop ajan pitkät päällä,pitääkö niitä minun valoja tuijottaa,ei ne minua itseä häikäise.Uldiz sanoiTykkään häikäistä vastaantulijoita, siksipä ajan aina etusumuvalot päällä ja laittomat ksenonit keulalla hohtaen. Mitä sillä väliä on jos mun valot vähän häikäisee?? Tarviiko sitä V*ttu niitä valoja tuijottaa?
En ymmärrä..
Harri K sanoiMun mielest tää xenon vs halogen väittely on sama kuin RHD vs. LHD. Ne ketkä ei ole kokeillu/käytä xenoneita ni väittää vastaan ;D
Nim. Ainakaan galantin umpioissa ei mitään ajatustakaan ole paluusta halogen maailmaan
Fabioh sanoiNo eipä niitä xenoneita oo jokainen autonvalmistajakaan jaksanut tehdä toimivaksi. Skoda Octavia II.... lähes poikkeuksetta vastaantuliessaan häikäsee.
Uldiz sanoiTykkään häikäistä vastaantulijoita, siksipä ajan aina etusumuvalot päällä ja laittomat ksenonit keulalla hohtaen. Mitä sillä väliä on jos mun valot vähän häikäisee?? Tarviiko sitä V*ttu niitä valoja tuijottaa?
En ymmärrä..
Tämä on myös sitä menoa mitä ei voi ymmärtää,itselläkin on pajerossa 500W yhteensä valotehoa keulalla vaan kyllä ne lyhyet pyritään laittamaan mahdollisimman aikaisin. Ainoa huono puoli hyvissä pitkissä on että kun vaihtaa lyhyet on kuin laittaisi pussin päähän. Kaveri ehdotti että laittaisin 90/100W H4 niin alkais nähdä lyhyillä vaan en ala häikäisemään muita sillä verukkeella että itse näkisin,vaihtaa ennemmin umpiot uusiin(maksaa 23€/pr) niin näkee edes vähän paremmin.J. Puhakka sanoiJuuri vastaavanlaista menoa ku mitä kaverin maasturissa: 400W or so valotehoa keulilla, laittomat pistevalot ja kaikki. Ja "mitä väliä muille tai muiden valojen räpsyttelylle, tarviiko niitä valoja tuijottaa"
Voin kuvitella joka ikisen joka tulee vastaan kun vastaan tulee joku 4 x 37.5" + bi-xenonit patteri joita ei kytketä pois ennenkuin "itse nähdään vastaantulevan valot omassa ajovalojen kentässä, siihen asti grillataan vastaantulijaa pitkät päällä, ihan sama välkytteleekö vastaantulija valoja miten paljon. (koska hei, muutenhan pitäs ajaa pimäessä, ja ei käy) :driver
Sillä nyt ei oo mitään tekemistä asian kanssa että ko. valot kantaa ainakin 1.5 ellei 2x pitemmälle. Taannoin kuulemma nosti vielä valoja "ylemmmäksi" että näkee kauemmaksi, pitäähän sitä nyt kuitenkin itse nähdä, muiden näkemiselle ei ole niin väliksi.
Nuhapumppu sanoiTämä on myös sitä menoa mitä ei voi ymmärtää,itselläkin on pajerossa 500W yhteensä valotehoa keulalla vaan kyllä ne lyhyet pyritään laittamaan mahdollisimman aikaisin. Ainoa huono puoli hyvissä pitkissä on että kun vaihtaa lyhyet on kuin laittaisi pussin päähän. Kaveri ehdotti että laittaisin 90/100W H4 niin alkais nähdä lyhyillä vaan en ala häikäisemään muita sillä verukkeella että itse näkisin,vaihtaa ennemmin umpiot uusiin(maksaa 23€/pr) niin näkee edes vähän paremmin.
Skodassa ne on valmiiks liian ylösnostettu. Kaverilla nyt vuonna 2010 ostettu skoda octavia vrs, jos se ajelee mun perässä ja vähänkin kuoppanen tie niin vaikuttaa et kaveri väläyttelis pitkiä + sitten joka peilistä heijastaa xenon valoa mikä on todella häiritsevää eikä mun auto ole edes matala.Fabioh sanoiNo eipä niitä xenoneita oo jokainen autonvalmistajakaan jaksanut tehdä toimivaksi. Skoda Octavia II.... lähes poikkeuksetta vastaantuliessaan häikäsee.
Mani sanoiSkodassa ne on valmiiks liian ylösnostettu. Kaverilla nyt vuonna 2010 ostettu skoda octavia vrs, jos se ajelee mun perässä ja vähänkin kuoppanen tie niin vaikuttaa et kaveri väläyttelis pitkiä + sitten joka peilistä heijastaa xenon valoa mikä on todella häiritsevää eikä mun auto ole edes matala.
Ittee eniten ketuttaa näissä jälkiasennetuissa lähivalo xenon viritelmissä, et yleensä kyseinen asentaja-torspo ei tiedä, että on olemassa heijastinumpiolle ja projektorille eri lamppu, et ne valot sais kohdistettu eteenpäin eikä silleen, et se häiritsee takana tulijoitakin ( vitsi ). Kantsii ensin ottaa selvää mitä se D2S tai D2R meinaa ennen, kuin rupee virittelemään.
miikka sanoiVarmaankin enemmän ominaisuus kuin vika noissa VAGeissa. 2009 A4 audissa on nimittäin samaa että kun ajelee jonkun perässä niin epätasaisella tiellä tuntuu kuin välkyttelisi pitkiä. Jopa vastaantulijatkin joskus väläyttävät "takaisin". Oon päätynyt siinä johtopäätökseen, että ko. autoissa ksenoneiden valon raja on niin terävä että aiheuttaa tuon ilmiön että valot välkkyisivät.
uge sanoiOcun kohdalla ei kuitenkaan ole kysymys hajavalon aiheuttamasta häikäisystä. Lienee kysymys automaattisen korkeudensäädön toiminnasta, ehkä. Olen Oculla olosuhteista johtuen ajellut jonnin vertaa ja seurannut valorajaa vastaantulevissa autoissa. Kilpi näkyy hyvin, kuskin naama ei näy eli tuskin häikäisevät normaalia enempää. Hyvät lähivalot siinä kyllä on.