Öljy?!?

G

Gallu42

Guest
Elikä semmosta asiaa tiedustelen, että mitä öljyä suosittelette? Mulla on ajossa Mitsubishi
Galant 2.0GLSi -89 ja minulla on tällä hetkellä Mobil1 5W40 ja tuntuu syövän ihan pirun paljon ainetta.Nyt viime lisäys kerralla iskin pikkusen Diamondin 5W40 ja katson muuttuuko syöminen!
Eli onko jompi kumpi näistä suositeltavaa vai jokin muu?!? :nykii

Kiitos jo etukäteen!
 
Vs: Öljy?!?

Mielestäni paras öljy omaan Galluuni on ollut synteettinen Castrol 10w-40. Ei syö paljoa ja nostajien naputus pysynyt pienenä. Mainittakoon, että olen testannut Shell Helix Ultra 5w-40, Mobil 5w-50 ja Mobil 5w-40 jotka nytkin on sisässä kun halvalla sain mutta vaihtuu seuraavassa vaihdossa taas tuohon Castroliin. Muilla öljyillä tuo syönti on ollut runsaampaa ja eritoten nostajat kilkattunut selkeästi pahemmin kylmänä.
 
Vs: Öljy?!?

Joo. Mullakin on kylmänä nostajat pitäny ilkeetä meteliä hetken aikaa käynnistyksestä. Ens vaihtokerralla voisin kokeilla just tota castrolia, jos kilkatus ja öljyn syönti loppuisi.

Kiitos!
 
Vs: Öljy?!?

Isännällä on -91 Black Diamond Gallu ja siinä on pysyny parhaiten sisällä 10W40 Valvoline MaxLife öljy. Että siitäpäs taas yksi vaihtoehto topikin aloittajalle. :peukku
 
Vs: Öljy?!?

Joo kiitsa... Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja, sillä nyt alkaa tosissaan kyrpiin toi öljyjen lisäileminen. :seina
 
Vs: Öljy?!?

Paljonkos sitä öljyä tuppaa kulumaan? Ja miten paljon on kertynyt koneella kilometrejä mittariin? Ajattelin vain, että kuulostaa jo siltä, että venttiilin varren kumit voi olla tiensä päässä ja kulutus ei välttämättä parane öljyä vaihtamalla. Tiedätkö onko ne milloin vaihdettu?
 
Vs: Öljy?!?

Mulla ei auttanut kumien vaihto..
Nyt parin vaihtokerran verran ollut castrol 5w-40 magnatec.Näillä pääsee n.6000km ja sitten alkaa kulumaan aika vauhtia.
Ehkä 3-400km ja pieni lisäys ja näinpäinpois

naputukseen ja öljyn syöntiin mulla auttais castrol tws 10w-60. On vaan niin pirun kallista ja turhan jämäkkää talvella.

sellainen 8-9000km tulee maksimissaan ajeltua "samoilla"
 
Vs: Öljy?!?

eikös täs moottoris öljynvaihto väli suositus ole 5000km? ainaki mun omas on kone huonees tollanen tarra liekö maahantuojalla laitettu? en tiedä ??? mut tuntus aika järkeen käyvältä koska aika monet
normi öljyt varsinki shellin helix, on kuin kusta 5-7tkm jälkeen :-\
mut luulisin et jotai varmaan pitäs ruveta tekeen koneelle..
öljyrenkaat,venttiili varren kumit, ja muutenki koneen tiivisteet.
ootko varma ettei oo pullauttanu kovilla pakkasilla jotain stefaa pois paikaltaan?
näin kävi muijan neonis. mut sehän on niiden tyyppivika ;D
eli nokka akselin stefa, siihen myytiin korjaus settiä joka makso 75e
sisältää stefan ja pelli lipareen joka pitää stefan paikollaan..
että näin ne amerikan insinöörit :mad:
 
Vs: Öljy?!?

En oo tarkemmin laskenu paljon sitä öljyä menny, mutta normaalia huomattavasti enemmän. Kilometrejä koneessa on vähän vajaa 300 000km ja venttiilin varren kumeista ei oo tietoo sen enempää että itse en ole niitä vaihtanut. Kyl se mielessä kävi, mutta ei oo saanu aikaseks. Semmonen vielä, että toi savuttaa ihan pirusti ja iskee välillä oikein tummaa savua, lähes mustaa :-\. Takana tulijoilla varmaan kivaa, kun ei ees eteenpäin nää ;D
 
Vs: Öljy?!?

Öljyt vaihdoin just tossa ennen talvee ja stefaa en ole katsonut...
 
Vs: Öljy?!?

taitaa se kone saaha aika hyvin ruokaa jos sillee tekee :eek:
ei kuitenkaan dieseli oo.. ;D
 
Vs: Öljy?!?

Ei oo diesel kun ihan bensakone (ruisku). Bensaakaan en ikinä muista laskee, kuinka paljon menee, mutta tuntuu sitäkin litkivän ihan kivasti. Välillä pistää suoraan sanottuna vituttaan.
 
Vs: Öljy?!?

käykö se kuinka nätisti/tasasesti kaikilla neljällä? entäs kulkupuoli?
ookko tulppia kattonu? onko kuinka mustat?
onko mitään haisua ettei oo joskus konetta vaidettu enemmän ajettuun ku mitä mittari väittää..
 
Vs: Öljy?!?

Se on vähän outo juttu, että kun käynnistän niin heittää kierrokset sinne melki 2000rp/m ja sitten muutaman minuutin päästä laskee sinne vähän alle tonniin. Koneen vaihdosta en tiedä, mutta en usko että on vaihdettu. Tulpat pitäs huomenna tarkistaa! Kyl se käy kaikilla neljällä ja aika tasasesti sen alku käynnistyksen jälkeen ja toi 2000rp/m on alkanut tapahtuun talvella, ei kesällä vielä!
 
Vs: Öljy?!?

lähteekö käyntiin ilman kaasua kylmänä/lämpösenä? vai pitääkö antaa kaasua startates kylmänä/lämpimänä. haiseeko bensa sen jälkeen ku lähtee käyntiin? ajattelin vaan ettei noi suuttimet oo väljät tai ruiskun lämpö anturi sekoile? check engine valo? onko ilmotellu olemassa olostaan???
 
Vs: Öljy?!?

Gallu42 sanoi
Se on vähän outo juttu, että kun käynnistän niin heittää kierrokset sinne melki 2000rp/m ja sitten muutaman minuutin päästä laskee sinne vähän alle tonniin. Koneen vaihdosta en tiedä, mutta en usko että on vaihdettu. Tulpat pitäs huomenna tarkistaa! Kyl se käy kaikilla neljällä ja aika tasasesti sen alku käynnistyksen jälkeen ja toi 2000rp/m on alkanut tapahtuun talvella, ei kesällä vielä!

Ihan normaalia että rundit nousee alkuun kylmällä koneella. Voi tuo 2000rpm ehkä vähän korkea arvo olla mutta kyllä se siihen 1500 ainakin helposti nousee itselläkin.
 
Vs: Öljy?!?

Kyllä lähtee ilman kaasua aina käyntiin kylmänä ja lämpösenä. En oo bensan hajua kyllä huomannu ja check engine valo ei oo koskaan ilmottanu olemassa olostaan. :-\
 
Vs: Öljy?!?

Kylmällä koneella Galantissa kierrokset nousee ~1500-1600 hetkeksi aikaa, tälläisen moottorinohjauksen ideana on ilmeisesti se, että katalysaattori lämpeää nopeammin ja siten tehokkaammin suodattaa pakokaasuja.

CE valo pitäisi palaa aina startin jälkeen ~2-5 sekuntia, jollei pala se on varmaan ohitettu tai poltin palanu. Vikakoodit kannattaisi lukaista, vikakoodilukijan teko-ohjeet löytyvät tuolta artikkelit osiosta.
 
Vs: Öljy?!?

mulla e33 gli ('90) venakumien vaihdon jälkeen lopetti öljyn syömisen melkein 100%
öljyt oli alunperin shellin 5w-40 ja ne pysy siten että 8000km jälkeen alkas tippumaan,
kumien vaihdon jälkeen 11tkm ja pinta alko tippumaan...
toinen öljy mikä pysy hyvin sisällä oli valvoline 5w-40

toisin ylärajasta tippu heti 500km ajon jälkeen siihen vähän yli puolenvälin ja pysyi siinä
jos lisäs niin söi öljyt taas siihen puolen välin yläpuolelle.

tuosta kierosten noususta... kunnossa on vaikka noinkin korkeella käy... vaikka kaikki pitäs olla "samoilla säädöillä"
niin jotkun kappaleet vain nostavat kieroksia korkeemalle, uskoisin että syy on säädöissä vähän erikohdassa
tyhjäkäynti mosa ja joissain nostaa sen puoli milliä kaasuläppää korkeemalle niin ringit nousee heti sen 500rpm ihanteesta...
 
Vs: Öljy?!?

Kiitos keskustelua eteenpäin vievästä vastauksesta, JKorpela. Voisin kokeilla noita venakumien vaihtoa nyt ensin ja ilmottelen sitten loppuuko syönti... Ja kierroksien noususta en uskonut mtn suurempaa haittaa olevankaan, kuhan vaan kysäsin asiantuntijoilta!
 
Vs: Öljy?!?

Mulla tuli kanssa melko synkkää savua mutta tulppien ja ilmanputsarin vaihdolla vähän vaaleni ja käynti parani.

Öljyä kyllä palaa tuossa Gallussa aika reippaasti. en ole muuta kuin jotain Motonetin paskaa sinne tökännyt. Tuntuu että ainakin 0.5l/1000km menee.

Mitenkäs eikös öljyvalon pitäisi aina käynnistyksessä tai virrat päällä palaa hetken.... Mulla ei pala. Check Engine valo kyllä välähtää aina käynnistäettäessä.
 
Vs: Öljy?!?

Mä vaihdoin just viime viikolla ilmanputsarin ja käynti parani, tuli tasasemmaks. Kyllä sen kai pitäs aina syttyä hetkeks, siis öljynpaineen valo, mut sulla on todennäkösesti menny se rele sieltä paskaks.

Ei tee kyl hyvää nää -20 pakkasen kelit, kun ei saa johtoihin ees autoo yöks :(
 
Vs: Öljy?!?

Gallu42 sanoi
Mä vaihdoin just viime viikolla ilmanputsarin ja käynti parani, tuli tasasemmaks. Kyllä sen kai pitäs aina syttyä hetkeks, siis öljynpaineen valo, mut sulla on todennäkösesti menny se rele sieltä paskaks.

Ei tee kyl hyvää nää -20 pakkasen kelit, kun ei saa johtoihin ees autoo yöks :(

No ei tee just yritin lisäillä öljyä kannusta joka oli takakontissa, mutta eihän sieltä oikeen mitään ulos tullu ku oli ihan pirun jäykkää :p

Missä tuo rele sijaitsee??
 
Vs: Öljy?!?

hehee :peukku ei kai se öljynpaineanturi/valo ny kuitenkaan tarvi relettä....
 
Vs: Öljy?!?

Aattelinpa tähän ketjuun kysymykseni pistää ettei tarvi aloittaa uutta aihetta ku kuites öljypuolesta on puhe.

Elikkäs mitä on muut mieltä seuraavasta: Eilen lähtiessä :driver ykskaks aina vasemmalle kääntyessä/kaartaessa alkoi öljymäärän varoitusvalo vilkkumaan (ei siis paineen valo) mutta muuten valo ei vilkuttanut. Alussa vilkautti vain kerran ja sit se vilkutuksen määrä kasvo ja piteni. Noh tietysti tuli öljyt tarkastettua, ja kyllä ne ihan samoissa määrissä oli ku viikko sit. Syksyllä öljyt vaihettu eikä ole ikuna tarvinu öljyjä lisäillä. Eli oisko mahdollista että ois tullu kosketushäikkä siihen valoon tai oisko anturi menos sököksi vai vakavempaa?

Kiitos tietäväisille vastauksista....
 
Vs: Öljy?!?

Skydiver sanoi
Oliko kyse siis samasta valosta kuin aiempi viestisi? 8)

Höh, eikäää....Siis ne vilkuttaa kummakkin valot; öljyvalo ja pissapojan valo, ja kummastakin kuites nesteet ok! Ihan ihmemiäs tuo kiesi.... ::)
 
Vs: Öljy?!?

sipsu sanoi
Höh, eikäää....Siis ne vilkuttaa kummakkin valot; öljyvalo ja pissapojan valo, ja kummastakin kuites nesteet ok! Ihan ihmemiäs tuo kiesi.... ::)

Heh, tarkoitus ei ollut mitenkään vinoilla - en osannut tulkita viestistäsi, että mitä tarkoitit... :) Muistissa on ainakin yksi kerta, että samaisesta valosta on ollut kyse tällaisessa tapauksessa. 8)

Mutta tuosta viasta en ikävä kyllä osaa sanoa varmaa - anturit sökönä tai mittaristossa jotain häikkää?
 
Vs: Öljy?!?

pitääpäs vastailla...
(jos kyseessä 88-92 galantti)
se että vilkuttaa öljyvaloa saattaa johtua kontakti häiriöstä öljykellossa siinä öljyn suodattimen vieressä

pissapojan valoa ei varsinaisesti ole... se merkki valo on ainoastaan lampupesijoiden nesteen merkki valo...
eli lisäileppäs nestettä siihen akun edessä olevaan säiliöön niin pitäs sammua...

ite miettiny sen säiliön muuttamista pissapojaksi....
 
Vs: Öljy?!?

galantti vuodelta -97

öljyvalo ei ole enään vilkuttanu pitkään aikaan, onneksi (koputtaa puuta). Mysteeri kyllä edelleen miksi pari päivää vilkutti. Mut ei kuites yöunet mee....

Pitääpäs huomenna lisäillä nesteitä....

kitos!
 
Takaisin
Ylös Bottom