Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Kohvi

Evolution IX
Liittynyt
6 Marraskuu 2008
Sijainti
Suomi
Sellainen hölömö kysymys, että onko kenelläkään kokemuksia öljynpaine- ja lämpöanturin sovitelaipoista, joka tulee öljysuodattimen väliin?
Hiukan on epävarma luottamus, että onko tuo järkevin vaihtoehto evo 4:n tai muihinkin evoihin ylipäätänsä? Onko niille joku järkevämpi keino ja turvallisempi vai onko tuo ihan turvallinen vaihtoehto.
Miten ootte ylipäätänsä laittanu öljypaine- ja lämpöanturin kiinni?

Kiitoksia ja anteeksi jos tästä on ollut jo puhetta aikaisemminkin ::)
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Kysymys ei ole lainkaan hölmö. Useimmissa nelosen ja uudempien Evojen öljynsuodatinjaloissa on valmiiksi kaksi tulpattua paikkaa antureille eli erillistä välilaippaa ei tarvita eikä kannata laittaa.

Paikkojen kierre on tietääkseni 3/8" NPT eli tarvitset supistimet joissa on 3/8 NPT ulkokierre ja 1/8 NPT sisäkierre mitä käytetään antureissa. En ole 100% varma näistä kierteistä enkä ole vielä omia mittareita asentanut joten jos joku tietää varmasti niin voisi vahvistaa tai korjata.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mulla on ollut molemmissa evoissa ö-lämpöanturi laitettuna öljypohjaan,tyhjennys propun paikalle.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mitsubishin oman lisämittariston anturit asennetaan öljynsuodattimen jalkaan joten ei se nyt ihan kelvoton paikka voi olla.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

On muuten ihan pirun piukassa ne proput siinä suodatin jalassa :nykii
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Kiitoksia neuvoista. Näillä eväillä pääsen jo pitkälle :D
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

ast sanoi
Paikkojen kierre on tietääkseni 3/8" NPT eli tarvitset supistimet joissa on 3/8 NPT ulkokierre ja 1/8 NPT sisäkierre mitä käytetään antureissa. En ole 100% varma näistä kierteistä enkä ole vielä omia mittareita asentanut joten jos joku tietää varmasti niin voisi vahvistaa tai korjata.
Öljynpainemittarin anturi pitäisi laittaa tuohon öljynsuodattimenjalkaan, ja olisin vielä kysellyt varmistusta. Eli löytyykö joltakin varmaa tietoa/vahvistusta noista kierteistä?
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

ast sanoi
Mitsubishin oman lisämittariston anturit asennetaan öljynsuodattimen jalkaan joten ei se nyt ihan kelvoton paikka voi olla.

Kolmosessa ainakin asennettu öljyproppuun. Öljynsuodattimen jalassa kaksi paikkaa, joista toisessa jokin anturi kiinni, mutta ei tule mittaristolle.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

tube87 sanoi
Niissä propuissa on kierrelukite joka aukeaa lämmöllä. Itse asensin öljynlämpö- ja paineanturit juurikin niihin...
Putkiliikkeistä löytyy sopivat holkit antureille. Anturit 1/8" NPT, Holkki 3/8".

Itse väkersin serkun kanssa niihin tulppiin reijät ja tehtiin kierteet jotka sopisivat antureille.

Eli:
1. Tulpat (2 kpl) irti suodattimen jalasta
2. Oikeankokoiset reijät tulppiin
3. Kierteet tulppiin
4. Lukitetta ja tulpat takas
5. Anturit kiinni tulppiin

Hyvin toimii ja ovat pysyneet. :)
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Ja oikeasti öljynsuodatinjalan kierre ei ole 3/8 NPT vaan muistaakseni 3/8 BSP. Sellaisia sovittimia että tuohon saa kiinni 1/8 NPT anturin taas ei myy kuin pari firmaa jotka ovat niitä erityisesti teettäneet. Ero on vaan sen verran pieni että 3/8 NPT - 1/8 NPT sovitin toimii myös.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Myös joidenkin valmistajien adapterit on kartiomaisia ja niitä ei saa kiristää liikaa ettei halkee.. :I
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Laitetaanpas tähän nyt oikeaa tietoa kun olen höpissyt tuolla aikaisemmin mitä sattuu.

- Autossa öljynsuodatinjalan tulppien kierre on 3/8 BSPT / RK
- Japanilaisten mittarien (esim. Greddy) anturikierre on yleensä 1/8 BSPT / RK
- Jenkkiläisten mittarien ja halpojen tarvikkeiden (esim. Autogauge) anturikierre on yleensä 1/8 NPT

3/8 BSPT/RK kierteen pienennys 1/8 BSPT/RK anturille onnistuu esim. 3/8 -> 1/4 ja 1/4 -> 1/8 sovittimilla. Näitä pitäisi olla ihan tavallisessa hydrauliikkakaupassa (esim. Nestepaine josta ostin itse sovittimia).

Ongelma tulee silloin jos haluaa käyttää 1/8 NPT kierteellä olevaa anturia. Olen nähnyt ainakin Motonetissä adaptereita jotka huonoista merkinnöistä huolimatta luultavasti olivat 1/8 BSPT/RK -> 1/8 NPT . Niissä vaan kierteet eivät sovi sisäkkäin eli paketista tulee aika pitkä ja luultavasti tulee ongelmia tilan kanssa koska vetoakseli ja etupalkki ovat melko lähellä. Myös riski murtumiin tärinän johdosta kasvaa.

Toinen purkkaratkaisu on käyttää 3/8 NPT - 1/8 NPT adapteria. Se ei sovi hyvin öljynsuodatinjalan kierteisiin eli ei mene kovin syvälle ja saattaa alkaa vuotamaan aikaa myöten. Edelliseen autoon kylläkin laitoin tällaisen onnistuneesti.

Kolmas ratkaisu on ostaa nimenomaan tähän käyttöön tarkoitettu 3/8 BSPT/RK -> 1/8 NPT adapteri. Näistä ei saa tietääkseni kuin muutamasta Evokaupasta maailmalta.

Neljäs "ratkaisu" eli 1/8 NPT anturin ruuvaaminen suoraan 1/8 BSPT/RK kierteeseen ei toimi kunnolla, anturi ei mene kuin kierroksen-kaksi sovinnolla.

Toivottavasti tästä on apua jollekin.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Ite ratkaisin seiskassa ton tilaongelman vetämällä vaan hydrauliikkaletkulla kellon konehuoneeseen.. tuli kohtuullisen siisti. Tohon siis päähän 3/8" ulkokierre"adapteri".

http://faior.miumau.net/Evo/linjaveto.jpg
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Tässä itekin aatellut laittaa ö-paine mittarin evoon ja tässä kun olen nyt lueskellut niin löysin autogaugen adapterin mutta en tiiä sitten onko mitenkään sopiva tuohon hommaan. http://osanetti.fi/autogauge-adapteri-p-6356.html tuossa linkki.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

TvonS sanoi
Sopiikos tuo Mitsun oman lisämittariston anturi suoraan vai tarviiko adapterin?
Tuolta ainakin näyttäs löytyvän adaptereita=> http://cgi.ebay.co.uk/Mitsubishi-Evo-4-5-6-7-8-9Oil-Sensor-Adaptor-Temp-Press-/280667632850?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item41591834d2
Minulla on kutosessa mitsun orkkis lisämittaristo(ahto,lataus,öljynlämpö),niin siinä anturi on ö-pohjassa, öljyn tyhjennys propussa.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mulla jälestäpäin hankittu mittari setti ja tuo anturi enää asentamatta. Olin siinä uskossa, että sopisi suoraan sinne jalkaan. Nyt alkoi epäilyttämään. Tyhjennyspropun paikalle se ei kyllä sovi.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Tunari-82 sanoi
Minulla on kutosessa mitsun orkkis lisämittaristo(ahto,lataus,öljynlämpö),niin siinä anturi on ö-pohjassa, öljyn tyhjennys propussa.
+1
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Dani84 sanoi
Tässä itekin aatellut laittaa ö-paine mittarin evoon ja tässä kun olen nyt lueskellut niin löysin autogaugen adapterin mutta en tiiä sitten onko mitenkään sopiva tuohon hommaan. http://osanetti.fi/autogauge-adapteri-p-6356.html tuossa linkki.

Mulla on just toi kyseinen adapteri autogaugen öljynpainemittarin "kaverina" ja on toiminut ongelmitta ainakin jo pari vuotta. Alkuun vähän tihkutti öljyä kierteen välistä ennenkuin laitettiin kierrelukitetta.

Sen toi tietty aiheuttaa, että öljynsuodatin tulee vähän alemmaksi jolloin on ainakin teoriassa herkemmin "pohjakosketuksille" alttiina.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Täytyy taas vaivata viisaampia kun ei muuten taas tajuu. :seina Hiukan jos sais helppiä siis!! :) Mulla ei öljynpaineet nouse mittärissa kun ihan kylmällä koneella. anturi ja mittäri on edellisen omistajan käsialaa joten onkko tässä nyt jottai vikkaa? onko noita jalkoja erinlaisia?
 

Liitetiedostot

  • CIMG0450.JPG
    CIMG0450.JPG
    77.7 KB · Lukukerrat 3,406
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Jotain eroa on... vaikka ei pitäis mielestäni ainakaan paljoa olla. Kuvat E9.

gaugeinstall005.jpg

gaugeinstall018.jpg

gaugeinstall030.jpg


Paineanturi siis tuo 45 asteen kulmassa oleva. Tuo toinen on lämpö.

Sun kuvissa ei näkynyt kuin paine kello ,joka ei tee muuta kuin sytyttää tai sammuttaa valon , eli ei ole anturi vaan kytkin.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

mul on ainaki autogauge mittarissa tollanen mötikkä, siinä tosin 2johtoa ja oli ongelmia kun toinen (muistaakseni maa) johto oli irronnu. lähti vasta isommilla paineilla (kylmä kone) mukaan ja tais näyttääkki mitä sattuu. rupes pelaamaan kun vaihto anturin, oli siis poikennu se pultti johon johto tulee...
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Rehveli sanoi
Täytyy taas vaivata viisaampia kun ei muuten taas tajuu. :seina Hiukan jos sais helppiä siis!! :) Mulla ei öljynpaineet nouse mittärissa kun ihan kylmällä koneella. anturi ja mittäri on edellisen omistajan käsialaa joten onkko tässä nyt jottai vikkaa? onko noita jalkoja erinlaisia?

Tuossa on välilaippa näköjään (Greddyn laipalta vähän näyttäisi) laitettu suodattimen ja suodatinjalan väliin eli käytännössä anturi on öljynsuodattimeen tulevassa kanavassa. Hakisin vikaa ensimmäiseksi anturista, mittarista tai sen kytkennöistä.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

tyhmä kysymys... mutta: itse suunitelin että haaroitan ahtimelle menevän öljynpaine letku ja anturin siihen.
onko ihan hukka paikka asentaa? mielipiteitä?
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mr mmc sanoi
tyhmä kysymys... mutta: itse suunitelin että haaroitan ahtimelle menevän öljynpaine letkun

Eikös se yleensä vedetä vain yhtenä vetona suodattimen jalasta ilman haaroja ? Riittääkö öljy ?

Vai ymmärsinkö väärin...?
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Monessa autossa ei ole valmiina suodattimen jalassa valmiina paikkoja ja kiinalaisten adapterien kanssa on ollut ongelmia tiiveyden kanssa.

Luulisi ahtimellekkin öljyn riittävän, jos näissäkin on vielä kuristin ennen ahdinta kuten joissakin.

Itse otin 4G93-koneessa vakio öljynpainekytkimen paikasta pitkä letku ja t-haara päähän.

Teräspunos-teflon-letkulla maadoituskin jatkuu niin ei tarvi erikseen maadottaa antureita.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

ast sanoi
Tuossa on välilaippa näköjään (Greddyn laipalta vähän näyttäisi) laitettu suodattimen ja suodatinjalan väliin eli käytännössä anturi on öljynsuodattimeen tulevassa kanavassa. Hakisin vikaa ensimmäiseksi anturista, mittarista tai sen kytkennöistä.
täytyy napata irti kun vaihtaa seuraavaks öljyt ja ihmetellä. Kaikki lisämittareitten sähkötjohdot on muutenki ihan päin mäntyä, en yhtään ihmettelis jos vika olis sielläkin. En ymmärrä miks tollasiin autoihin täytyy tehdä ihme viritelmiä ???
kiitoksia avusta :)
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mulla ois aikeena laittaa öljynlämpö ja -paine mittarit tohon omaan vitoseen. Tiukan budjetin takia joudun varmaan tyytymään nuihin autogaugen tuotteisiin. Asennus toimenpiteet tapahtuu Mäntsälässä keskellä ei mitään eli olisi hyvä jos olisi kaikki tykötarpeet mukana sinne mennessä. Osaisiko joku neuvoa jonkin varmasti toimivan kombinaation adaptereineen, koska hieman epäilyttää että mitenkä nuo osat sopivat tuonne suht ahtaisiin tiloihin enkä pääse auton alle itse ihmettelemään ennen kuin olen paikanpäällä Mäntsälässä. Ja kuvat ois mukavia myöskin.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Itse ostin täältä: http://www.rspec.co.uk/

Öljynpaine- ja öljynlämpömittari. Asennus on tehty siten, että ne vakion tulpat mitkä öljyjalassa on otin pois ja porasin niihin reijän ja tein uudet sisäkierteet. Täten anturi menee hienosti sisälle ja paikkaansa. Adapterit olis parempi ratkaisu kuin tuo porailu.

Adapteri: http://rspec.co.uk/gauge-sensor-adaptors/mitsubishi-evo-adaptors

Mittarivaihtarit: http://rspec.co.uk/performance-gauges

Itselläni Stepper Motor Peak series -mittarit.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Kiitos cube. Muistatko kauanko tossa meni että sait tavarat? Meinaatko että teit sen kierteen siis jalkaan vai niihin tulppiin?
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Basbarduu sanoi
Kiitos cube. Muistatko kauanko tossa meni että sait tavarat? Meinaatko että teit sen kierteen siis jalkaan vai niihin tulppiin?

Tulppiin. Ei missään nimessä jalkaan.

Tulppa on tän näköinen MELKEIN (hienompi kierre ja kuusiokolo)
FileDownloadServlet;jsessionid=206903D83D06D93359261F1ADFA062EE


Ja lopputulos tän tyylinen:
supistusnippa_r34_ulkokierre_r12_sisakierre_uponor.jpg
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Löytyiskö vielä tietoa että missä antureissa olisi suoraan paikoilleen käypä kierre mielummin sitten sijoittaisin vaikka vähän enemmän(mite tässä käy aina näin) ja saisin suoraan tai vähemmällä vaivalla kiinni.
Tuo cuben menetelmä on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto ja taidan toteuttaa sen siten että ostan tullaset tulpat ja teen niihin noi kierteet valmiiks ennen ku meen asennuspuuhiin ellei parempaa vaihtoehtoa ilmaannu.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Ennen kuin toteuttaa niin kannattaa katsoa minkä verran jää seinämävahvuutta ettei mee liian ohueeksi ja murru. Muista myös tiivistää.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Itse laitoin seiskaan 1/4" adapterilla suoraan siihen jalassa olevan tulpan tilalle, ja tähän adapterin päähän sitten ihan normi hydrauliletkua ja kello ylös konehuoneeseen. Hyvin toi letku on yli vuoden päivät kestänyt, vaikka jotkut sitä epäilikin silloin. Toki ajattelin vaihtaa letkun lähiaikoina uuteen, varmuuden vuoksi.

Sain ton adapterin ihan normaalista putkiliikkeestä, menin sinne tulpan kanssa josta oikea kierre jalan puolelle(taisi olla joku 3/8" ulkokierteinen joka menee jalkaan ja 1/4" ulkokierteinen adapteri joka tulee siis letkulle) ja sitten vaan 1/4" normaali letkukierre ulospäin kellolle menevään letkuun. Maksoi jotain 2 euroa tuo adapteri. Kellolle sama juttu, adapteri joka käy siihen kelloon ja jonka toinen pää on 1/4" normaali letkukierre luonnollisesti letkulle.

edit. eli näin, niinku olin jo näköjään aiemmin tänne postaillu http://faior.miumau.net/Evo/linjaveto.jpg

edit2. tän näkönen adapteri tais olla ja löyty ihan jostain perusliikkeestä
http://www.plumbingsupply.com/images/flare-fitting-flarexmips.jpg
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Sit ois vielä tää perinteinen läpivienti ongelma. Eli miten ootte vieny johdot kabiininpuolelle ja ootteko pistäny poikki että saa mahtumaan pienestä aukosta vai mitenkä?
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Siellä kuskin sisälokarissa on hyvänkokonen läpivienti.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

OT mutta millasia lukemia tuosta suodatin jalasta mitattuna on tk ja noin 4000rmp? joltakin britti foorumilla lueskelin että laatikon puolella konetta on kans tulppa mistä ottaa ö-paineet??
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

onkohan evossa samalla tavoin kun galantissa, 2 tulppaa toisessa alkuperänen öpaine anturi
ja toiseen saisi mittarille lähdön, ja en tarkoita nyt karvalakin öljyn jäähdyttimen lähtöjä vaan ihan päässä öljynpaine anturin
vieressä on "uppo" tulppa

huomasin kun ihmettelin miksi noissa ahtimen letku härdelli paketissa oli
pitkä öljyletku ja ihme kulma liitin toiseen päähän tuo liitin kävi öljynsuodattimen jalassa olevan tulpan tilalle
olisko tuosa turbotus kitin tiivistesarjassa sitten tarkoitus ottaa öljy turbolle suodattimen jalasta :nykii
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mr mmc sanoi
onkohan evossa samalla tavoin kun galantissa, 2 tulppaa toisessa alkuperänen öpaine anturi

Evossa 2 kpl tulppia + öljynpaine anturi (eli ainakin 3 kpl lähtöjä). Vastasinko siihen mitä kysyit ?
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Mr mmc sanoi
onkohan evossa samalla tavoin kun galantissa, 2 tulppaa toisessa alkuperänen öpaine anturi
ja toiseen saisi mittarille lähdön, ja en tarkoita nyt karvalakin öljyn jäähdyttimen lähtöjä vaan ihan päässä öljynpaine anturin
vieressä on "uppo" tulppa

huomasin kun ihmettelin miksi noissa ahtimen letku härdelli paketissa oli
pitkä öljyletku ja ihme kulma liitin toiseen päähän tuo liitin kävi öljynsuodattimen jalassa olevan tulpan tilalle
olisko tuosa turbotus kitin tiivistesarjassa sitten tarkoitus ottaa öljy turbolle suodattimen jalasta :nykii

4-9 Evossa öljynpaineanturi on lohkon takana suoraan öljykanavaan menevässä reiässä. Suodatinjalassa on lisäksi kaksi tulppaa. Muistaakseni 16V 6-bolt Galantissa anturi on suodatinjalassa?

Aftermarket turboille monesti otetaan öljynsyöttö suodatinjalasta jossa paine on isompi kuin kannessa, vakiona tällainen letku tulee mukana esim. MAP EF3 ja EF4 sekä FP Red ja Black antimissa. Pienempiä ahtimia voi käyttää vakiosyötöllä. Huomaa että joku kuristus siinä letkussa tai ahtimessa pitää kuitenkin olla tai muuten öljyä tulee niin paljon ettei paluuputki riitä.
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

-JP- sanoi
Evossa 2 kpl tulppia + öljynpaine anturi (eli ainakin 3 kpl lähtöjä). Vastasinko siihen mitä kysyit ?
taitaa siis olla rakenteeltaan ihan erilainen kuin galantin.

ast sanoi
4-9 Evossa öljynpaineanturi on lohkon takana suoraan öljykanavaan menevässä reiässä. Suodatinjalassa on lisäksi kaksi tulppaa. Muistaakseni 16V 6-bolt Galantissa anturi on suodatinjalassa?

Aftermarket turboille monesti otetaan öljynsyöttö suodatinjalasta jossa paine on isompi kuin kannessa, vakiona tällainen letku tulee mukana esim. MAP EF3 ja EF4 sekä FP Red ja Black antimissa. Pienempiä ahtimia voi käyttää vakiosyötöllä. Huomaa että joku kuristus siinä letkussa tai ahtimessa pitää kuitenkin olla tai muuten öljyä tulee niin paljon ettei paluuputki riitä.

joo 6g 16v galantin lohkossa on paineanturi suodattimen jalassa, tuossa turbon nipassa on kuristin. eli vois ihan hyvin ottaa ahtimelle vaikka tuolta jalasta
öljyn, pitää kokeilla riittääkö pituus letkussa, mulla kun on vähän erikohdilla ahdin kuin vakiossa :)
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Tyhmä kysymys: eli jos mä tilaan mittarin, missä on "sending unit" mukana, niin mä en tarvi erillistä ö-paine sensoria? Adapteri tottakai
 
Vs: Öljynpaine ja -lämpöanturien asennus

Onko mitään tietoa näiden valmiiden sarjojen kuristuksien koosta? Varmaankin noin 2mm luokkaa?

ast sanoi
4-9 Evossa öljynpaineanturi on lohkon takana suoraan öljykanavaan menevässä reiässä. Suodatinjalassa on lisäksi kaksi tulppaa. Muistaakseni 16V 6-bolt Galantissa anturi on suodatinjalassa?

Aftermarket turboille monesti otetaan öljynsyöttö suodatinjalasta jossa paine on isompi kuin kannessa, vakiona tällainen letku tulee mukana esim. MAP EF3 ja EF4 sekä FP Red ja Black antimissa. Pienempiä ahtimia voi käyttää vakiosyötöllä. Huomaa että joku kuristus siinä letkussa tai ahtimessa pitää kuitenkin olla tai muuten öljyä tulee niin paljon ettei paluuputki riitä.
 
Takaisin
Ylös Bottom