Kävipäs viikonloppuna sitten ohraisesti.
Vaimoke kävi ruokakaupassa 1km:n päässä ja takaisin tullessa auto sammua tupsahti 200 m ennen pihaa.
Kun pääsin paikalle, niin huomasin, että auton alla öljylammikko... ja itse asiassa piiiiitkä vana öljyä
seurasi auton jälkiä. Vaimoke kertoi, että auto kulki normaalisti siihen asti, kunnes sammui.
Mitään mittarivaloja tms. ei ollut näkynyt.
Ei muuta kuin konepelti auki niin eiköhän moottoritila ollut öljyä täynnä. Öljyt oli tulleet ulos öljynsuodattimen kohdalta,
nimittäin koko öljynsuodattimen "korkki" oli irti. Jos sen yläpuolella ei olisi ollut johtonippua kiinnikkeineen, niin korkki olisi tippunut matkan varrelle.
Tämä on itseasiassa toinen kerta, kun tuo samainen korkki temppuilee. Ekan kerran se löysty ja pullautti öljyt ulos
12/2012 (92000 km, ed. huolto 80000 km:n kohdalla). Tuolloin kävi tuuri eikä ehditty kuin peruuttaa auto ulos autokatoksesta.
Metrinen öljylammikko oli ilmestynyt auton alle. Huollossa kiristettiin korkki ja lisättiin öljyä.
Molemmille tilanteille yhtäläistä on se, että ensin on ollut leuto lumikeli ja sitten tullut n. 20 asteen pakkaset.
Auto on nyt huollossa ja kuulemma täys konerikko. Huollonedustaja sanoi, että tämä ei kuulu takuun piiriin ja arvioitu lasku pyörii 5000-6000 euron paikkeilla. Menin nimittäin itse vaihtamaan suodattimen/öljyt.
Kuuma kysymys kuuluukin, että mikä ihme sen korkin löystyttää? Voisiko se olla huohotinletkun tukkeutuminen?
Onko muilla vastaavia kokemuksia kyseisestä "ominaisuudesta"? Entä olisiko jotain vinkkejä tuohon takuu-keskusteluun?
Huollosta sanoivat nyt, kun kerroin edellisestä samanlaisesta öljyvuodosta heti ed. huollon jälkeen, että "jos se nyt vähän on tihkuttanut öljyä, niin ..." Jonkin verran ottaa öljyä, että tihkuttaa metrin lätäkön.
Autolla on nyt ajettu 130000 km ja on 12/2009 käyttöönotettu eli pitäisi ilmeisesti ajallisesti kait vielä olla sen 5 vuoden takuun piirissä.
Viimeisin huolto oli kesällä (120000 km), kun vaihdettiin jakopään remmi kaikkine hökkeineen ja tarkistettiin öljyt.
Vaimoke kävi ruokakaupassa 1km:n päässä ja takaisin tullessa auto sammua tupsahti 200 m ennen pihaa.
Kun pääsin paikalle, niin huomasin, että auton alla öljylammikko... ja itse asiassa piiiiitkä vana öljyä
seurasi auton jälkiä. Vaimoke kertoi, että auto kulki normaalisti siihen asti, kunnes sammui.
Mitään mittarivaloja tms. ei ollut näkynyt.
Ei muuta kuin konepelti auki niin eiköhän moottoritila ollut öljyä täynnä. Öljyt oli tulleet ulos öljynsuodattimen kohdalta,
nimittäin koko öljynsuodattimen "korkki" oli irti. Jos sen yläpuolella ei olisi ollut johtonippua kiinnikkeineen, niin korkki olisi tippunut matkan varrelle.
Tämä on itseasiassa toinen kerta, kun tuo samainen korkki temppuilee. Ekan kerran se löysty ja pullautti öljyt ulos
12/2012 (92000 km, ed. huolto 80000 km:n kohdalla). Tuolloin kävi tuuri eikä ehditty kuin peruuttaa auto ulos autokatoksesta.
Metrinen öljylammikko oli ilmestynyt auton alle. Huollossa kiristettiin korkki ja lisättiin öljyä.
Molemmille tilanteille yhtäläistä on se, että ensin on ollut leuto lumikeli ja sitten tullut n. 20 asteen pakkaset.
Auto on nyt huollossa ja kuulemma täys konerikko. Huollonedustaja sanoi, että tämä ei kuulu takuun piiriin ja arvioitu lasku pyörii 5000-6000 euron paikkeilla. Menin nimittäin itse vaihtamaan suodattimen/öljyt.
Kuuma kysymys kuuluukin, että mikä ihme sen korkin löystyttää? Voisiko se olla huohotinletkun tukkeutuminen?
Onko muilla vastaavia kokemuksia kyseisestä "ominaisuudesta"? Entä olisiko jotain vinkkejä tuohon takuu-keskusteluun?
Huollosta sanoivat nyt, kun kerroin edellisestä samanlaisesta öljyvuodosta heti ed. huollon jälkeen, että "jos se nyt vähän on tihkuttanut öljyä, niin ..." Jonkin verran ottaa öljyä, että tihkuttaa metrin lätäkön.
Autolla on nyt ajettu 130000 km ja on 12/2009 käyttöönotettu eli pitäisi ilmeisesti ajallisesti kait vielä olla sen 5 vuoden takuun piirissä.
Viimeisin huolto oli kesällä (120000 km), kun vaihdettiin jakopään remmi kaikkine hökkeineen ja tarkistettiin öljyt.