-09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Fin_JR

New Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2012
Kävipäs viikonloppuna sitten ohraisesti.

Vaimoke kävi ruokakaupassa 1km:n päässä ja takaisin tullessa auto sammua tupsahti 200 m ennen pihaa.
Kun pääsin paikalle, niin huomasin, että auton alla öljylammikko... ja itse asiassa piiiiitkä vana öljyä
seurasi auton jälkiä. Vaimoke kertoi, että auto kulki normaalisti siihen asti, kunnes sammui.
Mitään mittarivaloja tms. ei ollut näkynyt.

Ei muuta kuin konepelti auki niin eiköhän moottoritila ollut öljyä täynnä. Öljyt oli tulleet ulos öljynsuodattimen kohdalta,
nimittäin koko öljynsuodattimen "korkki" oli irti. Jos sen yläpuolella ei olisi ollut johtonippua kiinnikkeineen, niin korkki olisi tippunut matkan varrelle.

Tämä on itseasiassa toinen kerta, kun tuo samainen korkki temppuilee. Ekan kerran se löysty ja pullautti öljyt ulos
12/2012 (92000 km, ed. huolto 80000 km:n kohdalla). Tuolloin kävi tuuri eikä ehditty kuin peruuttaa auto ulos autokatoksesta.
Metrinen öljylammikko oli ilmestynyt auton alle. Huollossa kiristettiin korkki ja lisättiin öljyä.

Molemmille tilanteille yhtäläistä on se, että ensin on ollut leuto lumikeli ja sitten tullut n. 20 asteen pakkaset.

Auto on nyt huollossa ja kuulemma täys konerikko. Huollonedustaja sanoi, että tämä ei kuulu takuun piiriin ja arvioitu lasku pyörii 5000-6000 euron paikkeilla. Menin nimittäin itse vaihtamaan suodattimen/öljyt.

Kuuma kysymys kuuluukin, että mikä ihme sen korkin löystyttää? Voisiko se olla huohotinletkun tukkeutuminen?
Onko muilla vastaavia kokemuksia kyseisestä "ominaisuudesta"? Entä olisiko jotain vinkkejä tuohon takuu-keskusteluun?
Huollosta sanoivat nyt, kun kerroin edellisestä samanlaisesta öljyvuodosta heti ed. huollon jälkeen, että "jos se nyt vähän on tihkuttanut öljyä, niin ..." Jonkin verran ottaa öljyä, että tihkuttaa metrin lätäkön.

Autolla on nyt ajettu 130000 km ja on 12/2009 käyttöönotettu eli pitäisi ilmeisesti ajallisesti kait vielä olla sen 5 vuoden takuun piirissä.
Viimeisin huolto oli kesällä (120000 km), kun vaihdettiin jakopään remmi kaikkine hökkeineen ja tarkistettiin öljyt.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0293a.jpg
    IMG_0293a.jpg
    68.6 KB · Lukukerrat 1,217
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Anteeksi nyt jo etukäteen kun sanon näin...
V.A.G paskaa..
Ihan ihmeelisiä vikoja ja onkelmia jokka ei ole ollenkaan mitsun vikoja...
Se sen suodattimen aukeaminen johtuu tod.näk siitä että se on jäänyt löysälle ja kierre on jo kulunut aukomisesta... Ei ollenkaan tavatonta... Volkkareissa...
On jotkut oikeesti päässeet pitkälleki noilla koneilla mutta kyllä löytyy täältä foorumilta juttua ihan jonkun kympin jälkee tulleista moottori onkelmista...
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Taas kerran, pelkästään noita 2 litrasia pumppareita on tehty monta kertaa enemmän, kuin koko mitsun tuotanto on yhteensä. Silloin niitä viallisiakin sinne määrällisesti mahtuu.
Sanoisin että esim. mitsun 4N13 moottorissa on suhteellisesti enemmän vikoja kuin noissa em. pumppareissa.

Itse asiaan, jos korkissa (tai muualla, mikä tuon voisi aiheuttaa) ei ole mitään varsinaista vikaa, ei tuossa ole mitään takuu edellytyksiä. Mikäli huolto olisi tehty liikkeessä, olisi tuo korkin aukeaminen kuulunut työtakuun piiriin, mutta jos viimeinen korkkiin koskija on auton omistaja, ei paljoa ole tehtävissä.
Jos korkista löytyy vika, alkanee keskustelu olisiko se pitänyt huomata suodatinta vaihtaessa, varsinkin kun korkki on kerran aikaisemminkin löystynyt.
Tuo korkkihan on kierteiltään sen verran jäykkä, että sen joutuu avaimella kiertämään melkein koko matkan kiinni ja auki. (tai ainakin tuossa porukoitten outtiksessa on)
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Siis korkin 1. aukeaminen tapahtui kymppi ammattilaisten tekemän huollon jälkeen ja jonka korjasivat toiset ammattilaiset huollossa, joten tämä viimeisin avautuminen ei johtune pelkästään siitä, että minä siihen viimeksi öljyt vaihdoin. Ja varmasti sen kiinni laitoin (tarvittiin avain). Ja öljyjen vaihtaminen varmaan meiltä kaikilta onnistuu ja kaikki varmaan ovat yhtä huolellisia ja tarkkana siihen liittyvissä työvaiheissa. Tuskin kukaan ottaa sitä riskiä että itse tekee, jos ei oikeasti varmasti hommaa osaa.

Jännä homma vain, että tämä tilanne on tulkittu niin, että jos kuski itse tekee öljynvaihdon, niin mitsun/vag:n koneella voi ajaa max. 130000 km. En huomannut / kuullut tällaista varoitusta autoa ostaessani.

Otinpa kuvan vielä siitä 12/2012 "vähäisestä tihkuttamisesta" minkä seurauksena autokatoksen asfaltilla on vieläkin kuvan mukainen lammikko. "Mittayksikkönä" täyskokoinen muovilumiaura ja säbämaila. :)
 

Liitetiedostot

  • IMG_0320a.jpg
    IMG_0320a.jpg
    219.6 KB · Lukukerrat 1,077
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Fin_JR sanoi
Jännä homma vain, että tämä tilanne on tulkittu niin, että jos kuski itse tekee öljynvaihdon, niin mitsun/vag:n koneella voi ajaa max. 130000 km. En huomannut / kuullut tällaista varoitusta autoa ostaessani.

Korjattiinko edellisellä kerralla vika merkkiliikkeessä vai muualla? Jos muualla, niin sitten meni viimeisetkin mahdollisuudet takuuseen. Jos merkkiliikkeessä, niin sitten voi jo hiukan alkaa kinatakin asiasta.
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Korkin kiristys momentti on max.25nm. Moniko vetää korkin momenttiin?
Harva merkkihuolto edes. On tullut nuitakin tutkittua jokunen.
Ehdottoman tarkka max.momentista tuo korkki. Samoten uusista tiivisteistä joka kerta.
Itse tätä testannu aikonaan omassa kalustossa,korkki pysyy huolto välin helposti jo 14nm voimalla,jos kiristetty aina asianmukaisesti.
En puhu nyt tästä taupksesta,mut ei kyl voi yleistää vag paskaa jos hommia ei tehdä ohjeen mukaan.
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

pexi sanoi
Korjattiinko edellisellä kerralla vika merkkiliikkeessä vai muualla? Jos muualla, niin sitten meni viimeisetkin mahdollisuudet takuuseen. Jos merkkiliikkeessä, niin sitten voi jo hiukan alkaa kinatakin asiasta.

Juu, samaisessa merkkiliikkeessä mistä nyt sanotaan ei. :/
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Fin_JR sanoi
Juu, samaisessa merkkiliikkeessä mistä nyt sanotaan ei. :/

Sitten voi jo alkaa vähän haastamaan liikettä, mikäli huoltokirja muuten on täydellinen.
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Moron..

Jokusissa tapauksissa kun vänkätää asiasta niin saattaa auttaa että sanoo ottavansa kuluttaja asiamiehee yhteyttä ...

ja jos huoltovihossa on leimat huolloista niin voihan sitä sanoo että sekotit nyt autot et se oliki toine auto mihin vaihoit ite öljyt tms ..
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Noh niih... Päiviä on mennyt ja yritetty selvittää tapausta...

Ei mene takuuseen korkin irtoaminen, koska "olet itse viimeksi koskenyt". Kysyin, että miten sitten se ensimmäinen tapaus eli huolto, jonka tekivät ammattilaiset ja jonka jälkeen korkki irtosi ja jonka jäljet korjasivat ammattilaiset, niin vastaus olikin, että "öö..."

Öljypuolen osalta ollaan muuten menty n. 15 tkm huoltovälillä. Tuli laskettua sekin, mutta kun ei ole kuitteja näyttää, että A) mitä öljyä (5W-30), B) mikä on suodattimen tuotekoodi (puhelimella otettu kuva olisi riittänyt), C) minä päivänä (saisi kuvasta), D) mikä on TARKKA KM-määrä (2. kuva)... ja puhelinhan on aina tallessa. :)

Laitoin viime torstaina maahantuojan ammattilaiselle selvityspyynnön, että kertoo miten korkki, jonka sulkemiseen tarvitaan avain, aukeaa itsekseen. Ei ole vastannut. :/ Tarvisin vastauksen, jotta voisin kysyä ns. "second opinionin and take actions".

Hauskaa sinänsä, että jos oisin käyttänyt "Sepon Nyrkki & Pajassa", olisin ollut oikeutettu takuukorjaukseen. Voi vinde tätä hommaa. Kaiken tämän jälkeen en koskaan tule enää ostamaan A) Mitsua ja B) Grandista. Se on FAKTA. Pahoittelut muille Grandiksen omistajille. Grandiksen takapenkkirivi, sen jälkeinen tavaratila ja viihdeominaisuudet rocks.

ps. Kävin katsomassa Pusoo 5008:a, mutta takapenkkirivin penkit ovat "käy kaupassa" -tyyliset (vs. Oikeat Istuimet) ja penkkien jälkeinen tavaratila on aivan mitätön. "Osta suksiboksi tai hommaa peräkärry" oli autokauppiaan vastaus. Voi itku - ei oikein sytyttänyt. :D
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Eli mielestäsi olet oikeutettu takuuseen vaikka huolto-ohjelmaa ja näin ollen takuuehtoja ei ole noudatettu?
Kertomasi perusteella voin sanoa, että mikään muukaan merkki ei olisi vastaavassa tapauksessa korjannu tuota takuuseen.
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

No joka tapauksessa sama lopputulema oli minun ja ammattilaisten tekosilla. :/

Pelti on vain peltiä ja autokaupasta saa uusia. Case closed.
 
Vs: -09 Grandis 2.0 DID öljyt ulos ja moottori rikki / konerikko

Fin_JR sanoi
ps. Kävin katsomassa Pusoo 5008:a, mutta takapenkkirivin penkit ovat "käy kaupassa" -tyyliset (vs. Oikeat Istuimet) ja penkkien jälkeinen tavaratila on aivan mitätön. "Osta suksiboksi tai hommaa peräkärry" oli autokauppiaan vastaus. Voi itku - ei oikein sytyttänyt. :D

Jos meinaat merkkiä vaihtaa niin kestä Japanilaisessa merkissä, tai valitse edes jokin muu kuin Ranskalainen auto :peukku Edellisessä ammatissa kertyneen oman kokemuksen mukaan "Ranskattarien" huolet alkaa pakkasten tultua (jäätyviä huohottimia ja öljyt tielle, selvittämättömiä sähkövikoja jne, jne...) ja vanhemmiten ei noiden ominaisuuksien selvitely ainakaan yhtään helpota...
 
Takaisin
Ylös Bottom