1.8 GDI "huoltotiedote" (öljynvaihto 7500km)

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Tuossa juttelin hetki sitten Mitsun huoltoliikkeen huoltajan kanssa.
Vemic antanut hetki sitten huoltotiedoitteen koskien 1.8 GDI konetta

öljynvaihtoväli pudotettu 15 000km --> 7500 km.
Syy EGR nokeaa öljyt ja likainen öljy tukkii vähitellen öljykanavia ja hydrauliset venttiilivälyksen tasaajat eivät saa tarpeeksi öljyä ja alkavat "naputtelemaan". Kun tarpeeksi kauan käyvät ilman kunnollista voitelua ne kuluvat ja vaikka ne puhdistetaan (Forte motor flush tai mekaaninen aukaisu + lisäaine uusiin öljyihin"Top End treathment") niin ne ovat väljistyneet ja naputus kuuluu sillloinkin.

Myös 1.8GDI koneelle on tullut "huoltosarja" joka sisältää hydr.ven.väl.tasaajat yms. Hinta laskettu sarjalle.
 
Hip hei....
Paska homma että takuu meni juuri umpeen..
No jos kone ei nakuta, niin kovaa ajoa vain.

muutenkin toi kone ei toimi yhtään kylmänä, mutta kun saa lämpöä, niin KYLLÄ LÄHTEE.
 
ainiin. ja suositeltu öljy mitä huoltotiedoite käski laittaa on
Shell Helix 10w/40(-20°C asti vain)

*SAE-luokituksesta en ole varma muistanko oikein.. Helixiä ei taida ollakaa 10w/30 vaan se o toi 10w/40*
 
Harri K sanoi
ja GDI hydr.ven.väl.tasaajia saa www.taket.ee kautta ainaki Suomeen ny ;)
Jos tota kieltä ymmärtäis ni ois ihan mukava lukea esitettä jos vaikka löytyis tarvittavia palikoita ;)
 
Jollain foorumilla oli aikoinaan juttua "Espanjalaisten" tasaajien huonosta laadusta.

Pitänee kaivaa linkki siihen juttuun, mutta joku ryhmäosto oli järkätty ja ihmiset tyytymättömiä siihen mitä saivat.
 
Jani T sanoi
Harri K sanoi
ja GDI hydr.ven.väl.tasaajia saa www.taket.ee kautta ainaki Suomeen ny ;)
Jos tota kieltä ymmärtäis ni ois ihan mukava lukea esitettä jos vaikka löytyis tarvittavia palikoita ;)

no ne siis ainaki o AJUSA merkkisiä ja kookkelilla selaamal löyty seuraavaa :
http://www.ajusa.es/ingles/catalogo/catalogo.htm

pääsivulta kannattaa myös kurkata mitä on tarjolla ;)
 
Harri K sanoi
ainiin. ja suositeltu öljy mitä huoltotiedoite käski laittaa on
Shell Helix 10w/40(-20°C asti vain)

*SAE-luokituksesta en ole varma muistanko oikein.. Helixiä ei taida ollakaa 10w/30 vaan se o toi 10w/40*

Kyllä sitä näyttäis löytyvän 10w/30:senä. On Shell
kehittänyt oman öljyn GDI-koneille Shell Helix Plus AH 10w-30. Tarkemmat tiedot löytyy www.shell.fi.
 
1. GDI moottorit: Öljynvaihtoväli 7 500 km ( paitsi jos ajosuorite n. 20 000 km/v ).  Öljytilan puhdistuskäsittely ajomäärästä riippuen vuoden tai kahden välein.
Öljysuositus uusi Shell Helix Plus AH synteettinen 10W/30 luokan öljy – ei kuitenkaan kireimmän pakkaskauden (yli –25 °C) ajaksi10W luokan vuoksi.
Tämä öljy vähentää myös imuventtiilien, imusarjan ja kaasuläpän likaantumista ja on lisäksi hieman edullisempaa kuin 5W/40 öljy.
2. muut moottorit: Öljynvaihtoväli 7500 km lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa ajaville. Öljytilan puhdistus vähintään (alle) kahden vuoden välein normaalissa ajossa.

Tuossa lainaus huoltotiedotteesta.
 
vielku löytäs jostai ko. öljyy...
varaosamaailmas ei ollu ainakaa...muita helixei oli kyl

http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/helix_plus_ah.pdf
 
Tarviikos kukaan tätä öljyä ?
On meinaa Galantissa aika vaihtaa muljut taas.. ja ajattelin tilata ton 20litran pönikän. Eli ainakin 1-2 henkilöö sais samasta sit multa ostettua.

Joku Tampereelta taisi kyselläkin kerran multa ?
 
V.Taavila sanoi
Eikähän tuo ihan hyvää ole kun osa merkkiliikkeistä käyttää Castrolia noin muutenkin.

Niin miksei se ihan hyvää ole mutta mitenköhän talvella, öljyn ilmoitettu viskositeetti on kuitenkin 10W-30...
 
Ikävää muuten että nuo huoltotiedotteet menevät jakeluun vain Vemicin omaan huoltoverkostoon.. varmasti kiinnostaisi ihan auton omistajiakin.

Kuinkas MCF yhteydet Vemicciin nykyisin, joskos huoltotiedotteet saisi myös kerholle?
 
kapsu sanoi
tuo nyt ei ollut vastaus suuntaan eikä toiseen ???

Käsittääkseni huoltotiedotteita ei nykyisin toimiteta kerholle, mutta eiköhän joku kohta kartoita olisiko tuollainen mahdollista.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että toteutuessaan materiaali olisi jäsenten käytössä.
 
Shellin suositus GDI koneisiin
Castrolin suositus GDI koneisiin

Molemmat näemmä suosittelevat ensisijaisesti GDI motteihin tarkoitettua öljyään. Edes huippukalliit erikoisvoiteluaineet ole heidän mielestään yhtä hyviä. Voihan tuo tosiaan olla, että noita kannattaisi käyttää. Molemmilta öljyiltä löytyy näemmä vielä MMC:n hyväksyntä ja myös suositus.

Olen ottanut yhteyttä suoraan Shelliin, Castroliin ja Vemiciin. Laitan sitten tulemaan ilmoitusta, mitä sieltä ilmoitellaan.
:peukku
-Mika
 
11/2004 tuttava Shellin Helsingin konttorissa antoi jo minulle mailitse seuraavaa :

"Mainitse tuotekoodi 720229 Shellin huoltamolla ja jos ne alkaa mussuttaa, ettei niil oo ni sano että tilaavat. Tulee Ruotsista tuo tuote. Pysyt tiukkana vaa, kyl ne sitä sulle hommaa" ;D

Edit: pakkauskoko on kuitenkin siis 12x 1litraa pöniköitä.
 
Sain Castrolilta juuri vastauksen:
"Castrol Performance GDI 10W-30 on tosiaan erikoisöljy näihin moottoreihin, mutta sen saatavuus Suomessa heikko mm. pakkauskoosta (60L) johtuen. Kokemustemme mukaan Castrol Formula SLX Longtec 0W-30 toimii näissä moottoreissa erittäin hyvin ja on siten suositeltava vaihtoehto. Ongelmakohta näissä moottoreissa on venttiilien karstoittuminen, koska polttoaine ei niitä "huuhtele"."

Kysehän on tästä öljystä:
FORMULA SLX LONGTEC 0W-30
Mielenkiintoisin kohta tuoteselosteessa lienee:
"Pitää moottorin puhtaana. Castrol Formula SLX LongTec pitää moottorin puhtaana ja estää palamisjätteiden sekä muiden epäpuhtauksien tarttumisen moottorinosiin"
"Säilyttää viskositeettinsa. Muiden öljyjen "paksuuntuessa" käytön aikana, säilyttää Castrol Formula SLX LongTec viskositeettinsa. Se säilyy juoksevana ja matalaviskositeettisena pitkään"
 
Tilasin tänään 5 litraa tuota Castrolin nimenomaan GDI-koneita varten valmistamaa öljyä (10W-30), sitä saa litran kannuissa. Hinta 13 € litra. Samasta paikasta (Osaset-ketjun myymälä Turussa) saisi tuota Shellin "GDI-öljyä" (Shell Helix Plus AH 10w-30), hinta noin 14 € litra. Liikkeessä oli seloste noista molemmista öljyistä ja niiden juuri pitäisi pitää GDI-kone puhtaana (oikea lisäaineistus GDI-koneelle) sekä vähentää päästöjä... Mitsun suositukset oli molemmissa tuoteselosteissa.
 
1. GDI moottorit: Öljynvaihtoväli 7 500 km ( paitsi jos ajosuorite n. 20 000 km/v ).  Öljytilan puhdistuskäsittely ajomäärästä riippuen vuoden tai kahden välein.
Öljysuositus uusi Shell Helix Plus AH synteettinen 10W/30 luokan öljy – ei kuitenkaan kireimmän pakkaskauden (yli –25 °C) ajaksi10W luokan vuoksi.
Tämä öljy vähentää myös imuventtiilien, imusarjan ja kaasuläpän likaantumista ja on lisäksi hieman edullisempaa kuin 5W/40 öljy.
2. muut moottorit:   Öljynvaihtoväli 7500 km lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa ajaville. Öljytilan puhdistus vähintään (alle) kahden vuoden välein normaalissa ajossa.

Eli siis tuota ei varmaan kannata vaihtaa koneeseen enää syksyllä, kun alkaa pakkaset? Silloin olis toi seuraava öljynvaihto aiheellista nimittäin...
 
Käsi sanoi
1. GDI moottorit: Öljynvaihtoväli 7 500 km ( paitsi jos ajosuorite n. 20 000 km/v ). Öljytilan puhdistuskäsittely ajomäärästä riippuen vuoden tai kahden välein.
Öljysuositus uusi Shell Helix Plus AH synteettinen 10W/30 luokan öljy – ei kuitenkaan kireimmän pakkaskauden (yli –25 °C) ajaksi10W luokan vuoksi.
Tämä öljy vähentää myös imuventtiilien, imusarjan ja kaasuläpän likaantumista ja on lisäksi hieman edullisempaa kuin 5W/40 öljy.
2. muut moottorit: Öljynvaihtoväli 7500 km lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa ajaville. Öljytilan puhdistus vähintään (alle) kahden vuoden välein normaalissa ajossa.

Eli siis tuota ei varmaan kannata vaihtaa koneeseen enää syksyllä, kun alkaa pakkaset? Silloin olis toi seuraava öljynvaihto aiheellista nimittäin...
No jaa-a, katsotaanpa mitä Castrol vastaa:
"Kesä tai talvi onko öljyllä väliä?
Vastaus on yksinkertainen - ei! Nykyaikainen synteettinen öljy kattaa sekä kesän että talven vaatimukset. Siksi täyssynteettinen moottoriöljy on paras vaihtoehto sinulle."
http://fi.servicebooking.net/castrol/faq.asp?lang=fi#

Vaikuttaa siltä, että voit laittaa tuota talvea kohden vallan mainiosti. "Kesä/talvilaadut" taitaavat olla mennyttä maailmaa. Korjatkoon joku jos tuntee tietävänsä parammin, mutta näin virallisesti ainakin Castrolilta.

Tietysti jos haluat pelata varman päälle niin Castrolilta suositeltiin minulle seuraavaksi parhaana vaihtoehtona:
"Kokemustemme mukaan Castrol Formula SLX Longtec 0W-30 toimii näissä moottoreissa erittäin hyvin ja on siten suositeltava vaihtoehto."

Edit:
Huomasin juuri, että Ugehan tavallaan otti aiemmin kantaa tähän talviasiaan julkaistessaan huoltotiedotteen.
[quote author=uge]
1. GDI moottorit: Öljynvaihtoväli 7 500 km ( paitsi jos ajosuorite n. 20 000 km/v ). Öljytilan puhdistuskäsittely ajomäärästä riippuen vuoden tai kahden välein.
Öljysuositus uusi Shell Helix Plus AH synteettinen 10W/30 luokan öljy – ei kuitenkaan kireimmän pakkaskauden (yli –25 °C) ajaksi10W luokan vuoksi.
[/quote]

Näillä tiedoilla pitäisi varmaankin päätellä niin, että Castrolin tarjoamista öljyistä olis nyt sitten talvea kohden paras tuo Castrol Formula SLX Longtec 0W-30 tämä siis sillä oletuksella, että asuu seudulla, missä tulee ihan oikeasti talvi eikä vaan sada räntää.
 
Tulin hetki sitten Vuosaaren Shelliltä. Kävin siellä keskustelemassa tuosta Shell -yhtiön öljystä ja olivat oikein yhteistöhaluisia. Öljyä tilataan kuulemma viimeistään huomenna ja on ensiviikolla paikalla.
Näin siis Kallvikin tien Shellillä. :peukku

Päivitys
Soittivat eilen huoltikselta, eivät pysty toimittamaan öljyä. Pitänee siis soittaa tuonne Turkuun.
 
Vs: Re: 1.8 GDI "huoltotiedote" (öljynvaihto 7500km)

laitetaas tänne vaikka auto onki 2.4 :p

Eli mikä on GDi motin öljysuositus/luokka? Tuo castrolin gdi öljy täyttää ainoastaan luokituksena acea3 ;D
sen hankkiminenhan ei oo ongelma, tosin hyllyssä ois -ex fordin ACEA A1/B1 laatuista öljyä, joku sanoi että tuo acea luokitus on se tärkein, pitääkö paikkaansa?
 
Vs: 1.8 GDI "huoltotiedote" (öljynvaihto 7500km)

Ei maksa vaivaa alkaa harrastelemaan ihmeellisten GDI öljyjen hommaamista. Itse kokeilin Shellin GDI öljyä ja siitä mitään oikeata hyötyä ollut. Ei muuta kuin täyssynteettiset 5W40 (esim. Teboilin Diamondit) koneeseen ja menoksi :peukku Hyvin ovat vörkkineet mulla Tebskalaiset ja ei maksa kuin 24€ 4 litran kannu Puuilossa.
 
Vs: 1.8 GDI "huoltotiedote" (öljynvaihto 7500km)

kukaan tiiä mitä kustantaa noi tasaajat suomessa??? todennäköisesti niiden vaihto edessä... :seina
 
Vs: 1.8 GDI "huoltotiedote" (öljynvaihto 7500km)

armageddon sanoi
kukaan tiiä mitä kustantaa noi tasaajat suomessa??? todennäköisesti niiden vaihto edessä... :seina

Itellä makso jotain 15€kpl. AD:n kautta. Kaikkineen remppa maksoi teetettynä jonkun 800€, sisältäen jakopään.
 
Takaisin
Ylös Bottom