2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Jape_79

New Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2014
Sijainti
Varkaus
Koitin asiaa etsiskellä vanhoista topikeista mutta tyhjentävää vastausta en asiaan keksinyt...

Alkoi mietityttämään tuo turbo dieselin alavääntö, ensimmäinen lajissaan itsellä kierroksessa niin ei ole oikeastaan vertailukohtaa. Kun katselin moottorin teho/vääntökäyriä niin auton pitäisi varmaankin olla kohtuu pirteä myös alakierroksillä vaikka painoa onkin enemmän kuin normaalissa perhe farkussa.

Omassa yksilössä meno alle 2500 rpm on hieman nuhaista (ilman reilumpaa kaasun poljentaa), jonka jälkeen puhtia alkaa piisaamaan kuten voisi kuvitellakkin. Vanhoista topikeista kävi selville että näissä on ahtmet muuttuvalla geometrialla. Saako tuota vnt:n toimintaa tarkastettua mitenkään purkamatta puolta autoa ympäriltä???

Voisikohan tuohon olla muuta syytä, vai onko tuo ohut alavääntö vaan koneelle tyypillistä?
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Kyllä tuo kone alkaa vetää jo ennen 2000rpm ja optimoinnin jälkeen noin 1500rpm kohdalla. Sitä ennen ei taida ahtaa.

Mikä sitten on ilman reilumpaa kaasun poljentaa? Kävi nimittäin ilmi että ainakin lancerissa kys kone on ohjelmoitu niin että kaasuvaste on lähes lineaarinen ja todellakin tuntui että kaasua saa painaa paljon.
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Kyllä kone vetää jo ennen 2500 rpm mutta jokseenkin laiskasti, ainakin pienemmällä kaasulla. Voi olla tietysti kaasupolkimen ohjelmoinnista kiinni, edellisessä kulkimessa (2.0 bensa Primera) taas kaikki mikä tapahtui oli ohjelmoitu polkimen ensimmäiselle puoliskolle, oli siis melkein sama kiihdyttikö puolella vai täydellä kaasulla.

Tätä rupesin kyselemään juuri kun ei ole henkilökohtaista vertailu kohtaa dieseleistä. Omassa yksilössä jos esim 2 tai 3 vaihteella alkaa kiihdyttämään abaut 1/2 kaasulla 1500 rpm-> niin 2500 rpm tuntuu selvä "potku" jonka jälkeen vetoja piisaa.

Miten muilla käyttäyttäytyy Grandikset tai muut 2.0 DI-D koneiset laitteet? Onko omassa syytä epäillä olevan vikaa vai onko tuo mallille ominaista ???
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Jape_79 sanoi
Kyllä kone vetää jo ennen 2500 rpm mutta jokseenkin laiskasti, ainakin pienemmällä kaasulla. Voi olla tietysti kaasupolkimen ohjelmoinnista kiinni, edellisessä kulkimessa (2.0 bensa Primera) taas kaikki mikä tapahtui oli ohjelmoitu polkimen ensimmäiselle puoliskolle, oli siis melkein sama kiihdyttikö puolella vai täydellä kaasulla.

Tätä rupesin kyselemään juuri kun ei ole henkilökohtaista vertailu kohtaa dieseleistä. Omassa yksilössä jos esim 2 tai 3 vaihteella alkaa kiihdyttämään abaut 1/2 kaasulla 1500 rpm-> niin 2500 rpm tuntuu selvä "potku" jonka jälkeen vetoja piisaa.

Miten muilla käyttäyttäytyy Grandikset tai muut 2.0 DI-D koneiset laitteet? Onko omassa syytä epäillä olevan vikaa vai onko tuo mallille ominaista ???

Voin kyllä testata jos auto on lähellä ja sanoo mielipiteeni :p Ei se nyt laiskan "tuntuinen" ole vakionakaan ja lähinnä tuntuu että kierrättämällä lisääntyy vaan ääni :)
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

mystinengalant sanoi
Voin kyllä testata jos auto on lähellä ja sanoo mielipiteeni :p Ei se nyt laiskan "tuntuinen" ole vakionakaan ja lähinnä tuntuu että kierrättämällä lisääntyy vaan ääni :)

Varkaudessa lymyää tämä laite, olisihan tuo kiva saada toinen mielipide. Onko autossa vikaa vai odottaako vaan mahdottomia :nykii Nimim. "optimointi harkintaan" ;D
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Kuinkahan vaan se vag alhaalta on koskaan vääntäny...
Ei eres klonkkareis tai muis vaggilaisis toimi...
Mutta sillä optimoinnilla voi saada muutoksia aikaan...
Kaveri vagginsa kans käytti.. 240hp ja alko vääntää...
Muttei kauaa.. :)
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Jahvetti sanoi
Kuinkahan vaan se vag alhaalta on koskaan vääntäny...
Ei eres klonkkareis tai muis vaggilaisis toimi...
Mutta sillä optimoinnilla voi saada muutoksia aikaan...
Kaveri vagginsa kans käytti.. 240hp ja alko vääntää...
Muttei kauaa.. :)

Sepä se kun ei ole vertailukohtaa, onko tuossa kaikki pollet tallessa vai onko osa karannut laitumelle ;) Ei ihme jos on kajahtanut tuo volsun kone, yleensä mitoittavat moottoriin sekä voimansiirtolinjaan 20-30% marginaalin, tuossa tehon nousu ollut jo 56% luokka(jos vastaavan tehoinen moottori kuin BSY).

Koitankin asiaa hieman selvitellä koska ei ole järkeä viedä laitetta optimoitavaksi jos ei ole edes alkuperäiset tehot käytössä. Jospa käyttäisi ihan ekana vikakoodit luettavana ja pyytäisi huoltomieheltä mielipidettä toimiiko tämä versio kuten pitääkin.
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Vastaan itse itselleni...

Taitaa olla kuitenkin kyseessä kaasupolkimen ohjelmoinnista johtuva aistiharha että vedot olisivat kateissa :) Etenemisen tahti tuntuu olevan aikalailla suhteessa kaasupolkimen asentoon.

Työmatkalle sattuu sopivasti kohtuu jyrkkä ylämäki jossa kiihdytetään käytännössä paikaltaan 60 km/h vauhtiin. Aamulla olin liikkeellä Grandiksella ja ruokatunnilla vaihdoin vanhaan bensa kulkineeseen. Ja yllätys, yllätys, Grandis kiipesi mäkeä ylös huomattavasti rivakampaan tahtiin vielä ilman yletöntä poljentaa :driver Varmaan myös auton massa ja koko vaikuttaa siihen että nopeuden muutokset tuntuvat "eleettömämpinä" kuin pienemmissä kulkineissa.

Kenties tulevaisuudessa voisi kuitenkin harkita vielä optimointia ::)
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Tosiaan ainakin Lancerin 2.0 Di-D toteutuksissa on käytännössä täysin lineaarinen kaasuvaste -> painat kaasua puoliväliin, pyydät puolet väännöstä. Erityisesti 1500-2000 rpm on hengettömän tuntuinen.

Remappauksen yhteydessä voi vastetta muuttaa progressiivisemmaksi eli pienemmällä painalluksella pyydetään enemmän ja se on yllättävän iso tekijä ajofiiliksen kannalta vaikka toki saman suorituskyvyn saisi vakiovasteella painamalla vaan poljinta syvempään. Psykologinen juttu :)
 
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Nonnih,

parani kaasuun vastaavuus läpi kierrosalueen ja tuli hieman vetoja lisää kun vaihdoin kannessa olevan pumppusuuttimien/hehkun johtosarjan. Alkuperäinen tarkoitus remontilla oli poistaa ajoittain vaivannut nykiminen kiihdyttäessä, tämäkin vaiva tuntuisi poistuneen :driver
 

Liitetiedostot

  • WP_20140613_001.jpg
    WP_20140613_001.jpg
    185.3 KB · Lukukerrat 317
Vs: 2.0 DI-D Grandiksen alavääntö?

Hei,

Miten keksit lähteä vaihtamaan tuota johtosarjaa - vikakoodi vai laiska käytös tms?

Mistä tilasit piuhat?

Oma ajopeli tuntuu joskus hieman nuhaiselta vaikka "kaikki voitava ja vähän enemmänkin on tullut huollon vinkkelistä tehtyä.
Kesälomalla meinaan putsata taas egr:n ja läppäventtiilin.

Voikohan turbolle antaa jotain hoitoa ilman isoja purkuprojekteja?

t, Timppa
 
Takaisin
Ylös Bottom