Koitin asiaa etsiskellä vanhoista topikeista mutta tyhjentävää vastausta en asiaan keksinyt...
Alkoi mietityttämään tuo turbo dieselin alavääntö, ensimmäinen lajissaan itsellä kierroksessa niin ei ole oikeastaan vertailukohtaa. Kun katselin moottorin teho/vääntökäyriä niin auton pitäisi varmaankin olla kohtuu pirteä myös alakierroksillä vaikka painoa onkin enemmän kuin normaalissa perhe farkussa.
Omassa yksilössä meno alle 2500 rpm on hieman nuhaista (ilman reilumpaa kaasun poljentaa), jonka jälkeen puhtia alkaa piisaamaan kuten voisi kuvitellakkin. Vanhoista topikeista kävi selville että näissä on ahtmet muuttuvalla geometrialla. Saako tuota vnt:n toimintaa tarkastettua mitenkään purkamatta puolta autoa ympäriltä???
Voisikohan tuohon olla muuta syytä, vai onko tuo ohut alavääntö vaan koneelle tyypillistä?
Alkoi mietityttämään tuo turbo dieselin alavääntö, ensimmäinen lajissaan itsellä kierroksessa niin ei ole oikeastaan vertailukohtaa. Kun katselin moottorin teho/vääntökäyriä niin auton pitäisi varmaankin olla kohtuu pirteä myös alakierroksillä vaikka painoa onkin enemmän kuin normaalissa perhe farkussa.
Omassa yksilössä meno alle 2500 rpm on hieman nuhaista (ilman reilumpaa kaasun poljentaa), jonka jälkeen puhtia alkaa piisaamaan kuten voisi kuvitellakkin. Vanhoista topikeista kävi selville että näissä on ahtmet muuttuvalla geometrialla. Saako tuota vnt:n toimintaa tarkastettua mitenkään purkamatta puolta autoa ympäriltä???
Voisikohan tuohon olla muuta syytä, vai onko tuo ohut alavääntö vaan koneelle tyypillistä?