3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

korbimotors

Manuaali 3.0 V6 24valve -95 pätkä
Liittynyt
20 Elokuu 2008
Sijainti
Salla
Onko tuo normaalia että kun kaasua painauttaa niin tuo ylävesiletku vetää itsensä aina suppuun? Onko jotain ongelmia odotettavissa?
Huomasin että aluksi ylävesi letku oli tosi kovana ja painetta oli kertynyt aika kovasti. Löysäsin paineet pois ja sen jälkeen jouduin lisäämään syyläriin n.1l nestettä. Sen jälkeen ei kerännyt enään painetta ylävesi letkuun mutta huomasin sen että aina kun painauttaa kaasua niin ylävesiletku kävi ns. kurtussa ja kun löysää kaasun niin putki palautuu normaaliin kokoon..
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Mihin se neste oli kadonnut? Neste ei puristu kasaan, joten järjestelmässä täytyy olla ilmaa tai vuoto, joka saa aikaan alipaineen jäähdytysjärjestelmään.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Arska-tehtaalta sanoi
Mihin se neste oli kadonnut? Neste ei puristu kasaan, joten järjestelmässä täytyy olla ilmaa tai vuoto, joka saa aikaan alipaineen jäähdytysjärjestelmään.

En tiedä minne neste oli kadonnut? Ei tuo nytkään näytä savuttavan kun tuossa on pihalla käynnissä ja kaasuttelee ja lämmintä puhaltaa ja lämmöt on puoli välissä. ylävesiletkun kuitenki vetää kurttuun kun kaasua painauttaa.. Onkohan kansi paskana..??
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Nyt on pajero käynyt nesteen lisäyksen jälkeen reilu tunnin ja ajellut olen myös. lämmintä puhaltaa ja tarkistin nesteet koti pihalle päästyäni niin oli täynnä ja ei ollut kerännyt painetta ylävesiletkuun. Sitten vasta kun kunnolla painauttaa kaasua niin vähän vetää kurttuun tuota ylävesiletkua. en tiedä mistä johtuu.. Ei tule vesihöyry savuja kun kaasuttelee.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Kannattaa käyttää ilman syylärin korkkia että kupliiko...
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Jahvetti sanoi
Kannattaa käyttää ilman syylärin korkkia että kupliiko...
Oli se käynnissä ilman korkkiaki mutta veden pinta pysyi koko ajan tasaisena eikä kuplinut.
En tiiä onko joku vika mut jonnekki sitä nestettä oli hävinnyt.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Oletko käyttäny lohkolämmitintä paljon? Ja syylärin korkki olis ehkä yksi syyllinen... Mutta sekään ei suoranaisesti selitä sitä alipainetta mikä sinne järjestelmään tulee
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Jahvetti sanoi
Kannattaa käyttää ilman syylärin korkkia että kupliiko...

otin uudestaan tuon syylärin korkin irti ja auto kävi tyhjäkäyntiä. Ei tullut kuplia,mutta kun annoin kierroksia niin ei vielä silloinkaan tullut kuplia mutta kun löysäsin kaasun niin heti melkein sen jälkeen lähti nestepinta nousemaan ja sitten tulikin kupla ja jonku ajan päästä toinen.. eli onko tuossa kansi paskana?
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Pahvi ainaki todnäk vuotaa...
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Täytyy katsoa vielä onnistuisko tuon jotenkin ilmaamaan. Miten olisi paras tapa ilmata tuo järjestelmä tuollasesta 3.0 v6 -92 pallerosta?
paisarin korkin otin kans pois niin sielä oli täysin hiljaista,ei mitään väreilyä nesteen pinnassa. Ja ei tuo syylärikään ihan tolkuttomasti kuplinut. kovan kaasun jälkeen vaan nousi kupla ja toinenkin mutta ei sen kummempia..
Hyviä ilmaus systeemejä otan vastaan??
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Ainahan se pinta syylärissä laskee kun antaa kierroksia ja nousee kun hellää ja saattaa siinä pari kuplakin syntyä nesteen pintaan, tarkista paisuntasäiliön letkut että ei tukosta ja nestettä paisarissa oikea määrä,korkissa voi myös olla vikaa pitäs jo tommosella alipaineella vetää paisarista nestettä tilalle,onko letku vanha ja väsynyt? kokeile uutta ja termarikin kannatta tarkistaa
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Tuota korkkia minäkin alkaisin epäillä. Se on tällä maankuululla japanilaisella systeemillä ;D. En tiedä johtuuko siitä että nuo Motonetin "pikkukorkit" on tehty Englannissa, mutta tällä hetkellä on kolmas korkki menossa ja kilometrejä kertynyt vähän päälle 20000 km. Toimivat aluksi, mutta alkavavat sitten oikutella. Kannentiiviste on vaihdettu n 5000 km sitten takaosasta tapahtuneen öljyvuodon takia. Ymmärtääkseni niiden venttiilien tarkoitus on siirtää nestettä paisuntasäiliöön ja takaisin moottorin lämpötilamuutosten mukaisestí. Noin ne korkit ainakin alussa toimivat kun jäähdyttäjä täytetään piripintaan. Moottori on 4G54. Tuollaisissa saksalaisissa autoissa ja ainakin vanhemmissa Volvossa venttiilit ovat paisuntasäiliön kannssa, eli ovat "ilmaventtiileitä".
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

lekaseppä sanoi
Tuota korkkia minäkin alkaisin epäillä. Se on tällä maankuululla japanilaisella systeemillä ;D. En tiedä johtuuko siitä että nuo Motonetin "pikkukorkit" on tehty Englannissa, mutta tällä hetkellä on kolmas korkki menossa ja kilometrejä kertynyt vähän päälle 20000 km. Toimivat aluksi, mutta alkavavat sitten oikutella. Kannentiiviste on vaihdettu n 5000 km sitten takaosasta tapahtuneen öljyvuodon takia. Ymmärtääkseni niiden venttiilien tarkoitus on siirtää nestettä paisuntasäiliöön ja takaisin moottorin lämpötilamuutosten mukaisestí. Noin ne korkit ainakin alussa toimivat kun jäähdyttäjä täytetään piripintaan. Moottori on 4G54. Tuollaisissa saksalaisissa autoissa ja ainakin vanhemmissa Volvossa venttiilit ovat paisuntasäiliön kannssa, eli ovat "ilmaventtiileitä".

Mitä se lekasepän auto on sitten aina tehnyt kun on pitänyt vaihtaa aina uusi korkki?
Eikait se korkista ole kiinni jos nestettä on hävinnyt?
Kyllä tuossa lämmöt pysyy puolessa välissä jne.. Mut sitten kun hävisi nestettä niin ei tullutkaan enään niin lämmintä ja siksi meininki katsomaan pellin alle että mikä tilanne niin ylävesi letku oli aika turvoksissa ja kova. Sammutin auton ja löysäsin varovasti paineet pois ja sitten lisäsin syylärin täyteen sekä myös paisuntasäiliön laitoin sinne full kohtaan.
Tämän jälkeen ei ainakaan eilen vielä tullu painetta ylävesi letkuun ja nesteitä ei ollu häipynyt reilu 2 h käytön / ajon jäljiltä.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Se "vesiliikenne" sinne paisuntasäiliöön lakkaa molempiin suuntiin. Eli kärsii ummetuksesta ;D. Lisäksi päälämmittimelle menevä "monimutkaletku" otti ja halkesi syksyllä ja toinen auto oli huollossa. Ilmeisesti Mitsubishin erikoispatentti kuten se pari vuotta sitten haljennut ylävesiletkukin. Siinä olikin päänvaivaa millä tuollainen korvataan. Löysin Volvo 740 GLT:n ilmastoinnista alumiiniputken läpimitta 16 mm ja tekee 180 asteen mutkan. Varastosta löysin Biltemasta joskus hankitun 2 x 90 asteen vinkkelillä varustettua kumiletkua. Sahasin keskeltä poikki ja noista se syntyi. Tarvittiin pari letkunkiristintä lisää = valmis!
Letku paisuntasäiliöstä jäähdyttäjälle ilman korkkia on tarkistettu puhaltamalla - läpi kulkee. Täytyy taas hakea pari korkkia Motonetista - ovat sentään halpoja :D.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Lämmöt pysyneet edelleen puolessa välin kun auto on lämmennyt ja ei sahaile lämpöjä mihinkään suuntaan. Puhaltaa lämmintä ja kun kääntää kylmälle tulee luonnollisesti kylmää.
Ei ole nesteitä kadonnut ja ylävesiletku on ajon jälkeen hiukan kovana mutta ei kivikova. Taidan kuitenkin vaihtaa tuon syylärin korkin oli se rikki eli ei.
Missä vaiheessa se koneen pitäis älytä ottaa paisarista nestettä ja missä tilanteessa taas päästää takasin sinne paisariin?
Nyt kun on vaan muutama aste pakkasta niin huomasin että tuo pajero on tosi paljon lämpimämpi kuin kovemmilla pakkasilla.
Olisko termariki sitten vaihdon tarpeessa.. Onko nuissa 3.0 v6 24valve minkä kokoinen oikea termari 82 vai 88 asteinen ja onko ihan helposti vaihdetavissa ettei tarvi mitään jakopäitä alkaa käytteleen auki? No eiköhän tuo selviä kun alkaa vaihtamaan sitä ;)
Ainakin motonetissa näytti olevan kahta eri kokoa nuita syylärin korkkejaki.. onko lie tuossa sitten se isommalla halkaisijalla oleva korkki.

Termarin vaihto onnistuukin näimmä ihan nuin vaan. vesipumppu oliskin sit asia erikseen mutta se on uusittu muutama tuhat sitten kun samalla tehty jakopään remppa.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Siis paisuntasäiliö on nimensä mukaisesti lämmetessään laajenevalle nesteelle säiliö, varasto. Jäähdyttäjän korkissa on jousikuormitteinen venttiili joka päästää laajenneen jäähdytysveden paisariin ja pitää samalla järjestelmän paineen oikeana. Toinen toisinpäin toimiva suuntaventtiili korkissa sallii veden virtauksen takaisin paisuntasäiliöstä jäähdyttäjään kun veden tilavuus muuttuu sen jäähtyessä moottorin sammuttamisen jälkeen. Tämä takaisin imu ei toimi jos korkki tai imuletku ei ole tiivis tai paisuntasäiliössä ei ole tarpeeksi nestettä.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Tuossa "timo" vastasikin tuohon paisuntasäiliöasiaan. Tuo korkkiepäily johtuu lähinnä minulla siitä, että aikanaan kannen öljyvuodosta pääsi paitsi ulos myös sisään eli nesteessä on hieman edelleen öljyä, joka vaikuttaa mm noiden korkkien tiivisteisiin. Neste vaihdettiin silloin, mutta pitäisi ilmeisesti vaihtaa vielä kerran ja tehdä vesihuuhtelu välillä. Näin pakkasilla sitä ei oikein kannata pihalla taas tehdä ;). Toinen seikka on ainakin tuossa omassa autossa ne mainiot mitsubishi-letkut, jotka ovat vetelää tavaraa ja haittaavat tuota "sisäänimua". Tosin se viimeinenkin letku halkesi ja vaihdettiin jämympään tavaraan. Muut letkut ovatkin 37 mm "kurkkutorvia" joissa on sisällä teräskierukka - estää litistymisen imutilanteessa. Harvinaista tavaraa ja vein aikanaan viimeiset Motonetista. Seuraava markkinoilla oleva koko on 38 millistä, mutta todennäköisesti toimii kun puristaa "tasaisesti" ;) Tämä "vesiventtiilijärjestemä" on japanilaisissa yleinen mutta ei ole selvinnyt miksi...
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Tänään tarkistin aamulla ennen käynnistystä syylätin nestepinnan ja täynä oli. Paisarissa ei ollut kuin lirut pohjalla. Laitoin senkin siihen full kohtaan, Ei sinne paisariin hirveesti mennyt nestettä että nousi tuohon FULL kohtaan. Tänään sitten päivän ajon jälkeen tarkistin illalla kun auto oli seissyt useita tunteja niin syylärin nestepinta oli ihan täys,mutta paisarissa ei ollut juuri mitään jäljellä.. Eli mikähän tässä nyt onkaan homman nimi??
Lämmintä auto puhalsi koko päivän oikein kunnolla ja lämpömittari näytti koko päivän puoltaväliä eikä seilaillut minnekkään siitä?
Mitä tässä pitäis nyt tehdä?
Onko tuossa kannessa sittenkin jotain vikaa kerta paisarista oli nesteet kadonnut jonnekkin? Öljyt näytti olevan ok samoten öljykorkin pinta kun katsoin sitä, ei ollut ainakaan korkin alapinta sellasesa ns. maitokahvin värisessä möhnässä..
Auto ei myöskään savuta harmaata nestesavua eikä oikien muutenkaan hirveästi savuttele mitään. käy tosi siististi muutenkin ja lähtee käyntiin tosi hienosti aamuisin ja muulloinkin.
Kerta paisarista oli tuo lisäämäni neste hävinnyt niin eikö se kuitenkin viittaa siihen että korkki pitäis olla kunnossa kerta sieltä on nesteitä ottanut??
Voisko olla että tuo kulunut neste kuluisi esim. takapuhaltimen jostain kennolta tai putkilta?? ei haise kyllä nesteelle tuo auto kun takapuhallinkin on päällä. Takapuhallin nimittäin on ollut kans koko ajan päällä.
Ehdotuksia minne neste olis kadonnut nyt paisarista ja mitä tehdä seuraavaksi?
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Minä lisäisin paisariin nestettä ja seuraisin toistuuko tyhjentyminen. Minulla paisarin taso elää siten että kuumana se on full tasossa ja kylmänä full ja low merkkien välissä.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

#timo# sanoi
Minä lisäisin paisariin nestettä ja seuraisin toistuuko tyhjentyminen. Minulla paisarin taso elää siten että kuumana se on full tasossa ja kylmänä full ja low merkkien välissä.
Noihan sen pitäisi juuri toimia minunkin mielestäni ::). Ellei tuo ala pikkuhiljaa täyttyä ja toimia normaalisti, systeemi vuotaa jostakin: selvä vuoto jossakin tai kansipahvi pettänyt jolloin kannen suoruus ja pinnat tulisi tarkistaa. Tämä takalämmitin saattaa vaikeuttaa asioita, koska se varsinkin pienemmässä vuodossa "hukkaa vuodon". Se venttiilikansi on kuitenkin helppo, vähätöinen ja halpa tapa aloittaa etsintä tuon täyttämisen lisäksi. Minulla tuo "letkupatentti" aiheutti pakkasten ajan ongelmaa ja jätin auton seisomaan. Nyt suojasäällä vika löytyi helposti - kiristin yhtä letkuklemmaria ja vuoto lakkasi. Paikka olikin jo suunnilleen tiedossa.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

jos laittaa takalämppärin napista kiinni ja kääntää kylmälle niin saisko sillä pois suljettua tuon ettei ainakaan takalämppärin kautta ole mahdollisia vuotoja?
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Muistaakseni täällä on muillakin ollu samanlaista hommaa että paisari tyhjenee mutta muuten nesteet pysyy koneessa. Omakin entinen teki samaa, tosin 2.5 dieseli oli se. Jos ei syyläristä neste häviä ni en pitäs kovinkaan pahana.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

En ole ihan varma kun ei ole tuossa minun "Naperossa" takalämppäriä niin ei voi tarkistaa, mutta eikös yleensä venttiili ole paluupuolella koska siellä se on kylmemmän nesteen kanssa tekemisissä ja kestää näin ollen kauemmin. Joku jolla on ko. lämppäri niin vois tarkistaa ja joko vahvistaa tai kumota olettamukseni. Jos venttiili on kummalla puolen tahansa niin jokatapauksessa kennossa on paine ja se vuotaa.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Siellä takalämppärin alla on semmonen suojapelti mikä on aikojen saatossa kerännyt suomen maata päällensä ja takalämppärin letkuliitokset on sen pellin suojissa siellä niin voi olla klemmarit mädäntynyt ja vuotaa sen pellin päälle eikä tule maahan asti. Näin itellä aikoinaan ja pitkään etsittiin ennenkun löyty. :peukku
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

pena sanoi
Siellä takalämppärin alla on semmonen suojapelti mikä on aikojen saatossa kerännyt suomen maata päällensä ja takalämppärin letkuliitokset on sen pellin suojissa siellä niin voi olla klemmarit mädäntynyt ja vuotaa sen pellin päälle eikä tule maahan asti. Näin itellä aikoinaan ja pitkään etsittiin ennenkun löyty. :peukku
Mut pystyiskö tuota kuitenkin testi mielessä jotenki sulkea pois käytöstä?
Esim. Meneekö sinne silloinkin nesteet ja paine jos suljen napista lämmittimen ja käännän siitä takalämppärin säätöpaneelista kylmälle kokonaan?
Siis tuo suojapelti on auton alla lämmitintä ns. Suojaamassa ja sen pellin alla on ne liitokset ja klemmarit yms..?
Vuotiko sulla paljonki sillon se takalämppäri ja haisko neste ollenkaan?
Tuo ei haise nesteelle ainakaan.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

sompio sanoi
En ole ihan varma kun ei ole tuossa minun "Naperossa" takalämppäriä niin ei voi tarkistaa, mutta eikös yleensä venttiili ole paluupuolella koska siellä se on kylmemmän nesteen kanssa tekemisissä ja kestää näin ollen kauemmin. Joku jolla on ko. lämppäri niin vois tarkistaa ja joko vahvistaa tai kumota olettamukseni. Jos venttiili on kummalla puolen tahansa niin jokatapauksessa kennossa on paine ja se vuotaa.
Tuossa minun cabriolet-mallissani vm 1988 se sulkuventtiili on takakennossa, eli puolivälin kieppeillä. Käytännössä jos vuotaa, vuotaa sieltä paluupuolelta ehkä hitaammin. Syöttö on painepuolella sen minkä pumppu nostaa, eikä vuototilannetta ole sattunut takapiirin kummallakaan puolella.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

korbimotors sanoi
Mut pystyiskö tuota kuitenkin testi mielessä jotenki sulkea pois käytöstä?
Esim. Meneekö sinne silloinkin nesteet ja paine jos suljen napista lämmittimen ja käännän siitä takalämppärin säätöpaneelista kylmälle kokonaan?
Siis tuo suojapelti on auton alla lämmitintä ns. Suojaamassa ja sen pellin alla on ne liitokset ja klemmarit yms..?
Vuotiko sulla paljonki sillon se takalämppäri ja haisko neste ollenkaan?
Tuo ei haise nesteelle ainakaan.


Suojapelti on auton alla juu ja klemmariliitokset näkyy heti kun ottaa pellin pois. Ei mulla kauheita määriä vuotanut mutta sai lisäillä aika ajoin. Ei haissut neste. Mulla oli se pelti niin huonossa hapessa että sai ottaa väkivalloin irti ja heittää vesilintua. Hyvin pärjätty ilman sitäkin.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Minulla on ollut Pajero vuodesta -89 lähtien,ensin 2.5 td,oli 15 vuotta,nyt tällä hetkellä gen2 v6 3000.Koko tuon 24 vuoden aikana ei paisuntasiliössä ole ollut nestettä,mutta kaikki toimii täydellisesti. :driver
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Minun ensimäinen autoni oli tätivainaalta saatu Ford Customline V8 ja siitä on kohtapuoliin 50 vuotta. Ja suurin ylläri: autossa ei ollut koko paisuntasäiliötä ja toimi moitteettomasti ;D. Mutta teknikka kehittyy ja tämä japanin yllätys toimii harvoin oikein.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

tästä ylävesiletkusta vielä..
Tuo pajero siis lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin erittäin hyvin, hetken käy n.1700rpm kylmänä kunnes lämpeää ja kiekat tippuu n.700-800rpm.
Vastaa hyvin kaasuun ja käy tosi nätisti ei kilkattele ja kalkattele kone. Ja nyt termarin vaihdon jälkeen mahtavan lämminkin :)
Lämmöt nousee aika nopeasti puoleen väliin ja sielä pysyvät minnekkään hievahtamatta.
Paisarissa ei porise eikä tule kuplia minnekkään.
Öljykorkkia varsin käytin pois kun oli käynnissä niin ei mitään huomannu oliko korkki kiinni vai auki,eli sekin varmaan ok asia.
Mielestäni tuo ylävesi letku menee kuitenkin ihmeen kovaksi ja se näyttää että se räjähtää siihen paikkaan.
Alusta asti ollut jo tuo ylävesiletku tuollainen kun mulle tullut ja varmaan ollut pitkäänkin ed. omistajalla eli se on aivan lötkyn tuntuinen taikina koko putki myös kylmänä. Tuntuu niinku se olis menettänyt muotonsa joskus ajansaatossa ja ei ole enään sellasen jämäkän tuntuinen putki niinkuin esim. alavesi letku on. Olisko kudokset sisältä menneen talven lumia.. Tätä mietin nyt että olisko tuo sitten syynä tuohon että tuo putki lämmetessään turpoaa myös ihan ns. ylikokoisen näköiseksi ja näyttää että painettakin olis niinmaan per***leesti koneessa.
Löytyykö joltain maksua vastaan tuollaseen 3.0l V6 24V koneeseen uutta tai ehjää kunnollista ylävesiletkua?
Vieläkään en mene takuuseen kansi viasta tai edes kannentiiviste vioista, koska muuten kaikki tuntuis olevan kunnossa.
Eikä myöskään tunnu sitä sykettä siinä ylävesi letkussa niinkun joskus oli "3000V6" pajero miehellä tehnyt oma kun oli ollut kannet halki.
Ei savuta harmaata, hyvä että savuttaa kuitenkin jotain edes :)
Öljyt ja vedet pysyneet toisistaan erillään...
On tuolta nestettä kuiten hävinnyt syyläristä, mutta se on tarkkailun alla että mistä se sen on kadottanut.. putki vuotoa takalämppärin putkissa tms...
Viittaisko teidän mielestä vielä tässä vaiheessa kansi tai kansipahvi vikaan?
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Vaihda se ylävesiletku ehjään ennenkuin se pettää.

Turha sitä pahvirikkoa on pelätä, kattele useemmin nesteiden ja öljyn kuntoa ja aja normaalisti.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Joo, ylävesiletku vaihtoon! Mulla se meni vaihtoon kun sitä puristellessa kudokset rutisi :nykii. Tilasin alkuperäisen tilalle. Maksoi jotain 50 euroa. Jos se paine arvelluttaa niin vaihda se jäähdyttimen korkki myös johonkin laadukkaaseen. Mulla lukee japanilaisessa "tarvike" korkissa 0.9kg/cm2. Kyllä se ylävesiletku tuolla paineella aika kovaksi menee.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

#timo# sanoi
Joo, ylävesiletku vaihtoon! Mulla se meni vaihtoon kun sitä puristellessa kudokset rutisi :nykii. Tilasin alkuperäisen tilalle. Maksoi jotain 50 euroa. Jos se paine arvelluttaa niin vaihda se jäähdyttimen korkki myös johonkin laadukkaaseen. Mulla lukee japanilaisessa "tarvike" korkissa 0.9kg/cm2. Kyllä se ylävesiletku tuolla paineella aika kovaksi menee.
Tilasin mitsulta viime perjantaina aamupäivällä ylävesiletkun ja syylärin korkin. Meni letku Hollannista asti tilaukseen mut tänään tuli jo viesti että tilaamani tavarat on saapuneet.
29€ oli letkulla hintaa ja 25€ orggis korkilla eli hiukan hinta eroa motonetin 5€ korkkiin, toivottavasti on myös sitten laadukkaampi tämä orggis korkki.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Ihan uteliaisuudesta kyselen onko noita painerajamerkintöjä merkitty korkkiin ja näyttääkö laadukkaammalta? Selväähän se on, että esim lentorahtina tuollainen yksittäislähetys tulee kyllä selvästi kalliimmaksi ja "maapostikin" maksaa kun katselee esim saksan eBayta firmojen "hetiosta" - tuotteita. ::)
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

lekaseppä sanoi
Ihan uteliaisuudesta kyselen onko noita painerajamerkintöjä merkitty korkkiin ja näyttääkö laadukkaammalta? Selväähän se on, että esim lentorahtina tuollainen yksittäislähetys tulee kyllä selvästi kalliimmaksi ja "maapostikin" maksaa kun katselee esim saksan eBayta firmojen "hetiosta" - tuotteita. ::)
En ole vielä saanut korkkia ja letkua haettua, mutta ei nuille osille tullut yhtään enempää hintaa vaikka ne joutuikin tilaamaan erikseen minulle. Hinta oli se mikä oli, olis se ollut hyllyssä tai tilaukseen mennyt tavara. Onhan nuo ihmiset puhelleet että tuo motonetin korkki tai mikä tahansa korkki tarvike osana tuohon pajeroon ei ole se paras mahdollinen vaihtoehto. En olis pelkkää korkkia edes lähtenyt ostamaan, mutta kun jouduin tilaamaan tuon ylävesiletkun niin otimpa samalla tuon uuden korkinkin sitten.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Ainakin tuohon tieseliin kun hommasin orggis korkin niin siinä on 1.3 0.9 bar merkittynä. Taitaa olla sama korkki molemmis, ainakin hinta on sama.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Ei kai sitä painetta voi hinnasta päätellä ;D
http://www.redlinemotive.com/store/replacement/wizard.asp?year=1989&make=MI&model=MON--002&category=G&part=Radiator+Cap
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Tuossa "dollarisivustolla" näkyy noissa ilmeisesti japanissa tehdyissä olevan 0.9 bar ja tuossa halvemman näköisessä USA:ssa valmistetussa on paine naulajalkoina että ameriikalaisetkin sen ymmärtävät ;). Eli näyttäisi bensakoneille olevan pienempi kuin dieseleillä. Noissa englantilaisissa, Motonetin myymissä on myös tuo 0,9 bar. Tarkoittanee "ulostulopainetta", jolloin neste menee paisuntasäiliöön.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

Juu muistin jostain toisesta roppelosta tuon paineen. 0.9 oli pjaerossa.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

#timo# sanoi
Ei kai sitä painetta voi hinnasta päätellä ;D
http://www.redlinemotive.com/store/replacement/wizard.asp?year=1989&make=MI&model=MON--002&category=G&part=Radiator+Cap
Jaa se näyttää että tuollekki koneelle 3 erinlaista korkkia.
Mikähän lie sit se orggis korkki tuossa -92 3,0l V6 pajerossa.
 
Vs: 3.0l V6 gen 2 ylävesiletkun erikoinen toiminta??

No niin nyt on uusi ylävesi letku ja uusi orggis syylärin korkki niin toimii kuin uus pajero :)
Letkuun tulee painetta mutta juuri niinkuin kuuluukin eli vähän on kovuutta kun puristaa. Paisariin tulee nestettä kun lämpiää enempi ja kun jäähtyy se ottaa sieltä takasin.
Ja termarin vaihdoin 88 kun ed. Oli 82 ja näytti sodan aikaiselta ja isommilla pakkasilla ei ollut niin lämmin. Nyt on TOSI lämmin pajero isoillakin pakkasilla eikä tartte pahveja.
 
Takaisin
Ylös Bottom