3.2 did -00 juttua

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Mortse!

Nyt on meikäläinen sitten eukkosen pienen painostuksen ansiosta päivittänny kalustoa otsikon mukaiseen härpättimeen. Ja kyllä se mukavalta tuntuu! Vaikka laina ei niinkään...:(

Kolme päivää olen nyt ehtinyt sitä kattella ja nyt jo tarttis saada lisää tietoa. Täältä sitä yleensä löytyy. Muutaman vanhan jutustelun luin voorumilta, mutta liekö uuttä tietoa - Niistä lämmöistä?

Elikkästen tässäkin neula on suht maltillinen mutta saattaa tosiaan nousta punaselle asti. Etenkin tosiaan jos on ollu ajon jälkeen hetkisen sammuksissa ja siitä starttaa. Menee suoraan punaselle. Katselin ja kuuntelin mottia mutta mitään outoa en huomannu. Jotain pieniä naksahteluja kuului, liekö ilmastointi. Kävin vilkaseen mittaria niin lämmöt oli normaalit. Eihän termari voi mitenkään tota tehdä? Eikös silloin pitäis jo pihinää ja höyryä nousta?

Sitten on jotain öljyvuotoa mitä pitää nyt alkaa haeskella ja tilkitä.

Se näyttö, missä on lämpötilat ja ilmastoinnin merkit ynnä raadion jutut on vähän epäkurantti. Kello ei näy ja muitakin viivoja uupuu. Mikä lie sitäkin kolautellu tms. Saapikohan sellaista uutta ja onko hirmu kallis?

Muutoin tuntuu pehmeältä ja tehokkaalta vekottimelta. Ennen vanhan pajen nopeuden ties korvakuulolta, tää sujahtaa sataa huomaamatta. Pitää olla tarkkana.

Pienen kokeilun perusteella kaikki nelikot toimii. Yhden takapyörän valo ei pala.

Elikkästen tollaista pikkujuttua on ja liekö sitten isompaa kun saa panssarit irti ja oljylähde paljastuu..

Mutta jos kokemuksia ynnä vinkkejä ynnä mitä mieleen tulee niin saapi laitella!!

t. jarski
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Hmmm... Mistäköhän alkais, no. Ostettiin tossa talvella -01 pajero ja on sen kanssa ollu vähän kaikenlaista.
Meilläkin alkuun oli yks nelivedon merkkivaloista pimeenä, muttakun kävin sillä kerran rypemässä lumella, ni sit palo kaikki. Liekkö kosketushäiriö.
Sittemmin neliveto alkoi kenkkuilemaan ja millon mikäkin valo vilkkui, kunnes huoltoliikkeessä vaihtoivat vetotavan valitsimeen uuden kytkimen (n70€).

Lämmöt pompsahtelivat meidänkin pajerossa ja kun vikaa ei tuntunut olevan, ni sillä sitten vaan ajeltiin. Kunnes eräällä reissulla anoppilan pihaan ajettaessa karmee sauhu nousi pellin alta :nykii. Kansi ei onneksi haljennu, vaan pahvi vain meni. Kansi käytettiin koneistamossa, missä tarkistivat kunnon, hioivat suoraksi, koneistivat venttiilit ja vaihtoivat pari vääntynyttä jonkun aiemman kilahduksen johdosta. Pari iltaa sitä on nyt kasailtu ja huomenna sitten pitäs savut saada. Termostaattikin on nyt vaihdettu ja saas nähdä, pysyykö ne lämmöt nyt aisoissa. No tästä päästiin n.1,5 t€:lla ja tulipa ilmastointikin korjattua, kun moottoria sen ympäriltä oli purettu sopivasti. Nimittäin kompuran kytkimen laakeri oli paskana.
Remonttimies epäili keittämisen syyksi muutamaa löysälle jäänyttä kannenpulttia, tiiä sitten. Pahvi oli vuotanu monestakin paikkaa.
Ehkä siihen lämpöpompsahteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Ilmottelen sitten kun saa tuon taas liikkeelle, että asettuko ne lämmöt.

Monitoiminäyttö ei sitten myöskään meittin pajerossa toimi.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Itellä toi lämpömittari on sekoillu jo jonkun 60tkm ainakin... Ja syy siihen on mittariston joku piiri jossa kaikki mittarin "tieto" auton kilometrit ym.. Nykyään on sit ruvennu polttoaine mittarikin sekoileen.. Varmaan kohta pakko toi siru vaihtaa, mut siinä nollaantuu sit ajokilometritkin... Oon miettiny erillisen lämpömittarin laittoo niinkun varoks et jos oikeesti ne lämmöt nousee punarajalle.. Tähän asti se on vaan kusettanu... Onnex.. :) Ja se et ei pala joku niistä pyörien valoista niin on luultavasti polttimo kärähtäny.. Näin oli ainakin vanhemmissa pajeroissa. Itellä nyt 340tkm mittaris ja ei mitään erikoisia ongelmia oo ollu. ite ajanu tosta 70tkm.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Kiitokset kommenteista ja kokemuksista!!

Oman kulkine on edelleen ford-liikkeen pihassa, odottamassa osaa. Huomenna pitäisi jokin öljynpaine anturi saapua ja sitten jossain vaiheessa se menisi paikoilleen. Että jos öljyvuoto lakkaa niin pääsee ajolle. :driver

Mutta mielenkiintoista kyllä toi lämpömittarin heittely. Ja tosiaan kun se ei mitään näytä konehuoneessa että ois jotain hälyttävää. :eek: Epäillyttävää. Vanhan pajen mittari toimi jos toimi, eikä silloinkaan neula kivunnut ees puoleenväliin. No ehkä motarilla.

Miten käytännössä, jos ne kannenpultit olisi löysällä, eikö se jotain muutakin ilmottelis tai jotain näkyis. Sekooko nesteet tms? Aattelin että asiaan paneutuis, vaik sitten kävis ne läpi. Kun vaan tärkeimpiä ajoja on heppa perässä niin ei oo kiva jäädä motarin reunaan... :mad:

Aa, muuten.. mites kun siinä lukee jotenkin niin, että hinatessa autoa tai kärriä niin kytke neliveto. Ootteko tehneet niin? ja mikä sen homman idea on? Eikö nyt luulis, vaikka hienot tekniikat onkin, että se nelikko kuluu ja kärsii asvaltilla?

Mutta ois kiva kuulla taas kokemuksia ja tuntoja lisää kun niitä kertyy!

Itekkin voin laittaa kun saan sen vekottimen edes pihaan.. ::)

Saunaan siitä suomalaiset!

t. Jarski
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Ite mittailin joskus sellasella infrapuna mittarilla jokapaikasta konetta, kun viisari oli siä tapissa niin en löytäny yhtään yli 90 asteista paikkaa... :) Ja kylhän se viisari mulla ainakin liikkuu niin nopeesti puolesta välistä punaselle ja takas, et ei millään voi johtua konetilasta ja ite kun vaihdoin viä sen mittarin anturinkin.

Ja sit siitä nelivedon käytöstä vaunua vetäessä... Muistaakseni ohjekirjassa lukee et ei rasiteta likaa pelkkää takaperää. Saattaa lämmetä... Ja ei tuo neliveto kulu mihkään asfaltilla ajaessa. Ei sitä juuri huomaa... ehkä siitä et auto jotenkin jämäkämpi/parempi ajaa. Itse olen aina tökänny nelivedon päälle, kun kärryn laitan perään... Ehkä nyt jos jarrutonta kärryä tyhjänä vetää niin sillon ehkä turhaa.

Sit tuli semmonen mielee et takajarruja kannattaa seurata.. Liut tahtoo renata. Itse pariin kertaan rassanu ne.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Heh, joo mullaki jätti muuten tuo öljyjäljen siihen missä seisoi ja kun kone purettiin niin jäljet johti just tuohon ö.p.anturiin. Valskasi siitä liittimen juuresta. Oli muuten niin piilossa turbohärdellien takana, ettei sitä vuotoa saanut paikallistettua, ennenkö nyt ku kone purettiin.
Saatiin jo tänää savut koneesta ja hienosti toimi, paitsi yks ruiskuputki valskasi vielä. Täytyy tuohon perehtyä huomenna, ni saa viimein pajeron taas liikkeelle.

Tällä välin on pitäny pärjätä ladalla (1200l), minkä jouduin kaivamaan naftaliinista tapahtuneen johdosta. Kolme vuotta seisotusta, virtaa akkuun, katsastukseen ja laakista läpi :driver. Kuka sanoi, että lada on huono :).
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Cebedeuz sanoi
Kuka sanoi, että lada on huono :).
Kyllähän itäsiperianmersu on yks kaikkien aikojen luotettavimmista kamppeista, kunhan ei mene ruiskutekniikkaan..

Mutta sitte asiaan:

Onkos teillä esiintyny nestehukkaa Pajerossa, josta vois sitte johtua tuo lmpömittarinkin sekoilu..??

Ois kuulemma tyyppivikana EGR:n jäähdyttimen nestevuoto..
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Irrotin ton egr-venttiilin äsken ja siellä putkessa oli vähän vettä eilisen moottorin käytön jäljiltä. Eli ilmeisesti toi egr:n jäähytin systeemi sitten vuotaa? Mahtaakohan noita saaha mistään kohtuuhintaan, vai tulppaanko mokoman venttiilin jäähytysputkineen...?
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Heips kukkuu!

Auto on pihassa, hevoskärri perässä valmiina menossa oriasemalle. Jos vielä huomenna on nainen halukas meitin poijaan siementä saamaan. ;)

Tosiaan oli melko ahdas paikka laittaa se öljynpaineanturi. Kuulemma. Ite en nähny. Onneksi oli laittajalla taitoa ja kunnon paikat. Nyt ei vuoda ja on uudet castrollit sisässä. Kelpaa ajella. Vanhojen vaihdosta mitään tietoa olekaan. Ei ollut ainakaan mitään lappuja. Ei jäänyt pahville kuin pieni pisara kun olin sen talliin ajanut ja aamulla töihin lähdin. Varmaan jotain vanhoja tihkuja vielä.

Nesteet muuten tuntuu pysyvän, pitääkin oikein seurata tota jäähdyttimen litkua. Se on varmaan hävinny aikanaan ja kenties sinne sitten vodaa lorotettu, ei kuullemma kestä kuin -20 pakkasta.

Vanhan kulkineen jo vähän tunsi, tää on ihan uutta asiaa! Kaikki egr, piirisirut ym. hifistely hilat ja vitkuttimet. Ei ihme jos renaa autot kun on niin kaapelia vedetty konehuone täys.

Mites muuten asiasta kuudenteen.. Pitäähän sitä ilmastointiakin jotenkin hoitaa, milloin ja kuinka usein. Onkos siihen jotain sääntöä? ???

No, huomenna kenties tulee hinauskeikka - nelivedolla, niin kuulee miten paje jaksoi ja selvisi. muutenkin tässä pääsee sitä enemmän kokeileen ja tutustuun. Cruise on ainkin hyvä ja toimiva.

Penkin säädöt melko heikot.

Palaillaan, toivottavasti hyvillä kokemuksilla!

t. jarski
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Ai niin. Ja kiitti MVa:lle tosta egr-jäähdytin vihjeestä :peukku. Oispa tuokin vuotokohta ollu kattelussa. Jokku on vaihtaneet kannentiivisteitäkin ton takia.

Kyllä jarski minun tieni tän pajeron kanssa on ollut aika kivinen, mutta täähän onki maasturi :D. Sitäpaitsi edellinen omistaja on kovasti laiminlyöny huoltojen suhteen. Toivottavasti sulla menee helpommin.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Jees. Nyt on sitten pari päivää ajelua takana korjatulla pajerolla. Lämpömittarin elämää olen seuraillut ja tällaisen huomion siitä tehnyt: ajoon lähdettäessä muutaman minuutin päästä lämmöt nousevat melkeen tappiin ja hetken päästä sitten laskevat normaalille tasolle ja pysyvät siinä.

Mulla on jonkinlainen teoriakin tästä käytöksestä. Normaalista poiketen, pajeron termostaatti sijaitsee alavesiletkun puolella ja anturi taas ylävesiletkun puolella. Voiko siis olla, että pajeron 75c termostaatin sijaan laitettu 82c termostaatti aukeaa vähän myöhässä? Varsinkin kun ohitettu egr:n jäähytys systeemi ei enään kierrätä lämmintä vettä termostaatille?
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Toi perä juttuhan voi hyvin pitääkkin paikkaansa. 4H asento, on keskitasuri auki, voimanjako viskolla ja planeettapyörästöllä, eli tämä asento on tarkoitettu juurikin maantieajoon. Se on ns. jatkuva neliveto, eikä se kaiketi rasita mitään paikkaa erityisemmin. Luulisi olevan päinvastoin.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Kyl se mittarissa on vika kun se viisari heittelee.... Mulla tehny niinkin et kun tuun kaupasta takas autolle ja laitan virrat päälle niin viisari kajahtaa suoraan tappiin ja putoo melki samantien takas normaaliin missä olikin kun auton sammutin.... Ja en vielä kerenny autoo laittaan käyntiin... Eli sillon vesi ei liiku missään! Niiin ei voi lämpökään noin heitellä.... Ja joskus aamullakin ollu jo valmiiks vähän lämmin vaikka auto täysin kylmä... :)

Ja toi pajeron 4H on tosiaankin niinkun "jatkuva neliveto". Kaks vikaa asentoo on 50/50 vetosuhteella... Joskus toivos et olis myös hidas neliveto ilman lukkoo... Esim. painavaa kärryä peruuttaessa asfaltilla ja ylämäkeen... ja sit ku tarvis kääntyä... :) Joskus joutunu hitaalla puolella tuuppaan vedettävää henkilönostinta ahtaalla kerrostalon pihalla.. Kun pitkällä puolella joutus luistattaa niin paljo.... Mut kyl sit pisti renkaatki hanttii... oikeen hirvitti jälkeenpäin kattella pihaa, kun oli sisemmän puolen pyörät piirtäny vähä niinku raitaa... :)
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Heissan taas!

Nyt on jo vähän ajeltu ja koppiakin vedetty. Mukavalta on tuntunut- kyyti on leppoisaa ja voimaa on ylämäkiin. Eikä tosiaan edes huomaa sitä nelikkoa.

Mutta jotta asiat ei olisi liian ihanasti...

Mihinkäs toi kulkine tiputtaa ilmastoinnin kondessivedet? Meinaan kun aina jää tilkka nestetta motin alle. Jäähdyttimen ainekset ei tunnu häviävän. Tai vielä ainakaan näy vajausta. Maistelinkin jo sitä vettä eikä se makiaa ollu. :-X

Vai voiko se olla se egr. Mihnä se simmottinen oikein pötköttää siellä myllyssä? ???Ja voisko se liittyä tohon seuraavaan?

Sitten vähän ikävämpi havainto. Se nykii! Siis ei "se", vaan pajero! Hyi, mitä aatoksia! :p

Löysin yhden jutustelun täältä foorumilta, missä viaksi osoittautui ruiskupumppu. Hope se ei olisi se vika! Täytyy noi jarrut vielä käydä läpi ekaks.

Ei varmaan vaikuta tähän, mutta miten kummassa toi auto on kuin bambi liukkaalla jäällä? Siis kaikki jalat harallaan! Vanhoista renkaista oli kaikista kulunu sisäpuoli. nyt on uudet kumit, kulmat täytyy säädättää.

Mielipiteitä, kommentteja, ajatuksia, vinkkejä, vitsejä, viinaa otetaan vastaan! ;D

Täältä tähän! Palaan katolle kopistelemaan. 8)

t. jarski
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Kondenssivedet se tiputtelee tulipellin läpi moottorin takapuolelle siis. Ja heteellähän sitä tulee paljon, joten ei huolta sen puoleen. Mulla on kahessakin autossa menny se kondenssiveden poistoputki tukkoon ja sen huomaakin sitten siitä, että ikkunat huurtuu ja lattia lainehtii.

Tuo nykiminenki voi muuten johtua ilmastoinnista. Tossa kun on semmonen systeemi, että kun automaatti lyö ilmaston päälle, niin joku automatiikka nostaa äkisti hieman moottorin kierroksia. Voit kokeilla tuota ajossa laittamalla ilmastoinnin päälle.

Sain vaihdettua omaani sen orggistermostaatin ja nyt ei lämmöt nouse enään tappiin. Hetken ne on ajoon lähdettäessä punaisella, mutta laskevat sitten hiukan yli puoleen väliin. Mittari tuntuisi siis tapauksessani toimivan. Termostaatti oli väärä.

Niin, ja se egr sijaitsee imusarjan päällä kuskin puolella moottoria. Siihen menee moottorin yli metalliputki pakosarjasta vänkärin puolelta. Siinä pakosarjan päällä on se alumiiniloota(egr jäähdytin), minkä läpi ne pakokaasut egr:ään virtaa. Ja se siis vuoti tapauksessani jäähdytin nestettä imusarjaan. Vuoto ei siis näy ulospäin, mutta aiheuttaa samoja oireita, kun jos ois kannentiiviste viallinen.
Sulla tuskin tuo vuotaa, jos kerran nesteet eivät katoa.

Niin niin, ja vielä tusta nelivedolla ajosta. Tilasin suomenkielisen ohjekirjan ja siinä ei suositella nelivedolla ajoa pitävällä ja tasaisella alustalla. Lisää vaan kulutusta kirjasen mukaan.

Huhhuh. Tulihan näpyteltyä kevyt romaani iponen näppäimistöllä, joten pahoittelut näppäinvirheistä...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Kiitti Cebedeuz hyvistä kommenteista ja valaisevista kokemuksista! Ja kaikki muutkin ketjuun osallistuneet!!! :peukku

Joo, se vesi siellä motin alla varmaan on sitä ilmastoinnista tullutta. Täytyy kuitenkin seurata nesteitä. Pitää ottaa oikein testi, että sammuttaa ilmastoinnin kun lähtee ensi kerralla ajamaan. Jos sitten ei nyi, niin sieltä se vaikutus tulee. Manuaali varoittelee automaatti askilla ajavia juurikin ilmastoinnin aiheuttamista kovemmista kierroksista. Siinä voi olla vinha perä. Tuntuu vaan niin hulluta semmoiset pienet nykäykset.

Tota termaria määkin ekaks mietin, pitäisköhän se tutkia. Niin se 75 ois oikeampi? Lukeekos niissä vai pitääkö keitellä?

Toki nelikko kuluttaa, kuten myös ilmastointi. Nehän ovat mukavuuksia ja niistä pitää maksaa.. ::)

Mutta vetääkö koppia sitten nelikolla vai ilman, perässä se tulee kuitenkin. Mistä paje sit pitää niin.. ???

Ja jkpower: Olen ihan samaa mieltä! sen kärryn kanssa joutuu joskus peruuttaan ja vekslaileen aika ahtaissa paikoissa niin jäljet on melkosen karmeat.

Jatkan ihmettelyä ja juon nyt kahvia.

ps. Cebedeuz: miten iPhone on toiminu? Itelläkin se oli yksi vaihtoehto kun uutta olen katsellu. Kovasti haluisin samsungin omnia hd värkin. Kun tota samsungia on nyt ollu.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Jos se termari on orkkisosa, ni siinä näkyy ne asteet 76,5c. Mullaki oli alunperin joku 85c ja kun tein ton kansirempan, ni laitoin sen 82:n, mutta kun tuntu auleevan hitaasti, ni lopetin pelleilyn ja vaihoin oikeaan.
Muutenkin kannattaa olla sitten varma siitä, että vika on mittarissa, jos lämmöt nousee. Tommoseen maasturiin on työläs tehhä isompaa remppaa, ku ei sinne konehuoneeseen oikkeen yllä miltään kulmalta.

Mitä tulee tähän iponeen, niin on kyllä kerrassaan mainio vehje. Sen mitä tää ominaisuuksissa häviää kilpailijoille, menee tää ohi käytettävyydessään niistä mennentullen. On meinaan tämmöselle antinörtillekkin helppo kapine. Kunnollista käyttöohjetta ei tullu pakkauksessa mukana, koska sitä ei yksinkertaisesti tarvii. :)
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Cebedeuz sanoi
Niin niin, ja vielä tusta nelivedolla ajosta. Tilasin suomenkielisen ohjekirjan ja siinä ei suositella nelivedolla ajoa pitävällä ja tasaisella alustalla. Lisää vaan kulutusta kirjasen mukaan.

Lisää kyllä kulutusta, prosentin tai pari. Pitää paikkaansa. Eikä sitä tyhjällä autolla, kuivalla kesäkelillä mihinkään tarvitse. Mutta, tuo 4H asento toisin kuin vanhoissa pajeroissa, on näissä uusissa tarkoitettu juurikin maantieajoon/sorateille/lumisille/jäisille teille, nopeampaan ajoon tai kärryn vetoon ja sen voi heittää sisään alle 100 nopeudessa. Eli keskitasauspyörästö on auki. Esim. talvellahan se voi olla kokoajan päällä. Voimanjako on pitävällä alustalla n. 33:67 - 50:50. Eli taakse menee enempi voimaa, paitsi jos perä alkaa luistaa, voimaa pistetään enempi myös eteen aina puolet/puolet suhteeseen asti.

Vanhoissa Pajeroissahan 4H asentoa ei missään nimessä saanut käyttää pitävällä. Uudemmassa taas päinvastoin: ei kannata käyttää 4H asentoa kovin liukkaassa maastossa missä etu ja taka-akselin nopeuserot nousee mahdottomiksi, koska kova kulutus voi ylikuumentaa ja rikkoa viskolukon. Maastossa tms. sitten Lc asento. "Locked center", joka vastaa vanhan mallin 4H:ta.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Joo eli lueskelin tuossa omaa auton mukana tullutta käyttömanuaalia.... Siellä oli tämmönen teksti...

TÄRKEÄÄ!

(super select 4WD mallit)
Kun vedät perävaunua, siirrä vaihteen valitsin 4H-asentoon. 2H ajon valinta voi nostaa tasauspyörästön öljyn lämpötilaa, mikä voi vaurioittaa vetojärjestelmää. Vetokoneistoon voi myös kohdistua liiallinen kuormitus, mistä voi olla ehkä seurauksena öljyvuoto, komponentin kiinnileikkaantuminen tai muu vakava vika.


Ja kuskin ovessakin huomautus tarra et pitää kärryä vedettäessä kytkeä 4H asento.


Ja asiasta moottorisahaan... Ei tuo Nokian N900:kaan huono ole... ;)
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Auto toiminut, nykinää on edelleen. En ole saanut kunnolla tutkittua ilmastoinnin vaikutusta. Jatkan tutkintaa.

Mutta ihan takuulla jarrut vaikutti osaltaan. Nyt on kuskin puoli pukilla. Palat oli ihan lopussa, sisäpuoli jo metallilla. Kauheet naarmut levyssä, hioin pahimpia pois. Kuinka tarkkaa lie katsastuksessa?

Nyt sit hain uudet palat - ennenkuin olin mitään katsonut/irroittanut- ja väärät! :mad:Ne on autovalmistajat sellaisia perkeleitä, ne sais kaikki hävittää!! Mallissa taas jotain muutosta keskellä vuotta. Eli aina pitäisi olla malli mukana saako oikean vai ei!

No, satula on nyt ruuvipenkissä kun männät ihan hemmetin jumissa. Saako niitä varaosina? ???
toinen mäntä liikkuikin vähän, toinen ei hievahda. Ja kunnon kyrsät ympärillä. Että oisko vinkkiä miten niitä sais irti. Satulan halkasua oon yrittäny, pultit toooodella kovaa kii. Kun ei oo pulttipyssyä, jos sillä ois saanu auki. nyt ovat likoomassa rost-ohvissa. Huomenna koittaa taas ja tutkia toinen puoli.

JOtenkin tuntuu ettei kannattais itte alkaa mitään tekeen...! :seina

t. jarski
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Terve, löytyy näemmä kohtalotovereita. -01 pajero ja lämpömittari sekoilee myöskin täällä. Termari testattu, anturi vaihdettu, lämmöt tarkastusmitattu. Salon Astrumin mukaan mittarille ei ole omaa ns jännitteentasaajaa vaan kaikki mittarit käyttää samaa, eli jos vika olisi siinä pitäisi muidenkin mittarien sekoilla. Epäilivät johtovikaa, saa maata jostain. Maadotettaessahan tuo pomppaa punaselle. Ärsyttää tuo mittarin heiluminen, ois kiva tietää oikeasti mitä konehuoneeseen kuuluu.

Lämpötila-anturille olikin aika mukava hinta, 73€. Motonetista löytyi vain yksi anturi, missä speksattiin sopivuus v 86->. Ostin kokeeksi ja ainoa ero on, että alkup anturi veivattiin 12 millin avaimella ja tämä uusi 13mm ja uudessa anturissa se kärkiosa on noin 5mm lyhyempi. Aivan samalla tavalla näyttää toimivan, kun toimii niin toimii ja kun sekoaa niin sekoaa. Hinta 5.20€.

Tähän omaan laitteeseen vaihdettiin ensimmäisen talven aikana takalämppärille menevät putket, ne vuotivat jäähynesteet pihalle. Sitten ilmastointijakson alettua keväällä vaihdettiin myös taakke menevät ilmastoinnin putket, vuotivat kylmäaineet pihalle. Aika rapeita kuulemma olivat. Näin kesällä auto muuten hikoaa ja tiputtelee kondenssivettä sekä edestä, että takaa.

Viime kesänä tein empiiristä tutkimusta kulutuksesta 2wd vs 4wd. Ajelin neljä tankillista kummallakin, ei mitään eroa. Karvan päälle kympin vein kummassakin tapauksessa.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Hellouta vaan!

Tässä on tovi vierähtänyt. Mutta pajerossa on jarrut ainakin edessä. Uusi satula piti toiselle puolelle hakea, 140e. Tiedä oliko kuvitelmaa, mutta tuntui että olisi ilmannu jarrut lähes kokonaan itse. Se auto siis. Kaadoin nestettä säiliöön ja surina kävi kun pumppu pyöritti nesteitä. täytti linjastoa. Siltä ainakin tuntui. Ei tarvinnu kun pari kertaa avata ruuvia per puoli.

Nyt onkin ollu taskut tyhjänä jo viikon ja vielä on paljon aikaa ennen tiliä--- :(

No, positiivista aatosta kehiin.. Nyt ymmärrän ja tunne huomattavasti enemmän etujarrujen sielunelämää ja anatomiaa.

Takapuoli tarttis katsoa vielä, kässäriä pitäisi kiristää.

Nyt on tarkotus, kun vaan olisi sitä rahaa, vaihtaa pa-suodin ja ilma. Mahtaako olla pa-suodin sama kuin vanhoissa pajeroissa, näyttää samalta...?? ???

Lämmöt joo seilaa. Monasti ilosesti lähdöstä alkaen punasella, toisella kertaa pysyy normissa. Todellakin erikoinen häiriö!!

Nykiminen ei ota laantuakseen. Ilmastoinnista en ole päässyt selville, kuinka paljon vaikuttaa. Se kun on ollu nyt koko ajan päällä. Aika ihana! ;D

Mutta epäilisin tässä nyt esille tullutta huomiota, eli kun tankki on lähes tyhjä tai vähissä niin nykii enemmän. Imeekö sitten ilmoja jostain. Jos tässä nyt vielä rahaa saa jostain niin tankata enemmän. Näkee vaikuttaako se asiaan.

Lohduttavaa että on muitakin joilla on samoja pohdittavia. Ei tartte olla että "tietty mulle tämmöinen vikatikki tuli käteen!! :seina"

Jatketaan vaan asioiden tutkimista ja jaetaan kokemuksia!

T. jarski
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Mahtanee johtua tuo "ilmaantuminen" vain siittä, että sulla mahto olla linjastossa jo nesteet ja uusi sylinteri oli ihan sisällä, eli siellä ei ollu ilmaa, eikä mittään muutakaan. Sinne ei siis siksi jääny paljoa ilmaa.

Olethan ilmannu niitä jarruja nyt sillämielin, että vedet yms. saisset on tullu jarruista pois? Vois olla nimittäin ihan asiallista vaihtaa tuonikäiseen autoon jarrunesteet. Ei tule sitten lisää ongelmia ku välillä huoltaa jarrujaki.

Onkos tuonikäisessä käsijarru takasatuloissa vai onko siinäkin käsijarru toteutettu rummuilla? Eli siis takajarrulevy toimii myös jarrurumpuna käsijarrulle??
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Moro MVa~1!

Takajarruja en tosiaan ole vielä saanut aikaseksi tutkailla sen enempää. Sitten voisi jatkaa nesteiden vaihtoa. Takana vaikuttaaisi olevan levyjarrut käytölle ja rumpu kässärille. Mutta varmaa en sano.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Sen ilmastoinnin poistoletku on niin kivassa paikassa josta se valuttaa vettä laatikon raosta tai tarkastusluukusta kytkimelle ja kaksoismassavauhtipyörälle ja sitten talvi tuo ikävän yllätyksen.
Lisää putkea siihen ja suunta sinne kopan sivulle saattaa olla asiaa, ainakin omalla kohdalla aikoinaan asia tuli näin kuntoon.
Sen keskusnäytön korjaamisesta olen nähnyt ohjeen jossain netin syövereissä, siellä näytössä piirilevyn kulma irtoaa alustasta ja saa aikaan maadotusongelman,korjaus oli johtuu helppoa. :peukku
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

hanski-58 sanoi
Sen ilmastoinnin poistoletku on niin kivassa paikassa josta se valuttaa vettä laatikon raosta tai tarkastusluukusta kytkimelle ja kaksoismassavauhtipyörälle ja sitten talvi tuo ikävän yllätyksen.
Lisää putkea siihen ja suunta sinne kopan sivulle saattaa olla asiaa, ainakin omalla kohdalla aikoinaan asia tuli näin kuntoon.
Sen keskusnäytön korjaamisesta olen nähnyt ohjeen jossain netin syövereissä, siellä näytössä piirilevyn kulma irtoaa alustasta ja saa aikaan maadotusongelman,korjaus oli johtuu helppoa. :peukku

Missä kohtaa se poistoletku tarkalleenottaen on?
Mulla on 2002:ssa Pazerossa apukuskin lattia litimärkä,
ja kun aiemmin lämpimämmällä kelillä kokeilin, niin hanskalokeron
alla olluttta suojaa pitkin ne vedet on sinne valuneet.
Ts. kondenssiveden poistoletku on jumissa...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Siinähän se kytkinkopan yläpuolella rintapellin tasassa on, lyhyt putkenpätkä johon saa liitettyä pitemmän näppärillä sormilla ja verisill' rystysillä ::)
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

hanski-58 sanoi
Siinähän se kytkinkopan yläpuolella rintapellin tasassa on, lyhyt putkenpätkä johon saa liitettyä pitemmän näppärillä sormilla ja verisill' rystysillä ::)

Joo, kyllä tuo jo löytyi kun auton alta rupesi tiiraamaan,
eli siinä vesiletkujen allahan se oli.
10-vuotiaan tytön kädet ylsi sopivasti pitelemään klemmaria paikallaan kun pistin puutarhaletkusta pätkän siihen jatkeeksi...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Onkos muilla menny tuulilasi halki?
Meitin Pallerosta napsahti lasi halki ja ilmeisesti siitä syystä että vaimokullalla pääsi pyyhkijänvarsi irti ja napsahti pakkasella lasiin.
Herkkää sanoisin.
Hintaa tullee korjaukselle n.1000€ :eek:
Liekkö uusimmassa tuosta syystä tuulilasin kulma erilainen......
Pitäsköhän kysellä P.K:lta Vemicistä....
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

hanski-58 sanoi
Onkos muilla menny tuulilasi halki?
Meitin Pallerosta napsahti lasi halki ja ilmeisesti siitä syystä että vaimokullalla pääsi pyyhkijänvarsi irti ja napsahti pakkasella lasiin.
Herkkää sanoisin.
Hintaa tullee korjaukselle n.1000€ :eek:
Liekkö uusimmassa tuosta syystä tuulilasin kulma erilainen......
Pitäsköhän kysellä P.K:lta Vemicistä....

Onneksi on pysynyt ehjänä. Mielessä on kyllä käynyt, että tuollainen lämmitysvastuksilla varustettu tuulilasi voi olla kalliskin. Voikohan siihen lasiin tulla näin pakkasella jonkunlaista "jännitystäkin" mikä edesauttaa halkeamista, kun lasin ja puhalluskanavien vastuksilla kuumennetaan tuulilasin alareunaa, yläosan ollessa reilusti pakkasella?
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Hei!

Tuohon lämpömittarin sekoiluun, mulla vuoden päivät mittari pomppinu, molemmat lämpötila anturit ja termostaatin vaihdoin eikä auttanu. Auto bestillä meinasivat kun oljytaso valo käy kylmänä vähän aikaa päällä ett siitä johtuu, vaihdoin tasovahdin 165 egee ja autto öljyntasovaloon muttei lämpömittariin.

Tuttu mekaanikko ties kertoa että mittariston edellä mainittua piirikorttia on jonkin verran mennyt ja jolla vika korjaantuu hinta vain on 250 euroo. tuurilla halvemmalla selviäsi ku ostaa purkaamolta koko mittariston jos siinäkään toimii :)

Takajarruista minulla oli ruostunut liukupultit melkein poikki eikä niitä saanut millään konstilla irti, lopputulos kuukauden odottelun jälkeen japanista sain uudet liu`ut ja loppu nykiminen ja vinkumiset :)
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Kuinkas nopeasti muilla nousee koneen lämmöt normaaliin, tälleen kovilla -20> pakkasilla? Omassa lämmöt nousee aikas verkkaisesti, ainakin jos rauhassa ajelee taajamanopeuksia. Tiedä sitten laittaisko paffia keulalle, uuden termarin vai Eberin?
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Mizushima sanoi
Kuinkas nopeasti muilla nousee koneen lämmöt normaaliin, tälleen kovilla -20> pakkasilla? Omassa lämmöt nousee aikas verkkaisesti, ainakin jos rauhassa ajelee taajamanopeuksia. Tiedä sitten laittaisko paffia keulalle, uuden termarin vai Eberin?

Hitaasti nousee, eikä nouse kuin 1/5 osa siitä maksimista, lämpimillä keleillä nousee 2/5 osaa...
Pahvit keulalla, helppo laittaa syylärin eteen kun yläpuolelta pääsee pukkaamaan toisin kuin joissain uudemmissa autoissa.
Pistin 2-ossaisena jotta kelien lämmetessä voi siirtää ne päällekkäin jolloin vain puolet on peitettynä.
Ja lisäksi laitin sähköflektin kohdalta syylärin ja ilmastoinnin kennon väliin ja apukuskinpuolelle ilmastoinnin kennon puolelle,
joten jos sähköflekti lähtee päälle, pääsee se vähän puhaltamaan kennojen välistä...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Aika hitaan oloisesti nousee mutta vaihdoin 82 asteisen termarin niin melko nopeasti tulee lämmintä ilmaa vaikka viisari ei ole noussut kuin 1/5 osan mutta ilman pahviakin nousee vähän alle puolen välin eikä kylmää autossa. Pahvi tosin nopeuttaa lämpiämistä huomattavasti, pitäis itekki jaksaa viritellä :)
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Aikas kiva havainto tuosta takalämppäristä, kävin tuolla auton alla ryömimässä ja huomasin että putket on metallia ja suojaamattomat näin pakkasilla kiva juttu, täytyy varmaan hommata eristeet putkiin.
Ei meinaa riittää lämmöt taakse asti. Muilla samaa huomattu?
Aimakin tuolla Grandis osiossa ollut puhetta moisesta.
Mitähän jos vaihtais samalla isommat putket?
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Juu ei riitä lämpö edes eteen. Eilen käytiin kiertelemässä sukuloita. Ulkona -26c ja auton sisällä hyvä kun ees plussan puolella! :mad: oli kylmää kyytiä meinaan. Tarttis vissiin jottain tehrä...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Tohon lämpömittarin sekoiluun.. Itelläkin semmonen tieto et olis siitä sirusta/piiristä kii et sekoilee. Meillä ruvennu väliillä polttoainemittarikin sekoileen. Ja meillä toi lämpömitteri sekoillu jo yli 2vuotta. :) Mut en oo ruvennu sirua vaihtaan... kuulemma kilometritkin nollaantuu samalla.

Ja tohon lämpeemiseen sen verran et näillä pakkasilla saa melki aina webasto pöhistä jos meinaa et hytti lämmin :) maantieajossa pysyy kokolailla puolesvälis ilman lisälämmitintä.

Ja sit noihin takatilanlämppärin putkiin senverran et omassa kiesissä joskus massattu alusta ja samalla vedetty noihin putkiinki massa ja nyt sit alkaa oleen niin ruosteessa et pelottaa et koska rupee vuotaan.... Ja toihan johtuu siitä et kova lämpötilanvaihtelu aiheuttanut kondenssivettä massan ja putken väliin ja se siä möhinyt. Eli kannattaa kattoo semmonen eriste joka kuivuu/hengittää....
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Nyt on keula ummessa. Ihan selkee ero moottorin lämpenemisnopeudessa ja kone jäähtyy tyhjäkäynnilläkin seistessä paljon hitaammin. Tosin ilman pahvejakin auto kyllä lämpee sisältä kohtuullisen hyvin, mutta moottorin lämmönnousu mittarista seurattuna on hidasta. Voihan tietysti olla niinkin, että tuo lämpömittarin skaala alkaa esim. 50 lämpötilasta ylöspäin tms...
Omassa autossa on jonkun sortin sähkövastukset lämmityslaitteessa, ilman esilämmitystäkin kun lähtee pakkasessa liikkeelle, niin lämmintä puskee melkeenpä hetimiten hyttiin. Tietääkös joku, lämmittääkö ne vastukset ilmaa kanavassa vai lämmityslaitteen kennon nestettä?
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Juu keula umpeen auttaapi paljon, tokihan tuolla tarkenee normiajossa mikäli ei tarvi pysähellä yhtenään.
Aikaisemmassa Pallerossa eristin konepellinkin, ääni ja lämpö pysyivät kurissa paremmin.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Aika hitaasti tuo minunkii pallero lämpiää jos kaupunkiajoa ajeloo.
Vaan kun isommalle tielle pääsee ni kyllä se siihen puoleenvälliin mittaria lämmöt nostaa ja sisälläkkii tarkenee ihan hyvin.
Just tuossa eilen tuli testattua pakkastoimintaa kun -30 astetta pyöri mittarissa ja piti kammeta maalle joulunviettoon.
Pahvit keulassa varmaan auttas tuohon lämpenemiseen, vaan ei ole tullut vielä laitettua.
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

hanski-58 sanoi
Aikaisemmassa Pallerossa eristin konepellinkin, ääni ja lämpö pysyivät kurissa paremmin.

Ite oon miettinyt että pitäisikö tuonne koneen ja rintapellin väliin kyhätä jotain eristystä,
kun tuo koneen ääni on se kaikkein kuuluvin...
Onko jollain suosituksia mitä sinne väliin tunkee? Eipä siellä kauheasti ole tilaa...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Cebedeuz sanoi
Juu ei riitä lämpö edes eteen. Eilen käytiin kiertelemässä sukuloita. Ulkona -26c ja auton sisällä hyvä kun ees plussan puolella! :mad: oli kylmää kyytiä meinaan. Tarttis vissiin jottain tehrä...

Kyllä muun pitkä lämpenee, oli tosin pahvit keulilla ja pakkasta 28 astetta.
Mittari nousee 1/5:aan, lämmintä kyllä tulee sisälle
mutta ei takasivuikkuna pysy auki, keulassa kyllä pysyy.
Mullakin on sähkövastukset tuolla kanavasssa ja takana erillinen lämmitys...
Takalämmitys vissiin vetääs isään sieltä oikeasta takakulmasta kontista ilmat,
mutta puhaltaako se ne ulos katosta vai mistä?
Vaikka pistää 3-asentoon niin ei tunnu juuri minkäänlaista puhallustehoa ainakaan katosta...
 
Vs: 3.2 did -00 juttua

Se jaappanin insinööri on ajatellu että ei sitä lämmintä tarvi ylös ollenkaan.Se ohjaus kääntää puhalluksen kymänä ylös ja lämpimänä alas.
Kokeilin servon irrottamista mutta eipä paljoa lämmintäilmaa tule ylhäältä vieläkään, ja alas tahtoopi jäädä kylmää.
Palautin servonakselin takaisin paikoilleen mutta säädin puhalluksen enemmän ylöspäin antavaksi ja nyt alkaa olemaan hiukan parempi,toki nuo putket tarvii vielä eristyksen ja pitää tarkistaa että tuo putkihässäkkä ei painu linttaan kun letkut lämpiää siellä putkien liitoskohdassa, näin sattui eräässä ensimmäisistä autoistani olemaan jonka edellinen omistaja vaihtoi juuri sen vuoksi että ei lämpiä.
 
Takaisin
Ylös Bottom