4g63 nykii

HB -91 sanoi
Mutta mielenkiintoista oli, että kahden viikon seisonnan jälkeen ku starttas niin lähti kuin palmun alta eikä säksättänyt ollenkaan. Tosin vaihdoin öljyt ennen kuin starttasin.
Mulla seiso pari talvee sit 1,5-2kk,(sillon -20) n. 2h roikas,lähti käyntiin,muutaman sekunnin kävi epätasasesti ja sit oli kuin ei olis ollutkaan..
 
HB -91 sanoi
Valitettavasti ECUn huolto ei poistanut nykimisongelmaa eikä vaikuttanut siihen millään lailla.

Lisäksi epäilen, että lambda saattaa olla osasyyllinen. Tämä tarvike lambda jonka ostin oli alunperin WV:iin. Vai liekö tuolla merlitystä?!

Kytkin poljinta painettaessa ja nostettaessa kuuluu sirisevä ääni ajon aikana, ei siis tyhjäkäynnillä, ja oon ihmetelly mikä sen aiheuttaa? Se on kuulunut jo ainakin puoli vuotta.

Älä ny herrajjestas sano ääneen, ettei ecun huolto auta ;D Joopa.. ei se ihan aina se syyllinen ole. Vaan eipä tule ainakaan hajoamaan.

Tuossa yhtä Hyundai Scoupea ronkkiessa tuli vastaan omituinen ilmiö: tarvikelambdalla lambdan antama jännite hötkysi ylösalas niin tolkutonta vauhtia, ettei ole ennen nähty. Alkuperäisellä rauhoittui vähäsen. Tosin tuo yksilö nyt ei vieläkään suostu toimimaan kunnolla, päästöt ties missä hutikossa.

Vaan tuo kytkimen ääntely kuulostaa jo vähän järkevämmältä. Joskohan se olisi viimeisiä vetelevä painelaakeri? Ei liene vaarallista, vaihtaa sitten kun kytkintä muutenkin rassaa.
 
No joo, ECUhan kävikin sulla Esku ns.ennakkohuollossa, eli en edes ajatellut (vaikka toivoinkin) että sen huolto poistaisi ongelman.

Tosin nyt huollon jälkeen tuo ECU sääti tuon tyhjäkäynnin kohdilleen kun käytti vaan tyhjäkäynnillä autoa! Aikaisemminhan se ei sitä tehnyt vaikka kuinka käytti autoa, piti säätää ite sitä kaasuvaijeria kiriämmälle. Eli ilmeisesti se ei ihan täysillä oo pelannu aikaisemmin.

Enpä pois sulkisi ihan täysin tuota mekaanisen välyksen olemassa oloakaan. Nytkyttely tuntuu varsinkin kun kaasupolkimen nostaa ajossa.

Mutta laiskana en jaksa aloittaa uutta topiccia, niin edelleen huutelen täällä sen EGR:n tukkimisen suorittaneilta tietoa, miten se kannattee tehä??
 
HB -91 sanoi
Mutta laiskana en jaksa aloittaa uutta topiccia, niin edelleen huutelen täällä sen EGR:n tukkimisen suorittaneilta tietoa, miten se kannattee tehä??

ap-letku irti siitä imusarjassa olevasta ap-kellosta ja tukkoon ;)
 
No perkules, eipä oo kummonen prosessi :)

Sähköteipillä varmaan saa sen tukittua?! Pitääpä kokeilla..
 
mites kaasuläpän asentotunnistin,se aiheuttaa helposti nykimistä ja on ainakin muissa laitteissa helppo säätää ihan muutamassa minuutissa!!!
 
Moi! Itelläni oli 2.0 GTi 16V Sunny ja oli ihan samat ongelmat. Bensapumpun vaihdolla ongelmat hävis. Ja oli ollut liian alhaiset paineet!
 
Tuossa taas pitempää reissua ajaneena huomasin, että välillä nykii tai nypyttää, varsinkin suuremmilla nopeuksilla, joten en tiedä tulisiko renkaista tai vanteista tuota nykimistä/tärinää. Pitää vaihtaa talvirenkaat jo kokeilla miten muuttuu ajotuntuma.

En saanut nuita alipaineletkuja käsin irti tuosta ap-kellosta niin en vieläkään ole saanu tukittua tuota egr:ää. Riittääkö se tosiaan, että tukkii tuon haaroituksen tuolle ap-kellolle vai pitääkö tukkia myös nuo letkut jotka menee kl-koteloon ja imusarjalle?

Kytkin sirisee aina vain enemmän ajon aikana painettaessa ja nostettaessa, eli kohta varmaan jotain jännää tapahtuu sieläkin suunnalla :)
 
Tännäänpä lävähti taas CE-valo palamaan tuossa motarilla kun reilua satasta puottelin. Se palo sen kymmenen minuuttia minkä ajoin motaria ja sammu sitte taas kun valoista kiihdytin liikkeelle. Enpä tiiä mistä se johtui kun se valo sammu ennekuin kerkesin lukeen vikakoodit, mutta taitaa joku anturi tai tunnistin olla menossa ja liekö se syynä nykimiseen?!
 
Toikin ilmiö löytyy omasta ruoskasta ja vikakoodi on 11 eli lambda-anturi. Eli lähtee pois tuo CE valo jos antaa vähä runsaammin kenkää. On ollu toi ilmiö koko mulluoloajan tossa ja samaten nykiminenkin. Tietty kyl lambdaki vois jottain vaikuttaa....

Voi kyl olla et toiki johtuu pikemminki siitä että ECU ois heikossa hapessa. JA siitä EGR:stä, sehän ei ihmisvoimin irtoa, ja mitäs sillä sit tekis, tuppi siihen t-liittimeen kellon paikalle, ja kello umpeen, mutta ei se letku tosiaan sielt repimällä lähe.

Ja se nykimineen tosiaan ei oo kivaa, esim jos motarilla tulee alamäki ja nostaa kaasua niin johan lähtee nyppyyttää. Muutenki ärsyttävä peli motarin mäissä ku saa aika paljo korjata kaasul et pääsee noi mäet ylös kunnialla. :p
 
Juu, ensimmäisenä tuli mieleen tuo lambda-anturi että sitä se varmaan herjaa. Oon tuossa jo aikasemmin kirjotellutkin että epäilen sitä muutenkin yhdeksi syyksi tuohon nykimiseen. Mullahan on nyt jonkun vw:n anturi siinä paikoillaan.

Jos gallu rupiaa nyt poltteleen jatkuvasti tuota valoa niin pitää taas vaihtaa tuo lambda, jos vaikka motonetistä tilais tällä kertaa.

Samoten tuossa aikasemmin on myös juttua tuosta ECUsta ja siitä että käytinkin sen jo Eskulla huollossa, joten ei se varmaankaan ole syynä.
 
Aijaa, no hyvä, tai ei sillä hyvä ettei vika tullut kuntoon ;D vaan sillä et tuskin se mullakaa ecusta sit johtuu,. Lambda oli motonetis jotain alle 30e tarvikemallina ja boschin kai jotai 70e, en viitsiny ostaa ku oon vähän skeptinen noitten kanssa. Alkuperäisosahan siellä mulla varmaan on ja yks syy miksen osta onki kai ollu just siinä et en sitä sielt sais irti kuitenkaa. Ajoin kyllä kerran galanttia johon oli lambda vaihdettu - ei nykinyt :D

Ja kytkin menee varmaan täälläkin, 305 tonnia tiukkaa ajoa takana ja irrottaa vaan entistä ylempänä, niin pitääkin!
 
Mittaapas muuten HB -91, tuleeko kaasuläppäpotikalle 5 volttia vai jotain muuta. Tuli tuossa yksi lanceri vastaan, jonka ecun olin huoltanut, mutta josta oli (muun sössimisen seurauksena) hajonnut ecusta yksi osa uudestaan -> kenguru. Ja kaasuläppäpotikalle väärä jännite, liian matala.
 
Pystyiskö joku lyhyesti kertomaan miten tuosta kl-potikasta mitataan se jännite. Pitääkö olla virrat päällä ja mistä piuhasta se katotaan?
 
Nyt se sitten kosahti mullakin. Polttaa putkessa ja pätkii/nykii, ja kulutus tuntui nousseen hetkessä huimasti... Lisäksi ISC potikan suunnalta kuuluu oikosulkumaista rätinää kun käätää virrat päällensä -> loppuu kun nyppäsee liittimen siitä potikalta irti (ylläri sinänsä ;D)

Mutta mutta...että ottaa päähän kuin oravaa jonka käpy on jäässä.... :seina
Olisi kannattanut ennakoida kenties... tiedän, mutta turha sitä on enää spekuloida. Täytyy huomenna  irrotella se ECU ja ryhtyä järjestelemään sijaisautoa ja sen aivolaatikon tutkituttamista  :peukku

(Ps. Kyseessä siis -89/90 Galant Gti 16v 5d/ECS-malli, ml:252tkm)

Nyt on eku pöydällä ja oli pakko kurkistaa sisälle...Karun näköistä vaikka en piirilevyjen päälle mitään sen kummemmin ymmärräkään...
 
Nojoo, nyt on tilanne se, että kun ajaa motarinopeutta tai mulla se on käytännössä maantienopeutta niin rupiaa CE-valo palamaan ja sammuu kun taas palaa kaupunki ajoon. Vikakoodit lukasin niin lambdaahan se herjaa, erikoinen juttu sinänsä koska keväällä tuon anturin vaihdoin. Mutta ei taida tuo tarvike anturi olla kovin erikoinen. Varmaan se on syynä myös tuohon lievään nykimiseen.

Vesseli: aika huonon näkönen tuo ecu, joko käytit sen ehjäyksessä? Mikä oli tuomio?
 
Onhan se joo...
Mutta tosiaan lähetin sekä moottorin että alustan ECUT syynättäväksi ja tuomiota tässä nyt sitten odotellaan.
 
mullakin galant GLi-90 nykkii tasakaasulla..
aikasemmin vaivas sammuilu lämpimänä ja varsinkin alhasilla kierroksilla. Lähtien kuitenkin käyntiin hetken kuluttua. Sytytysennakko seilaa semmoset 5 astetta sinne tänne. Sytytyksen säätö aikasemmalle poisti sammuilun. Nyt auto nykii tasakaasulla, pienessä vauhdissa nykäsyt tuntuvat kovemmalta... ja tyhjäkäynti seilaa 800-900 välillä

Olisko nakutusanturi vai lamda vetämässä viimisiään?
vai mitkä kaikki sitä sytytystä säätelee?

Vikakoodit ja ecu OK  :)
EGR ei moisesta löydy ja imukanava muutenki puhdas..
 
Nakutusanturin vaikutuksen voit kokeilla nappaamalla koko käkättimen irti. Tai siis sen liittimen.

Olikos sitä sytkänvahvistinyksikköä kokeiltu jo vaihtaa? Se voisi aiheuttaa tuommoista...
 
Esku sanoi
Olikos sitä sytkänvahvistinyksikköä kokeiltu jo vaihtaa? Se voisi aiheuttaa tuommoista...
Mitä mä oon siitä kuullu niin se joko toimii tai ei toimi.
Yhessä vaiheessahan tommosen hankin,ja en uuden ja vanhan välillä huomannu mitään eroa.
 
lisäystä tuohon mun galluun:
eli kone jyrisee siinä 3000 paikkeilla ja kampiakselin stefa vuotaa öljyä, eli taitaa olla tua jakopää sekaisin ja tasapainoakselin hihna poikki..
Silti tua ennakon heittele ihmetyttää, tarviikin mennä nyppäseen se nakutin pois ja katsoa auttaako

Autohan tuli mulle jobbarin kautta "halvalla" ja pikku laittoa vaativana. Joten auton edellisestä omistajasta ei tietoa
 
Uusia vikoja "bongattu". 10km matkalla sammu 5kertaa. Tasaasesti ajoin ja mittaristo diskovaloksi, auto hidastuu. sekuntia myöhemmin ei mitään vikaa ???

Nyt ei oo ollu vähään aikaan mitään vikaa, kun kylmänä ei meinaa pysyä käynnis, ja vasta 200m ajon jälkeen kierrokset nousee kylmässä koneessa.

Nykiihän se vielä noitten lisäksi.. vaihrelaatikko huutaa yms, mutta eteenpäin pääsöö..
 
Mulla loppu nykiminen ;D
Lambdan ko nyppäs ni loppu nykiminen ja tyhjäkäyntiäkin käy tasasemmin. Sitä ennen tuli todettua että:
Sytytys- vahvistin, puola, johdot ja tulpat OK.
Jakopääkin oli kohdilla, tai ainakin merkit oli :)
tosin tasapainoakseli ei ja vesipumpussa klappia :(
-> jakopään lelut vaihdettava kuhan kerkee/jaksaa

off topic:
Vaihdelaatikkokin "ääntää", voipi olla vasen sisempi vetonivel mikä ainakin mulla on rikki(klonksuu kun ottaa vetoakselista kiinni, riuhtoen ylös alas) tai sitten tasauspyörästön laakeri(t) alkas olee morjes.
 
Lambdan irtirepiminen jos korjasi nykimisen, niin tietenkin se voi olla viallinen lambda. Mutta se voi olla viallinen ilmamäärämittarikin.

...ja ilmamäärämittari voi näyttää vialliselta, jos on sontaa jossain.
 
Lambda-anturi vaihdettu (taas). Tilasin sen motonetistä kohtuullisin postikuluin (12e!!). Mutta nyt loppu taas CE-valon temppuilu. Pientä nykimistä tuntuu vielä kun kaasua höllää, mutta ei ole varsinainen ongelma. Mukava ajella pitkääkin matkaa (kauhava-oulu-kauhava) kun auto kulkee kuin juna.
 
Tutkipas HB tosiaan ne bensan paineet! Alkaa kuulostaa vähän sen suuntaiselta, että kun kerran kaikki muu on jo katsottu, niin....
 
Omasta en vielä vaihtanut lamdaa, vaikka irti repiminen auttoikin nykimiseen, totesin tässä vaan että kun lämmin moottori on seissyt 15min - 2h niin lähtee aika nihkeesti käyntiin. kaasun painalluksella helppaa..
-> tod.näk. suuttimet vuotavat tai siis eivät sulkeudu kunnolla, mikä voisi pistää lambdan arvot huitelemaan ja kastella tulpat lämpimänä kun auto seisoo, kylmänä tuo lisä bensa varmaakin vain auttaa ;D
mitä nyt olen kulutusta tarkkaillut, niin pyörii vähän alle kympin kohilla, mikä on aika paljon 2 litraselle etuvetojapsille
tarvitsee vissiin jotain forte-aineita tunkea tankkiin tai lamppuöljyä ;D
tosin bensapaineetkin olis hyvä itsekin tarkistaa ::)
 
kulutus on kohdallaasn noin jos 8-9pintaan vie ;D
mitsut tykkää bensasta varsinkin 8-tappiset 2.0 koneiset ;D

mulla tota nykimistä aiheutti likainen läppäkotelo...
 
Mulla on kanssa sama vika tos popedas. galant 2.0i vm. 92. ajettu 208 tkm. Tahtoo viä tehdä kylmänä sellasta, että paikalta lähdettäessä sammuu. Tätä ei tapahdu ku antaa auton käydä lämpöiseksi. Lambda anturi on keväällä vaihdettu ja CE-valo on taas palanut pari kuukautta. Nykimisen aikana välillä kuuluu oikein terävä naksaus. Mistähän se johtuu.

Mitä sen ECU:n huolto maksaa?
 
Mitä tulee kulutuksen ja nykimisen suhteeseen, itse en löydä korrelaatiota. Nykyään menee parhaimmillaan kakslitrasella 8v:llä jopa alle 7l sadalla mutta keskinmäärin 7-8l väliin Et ei noi nyt niin helkkarin janosia ole, ;D ja tämä 98 futuralla. Myöskään tyhjäkäynnissä ei mitään sanomista, kylmänä käy kyl aika pitkään korkeaa tyhjäkäyntiä vaik napauttas kaasuakin. Käynnistyminen on puolilämpimänä kans pikkasen heikompaa ku lämpimänä mut lähtee ku tietää kuinka kauan pitää pyörittää. Ja jos kaasua tarjoo niin heti lähtee.

Ilmeisesti täällä on erilaistakin nykimistä liikkellä mutta nyt on kyl tosi monet sohci ja dohci koneiden omistajat sanonu että nykiii (siis ihan muutkin kuin täällä kävijät). Vaikka tuntuu et nykyään nykis ehkä ihan pikkasen vähemmän ku käyttää jatkuvasti tota Futuraa ???
 
jhakola sanoi
Mulla on kanssa sama vika tos popedas. galant 2.0i vm. 92. ajettu 208 tkm. Tahtoo viä tehdä kylmänä sellasta, että paikalta lähdettäessä sammuu. Tätä ei tapahdu ku antaa auton käydä lämpöiseksi. Lambda anturi on keväällä vaihdettu ja CE-valo on taas palanut pari kuukautta. Nykimisen aikana välillä kuuluu oikein terävä naksaus. Mistähän se johtuu.

Mitä sen ECU:n huolto maksaa?

Sammuminen voi johtua Ecusta tai Tyhjäkäynti moottori ei pelaa... ECU:n huollon voit kysyä Eskulta suoraan. Varmaan vastaa parhaiten, kun kerran huoltaa sen. ;D

Sitä varten on se CE-valo että tietää siellä olevan jotain häikkää jossain.. Lue esim vikakoodit niin selviää ehkä miksi palaa... Tai jos ECU on sekaisin niin se voi arpoa mitä sattuu..
TÄMÄKIN tarina on monessa topicissa käyty jo läpi.
 
Toi terävä naksaus kuulostaa pääreleeltä (bensapumppu jne), joka naksuu siksi ettei ecu enää oikein jaksa pitää sitä vetäneenä.
 
outoo silti mun mielestä ku on lämpöasteita ni auto ei nyi ollenkaa, tiä sit mistä johtuu. Heti on hiukanki pakkasta ni sitte nykii jatkuvasti.
 
katoppas ettei ole pääsulakkeet akunkengässä hapettunu että ne vähän "katkois" ? muistaakseni sulake on se keskimäinen...
 
En tuosta löytänyt vastausta omaan ongelmaan,elikkäs.
Oma GTi Gallu on ruvennut tekemään sellaista että,lämpimänä jos ajaa hiljaa esim 3vaihteella ja kierrokset putoaa alle 2000rpm ja alkaa vedättämään niin kone alkaa käydä 3pytyllä,mutta pomppaa takas 4ku löysää vähän kaasu ja kiihdyttä kevyesti. Välillä kovassa kiihdytyksessä putoaa yht´äkkiä 3 mutta kun kaasun löysää ja painaa uudestaan pohjaan niin käy kuin unelma. Liekkö ECU menossa vai mikä ??? Ilmamäärämittarin-->imusarjan välinen putki vaihdettu. Autolla on ajettu ~270000km.
 
Sanoisin, että tulpanjohdot siinä Gallussa lyö läpi.
Kannattaa uusia, jos ne on vanhat.
 
Asia ei nyt suoranaisesti liity nykimiseen, mutta enpä kehtaa aloittaa uuttakaan topikkia kun on tämä vanha hyvä vielä voimissaan.

Eli taas tuli vaihdettua lambda! Kestihän tuo motonetin versio melkeen 2 kuukautta!! Ja taas motarilla rupes CE-valoa polttamaan kesken kiihdytyksen.Nyt vaihdoin bilteman version tuosta anturista, oli muuten halvinkin (29e).

Onko esim. ESKULLA, tai kenelläkkän, teoriaa, miksi mun auto polttaa tuota anturia jatkuvasti? Ja vaikuttaako tuo yhtään mitään tuo lambdan poiskytkeytyminen pelistä (eli kun antaa koko ajan vikakoodia)? Nyt tuli ajeltua reilu 600km CE-valo päällä, enkä huomannu mitään eroa kulutuksessa, käynnissä tai tehoissa.

Kerrottakoon nyt vielä, että samalla vaihdoin nuo koiran luut ja huomasin, että kallistuksen vakaajan tukikumit oli kulunut väljiksi ja sieltä aiheutuu tuo etupään kolina. Eli taitaa olla näissä malleissa (88-92) se tavallisin syy. Eikä näyttänyt pahalta hommalta edes vaihtaa.
 
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan....vai?

Eipä tuosta lambdan kärvähtelemisestä oikein pysty sanomaan...paitsi jos lätkäisee sinne seosmittarin kiinni (siis samaan lambdaan..) ja seuraa, josko anturi toimii niin kuin pitääkin.

Tietty voisihan se olla, että lanturiin pääsee palamatonta bensaa, joka ei mitenkään hirveästi ainakaan sen elinikää lisää. Syy voisi olla vaikkapa sytkän pätkimisessä tai sitten suuttimien vuotamisessa. Eikös tässä samassa vehkeessä sittemmin ilmennyt muitakin vuotoon viittaavia oireita?
 
joo elikkäs, tähän aikaa yöstä tuli vähä harpittua tekstiä että toivon etten toistele asioita :p
itellä on 94vm 2l v6 gallu ja oli kanssa tuo nykiminen ongelmana, nimenomaan siis tasakaasulla ajossa.
ongelma ilmeni lopuks sillä että puola oli jossain määrin paskana.
 
Hei ja moi!

Ajankohtainen aihe kun taas kerran meni lambda. Tämä kesti jo melekeen 8kk. Hain uuden samanlaisen eli Bilteman tarvikeanturin. Seuraavaksi taidan ostaa jo alkuperäisen...

Kylläpäs Galantti muuten pelittää kun junan vessa. Nykiminen on joko loppunut tai sitten perse on puutunut :) Suuttimet kenties vuotaa (mitä se sitten tarkoittaakaan?), koska välillä lämpimällä koneella startattaessa saa sahata aika pitkään käyntiin (5s).
 
Takaisin
Ylös Bottom