4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli kun tässä näitä projekteja aina on, ja oon kovasti ihmetellyt että tuo yksikin on leimattu ilman yhtään äänenvaimenninta (vain kipinäpönttö), että vaimentaako turbo+putki ääntä niin paljon muka että leiman kanssa ei ole ongelmia?

Eli mietityttää että miten äänekkäitä nämä ovat?

Esim Apexista sanotaan:
"N1 exhaust system pairs a straight through design racing muffler with free flowing" = Free flowing, straight through? eli ei vissiin paljon vaimenna?

Fujitsubosta:
# Special dual structure tail pipe
# JASMA Compliant guarantees reasonable noise levels.
Jälkimmäinen ilmeisesti takaa jonkin sortin hiljaisuutta?

Eli kyssrinä: vaikuttaako turbo miten paljon, ja tai miten paljon vakioputkistoissa oleva pitkä ja kapea putki (onko tämä vaimennin vai ns. kipinäpönttö?, ei kovin suuria villoja ainakaan sisään mahdu jos vaimennin)

Entä jos nämä "suorat" (nämä kai niitä ovat?, vai ovatko?) ovat silti liian äänekkäitä niin onko kellään kokemusta esim "Apexin Exhaust Control Valve":sta, vaikuttaako, hidastaako, kestääkö? eli vastaaviahan saa ryyppyvaijerilla, sähköllä, kaukosäädöllä ja ahtojen mukaanhan toimivia ainakin.

Eli tuossa kai on bout vakio 00:30 ja sit joku mielestäni hyvän kuuloinen putkisto 00:43 or so tienoilla. Eli millä merkeillä on tämmösiä "apexi"-tyylisiä soundeja. Vai mikä resonaattori tuon "metallisen" soundin tuohon aiheuttaakaan?
http://www.youtube.com/watch?v=K-0IugTeBYM&feature=player_embedded

Tämmönenkin ketju kai olikin, mut siinä ei taidattu niinkään äänistä välittää vaan tehoista. Itselle kuitenkin ois hieman 50:50 tuo. Josta pääseekin siihen että onko nämä pulteilla pultattavat lisävaimentimet esim. just apexiin jne (pienentää sen aukon pilliksi) ja muka vähentää -7db or so ääntä että onko niistä mihinkään?

Eli kyselen ei simons/fartcannien perään jotka tuottaa hyvän äänen sopivalla metelillä. (ie. matkassa toimii) :p
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Mulla on HKS super drager, joka japanilaiseen tapaan on oikein avarrettu loppupäästä soivaksi, että varmasti kuuluu. Kuuntelin sitä aikani eikä se kyllä miellyttävä matka-ajossa ole, joten tein siihen 60mm sisähalkaisijalla olevan trumpetin, johon viillot ja villaa väliin (eli noin 30mm kerros). Äänestä leikkautui pois kaikki häiritsevä eikä esim momentinmuuntimen luistoa enää matka-ajossa kuule kun lisäilee hieman kaasua. Perstuntumalla leikkasi hieman ylärekisterin tehoja, mutta antaa niin paljon hermojen levätä, että ihan sama.

Tällä haen takaa sitä, että kun sen takavaimentajan trumpetin tekee kunnolla se voi olla myös kohtalaisen virtaava verrattuna näihin hirveän ahdistaviin pilleihin mitä putkistojen mukana myydään. Niissähän ei yleensä ole villaa ollenkaan. Turbo itsessään jo leikkaa yllättävän paljon repivää soundia samoin kuin alkuperäinen katalysaattori.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Putkisto voi olla mitä vaan lähes vakion ja järkyttävän meluisan (= kuulosuojaimet tarpeen) väliltä.

Monta läpivirtaavaa vaimenninta on resepti jota suosittelen.

Super Drager on muuten kohtuu hiljainen putkisto verrattuna moneen muuhun :)
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

ast sanoi
Monta läpivirtaavaa vaimenninta on resepti jota suosittelen.

Niinpä, mutta se melkein vaatii että tehdään putkisto itse. Tohon toiseen autooni kasasin simmonsseista ja mustasta putkesta katilla. Hieno soundi, mutta ei repivä eikä järin kova.

Noissa aftermarket catbackeissä tuntuu yleensä olevan vain yksi varsinainen vaimennin ja sekin perällä missä se toki hyödyllisin onkin.

Super drager ei ehkä ole se kovaäänisin, mutta automaatti oikein korostaa sitä 3000rpm sointia. :mad: Manuaalipelissä voi olla siedettävämpi.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Sen verran vielä kommenttia että putken alkuosa vaikuttaa paljon catbackin meteliin. Avara putki ja "katalysaattori" lisää huomattavasti melua vakiopilliin ja katalysaattoriin verrattuna. Tosin sen "katalysaattorin" voi korvata läpivirtaavalla vaimentimella :)
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

ast sanoi
Sen verran vielä kommenttia että putken alkuosa vaikuttaa paljon catbackin meteliin. Avara putki ja "katalysaattori" lisää huomattavasti melua vakiopilliin ja katalysaattoriin verrattuna. Tosin sen "katalysaattorin" voi korvata läpivirtaavalla vaimentimella :)

Omien kokeilujen perusteella en allekirjoita tätä. Vaikutusta on, mutta se on hyvin lievää. Toiseen autoon aloitin putkiston teon downpipesta, jossa oli alunperin esikatti. Se mäkeen ja tilalle 3" suoraa mustaa putkea varsinaiseen kattiin asti ja loppuputki vakiota. Äänen sävy muuttui ihan vähän, mutta kovenemista en havainnut. Mitä taaemmas putkessa mennään sitä merkittävämpi tulos vaimentimilla tunnutaan saavuttavan.

Suomessa eniten testauksia lienee tehnyt Martelius, eli sieltä voisi udella parhaita sijoitusvinkkejä. :)
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Sisälle tulevaan meluun aikaisemmin putkessa olevilla vaimentimilla on vaikutusta. Voi olla että taaempana olisi parempi. 88 dB kohtuullisilla virtauksilla riittää itselleni :) 95 dB repii korvia, mutta harva putkisto jää sen alle.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Vakioputkistolla muuten on meno muuten hiljaista mutta takapenkille ku pistää päätä niin on "Murinaa riittävästi". Kissoja ei näistä putkistoista toivottavasti löydy. Ja jos löytyy niin niiden tilalle vaihtuu jotain muuta aina ku mahdollista. :p
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

J. Puhakka sanoi
Vakioputkistolla muuten on meno muuten hiljaista mutta takapenkille ku pistää päätä niin on "Murinaa riittävästi". Kissoja ei näistä putkistoista toivottavasti löydy. Ja jos löytyy niin niiden tilalle vaihtuu jotain muuta aina ku mahdollista. :p

Minä väänsin tohon RS:n putken ihan oman mielen mukaan. Mulla oli toi hst 3" DP joka jouston jälkeen muuttuu 2,5". Tästä jatkoin suoraan 2,5" ja perälle kohtuupieni ei läpivirtaava 2,5" pönttö. Auto on todella miellyttävä matka-ajossa.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Tästä vielä aihetta lainaten/sivuten. Olisiko esim 2,5" putkisto, ilman kattia ja yhdella vaimentajalla riittävä ettei tule hirveätä mökäputkea? Jos oletetaan ettei se vaimennin ole mallia cheap-o-tuning.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

dani sanoi
Tästä vielä aihetta lainaten/sivuten. Olisiko esim 2,5" putkisto, ilman kattia ja yhdella vaimentajalla riittävä ettei tule hirveätä mökäputkea? Jos oletetaan ettei se vaimennin ole mallia cheap-o-tuning.

Miksei sinne lisäisi yhden tai tilan salliessa kaksi läpivirtaavaa pikkuvaimenninta jos halutaan möly pois?
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

mulla olis tuossa valkoisessa turbossa tälläinen 3" putki...
keskelä pitkä pyöree vaimenin :
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/tbo_projekti/PICT0591.JPG

ja perässä

3" -> 2x 2.5" ulos
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant%20projekti/tbo_projekti/PICT0624.JPG

....ja meteliä ihan liikaa :'(
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Mr mmc sanoi
ja perässä

3" -> 2x 2.5" ulos


....ja meteliä ihan liikaa :'(

jos oikein muistan ni toi perässä oleva on just sulla ihan pskimpia mahdollisia vaimennusteholtaan...
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Kaikki jotka Sliderin VR4:än tietää, niin siinä on suht "neutraalit" äänet, ie. ei oo liian pahat vaikka lappua avatessa meteliä löytyykin. Ja siinähän on decattauksen lisäksi joku fujitsubon (oletettavasti road legal) pönttö
Ja danilla on varmasti samat ajatukset ku itelläkin ;D
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Fujitsubon putkistot ovat aivan huippuluokkaa eli hiljaisia, mutta kaasu pohjassa pitävät kuitenkin mukavaa matalaa murinaa.

Virtausominaisuuksiltaan parempiakin löytyy, mutta yleensä sen melun kustannuksella ja kyllä noillakin nyt ihan kohtuu pitkälle pääsee.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

dani sanoi
Tästä vielä aihetta lainaten/sivuten. Olisiko esim 2,5" putkisto, ilman kattia ja yhdella vaimentajalla riittävä ettei tule hirveätä mökäputkea? Jos oletetaan ettei se vaimennin ole mallia cheap-o-tuning.

Sinähän istuit kyydissä. Miltä se kuullosti? :)
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Ilotalo sanoi
Sinähän istuit kyydissä. Miltä se kuullosti? :)

Siis sulla oli vaan yks vaimennin lopussa eikä mitään muuta? Ei liian pahalta kuulostanu.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

ast sanoi
Fujitsubon putkistot ovat aivan huippuluokkaa eli hiljaisia, mutta kaasu pohjassa pitävät kuitenkin mukavaa matalaa murinaa.

Virtausominaisuuksiltaan parempiakin löytyy, mutta yleensä sen melun kustannuksella ja kyllä noillakin nyt ihan kohtuu pitkälle pääsee.

Miinuksena vain että Fujitsubokaan ei tee "universal" pönttöjä vaan ovat kai enemmän tai vähemmän auto/merkki kohtaisia. Ja jotta moisen sais niin ei hirveästi hotsittas ottaa cat-backkia josta voi leikata pöntön irti :p
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

dani sanoi
Siis sulla oli vaan yks vaimennin lopussa eikä mitään muuta? Ei liian pahalta kuulostanu.

Juu
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Ilotalo sanoi

Ok. Jos jotain speksia putkesta ja vaimentimesta löytyy ni jees, tehdään samalla reseptillä. Privakin käy jos et haluu kaikelle maailmalle paljastaa ;D.

Oli meinaan just sopivan rouheet muttei överit äänet sulla.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

dani sanoi
Ok. Jos jotain speksia putkesta ja vaimentimesta löytyy ni jees, tehdään samalla reseptillä. Privakin käy jos et haluu kaikelle maailmalle paljastaa ;D.

Oli meinaan just sopivan rouheet muttei överit äänet sulla.

Onkos toi sun vekotin leimattu vähäpäästöiseksi? Ei siinä juurikaan kummallista ole. 2,5" Simonsin putkea ja motonetin pönttö. :)

Ainiin ja vähän järkeä. ;D
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Ilotalo sanoi
Onkos toi sun vekotin leimattu vähäpäästöiseksi? Ei siinä juurikaan kummallista ole. 2,5" Simonsin putkea ja motonetin pönttö. :)

Ainiin ja vähän järkeä. ;D

Ei ole vähäpäästöinen ::). Hommahan kuulostaa nyt jo liian halvalta ja hyvältä ;D.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

dani sanoi
Ei ole vähäpäästöinen ::). Hommahan kuulostaa nyt jo liian halvalta ja hyvältä ;D.

Se järki tossa maksaakin. :)
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

ast sanoi
Sen verran vielä kommenttia että putken alkuosa vaikuttaa paljon catbackin meteliin. Avara putki ja "katalysaattori" lisää huomattavasti melua vakiopilliin ja katalysaattoriin verrattuna. Tosin sen "katalysaattorin" voi korvata läpivirtaavalla vaimentimella :)

Ite olen huomannut että putken loppupää vaikuttaa kans melkoisesti ja loppupään pituus. Itellä aina ollut putken pää samaa kokoa kuin itse putkisto sekä mahdollisimman pitkä pätkä viimeisen vaimentimen jälkeen. Melkoinen ero oli ~5" loppupääte vaihdettuna 3" putkeen nykyisessä pöntössäni.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Ilotalo sanoi
Se järki tossa maksaakin. :)

He siihen se järki sitten loppui. Ahdot karkaa ja rajusti. Hukkis auki mennään nätisti sinne kilon ahtoihin. Lueskelin tuolta jenkeistä noita juttuja ja ton ahtimen tyyppivikoja on tuo ahtojen karkailu virtaavammalla putkella. Siihen auttaa ahtimen porttaus oikealla tavalla ja hukkiksen reikääkin voisi suurentaa. :)
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Ilotalo sanoi
He siihen se järki sitten loppui. Ahdot karkaa ja rajusti. Hukkis auki mennään nätisti sinne kilon ahtoihin. Lueskelin tuolta jenkeistä noita juttuja ja ton ahtimen tyyppivikoja on tuo ahtojen karkailu virtaavammalla putkella. Siihen auttaa ahtimen porttaus oikealla tavalla ja hukkiksen reikääkin voisi suurentaa. :)

Puhutko nyt nimenomaan tosta sun 14 sarjalaisesta ahtimesta vai noista mitsun ahtimista ylipäätään? Ja millä sun ahdot on säädetty?
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Jos ketään kiinnostaa.

http://www.dsmtuners.com/forums/articles-turbo-system-intercooler/186525-how-cure-boost-creep-porting.html

http://www.dsmtuners.com/forums/turbo-system-tech/388442-do-14bs-creep.html
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

dani sanoi
Puhutko nyt nimenomaan tosta sun 14 sarjalaisesta ahtimesta vai noista mitsun ahtimista ylipäätään? Ja millä sun ahdot on säädetty?

Ahdot on ihan hukkiksen varassa. 0.7 tuntuu aukeevan toi hukkis. Mut hukkis kokonaan levällään ahdot kipus sinne 0.8:n tienoille. Eli porttaushommia luvassa.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

suunnittelin omaan galluun 2,5'' rosteria katilta taaksepäin ilman änkkäreitä mutta taitaa olla turhan ralliääninen laitos ajaa matkaa saati muutenkaan polkea kylillä ohi kulkijoiden iloksi. mikä kävi tästä ketjusta ilmi :D tällä hetkellä on yks simonssin ovali pönä metriä ennen perää ja katti vaimentamassa.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

aavikko-mursu sanoi
suunnittelin omaan galluun 2,5'' rosteria katilta taaksepäin ilman änkkäreitä mutta taitaa olla turhan ralliääninen laitos ajaa matkaa saati muutenkaan polkea kylillä ohi kulkijoiden iloksi. mikä kävi tästä ketjusta ilmi :D tällä hetkellä on yks simonssin ovali pönä metriä ennen perää ja katti vaimentamassa.

Voi olla juu. Minä en voi, kun suositella tuota yhtä ei läpivirtaavaa pönttöratkaisua. Se pönttö, kun sijoitetaan sinne taakse niin ei ahista juuri ollenkaan. Kuitenkin pakokaasu jäähtyy aika nopeasti. Ratkaisevin tossa asiassa on Downpipe. Takaa ulostuleva pakokaasu ei kuitenkaan polta kättä. Eli se kaasu pienenee aika paljon jo matkalla ja sen takia ei ahista enää loppupäässä. Tommonen 2,5" riittää kuitenkin aika pitkälle ja, jos haluat pikkasen paremman niin teet sen Downpipen alun 2,75" tai 3". Mulla menee niin, että alku on 2,75" joustolle saakka siitä lähtee 2,5" loppuun saakka. Ainiin ja mulla ei vielä ole kattiakaan tossa. Sekin pitäs varman ennen katsastusta laittaa.
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

mulla on oikeen ''mitsubishi genuine parts'' downpipe. ei ollu oikee mahdollisuuksia vääntää itse sitä niin piti ostaa sellanen. aika köppäsen pieni pilli mielestäni kun sain käsiini sen. sopi ainaki paikalleen heittämällä ;D eiköhän se 200heppaa hönkäse kuitenki läpi.
ens kesän aikana todennäkösesti vois bensatankki rempan yhteydessä laittaa isomman huilun. yksi 'tavallinen' äänenvaimennin perään siis vaan ja menoksi?
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

nyt ois shoppailtu catbackin osat. harmi ku kokkolan biltemassa ei ollu 2,5'' käyriä niin olin pakotettu ostamaan 3'' :( ;D
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

nyt alkaa olemaan jo kuulo huonontunu niin paljo että vois suunnitella laittavansa vaimentimen tuoho galanttiin. leimasin sen kuitenki ilman ainuttakaa vaimenninta ja katsuri kehu vaan että on kyllä sleeper äänet ;D menee ihan kylä ajossa mutta ku on tosiaan se 100km vauhdissa huutaa aivan liikaa. eli siis downpipe vr4 + katin jälkeen 3'' suoraputki. taidan pistää oikein kiertävän änärin että ei mitään läpihengittävää ''vaimenninta'' maksaa neki kuitenkin jonkin verran ja ei viiti koittaa että vaimentaiskohan tuo vai eikö se vaimenna. ei oo huvittanu pistää mitää hifejäkää autoo ku ei niitä kuulis kuitenkaa pörinän läpi ;D ;D
 
Vs: 4G63 Turbo ja "läpivirtaava putkisto" onko äänekäs? entä muut vaihtoehdot?

Rakensin tässä tollaisen eclipsen 4G63T moottorille: 3" rosteri downpipe ja 3" katalysaattori > 2.5" putkisto ja aivan lopussa yksi läpivirtaava Apple Racing Slimbore 2,5" vaimennin.
Ihan mukavan hiljainen, ainakin suuri ero verrattuna toisessa autossa olevaan samaan settiin jossa myös 3" loppuputki ja 3" läpivirtaava "mikä lie merkki" vaimennin.

http://www.mobitive.com/appleracing.html
 
Takaisin
Ylös Bottom