4G63 Vahvin lohko

Mandoliini

New Member
Liittynyt
3 Elokuu 2009
Kyselläänpäs vähän arvoisalta raadilta mitä kokemuksia ja mietteitä.

Eli 4G63:sta kyse ja noitahan on nyt monta gen:ä tehty ja jokaista moottori on viritetty roimasti tosin suurimmat tehot on varmaan otettu noista uudemmista evoista?

Onko gen1 lohko:ssa jotain heikkoja kokemuksia?

Betonointi on ehdottomasti tehtävä ja kanget sekä männät, mutta mites tuo 6-pulttinen vakio kampiakseli kestää tehoja?

Tuntuisi että myös noihin gen1 saisi kaikista rajumpia nokkiakin?
Esim. nämä 294-asteiset.

http://www.camshaftshop.com/products.php?productid=1254
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Ns. 6-bolt 4G63 (16V) kone on varmasti yksi vahvimpia nelosmoottoreita maailmassa, erityisesti 16V versiot parillisilla runkopukeilla. Uudempia lohkoja on jo ruvettu laihduttelemaan (mm. kapeampia laakeripintoja) painonsäästön ja kitkahäviöiden poiston toivossa, ja lisäksi evo 1-4 lohkoja vaivaa crankwalk-ilmiö, jota vanhemmassa lohkossa ei juuri esiinny. Totta, uudemmista koneista on otettu isoja tehoja (tosin niin on vanhemmistakin), mutta sinä aikana jolloin ne ovat tulleet markkinoille ja rakenteluskeneen, ovat myös turboahtimet ja moottorinohjaukset kehittyneet huimasti -eli niitä uudempia koneita on rakenneltu aikakaudella, jolla apulaitteiden puolesta on mahdollisuudet suurempiin tehoihin kuin 90-luvulla. Ja samaan aikaan ne autot joissa 6-bolt koneita on, ovat jääneet rakentelupuolella marginaaliin korien vanhetessa. Samat ahtimet ja moottorinohjaukset 6-bolt koneeseen, niin samat tehot ovat käytettävissä kuin uudemmissakin konstruktioissa. 6-bolt koneen rakenteesta se ei jää kiinni. Lisäksi 6-bolt koneeseen saa OIKEASTI isokanavaisen kannen, joka virtaa jo vakiona paljon enemmän kuin yksikään uudempi evon kansi virtaa vakiona.

Jos lähtisin rakentamaan megapower 4G63 konetta, niin joko 6-bolt kone, tai sitten evo 5-> uudempi evon kone lähtökohdaksi. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.

Betonointi ehdottomasti tehtävä? Noh, ilman betonointia on maailmalla nähty 900-1000hv 4G63-moottoreita, eli tuskinpa se ennen n. 600hv tasoa on ehdottomasti tehtävä.
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

+1 ylläolevaan. 4G63:n rakenne on yksinkertaisesti sellainen, että itse lohko ei ole heikoin lenkki oikeastaan missään vaiheessa. Jos jossain Volvossa pitää tunkea sementtiä lohkoon heti jos sovitellaan mitään HX40:ää isompaa ahdinta niin ei se tarkoita sitä että näin on kaikissa muissakin.

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/471396-filling-4g63-block.html

Jos lompakko sallii, niin evo ysin Mivec tuo lisää potentiaalia. Tietääkö Niko että voiko sen naittaa 6-bolt lohkoon? Ainakin Kiggly on tehnyt Mivec-systeemin 1g/2g kanteen - ilmeisesti ei olla haluttu käyttää ysin omaa kantta juuri tuon kanavien koon takia.

http://www.dsmtuners.com/threads/mivec-on-older-4g63s.458417/
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

DaJackal sanoi
+1 ylläolevaan. 4G63:n rakenne on yksinkertaisesti sellainen, että itse lohko ei ole heikoin lenkki oikeastaan missään vaiheessa. Jos jossain Volvossa pitää tunkea sementtiä lohkoon heti jos sovitellaan mitään HX40:ää isompaa ahdinta niin ei se tarkoita sitä että näin on kaikissa muissakin.

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/471396-filling-4g63-block.html

Jos lompakko sallii, niin evo ysin Mivec tuo lisää potentiaalia. Tietääkö Niko että voiko sen naittaa 6-bolt lohkoon? Ainakin Kiggly on tehnyt Mivec-systeemin 1g/2g kanteen - ilmeisesti ei olla haluttu käyttää ysin omaa kantta juuri tuon kanavien koon takia.

http://www.dsmtuners.com/threads/mivec-on-older-4g63s.458417/

Ei tietoa. Maailmalla sanovat, että ei pysty:

http://www.dsmtuners.com/threads/evo-head-on-a-6bolt.357716/

..vähintäänkin imu- ja pakopuoli vaihtaisivat paikkaa, vaikka kannen saisikin pultattua paikoilleen. Ei minusta vaivan arvoista edes yrittää, koska eivät nuo evo5 -> uudemmatkaan koneet kaiketi nyt ihan susip@skoja ole...
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Eli kyllä tässä rupee semmoinen olo tulemaan, että mentäisiin sitten tuolla perus vapari Galantin koneella ja siihe uudet sisuskalut.

Onko vaparin lohko siis samanlainen kuin turbo Galantin lohko?
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Mandoliini sanoi
Eli kyllä tässä rupee semmoinen olo tulemaan, että mentäisiin sitten tuolla perus vapari Galantin koneella ja siihe uudet sisuskalut.

Onko vaparin lohko siis samanlainen kuin turbo Galantin lohko?

On (männät pois lukien tietty, mutta vakiomäntiä nyt tuskin kannattaa käyttää muutenkaan), kunhan molemmat lohkot/alakerrat ovat DOHC 16V koneesta peräisin. 8V koneessa on köykäisemmät runkolaakeripukit.

Hyvät männät, H-profiiliveivit (+perushuolto, laakerit, öljypumppu, tasapainotus, kannen remppaus), niillä pärjää jo hyvän matkaa. Jos pysyy 88mm akselissa, niin vakio akselikin riittää jo todella pitkälle. Billet-akselit on tietty kevyempiä, jos sellaiseen haluaa panostaa.
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Tässä vähän uudempaa naitettu vanhempaan :).
 

Liitetiedostot

  • IMAG0541.jpg
    IMAG0541.jpg
    109.1 KB · Lukukerrat 511
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Järjetön homma laittaa kasin kansi IMHO. Jos sovittamaan ryhtyy, niin sitten se ysin mivec-kansi. Jos sitäkään.
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

tommyz sanoi
Eikös tuo ollut kasin kansi 6-boltin päällä?

Seiskan kansi 6-boltin päällä. Tais siellä olla mainintaa että ysinkin kantta vois olla jossain kohtaa tulossa. Toi kaveri tuntuu tekevän mitä haluaa kun muut tekee mitä osaa...
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Muistaakseni ysin kansi vaatii ysin lohkon , oli jotain öljykanavia tms. Mutta eiköhän se lohko tule siinä samassa paketissa kuin se kansi , jos ostoksille lähtee.
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

DaJackal sanoi
Jos jossain Volvossa pitää tunkea sementtiä lohkoon heti jos sovitellaan mitään HX40:ää isompaa ahdinta niin ei se tarkoita sitä että näin on kaikissa muissakin.

Ei kai se huonosti ole, jos 650hv otetaan 1,9 neloskoneesta HX40:llä ilman betonia Volvon lohkossa?
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

No betonointi purkki maksaa muutaman kympin ja vaan vahvistaa sitä lohkoa entisestään. Miksi ottaa turhia riskejä ja varsinkin jos varttia ajetaan niin sekin suoritus kestää toivottavasti vaan sen alle 10sec :)

https://www.youtube.com/watch?v=vXcnxWS4JPI
"Holy Christ. 4G63 goes 6.7 seconds." :driver
 
Vs: 4G63 Vahvin lohko

Samppa sanoi
Ei kai se huonosti ole, jos 650hv otetaan 1,9 neloskoneesta HX40:llä ilman betonia Volvon lohkossa?

Ei se huonosti ole, mutta 4G63 ei kaipaa betonia vielä läheskään noilla tehoilla. Kai joissain merkeissä on heikompiakin lohkoja, nuo Volvot nyt vain tulivat ensimmäisenä mieleen kun niitä tuntuvat usein betonoivan. Varmaan siksi koska niitä usein viritetään, sillä kukapa nyt esim. jotain sysipaskaa ranskanpatonkilohkoa betonoisi kun ne koneet on surkeita kuitenkin?

Mandoliini sanoi
No betonointi purkki maksaa muutaman kympin ja vaan vahvistaa sitä lohkoa entisestään. Miksi ottaa turhia riskejä ja varsinkin jos varttia ajetaan niin sekin suoritus kestää toivottavasti vaan sen alle 10sec :)

Jos on jo aika moneen kertaan todistettu että se lohko ei ole heikko kohta, niin miksi sitä pitäisi vahvistaa? En toki kiellä tekemästä, ihmettelen vain. ::) Onnea rakenteluun ja stripille, videoita vedoista sitten tänne foorumille! :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom