Tuli äskettäin tehtyä koneremppa -93 GTi Lanceriin jossa siis koneena 4G93 DOHC. Syynä oli öljynpoltto ongelmat jotka ratkesi sitten uudella kannella. Toki kaikki muukin asiaan kuuluva tehtiin eli hoonaus, tiivisteiden vaihto, uudet männänrenkaat ja laakerit jne. Käyntiin saatiin ja kävikin hetken aikaa hyvin (mitä nyt tyhjäkäynti melko korkealla), mutta sitten alkoi ongelmat. Tyhjäkäynti heittelee 0-2000rpm välillä (saattaa välillä sammuakin) ja kaasua jos hipaiseekin alkaa kauhea rötääminen ja pauke putkessa, eikä meinaa jaksaa kiertää. Bensa haisee vahvasti ja tulppien väristä päätellenkin käy todella rikkaalla. Aluksi sytytti myös CE valoa ja antoi koodia 25 (barometric pressure sensor). Tämä korjaantui vaihtamalla jemmoista löytynyt toinen maffi, mutta ei vaikuttanu parantavasti käyntiin. Nyt ei siis kuitenkaan anna enää mitään vikakoodeja. Tämän jälkeen huomasin että 1. ja 4. pytyn tulpanjohdot oli väärinpäin puolassa (hups
) sekä yksi alipaineletku ja kaksi maadoitusta oli jäänyt kytkemättä koneen takaa. Nämä laitoin paikoilleen ja tulpanjohdot oikein päin, mutta eipä ollut minkäänlaista parantavaa vaikutusta näilläkään toimenpiteillä. Auto lähtee kyllä välillä käyntiin ihan hyvin jos ei ole kerinnyt kastella tulppia, mutta käynti on huonoa, tuntuu että tukehtuu eikä kävisi kaikilla. Ajamaan ei siis käytännössä pysty, vaivalloisesti liikkuu talliin ja sieltä ulos jos on tarvinnut siirrellä.
Seuraavat jutut olen nyt tarkistanut/vaihtanut/testannut/mitannut:
-uudet tulpat laitettu
-tulpan johdot mitattu, resistanssit oli 1.sylinteri 1.74kOhm, 4.sylinteri 2.74kOhm ja 2.+3.pytyt noiden väliltä, kuitenkin yli 2kOhm molemmat (eli aika tasaiset arvot)
-puolat mitattu, ns. "ensiö"puolan (eli sen puolapaketin pistokkeen navoista mitatut) arvot: cyl 1+4=0,11ohm, cyl 2+3=0,13ohm (tehtaan ilmoittamat arvot 0.70-0.86ohm eli mittaamani oli aika reilusti alle). "Toisio" puolien (eli varsinaisten puolien) suurjännitenavoista mitatut arvot: cyl 1+4=15.53kOhm, cyl 2+3=13.00kOhm (tehtaan antamat arvot on väliin 11.3-15.3kOhm eli tuo 1&4 pyttyjen puola menis pikkusen yli).
-bensansuodatin ja ilmansuodatin vaihdettu
-suuttimet ultraäänipesty
-tankki tyhjennetty vanhasta bensasta ja laitettu tuoretta tilalle ENNEN ensikäynnistystä ja suuttimien pesua
-puristukset mitattu ja oli tasaiset muistaakseen reilu 15bar joka pytyssä
-kaikki konehuoneen maadoitukset käyty läpi ja kontaktipinnat puhdistettu/hiottu hapettumat
-ajoitus tarkastettu jakopäästä pariin kertaan ja on oikein
-imunokan päässä olevaa asentoanturin asentoakin koitin vielä "hienosäätää" muttei vaikutusta eikä tosiaan anna vikakoodeja tästäkään
-kaikki alipaine- ja imuletkutkin pitäisi nyt olla paikoillaan eikä vuotoja vaikuta olevan
-kurkkasin ECUn sisään eikä näyttänyt mielestäni mitenkään epänormaalilta (ed. omistaja vaihdatti muistaakseen jonkun konkan tähän)
-ja tosiaan ei ilmoita vikakoodeja tallentuneen
-moottorin lämpötilalla ei minkäänlaista vaikutusta käyntiin
Mielenkiintoista tästä tekee se, että jo edellinen omistajakin paini tämän käyntiongelman kanssa (tosin hänellä tyhjäkäynti oli muistaakseen normaalia), ENNEN koneremonttia. Hän kokeili silloin toisia tulpanjohtoja, vaihteli puolaa, laturia, jonkun suuttimenkin muistaakseen, kokeili toista ECUa jne. eikä ollut apuja... Konerempan tein tähän siksi että söi ihan pirusti öljyä (syyksi paljastui kansi jossa oli venat mutkalla, ohjurit halki ym. mukavaa). Tätäkin mietin että tän kuntonen kansi varmasti aiheuttaa käyntiongelmia vaan eipä auttanut toinen ehjä kansikaan asiaan, toki se öljynpoltto loppui ja puristukset palasi.
Mitäs tässä vielä keksisi kokeilla? PTUn aattelin vielä mitata kun se on testaamatta. Mites ottaakohan lambda-anturi ja katti kuinka herkästi itteensä siitä öljynpoltosta, sitä tosiaan paloi siis melko reilusti silloin ennen remppaa..
Entäs se toinen puola jossa oli resistanssi hiukan koholla, riittääkö joku ~0.20kOhm liian suuri vastus aiheuttamaan kipinä ongelmia? Tai se "ensiö" puola jossa oli selvästi suositusta matalampi resistanssi?
Voiko lämpötila-anturi kuitenkin häröillä vaikkei anna koodia?
Yksi vielä mitä huomannut niin kaasuvaijeri tuntuu olevan melko löysällä, mutta olin katsovinaan että aukoisi läppää kuitenkin normaalisti?
Kovasti polttelis päästä aloittaa sisäänajot vaan eipä paljon kadulle lähetä ennen kun auto käy oikein
Kiitos paljon jo etukäteen mahdollisista avuista!

Seuraavat jutut olen nyt tarkistanut/vaihtanut/testannut/mitannut:
-uudet tulpat laitettu
-tulpan johdot mitattu, resistanssit oli 1.sylinteri 1.74kOhm, 4.sylinteri 2.74kOhm ja 2.+3.pytyt noiden väliltä, kuitenkin yli 2kOhm molemmat (eli aika tasaiset arvot)
-puolat mitattu, ns. "ensiö"puolan (eli sen puolapaketin pistokkeen navoista mitatut) arvot: cyl 1+4=0,11ohm, cyl 2+3=0,13ohm (tehtaan ilmoittamat arvot 0.70-0.86ohm eli mittaamani oli aika reilusti alle). "Toisio" puolien (eli varsinaisten puolien) suurjännitenavoista mitatut arvot: cyl 1+4=15.53kOhm, cyl 2+3=13.00kOhm (tehtaan antamat arvot on väliin 11.3-15.3kOhm eli tuo 1&4 pyttyjen puola menis pikkusen yli).
-bensansuodatin ja ilmansuodatin vaihdettu
-suuttimet ultraäänipesty
-tankki tyhjennetty vanhasta bensasta ja laitettu tuoretta tilalle ENNEN ensikäynnistystä ja suuttimien pesua
-puristukset mitattu ja oli tasaiset muistaakseen reilu 15bar joka pytyssä
-kaikki konehuoneen maadoitukset käyty läpi ja kontaktipinnat puhdistettu/hiottu hapettumat
-ajoitus tarkastettu jakopäästä pariin kertaan ja on oikein
-imunokan päässä olevaa asentoanturin asentoakin koitin vielä "hienosäätää" muttei vaikutusta eikä tosiaan anna vikakoodeja tästäkään
-kaikki alipaine- ja imuletkutkin pitäisi nyt olla paikoillaan eikä vuotoja vaikuta olevan
-kurkkasin ECUn sisään eikä näyttänyt mielestäni mitenkään epänormaalilta (ed. omistaja vaihdatti muistaakseen jonkun konkan tähän)
-ja tosiaan ei ilmoita vikakoodeja tallentuneen
-moottorin lämpötilalla ei minkäänlaista vaikutusta käyntiin
Mielenkiintoista tästä tekee se, että jo edellinen omistajakin paini tämän käyntiongelman kanssa (tosin hänellä tyhjäkäynti oli muistaakseen normaalia), ENNEN koneremonttia. Hän kokeili silloin toisia tulpanjohtoja, vaihteli puolaa, laturia, jonkun suuttimenkin muistaakseen, kokeili toista ECUa jne. eikä ollut apuja... Konerempan tein tähän siksi että söi ihan pirusti öljyä (syyksi paljastui kansi jossa oli venat mutkalla, ohjurit halki ym. mukavaa). Tätäkin mietin että tän kuntonen kansi varmasti aiheuttaa käyntiongelmia vaan eipä auttanut toinen ehjä kansikaan asiaan, toki se öljynpoltto loppui ja puristukset palasi.
Mitäs tässä vielä keksisi kokeilla? PTUn aattelin vielä mitata kun se on testaamatta. Mites ottaakohan lambda-anturi ja katti kuinka herkästi itteensä siitä öljynpoltosta, sitä tosiaan paloi siis melko reilusti silloin ennen remppaa..
Entäs se toinen puola jossa oli resistanssi hiukan koholla, riittääkö joku ~0.20kOhm liian suuri vastus aiheuttamaan kipinä ongelmia? Tai se "ensiö" puola jossa oli selvästi suositusta matalampi resistanssi?
Voiko lämpötila-anturi kuitenkin häröillä vaikkei anna koodia?
Yksi vielä mitä huomannut niin kaasuvaijeri tuntuu olevan melko löysällä, mutta olin katsovinaan että aukoisi läppää kuitenkin normaalisti?
Kovasti polttelis päästä aloittaa sisäänajot vaan eipä paljon kadulle lähetä ennen kun auto käy oikein

Kiitos paljon jo etukäteen mahdollisista avuista!