4WS ?

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysyä miten tuo 4WS pelittää ???

Kun kerran sellainen nyt on niin olis kiva tietää millloin ne taka pyörät kääntyy ja mitä HYÖTYÄ siitä TEORIASSA on...
 
jahas jahas..

http://autozine.kyul.net/technical_school/tech_index.htm

tuolta löytyy kaikkee kivaa teknistä, myös selvitys 4WS:stä, have phun ;D
 
Eli E39 Galantin 4ws toimii siten, että suurilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät hieman samaan suuntaan kuin etupyörät vakauttaen esim. ohitusta.
 
jos nyt vaikka lukisitte tuon linkin niin vois avautua.. ;D

mutta linkkirajoitteisille, se toimii juurikin siten että alle X vauhdissa ne kääntyy vastaikkaiseen suuntaan (helpottaa esim taskuun peruutusta yms) ja yli X vauhdin hieman samaan suuntaan, asteen pari.. (vakauttaen juurikin ohitusta yms) 8) näin siis VM:än galant gti arvostelunkin mukaan.
 
Huomatkaa, että noita 4ws systeemejäkin on erilaisia. Galantissa ei ymmärtämykseni mukaan pyörät käänny muuta kuin suuremmissa nopeuksissa. Korjatkaa jos jollain on faktaa asiasta.
 
Mr. Pimennys sanoi
Olen lukenut monestakin lähteestä, että tuo galantin/3000gt:n 4ws systeemi aiheuttais kovassa ajossa(lue radalla) aliohjautuvuutta?

No eipä ekana tullut mieleen, mutta kai se näin on jos joku sanoo?

JA toi linkki on puosta.
Koska OIKEASTI homma toimii näin:
Taka murikassa öljy pumppu joka tekee ohjaus paineen taka-akselille (vauhtia noin 40km/h ja tästä ylöspäin)
ja suunnan taka-akseli saa ohjaus tehostimen ohjaus paineista. Taka-akseli kääntyy max 1,5 astetta etu pyörien suuntaan. ja tämä aste luku on tietenkin riippuvainen siitä kuinka lujaa ajetaan.
JA taka-akselilla ei ole muuta kuin työsylinteri joka painaa takapyörän etutukivartta haluttuun suuntaan, josta seuraa takapyörien ohjaus.
Tämä systeemi on toimiva.

Montakos tommoista sähkö hydraulista hässäkää( joissa pyörät kääntyy kuinka sattuu) on vielä liikenteessä? (esim.: Honda)
 
No siis tuota aliohjautuvuus-juttua en allekirjoita, kun ne lähteet ei olleet mitään maailman luotettavimpia.
Tosin jotainhan varmasti kertoo se, että Mitsu poisti nelipyöräohjauksen, kun teki uudemman version Galant VR4:sesta(se missä 2,5L tuplaturbo)
 
Mr. Pimennys sanoi
No siis tuota aliohjautuvuus-juttua en allekirjoita, kun ne lähteet ei olleet mitään maailman luotettavimpia.
Tosin jotainhan varmasti kertoo se, että Mitsu poisti nelipyöräohjauksen, kun teki uudemman version Galant VR4:sesta(se missä 2,5L tuplaturbo)

Mitä oliko uudemmassakin nelipyöräohjaus? :D

Veikkaisin että kustannus säästö oli todellinen syy, ja se ettei kenelläkään kilpailijalla enää ollut moista tekniikkaa ( eikä ihme kun tietää minkä laisia rapellyksiä ne on((tai siis on ollut)!!) eikä sitä kautta tarvetta näyttää teknistä osaamista.

Ja se ali ohjautuminen voi johtua melko paljon, siitä että etu pyörillä on 80% 1,5 tonnista, eli mun mielestä ei mikään hirveä ihme jos on kuin olisi etu vetoinen( siis kuivalla assulla ja rata ajossa).
Itse en ainakaan ole keksinyt syytää 4ws:ää.
 
Mr. Pimennys sanoi
No siis tuota aliohjautuvuus-juttua en allekirjoita, kun ne lähteet ei olleet mitään maailman luotettavimpia.
Tosin jotainhan varmasti kertoo se, että Mitsu poisti nelipyöräohjauksen, kun teki uudemman version Galant VR4:sesta(se missä 2,5L tuplaturbo)

Meinaat viimeisintä vr4 mallia? 93-96 Ikäluokan vr4:losissa (2.0 v6 twinturbo E84A) on 4ws kuten suomessakin markkinoilla ollessa 2.5 v6 E88A Galantissa.
 
haa, sorry.
Pari tuntia lisätongintaa, ja löysin yhet specsit, missä on mainittu tuo 4ws. Erikoista että 90% sivuista mitä kattelin ei mainita tuota 4ws:ää ollenkaan.

Erikoista vaan sikäli, että jenkkilän puolella aktiivisesti eliminoivat noita 4ws toimintoja vanhemmista vr4:sista ja 3000 Geeteistä. ??? ???
 
amerikka, tuo maa jossa öljytkin vaihdetaan lisäämällä... miksiköhän ne eliminoi niitä -no siksi kun ne ei tiedä miten ne toimii/ miten niitä korjataan tai huolletaan... ;D
 
Ja kun tälle linjalle mentiin, niin meinasin että ne olis poistanut ne, koska noillä bensa on halpaa ja taka-akselit( kolmi pulttinen) ei kestä kun +300hp, ainakaan varttimailin rykimisellä.
Ja muutahan amerikkalaiset kädettömät ei osaa ajaa.


Mun ei ainakaan ole tarvinnut tehdä tähän mennessä yhtään mitään tolle 4ws.hommalle.
 
No siis faktahan on se, että kun lähetään rakentaa rata-autoon(siis oikea rata, ei drag) alustaa, niin siellähän koitetaan pitää liikkuvat osat ja suunnat mahdollisimman vähissä. Sitä kai on tässäkin vähän haettu. Plus onhan se painoa pois, ja samalla voi laittaa sen kestävämmän 4-pultti murikan sinne taakse, niinkuin arnoldi mainitsi.
 
Nelipyöräohjauksen tarkoitus on siis vakauttaa auton liikkeitä esim. nopeissa väistötilanteissa ettei se lähde kädettömiltä mummoilta kintaasta aivan helposti ja poistaa väistöliikkeen jälkeisen jälkiheilahduksen syntyminen.

Näinkin painavassa autossa, jossa on näinkin nopea ohjaus ja herkkätoiminen alusta, ominaisuus on tarpeen. Alustan peruskäytös voidaan 4ws- varusteisessa tehdä enemmän yliohjaavammaksi kuin ilman sitä.

Mitsubishin 4ws- järjestelmä on erittäin yksinkertainen ja toimintavarma eikä siis sellainen uskomaton viritelmä kuin esim. Hondassa tai Mazdassa ja ameriikan pojatkin poistavat niitä lähinnä vain kun vaihtavat kiihdytyskäyttöön 4-pultti akseleita, joissa 4ws mahdollisuutta ei ole kun ne on peräisin Eclipseistä.
 
Montakos tommoista sähkö hydraulista hässäkää( joissa pyörät kääntyy kauinka sattuu) on vielä liikenteessä? (esim: honda)

no esim. nissan skyline
;D
eikä käänny pyörät kuinka sattuu
 
No hyvä, että sullta löytyy kokemusta myös toimivista

joo sori itte asias ainakin -89 vuoden en nyt muista oliko tm vai vm lehden mukaa siinä on mitsubishiltä lainattu 4ws systeemi ;D
 
Tässä Joulun jälkeen voin vetästä yhden videon Vhs kasetilta koneelle mistä selviää toi nelipyörä ohjaus aikas hyvin. Se on maahantuojan esittely video.
 
Jos vaan viitsit, niin itseäkin kiinnostaisi katsella pois.
Tee kunnon kokoinen file, jos vaan sulla on paikka laittaa se nettiin.
 
Kari.L sanoi
Jos vaan viitsit, niin itseäkin kiinnostaisi katsella pois.
Tee kunnon kokoinen file, jos vaan sulla on paikka laittaa se nettiin.

Ei oo kyllä paikkaa sitä nettiin laittaa, mutta lähetän sen vaikka msn kautta? Mut siinä mennöö hetki ennekuin saan vetästyä koneelle :)
 
Nyt kun tuli tuo nelikko hommattua itsellekin niin alkoi kiinnostamaan tuo tekniikka... Jos laitat mulle sen tiedoston niin mä voin nakata sen jonnekin kaikkien saataville...
 
Myxi sanoi
Nyt kun tuli tuo nelikko hommattua itsellekin niin alkoi kiinnostamaan tuo tekniikka... Jos laitat mulle sen tiedoston niin mä voin nakata sen jonnekin kaikkien saataville...

Sovitaan näin :)
 
Ihan ok klippi, harmi ettei ollu oma lantti mitä testailivat =) Maahantuoja oli antanu niille karvalakki mallin ;)

Kenelläkään hajua, mitä muita autoja tuohon aikaan on ollut saatavilla samassa hintaluokassa?
 
Miltä osin karvalakkimalli ?

Muita autoja:

pösö 405
honda accord 2.0 exi
citikan bx
mazdan 626
etc...

Tais tm:n testissä olla paras japski ja kolmanneks huonoin 10 auton joukossa.
 
Kari.L sanoi
Kenelläkään hajua, mitä muita autoja tuohon aikaan on ollut saatavilla samassa hintaluokassa?

Vuonna 1990 näyttää Galant GTi Dynamic-4 maksaneen 199500mk. Vastaavan hintaisia näyttää olevan mm. :

Audi Coupe 2.0E 205900mk
Audi 80 quattro 2,0E 196300mk
Citroen XM 2,0inj.kat. 204900mk
Honda Prelude 2,0i-16v 4WS 199900mk
Honda Accord 2,2EXi-16 189500mk
Ford Scorpio 2,0i GL 196200mk
mersu 190E 1,8 205900mk (halvin mersu)
Mazda 626 2.0GTi 4ws4wd 198900mk
Nissan 200SX 1,8turbo ABS 201800mk
Opel Vectra 2000 16v 199000mk
Peugeot 405 Mi16 4x4 207900mk
Saab 900turbo16 189900mk
Toyota MR2 2.0GTi 195000mk
Toyota Celica GTi2.0 200000mk
VW Passat GT 16v 194900mk
Volvo 740 GL 195400mk

Tossa jotain pikasen tutkinnan perusteella, lähde: TM 14/90
 
Ne ei kuulu Dyn-4 GTi:n perus varusteluun vaan on lisävarusteita

=) Aivan, eli ihan perus Dyn-4 GTi, ilman lisävarusteita=ko mallin karvalakki versio ;)

(ja reilusti hymiöitä perään)
 
Feppi sanoi
Tässä Joulun jälkeen voin vetästä yhden videon Vhs kasetilta koneelle mistä selviää toi nelipyörä ohjaus aikas hyvin. Se on maahantuojan esittely video.

Jokos sait siirrettyä koneelle?
 
Ei ole vielä. Älkee hosuko ;D Hyvää kannattaa odottaa ;)
 
Myxi sanoi
Feppi sanoi
Ei ole vielä. Älkee hosuko ;D Hyvää kannattaa odottaa ;)
Ei kait vain ole päässyt unohtumaan  ;)

Ei oo päässyt unohtumaan. Aika vain ei oo riittänyt, vieläkun intissä nytten. :seina Mutta vien sen huomenna kaverille editointiin niin saapi työstää sen kuntoon. :)
 
Nyt se on kaverilla tekosessa :) Hyvällä tuurilla saatan saada sen tämän viikonlopun aikana jakoon :peukku
 
Tepi sanoi
Miltä osin karvalakkimalli ?

Muita autoja:

pösö 405
honda accord 2.0 exi
citikan bx
mazdan 626
etc...

Tais tm:n testissä olla paras japski ja kolmanneks huonoin 10 auton joukossa.

Pakko lisätä:

Galant GTi Dynamic-4 voitti muistaakseni vuonna -90 TM:n talviautovertailun omassa luokassaan. Kehuttiin lämpiämistä ja ajo-ominaisuuksia. Oli kuulemma ainut "oikea" nelivetoinen. Siis sellainen, jossa veto on koko ajan kaikilla pyörillä. Yleensähän vain joko etupää tai takapää vetää ja luistotilanteessa voimaa siirretään toiselle akselille.
 
Takaisin
Ylös Bottom