-88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

rellu80

-88 & -89 Pajero 2,5 TD
Liittynyt
28 Helmikuu 2006
Ostin tuossa viikko sitten taas Pajeron. Edellinen lähti 2 vuotta sitten ja tuli ikävä ainaista remppaamista. Noh tässä sitä nyt riittää ainakin vähäksi aikaa...

Eli syöttöpumppu vuotaa siten että löpöä tippuu noin pisara sekunnin välein (tyhjäkäynnillä). Vuotokohta näyttäisi olevan sen mötikän juuressa josta lähtevät putket suuttimille. Siis sen mötikän ja muun pumpun välissä yläpuolella. Osaisiko joku pumpun purkanut kertoa mistä on kyse? Onko siinä esim. joku tiiviste joka vuotaa? Ja onko tuota mitenkään mahdollista korjata niin ettei tarvitse koko pumppua purkaa ja ajoituksia säätää yms.? Siihen kun ei löydy osaamista eikä työkaluja.

Minulla olisi myös toinen syöttöpumppu uudemmasta -90 TD IC Pajerosta. Sopiiko se tuohon vanhempaan sellaisenaan? Kauanko aikaa menee koko pumpun vaihtamiseen jos sen teettää korjaamolla?

Tämän lisäksi tehot tuntuu olevan hävyksissä. Sikäli outoa että ei savuta juuri ollenkaan, paitsi tietysti sitten kun enemmän polkee. Epäilin ensin turbon toimintaa, mutta tänään laitoin ahtopainemittarin ja se kumosi kyllä ne epäilyt. Paineita oli noin 1,5 baria talla pohjassa ylämäkeen, eli taitaa olla vähän liikaakin. Ehkä tuosta on vaan ruuvattu syötöt pienelle?
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Löytyi hyviä pumpunkasauskuvia, tosin tekstit ranskaksi:
http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet293129.htm
Tuo ei tosin ole samanlainen pumppu, mutta näyttäisi vähän samantyyppiseltä. Kuvien perusteella siellä olis iso o-rengas joka todennäköisesti vuotaa. Lisäksi näyttäisi että mötikkä lähtee irti sellaisenaan, tosin joitain jousia tulis mukana. Edelleen kaipaisin kokemuksia pumppua kasanneilta, onnistuuko noin helposti? Onko jotain mitä tuossa pitää ottaa huomioon? Saako jouset osumaan takaisin paikalleen, olettaen että pumppu on edelleen autossa kiinni? Vaikuttaako se solenoidi(vai mikä lie?) siinä päällä jotenkin operaatioon? Ranskiksen ohjeissahan se kiinnitettiin vasta myöhemmin. Jos on vinkkejä mistä noita o-renkaita tai pumpun varaosia saa, niin sekin auttaisi.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Eipä ole tullut pumppua purettua, mutta holy smoke foorumilla pojat ei taida muuta tehdäkkään ;D

http://www.holysmoke.fi/forum/ Tuolta varmaan löytyy valmiskin vastaus, mutta jos ei löydy niin kysymällähän sekin selviää. Tuolta saa muutenkin aika paljon tietoa Dieseleistä ja niitten virittämisestä kun jaksaa vain lueskella juttuja.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Joo Holy Smoke on hyvä foorumi noista asioista kiinnostuneille. En kyllä löytänyt foorumilta suoraan neuvoa tuohon asiaan, mutta saman firman sivuilla oli kuvitetut ohjeet tuohon nestepään purkamiseen. Soittelin torstaina kolmen aikoihin iltapäiväll Holy Smokelle tilatakseni tiivisteet. Tiivisteet oli jo perjantaina postilaatikossa, eli melkoisen nopeaa oli palvelu. Hintakaan ei päätä huimannut, 11,95 kaikki Boschin originaali tiivesteet ko. pumppuun (yli parikymmentä kaikkiaan) + postikulut 2e. Samalla sain puhelimessa neuvoja tuohon operaatioon:

Pumpun joutuu irroittamaan koska ne jouset on hankala saada paikalleen jos pumppu ei ole pystyasennossa. Samalla kannattaa kuulemma vaihtaa akselin stefa ja ennakonsäädön säätöluukkujen tiivisteet (molemmin puolin pumppua). Ne luonnollisesti on mukana myös siinä tiivistepaketissa.

Jotta ajoitus ei mene pieleen, niin pumppu pitäisi saada samaan asentoon takaisin paikalleen. Kaveri kehotti laittamaan merkin pumpun rungon ja koneen väliseen kiinnityskohtaan. Käytännössä en sinne onnistunut kuitenkaan merkkiä laittamaan kun oli niin ahdas paikka. Sain kuitenkin mitattua että kiinnitys oli reilun 2mm säätövaran yläreunasta. Homma jäi eilen vielä kesken kun ei ollut tarpeeksi pientä ulosvetäjää hammaspyörän irroittamiseen. Eli pumppu on vielä autossa kiinni ja operaation lopputuloskin siten hämärän peitossa...

Aloittaessa tein sellaisen havainnon konetta pyöritellessä, että kun muut merkit ovat kohdallaan niin syöttöpumpun hammaspyrä on yhden hampaan verran edellä merkistä. Ilmeisesti ennakossa on sitten sen verran säätövaraa että on saatu säädettyä kohdalleen vaikka hihna on väärin?
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Todennäköisemmin jakohihnan vaihdossa menny tuo pumppu hampaan pieleen.. Kannattaa melkein käyttää ajoituksen tarkistuksessa auto kun oot tuon remontin saanu tehtyä.

En tiedä, kannattaako umppu laittaa samalla lailla hampaan pieleen, kuin olikin, vai laittaa merkkien mukaan kohdilleen. Jos se pumppu on sittenkin säädetty hampaan pielessä, niin voi aiheuttaa ongelmia.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Jos ajoitus on yhden hampaan verran pielessä, niin eikö sen pitäis vaikuttaa jo aika paljon? En nyt muista paljonko niitä hampaita on, mutta eiköhän se joka tapauksessa ole monia asteita. Pyöriikö pumppu muuten missä suhteessa kampiakseliin? Miten sen pitäis oirella jos syöttö olisi noin paljon edellä?

Noh, toi nyt ei varmaan ole kovin iso homma vaikka kokeilla kokeilla molemmat vaihtoehdot. Mutta pitää hieman tutkiskella lisää tota ajoitusasiaa ennen kuin lähtee hihnan kohtaa muuttamaan. Ehkä se on opeteltava tässä samalla vielä se ajoituksen tarkistuskin. Ei kai se heittokello voi paljon enempää maksaa kuin korjaamolla teetättäminen? Vai tarviiko siihen jotain muitakin erikoistyökaluja?
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Heittokellon olen joskus jossaki nettiluettelossa nähny 30€, mutta siihen pitäis olla jonkinmoinen sovite, että saa pumpun ajotettua. Magneettijalkakin saattais riittää. Jos ei ole muuta käyttöä heittokellolle, niin kannattaa ehkä käyttää ammattilaisella, tai jollakin, jolla on heittokello tarvittavine sovitteineen.

Pumppuhan pyörii ½ hitaammin kuin kampiakseli. Eli kampiakseli 2 kierrosta ja pumppu 1 kierroksen. Kyllähän hampaan heitto tekee muutamia asteita, mutta oliko se myöhaisellä vai aikaiselle. Mulle antoivat paikallisella Dieselkorjaamolla vinkin, että kannattis säätää hieman aikaisemmalle kuin mitä tehdasarvot on. Käynnistyy kuulemma paremmin ja käy puhtaammin. En tiedä sitten.. ???
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Karkeasti sanoisin että yksi hammas vastaa +1mm ajoituksessa,eli todella paljon.

Heittokelloa varten pystyy itsekkin tekemään helposti adapterin,ei maksa paljoa eikä TODELLAKAAN ole mitään rakettitiedettä.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Just nyt ei jaksais alkaa tekemään adaperia. Joutuis tekemään ulkona kun talli on vähän vaiheessa ja aikakin tuntuu olevan kortilla. Eli jos jostain saa kohtuu hintaan ostettua niin ihan ok. Tämmöisen paketin löysin:
http://www.dieselkontor.de/product_info.php?products_id=53&language=fi
Sovite on BOSCH M8 (VAG 2066). Ilmeisesti sopii pajeronkin pumppuun?

Projekti on nyt siinä vaiheessa että pumppu on irti ja nestepään o-rengas sekä säätöluukkujen tiivisteet vaihdettu. Ne oli kohtuulisen helppo vaihtaa. Akselin stefa on vähän hankalampi kun entinen on hankala saada irti (on edelleen kiinni). Ajattelin ensin jättää sen vaihtamatta, mutta lähemmin tarkasteltuna sekin näytti vähän vuotavan.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Homma on taas hieman edennyt, muttei valmis vieläkään. Akselin stefakin on nyt vaihdettu. On huomattavasti vittumaisempi vaihtaa kun noi muut tiivisteet. Vanhan saa irti kun reunoilta varovasti naputtelee "pienemmäksi" ruuvimeisselillä. Uuden naputtelin paikoilleen tulppahylsyllä. Pumppu on nyt kiinni autossa. Laitoin hihnan oikeaan pykälään ja hommasin heittokellon ennakon säätöä varten.

Pumppu on nyt ajastettu noiden ohjeiden mukaan: http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/jakajapumpun-ajoitus.php siten että YKK:ssa ennakko 0,95 mm. Tähän liittyen olisikin kysyttävää. Huomasin että venttiilikopassa kerrotaan ajastusohjeiksi 1mm/7 astetta ATDC. Vaikuttaa aika lailla erilaiselta kuin mitä tuli laitettua. Eikös toi tarkoita 1mm 7astetta YKK:n jälkeen. Mistä se 7astetta katsotaan? Tarkoittaako YKK:n merkin vieressä oleva "10" asteita? Onko 1mm liike siitä asti kun mäntä alkaa liikkumaan vai YKK:sta?

En tiedä miten moottori toimii tai toimiiko ollenkaan noilla nykyisillä asetuksilla kun oli ilmeisesti löpöt valunu takaisin tankkiin sillä välin kun pumppu oli irti ja aika loppui taas kesken. Onko hyviä vinkkejä ilmaamiseen?
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

suodattimessa on se käsipumppu, ja letkua auki hiukan pumpun päästä...
sit sahailemaan avata vielä suuttimien päästä ja kuntavaraa tulee niin suuttimet kiinni.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Se 10 tarkottaa kuurikin 10 astetta. Ja ajoitus on juurikin 7 astetta JÄLKEEN yläkuolokohdan ja 1mm. Yksi Dieselkorjaaja sanoi mulle että laittaa 5 astetta ja 1mm. Käynnistyy muka paremmin ja käy puhtaamin. Oon säätänyt itselle noin ja hyvin on pelannu. En toki voi verrata tuohon 7 asteeseen ku en oo koskaan kokeillu
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

ennakohan saattaa riippua myös paljon sitä syöttöpumppua on rukattu
alkuperäinen kannattaa alkuperäisiin laittaa toimii ainakin :peukku
mulle laitettiin 0.7mm mut niit mittaus tapojahan oli monta että mistä merkistä
enkä muista että miten... kun en ite sillon sitä tehnyt

ja en sen tarkemin teidä diiselin sielun elämästä :-[ :-X

mulla kun on severran rukattu pumppu että esikammio diiseli käy melkein tyhjäkäyntiä
kute fordit :p
ja kiekka rajotin ei tapa 4,5t tonnis vielä mitään ;D
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Nyt on ennakko 6astetta/1mm. Säätö kävi aika nopeasti kun tuli sitä edellisellä kerralla aika paljon hierottua :)

Ilmauksen kanssa on edelleen ongelmia. Käsipumppu ei toimi kunnolla ja lisäksi taitaa olla ilmavuoto jossain. Vaihdoin pa-suodattimen tossa samalla ettei tarvi ainakaan ihan heti alkaa uudelleen ilmaamaan. Epäilen sitä suodattimen jalkaa/käsipumppua tosta mahdollisesta vuodosta. Tosin tuloletkukaan ei näytä kovin tuoreelta, mutta se ei ainakaan kovin paljon ole aikaisemmin vuotanut. Huomenna taas uutta yritystä...
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Siinä suodattimen jalassa on ilmaruuvi. näkyy se pultinkanta siinä meno ja tuloputkien vieressä. Sen kun aukaiset, niin paljon joutusampi pumpata Suodatin täyteen.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Alkaa tulemaan jo uskon puute tässä hommassa kun en saa tota syöttöpummpua ilmattua :( Olen juotanut sitä suoraan monta litraa, jolloin vika ei voi olla aikaisemmin polttoainelinjassa. Siltikään ei tule löpöä kaikkiin syöttöputkiin. Muutenkin tosi hidasta hommaa kun startti lämpenee kovasti kun on jonkun aikaa starttaillut ja pitää aina välillä odotella jäähtymistä. Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi toista pumppua jos vaikka tuli kämmättyä jotain siinä tiivisteiden vaihdossa. Vai olisko jotain muita ideoita mikä vois olla pielessä?
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Toimii lopultakin :)

Nyt on syöttöpumpun laittoa harjoiteltu enemmänkin. Purin varaosa-pajesta pumpun irti mutta eihän se tietenkään sopinut. IC mallin pumppu on jonkun 1,5cm pitempi ja akseli on paksumpi kuin vanhemmassa. Tämän harjoituksen jälkeen purin vanhan pumpun uudestaan siltä varalta että olisi joku kämmi käynyt kasauksessa. Näin ilmeisesti olikin, koska nyt toimii. Mitään selkeää syytä en löytänyt miksi ei toiminut, mutta veikkaan että ongelma oli nestepäässä koska muut puretut osat oli sen verran yksinkertaisia. Ne nestepään osat ei vaan pysy avatessa paikallaan, joten aika vaikea sanoa mikä olisi ollut väärin. Joka tapauksessa uudelleen kasatulla pumpulla lähti heti käyntiin. Ei haitannut edes että oli ilmaa putkissa. Käynnistykseen auttoi varmaan sekin etten tyhjentänyt pumppua tällä kertaa ollenkaan vaan laitoin vain tulpat putkien päihin. Pumpun sisuskalujen räplaaminen oli tiestysti hieman märempää noin.
 
Vs: -88 TD Pajeron syöttöpumppu vuotaa, myös tehot hävyksissä

Eilisen reilun 300 kilometrin "koeajon" (josta 200km traileri perässä) perusteella tehotkin tuntuu nyt normaalilta. Lähtee myös paremmin käyntiin kylmänäkin. Eli kyllä kannattaa se ennakko tarkistaa jos on epäilyksiä.
 
Takaisin
Ylös Bottom