-89 Pajero TD lämpöongelma

R

roff

Guest
mikähän on mahtanut tulla kun pajero 2.5td vm-89 on alkanut tyhjentämään paisuntasäilön ja syylärin todella usein! kun lämpöä pistää päälle lämmöt nousee korkealle kun pistää viileälle alkaa tippumaan! voisiko olla lämmitäjän kenno jos vuotaa? kun mielestäni vuotoja ei näy missään., vai ei kai vaan kansi ole mennossa? jos jollain tietoa mistä vois olla kyse vastailkaapa! ???
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

voiha se olla että kansi on menny. helpolla sen huomaa jos käynnissä tulee kuplia jäähdytys nesteeseen.

ja tohon että muuttuu lämpötilansäätimen mukaan vois yks olla että jos neste on vähissä ja pistät lämpöä koppiin niin lämpöset nesteet menee lämppäriin ja näin ikää koneelle ei jää niin paljoa nestettä. ja sitten taas viileälle, eli sulku kiinni niin koneella on enemmän nestettä.

ja eikös noissa monesti saata vuotaa tuo takatilan lämppäri? että sitäkautta vois tuo neste paeta?
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Joskus vähän samanlaisia ongelmia aiheutti (valmetin koneeseen tosin) kannentiivisteen hajonnut liekkirengas. Ongelma poistui tiivisteen vaihdolla.
== tarkennus==

Siis se aiheutti paineen jäähdytysjärjestelmään joka loppupeleissä moottorin sammutuksen jälkeen puhalti nesteet pihalle ylivuodon kautta
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Tosi vanha topic mutta käsittelee samaa aihetta.
Eli omassa Pajerossa alkanut esiintyä sellaista ongelmaa että lämmöt nousee lähelle 100astetta,ylävesi letku on tosi kuuma mutta alavesiletku kylmä eikä lämpeä ollenkaan. Syylärin läpi tulee vesi kun tänään kaverin kanssa kokeiltiin,kaadettiin kuumaa vettä läpi ja samalla katsottiin että vesi on puhdasta. Auton ollessa käynnissä syyläri on noin 1/3 alueelta vänkärin puolelta kylmä,muuten tasaisen lämmin. Vesipumppu ja termostaatti vaihdettu uuteen,flekteina toimii 2kpl 9"sähköisiä mutta tuskin vika on niissä koska ei lämmöt ei laske edes ajossa,ei kupli paisarissa eikä tee kovaa painetta. Jostain syystä neste ei vain kierrä, olisikohan syyläri osittain tukossa joka aiheuttaa vai jotain muuta ongelmaa? Autona siis 88´ 2,5TD pajero,alkaa loppua ideat ja hermot :seina
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

ootko kattonu että se anturi/mittari on varmasti ehjä? se ois tässä vaiheessa fiksu testata, ja empä muista missä tuo anturi ees sijaitsee...
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

juha_s sanoi
ootko kattonu että se anturi/mittari on varmasti ehjä? se ois tässä vaiheessa fiksu testata, ja empä muista missä tuo anturi ees sijaitsee...
Anturi on ehjä,tai näyttää pikkuisen liikaa(4-5astetta) mitattu elohopealla,alavesiletkussa on ohjaus flekteille vaan eipä lähde pyörimään kun neste on niin kylmää siellä. Anturihan sejaitsee ylävesiletkun lähdö kohdalla kannessa. Ja mittarin on tarvike eikä tuo pajeron oma datankeräys järjestelmä.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Ite tyhjäisin syylärin, 2 purkkia puhdistusainetta sisään ja kuumaa vettä perään. Sitten käyntiin ja kuumaksi jos vaan suostuu lämpenemään ja antaa muhia vuorokauden-pari ja tyhjennys. Ootko ajellu pelkällä vedellä paljon?
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

JJ90 sanoi
Ite tyhjäisin syylärin, 2 purkkia puhdistusainetta sisään ja kuumaa vettä perään. Sitten käyntiin ja kuumaksi jos vaan suostuu lämpenemään ja antaa muhia vuorokauden-pari ja tyhjennys. Ootko ajellu pelkällä vedellä paljon?
Tarkoitus onkin kokeilla toista syyläriä,jos sillä kummenis. Ja pelkällä vedellä en ainakaan minä ole ajanut koskaan,aina kunnon nesteet sisässä ettei pääse talvella käymään sellaista hupsista tapaturmaa.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

mulla tuossa EA6w oli käytetty jotain syyläri sementtia ja tuloksena tukkeutunut sisätilan kenno
joka sitten alkoi vuotamaan lopulta :seina

eli voihan se syylärisementti tukkia järjestelmä keulaltakin :nykii
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

galantisti sanoi
termostaattti väärinpäin ?
ja wondarweld autossa minkä myy eteenpäin,eikä kerro seuraavalle :pesis
Ei ole,uus termari samoinpäin kuin vanhakin ja vanhalla tämä vika tuli esiin. Itse en ainakaan ole mitään mömmöjä koneeseen survonut,mutta sunnuntaina ilmeisestikkin saan toisen syylärin jolla pääsee kokeilemaan että onko vika siinä vai missä.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Kubotan kolme pyttynen diisseli kiehautteli tämäntästä.
Ongelma poistui sen jälkeen kun olin käyttännyt astianpesuaine tabletteja päivän veden seassa.
Reilu huuhtelu perään ja hyvä tuli. Vesi oli muuttunnut aivan ruskeaksi ja syylärin pohjalta tuli kahvikupillinen ruoste mujua.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Hyrslerissä käytin samat mömmöt ja siinä on alusyyläri.. muutaman tunnin käyttö ja taas reilu huuhtelu.

Ei ilmennyt ongelmia.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Syyläri toimii oikein kun se jäähdyttää. Ei se vesi siellä alhaalla juuri kuumene. Siksipä flektin ohjaus pitäis olla syylärin ylälaidassa tai alimmillaan olen nähny hieman puolen välin yläpuolella. 100 astetta ei vielä ole vaarallinen lämpötila, mutta ei enää kovin kauas yli kestä mennä. 120 astetta moottorissa niin alkaa keittelemään.

Muistelisin että Termarihan tulee pajerossa se jousiosa pois alavesi kanavasta. Siellähän on erillinen kanava missä se kuuma vesi kiertää käyttämässä termaria.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

MVa~1 sanoi
Syyläri toimii oikein kun se jäähdyttää. Ei se vesi siellä alhaalla juuri kuumene. Siksipä flektin ohjaus pitäis olla syylärin ylälaidassa tai alimmillaan olen nähny hieman puolen välin yläpuolella. 100 astetta ei vielä ole vaarallinen lämpötila, mutta ei enää kovin kauas yli kestä mennä. 120 astetta moottorissa niin alkaa keittelemään.

Muistelisin että Termarihan tulee pajerossa se jousiosa pois alavesi kanavasta. Siellähän on erillinen kanava missä se kuuma vesi kiertää käyttämässä termaria.
Miksi flektien ohjaus pitää olla ylälaidassa,ylälaidastahan mitataan koneesta tulevaa nestettä kun taas alhaalta koneeseen menevää. Ja kun flektien ohjaus on alalaidassa mitataan silloin syylärin jäähdytystehoa. Minun tapauksessa taas flektit ei lähde päälle koska neste ei kierrä kunnolla,joko syyläri tukossa tai termostaatti ei aukea. Ja tuo pajeron termarihan on kaks venttiilinen,siinä on sisäkierto sekä normaali termostaatti. Termari tulee niin päin että se läppä tulee vesipumppuun päin,muulloin neste ei kierrä oikein.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Millainen anturi sulla on niille flekteille? Missä lämpötilassa se kytkee puhaltimet päälle? Äkkiseltään sun perustelu anturin laittamiselle alas kuullostaa varsin loogiselta, mutta en äkkiä keksi yhtään autoa missä olisin anturin kovin alhaalla nähnyt. Toki eipä niitä nyt tule joka autosta tutkittuakaan.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Ikunen vääntö siitä että ylä vai alaletkuun ;D
Molemmat toimivia ratkasuja kyllä kunhan valkkaa oikeen anturin riippuen asennuspaikasta.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Eikös Mitsussa(Pajero) jäähdytysnestekierto ole totutusta poikkeava. :nykii
Termostaattikin muissa yleensä ylävesiletkussa.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

MVa~1 sanoi
Millainen anturi sulla on niille flekteille? Missä lämpötilassa se kytkee puhaltimet päälle? Äkkiseltään sun perustelu anturin laittamiselle alas kuullostaa varsin loogiselta, mutta en äkkiä keksi yhtään autoa missä olisin anturin kovin alhaalla nähnyt. Toki eipä niitä nyt tule joka autosta tutkittuakaan.
Tällähetkellä 82/68 mutta veikkaisn että tuo poiskytekntä lämpötila on liian kylmä,käynnistyslämmöksi otin aluksi saman kuin termarin lämpö on,ihan kokeilumielessä. Anturin paikasta on väännetty kyllä iät ajat,mutta eiköhän tuo ole sama että missä on kunhan vain toimii,itse laitoin sillä alas että vältettäisi ns. turhaa pyörimistä flekteiltä. Mutta näillä näkymin huomenna uutta syyläriä hakemaan,jossei sillä kummene niin järjestelmän pesu ja jos ongelmat jatkuu niin sitten menee kone vaihtoon.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Pysyykö ne lämmöt siellä melkein sadassa asteessa vai käväseekö vain hetken ja sitten tipahtaa? Ralliautossa aikoinaan huomas termarin toiminan kun lämpömittari humpasi koko ajan hieman ylös-alas, siihenkin kun oli asennettu tuommonen tarvikemittari. Autojen omista mittareistahan ei taida nähdä kuin sen, että moottori on kutakuinkin normilämpöinen.. Ja onko nuo lämmöt ollu tuolla mittarilla aina noin korkeat vai onko alkanut nyt yhtäkkiä?

Etkös viime kesänä puhunu, että sulla ei pysy lämmöt kurissa offi-hommissa.. Se kyllä puoltais tuota tukkeutunutta syyläriä. Mulla ei ollu ikinä mitään lämpö-ongelmia vaikka hellepäivinäkin rymyttiin jos vaikka ja missä.

Normaaliajossa en huolestuisi yhtään tuosta vajaasta sadasta asteesta moottorissa, kun sen kerran olet luotettavalla mittarilla mitannut ja tiedät että se ei ole "jossain sadan asteen tienoilla" lukema.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

MVa~1 sanoi
Pysyykö ne lämmöt siellä melkein sadassa asteessa vai käväseekö vain hetken ja sitten tipahtaa? Ralliautossa aikoinaan huomas termarin toiminan kun lämpömittari humpasi koko ajan hieman ylös-alas, siihenkin kun oli asennettu tuommonen tarvikemittari. Autojen omista mittareistahan ei taida nähdä kuin sen, että moottori on kutakuinkin normilämpöinen.. Ja onko nuo lämmöt ollu tuolla mittarilla aina noin korkeat vai onko alkanut nyt yhtäkkiä?

Etkös viime kesänä puhunu, että sulla ei pysy lämmöt kurissa offi-hommissa.. Se kyllä puoltais tuota tukkeutunutta syyläriä. Mulla ei ollu ikinä mitään lämpö-ongelmia vaikka hellepäivinäkin rymyttiin jos vaikka ja missä.

Normaaliajossa en huolestuisi yhtään tuosta vajaasta sadasta asteesta moottorissa, kun sen kerran olet luotettavalla mittarilla mitannut ja tiedät että se ei ole "jossain sadan asteen tienoilla" lukema.
Nousee sinne liki sataan ja pysyvät siellä,ei auta vaikka heittää kylmää vettä syylärillä,pitää flektejä päällä tai mikään muukaa,sisätilan puhallin vaikuttaa vähän. On alkanut nyt yhtäkkiä tuo ongelma,ensinmäisenä mitattiin ettei mittarin anturi ole rikki,seuraavaksi vaihdoin termarin ja vesipumpun,näillä millään ei ollut vaikutusta lämpöihin.
Joo tuo auto on koko minun omistuksen ajan ollut vähän herkkä lämpeämään,nyt vaan mennyt niin pahaksi että pelkästään matka-ajossa lämmöt tosi korkealla,ennen ollut normi ajossa ~85astetta ja vedätyksissä sitten joku 90-100 riippuen rääkin pituudesta. Nyt on kuitenkin toinen syyläri haettu ja huomenna olis tarkoitus kokeilla onko sen vaihdolla vaikutusta asiaan.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Olikohan tällä foorumilla vai missä, kun joku oli hakenut motonetista uuden vesipumpun, niin oli lämmöt senjälkeen pysynyt korkealla. Vika oli sitten ollut uudessa pumpussa, jossa liian pienet siivekkeet, eikä täten kierrättänyt vettä tarpeeksi.

Onhan termostaatti varmasti oikein päin. On senkin jotkut onnistuneet vikaperin asentamaan ja seurauksena on kovat lämmöt ;)
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

spark sanoi
Olikohan tällä foorumilla vai missä, kun joku oli hakenut motonetista uuden vesipumpun, niin oli lämmöt senjälkeen pysynyt korkealla. Vika oli sitten ollut uudessa pumpussa, jossa liian pienet siivekkeet, eikä täten kierrättänyt vettä tarpeeksi.

Onhan termostaatti varmasti oikein päin. On senkin jotkut onnistuneet vikaperin asentamaan ja seurauksena on kovat lämmöt ;)
Vika oli vanhallakin pumpulla,eli ei vikaa siinä ja termari on edelleekin oikein päin.
Pumppu tosin on motonetistä,mutta samaa kuraahan ne myy kuin tarvike liikkeetkin.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Mulla teki vähän samanlaisen oma 2.8td -99, juuri oltiin kotimatkalla ostopaikasta niin yhtä-äkkiä heitti lämmöt lähelle punasta rajaa ja paniikkihan siinä meinasi iskeä :eek:, puhallin täysille ja lämmöt päälle muttei tullutkaan lämmintä, kylmää vain hönki :nykii. Sitten jonkin ajan kuluttua sieltä rupesi hiljalleen tulemaan lämmintä ja sai vähän mittaria alemmaks ja kone sammuksiin jäähtymään. jäähdyttäjän korkki auki ja nesteen lisäys niin reippaasti se 4 litraa meni nestettä, kotona vielä vähän lisää. Sen jälkeen ei toistaiseksi ole ollut ongelmia mutta oiskopa tuo jäänyt vajaaksi joskus en tiedä :driver
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Nyt on uus syyläri kiinni ja ku ei niin ei :seina Alkaa vaan tuntumaan että tuo mittari näyttää puutaheinää kun flektit ei lähde päälle tuon 82 kytkimen kautta,kaveri tuo tänään uuden anturin vielä tuohon mittariin ja jossei sittenkään ala tulemaan muutosta niin mahtaapa olla moottorin vaihto edessä.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Onko sitä kokeiltu ilman termostaattia? Jos sittenkin lämpenee, niin eiköhän siinä ole vesikierrossa vikaa, ellei sitten kansi viallinen.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Ajele se johonkin palolaitoksen pihaan ja pyydä testaan infrapunamittaria siihen, saapa ainakin oikean lämpötiedon. Mä tarjoan satkun tosta koneesta jossei tuu kuntoon. ;D
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

spark sanoi
Onko sitä kokeiltu ilman termostaattia? Jos sittenkin lämpenee, niin eiköhän siinä ole vesikierrossa vikaa, ellei sitten kansi viallinen.
Ei se toimi kunnolla ilman termaria kun siinä on tuo lohkon sisäkierto,tai näin ainakin minulle on kerrottu. Nyt hain vielä yhden syylärin, kun tuo tänään vaihdettu vuoti,sekä uuden anturin ja kokeilen niillä. Ja tuon Infran saan isäukon työpaikalta lainaan ensi viikolla,kattoo sillä sitten että onko kannessa kovia lämmön vaihteluita. Seuraava kokeilu on sitten pesu ja jossei sitten muutu miksikään niin saa minun puolesta olla.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Tänään sitten laitettu pesuaineet sisään,huomenna ajaa kotitallille ja napata termostaatti irti ja huuhdella järjestelmä reilulla vedellä.
Samalla kokeilla tuota termostaattia että missä lämmössä aukeaa ja minkäkin verran. Vanha termari tuli myös kokeiltua eilen ja tuntuu että se aukeaa liian vähän ~90 asteisessa vedessä,pitäneeköhän hommata orkkis termari jostakin ::)
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Tämäkin homma on nyt viimeis saatu ratkaistua :peukku vikahan on edelleenkin mutta se ei ole jäähdytys järjestelmässä vaan tuossa helvetin tarvikelämpömittarissa,kukahan senkin on ostanut ::) Mittarin virhe näyttämä kasvaa progressiivisesti,josta aiheutuu tuo nousu 100c,silloin todellinen lämpö on 88c.
Noh onpahan ainakin uus syyläri ja v-pumppu ja jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu,termostaatiksi vaihdoin vanhan koska uuden aukeamislämpö pitäis olla 82c mutta kun kokeilin niin 90c on auki ~50% ja 100c täysin auki ja viilentyessä 84c jo täysin kiinni,nyt paikallaan oleva on 81c ja aukeaa 84c ja on täysin auki 88c ja menee kokonaan kiinni 80c.
Tietääpähän että JapanParts merkkistä termaria ei kannata hankkia. Mutta nyt uus mittari hankintaan ja :driver
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Onkohan normaalia toimintaa pajerossa kun syyläri ei lämpiä kun aivan ylälaidasta se osa johon vesiletkukin tulee kiinni. Muuten syyläri kylmä ja alavesiletku kans. Termari näytti olevan 81 asteinen tarvike ilmeisesti. Sisälle tulee kyllä lämmintä mutta ei olevinaan niin kuumaa kun entisessä pajerossa. Mittari nousee puolisen senttiä yli ensimmäisen viivan kun ajelee hiljempaa pikkuteitä ja kun kiihdyttää tuohon 80 paikkeille niin mittari nousee vähän ja laskee sitten taas kun hiljentää. Mahtaa silläkin olla merkitystä jonku verran että entisestä puuttu syyläristä melkeen puolet jäähdytysrivoista.

Semmonen unohtu viel että painetta ei syyläriin muodostu eikä porise paisarissa.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Bazeeba sanoi
Onkohan normaalia toimintaa pajerossa kun syyläri ei lämpiä kun aivan ylälaidasta se osa johon vesiletkukin tulee kiinni. Muuten syyläri kylmä ja alavesiletku kans. Termari näytti olevan 81 asteinen tarvike ilmeisesti. Sisälle tulee kyllä lämmintä mutta ei olevinaan niin kuumaa kun entisessä pajerossa. Mittari nousee puolisen senttiä yli ensimmäisen viivan kun ajelee hiljempaa pikkuteitä ja kun kiihdyttää tuohon 80 paikkeille niin mittari nousee vähän ja laskee sitten taas kun hiljentää. Mahtaa silläkin olla merkitystä jonku verran että entisestä puuttu syyläristä melkeen puolet jäähdytysrivoista.

Semmonen unohtu viel että painetta ei syyläriin muodostu eikä porise paisarissa.

Noita tarvike termareita olen joutunut joka talvi vaihtamaan. QH:n tekemiä ovat tainneet kaikki olla. Viskoflektikin voisi olla järkevää vaihtaa sähköiseksi. Varsinkin talvella aivan turha laite pyörimässä mukana.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Se syyläri toimii oikein kun ei pysy kuumana. Termostaatti vaikuttaa sitten enemmän moottorin lämpötilaan.

1G pajeroissa ei ainakaan tuo lämpömittari välttämättä nouse edes puoleen välin, vaikka moottori on normilämpöinen.

Kylmä ilma ohjaamoon talvella johtuu monesti väärin säädetystä lämmityslaitteen vivustosta. Säädä lämpötilavipu niin että vaijeri tökkää ennen kuin vipu, niin se lämpötilan säätöluukku menee varmasti kiinni. Jos se luukku on edes vähän raollaan pakkasella niin varmasti tulee kylmää kabiiniin.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Juu pitää kattoa sitä läppää, syylärin korkista mittailin nesteen lämpötilaa niin näytti jotain 76 paikkeilla. Käyn kumminkin hakemas alkuperäsen termostaatin viel ja syylärin korkin. Ei oo tietoa miten tällä talvella tarkenee kun juhannuksena ostin tämän. ;D entisessä ei kyllä ollut talvella kylmä, paremmin pysy lasit sulana kun tossa galantissa...
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Missähän tuossa tuossa systeemissä vika on kun ei saa säädettyä läppää niin että menisi kokonaan kiinni. kun sieltä vaijerin alapäästä kyllä pohjaa ne vivut mutta läppä jää kolmisen senttiä auki.

http://aijaa.com/0014610822563 Tuon verran se jää auki vaikka säätää mitä.

http://aijaa.com/0035510822564 Tuommosen patentin siihen laitoin niin nousi jo sisälle tuleva ilma että kättä polttaa.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

On onko ne vivut voinut pyörähtää akselillaan tai sitten vivustossa ja/tai läpässä jokin kasausvirhe.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Paljon mahdollista että jotenki väärin läppä siel kun meinasin sen irrottaa mutta oli toinen ruuvinkanta mulkattu pyöreäks. Pitäs tutkia viel lisää kun joutas, pärjää sillä noinkin mutta saishan se oikeinkin olla.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Päivää vaan tasapuolisesti kaikille.
Aihetta näppärästi sivuten lainaan threadia..
Mistähän tuonne lämmityslaitteen vivustoihin pääsee helpoiten käsiksi?. Tuli hankittua tuollainen -88 2.5TD pitkämalli ja siinä olisi vielä pari pientä ongelmaa. Ei etupäähän tahdo tulla kunnolla lämmintä, paremminkin sellaista lehmänhönkästä muistuttavaa haaleaa ilmaa korkeintaan. Uskoisin että on kuitenkin termostaatti kunnossa koska taakse lisälämmittimelle tulee kuumaa kunnolla. Ja jostain ilmeisesti pitäisi löytää kierroslukumittari kun tuossa sammuksissakin ollessa kiekkamittarin viisari lojuu siellä yli 6000rpm eikä tee mitään vaikka auton laittaa käyntiin.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Päevää päevää.
Nykäse se hanskalokero auki, sieltä takaa löytyy. Klipsut sivuista irti ja luukku aukeaa kokonaan.

Pulputtaako paisuntasäiliössä? Se pukkaa ilmalukon melko helposti lämppärinkennoon kun on ylimpänä
jos kansi halki..
Nimimerkki Itsekin kylmää puhaltavaa pajeroa ihmetellyt... ;D
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Carde sanoi
Päivää vaan tasapuolisesti kaikille.
Aihetta näppärästi sivuten lainaan threadia..
Mistähän tuonne lämmityslaitteen vivustoihin pääsee helpoiten käsiksi?. Tuli hankittua tuollainen -88 2.5TD pitkämalli ja siinä olisi vielä pari pientä ongelmaa. Ei etupäähän tahdo tulla kunnolla lämmintä, paremminkin sellaista lehmänhönkästä muistuttavaa haaleaa ilmaa korkeintaan. Uskoisin että on kuitenkin termostaatti kunnossa koska taakse lisälämmittimelle tulee kuumaa kunnolla. Ja jostain ilmeisesti pitäisi löytää kierroslukumittari kun tuossa sammuksissakin ollessa kiekkamittarin viisari lojuu siellä yli 6000rpm eikä tee mitään vaikka auton laittaa käyntiin.



kannattaa myös katsoa lämmönsäätimen vaijerin toiminta.
muutamassa tapauksessa vaijerin kuori on haljennut/katkennut sitä kiinnipitävän klipsin kohdalta, jolloin kuori pääsee elämään, eikä liikuta hanaa tarpeeksi.

korjaus on onneksi halpa, vaijeri maksaa alle €20, tosin toimitusaika n.2vko. osanumeron voin kaivaa jos tarvitsee.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Kiitoksia neuvoista kovasti mutta en löytänyt hanskalokeron takaa muutakuin lämppärin moottorin ja sen yläpuolella olevan vivuston jolla ohjataan sitä luukkua jolla valitaan otetaanko ilma lämppärille sisältä vai ulkoa.
Kaasupolkimen vierestä löysin vivun joka heiluu kun lämmönvaihdnta heiluttaa. Siitä lähtee ylemmäs tanko joka ilmeisesti säätää lämppärin hanaa?. Niitä renkuttamalla sain hieman enempi tulemaan lämmintä sisälle mutta ei tuolla vielä varsin hiki tule, jos tuskan hikeä ei lasketa. ;)
Ja ei pulputa paisarissa, vekottimella ajettu 379tkm keväällä laitettu uusi kansi roippeineen ja jakopää.
Tuli vain mieleen että voiko tuo hana olla entinen vai mihin se vipu siinä hanan alla vaikuttaa. Tangon kun otti irti niin hanaa auki pitämällä pelkästään ja kääntämällä sitä alempaa vipua mihin vaijeri tulee, alkoi kylmää tulla heti. Vaikuttanee johonkin luukkuun paikassa x? taas hanan kun painoi kiinni ja vipu lämmin asentoon niin tuli hetken lämpimämpää ennen kuin haaleni se vähinenkin.
Pitää ilmeisesti löytää ensin jotain jäähdytysjärjestelmän pesuainetta ja kokeilla pestä koko järjestelmä. Villi arvaus että auton on vm -88 niin voi olla ihan alkuperäiset sonnat kennossakin. ;D
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Se vaikuttaa siellä hanskalootan takana olevaan läppään. loota pois ja sit näkyy musta neliskanttinen putki joka lähtee keskikonsolia kohti puhaltimelta. Se pois niin läppä löytyy. Omassa jää se läppä kans kolmisen senttiä auki jostain syystä vaikka vivut siellä kuskinpuolella jo pohjaa.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Ahaa, kiitoksia pikaisesta neuvosta. Täytyykin mennä heti ronkkimaan ennen kuin pohjolan hallissa iskee säkkipimeys. ;D
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Nonniin luukku löytyi helposti kun osattiin opastaa kädetöntä kädestä piten perille. Ongelma vain ei poistunut, vivusto pistää kyllä luukun kiinni asti. Pitänee kokeilla varmaan tuota järjestelmän pesua jollakin aineella. Jotkut ovat ilmeisesti käyttäneet konetiskiainetta mutta se ei ilmeisesti ole ehkä paras vaihtoehto, tai ainakaan turvallisin?
Vai onkos muita ehdotuksia ongelman ratkaisuksi jollakin? Alkaa syksy kylmenemään ja aamulla metsälle meno olisi mukavampi suorittaa lämpiävällä autolla. :D
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Kannattaa myös puhistaa se kenno päällisin puolin imurilla ja paineilmalla.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

2 nappia konetiskiainetta niin lähtee ripulit liikenteeseen. Älä muhituta kovin kauaa ettei ala syömään ehjää ainetta/tiivisteitä ja huuhtelut ainakin 2 kertaa.
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Moro JJ
Mites noita tiskinappeja pitää laittaa tuonne, liottaa ja kipata sekaan? ja kärsiikö kipata vanhojen nesteiden (lue keväällä vaihdettujen) sekaan vai pitääkö laskea ensin glygolit mäkeen ja vaihtaa pelkkä vesi sisälle?. Ja määritelmälle "kovin kauan" olisi kiva saada jonkinlainen kellonaika. ;)
 
Vs: -89 Pajero TD lämpöongelma

Tänäistä taasen.
En sitten tohtinut lähteä liikkeelle tuon konetiskiaineen turvin. Käväsin kuitenkin paikallisesta Varaosa & Roipe kaupasta investoimassa oikein pesuainetta kun ei maksanutkaan kuin 6e pottu. Melkoiset liemet sillä sai aikaiseksi kun tutki hieman ulkoistettua nestettä. Lämmintäkin alkoi tulla ihan sakastiin asti, ei nyt sentään vielä saunomaan tarvi alkaa mutta parannus entiseen oli huomattava. Toki olisi ollut 2 kynttilääkin parannusta entiseen. Jätin vielä pelkät vedet sisälle ja hain varoiksi uuden termostaatinkin ja ajattelin senkin vaihtaa tuonne kun kone hieman jäähtyy. Saan nimittäin hädintuskin lämmöt nousemaan alemmalle viivalle mittaristossa mutta se taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus ettei nouse mittari juurikaan ylemmäs?. Joskohan sitten alkaisi tarkenemaan hyvin kun pakkasetkin tulevat paikalle.
Vielä pitäisi tutkia tuo kierroslukumittari että voiko sen vaihtaa/ehjätä vaiko pitää vaihtaa koko mittaristo. Ja hehkun valon sielunelämän pitäisi paneutua, hehkut kyllä pelaa hienosti mutta valo ei suostu tuikkimaan ja lamppu on kuitenkin ehjä. Mutta noista sitten toisessa threadissa lisää.
 
Takaisin
Ylös Bottom