-92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
No nyt se ihmettelyn aiheutti kun ryömin, Pajero 3.0 V6 Automaatti Gen II vm.-92, alle niin huomasimpa että pakoputkesta puuttui katti ja lamda-anturi. Katti oli korvattu suoralla putkella ja lamdanreikä hitsattu umpeen.
En kyllä löytänyt lamdanpistokettakaan, sen kai pitäisi olla jossakin vaihdelaatikon seutuvilla ja ilmeisesti nelinapainen. Vai missä se sijaitsee? Oiskohan syy viimekertaiseen katsastushylkyyn päästöjen takia ( Tyhjäkäynti HC liian korkea) noissa puutteissa ja mielestäni syödämussuttaa tuota menovettä ehkä liikaa (n.15l/100km). Aikaisempi katisko kulki vähemmällä vaikka oli Gen I -89 siinä oli katti ja lamda.
Mites nyt suu pannaan?
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Siinä kokooja putken alussa se anturi pitäis olla ja kattia ei kannata laittaa kun katsastukselle...
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Joo se anturinpaikka on siinä haaraputkessa heti missä muuttuu yhdeksi putkeksi ja se reikä on hitsattu umpeen. Mutta lähinnä kiinnostais sen sähköliittimen paikka mihin lamdan johdot tulevat kiinni, missä se on jos laittais lamdan.
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Mitenköhän tuo voi toimia kunnolla ollenkaan kun takaisinkytkentä jäännöshapesta puuttuu kokonaan? Meneeköhän toi ECU johonkin pakkokäyttötilaan (limb home) kun anturi puuttuu. Mulla ei ole lambdassa kun kaksi johtoa. Lämmityksen johdotoja ei ole ollenkaan. Ajelin jonkin aikaa ilman kattia mutta laitoin takas kun auto rupes haisee turhan paljon. Kulutukseen (11-12)ei mitään vaikutusta. Viimeksi katsuri mittasi jopa lambda-arvon joka oli 0,99.
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Elikkäs sitä lamdanpistokkeen paikkaa siellä alla mihin anturi kytketään kun se vaihdetaan, niin eikö tiedä kukaan?
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Mulla ne johdot kiemurtelee rintapeltiä alas kohti kattia. Liitin taitaa olla jossain pitimessä poikittaisen runkopalkin sivussa. Mutta tää onkin vanhempi -89 malli.
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Kiitokset vastanneille! Täytyypi jossain vaiheessa ryömiä alle ja katsoa josko siellä liitin olisi. Tällä hetkellä menossa Mersun takanapa-asetelmian vaihto, on muuten aika pirullinen työ noin kenttäolosuhteissa.
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

No niin!
Nyt on oltu ruokalepoasennossa Pajeron alla eikä sieltä löytynyt laatikon kannatuspalkkien seuduilta ainuttakaan pistoketta. ??? Ainut tyhjä nelinapa oli lähellä starttia siinä runkopalkin vieressä, mikä pistoke se lieneekään.
No sittempä riipasemaan ECU:sta tyyppinumero ja vertasin sitä Vennäänpojan sivulta löytyvään ja eipä se ollut samanlainen.
Minulla MD 164453 ja Vennäänpojilla MD 162165. :nykii
Mitähän numeroita sitä palstalaisten ECU:ista löytyy ja kyseessähän on 3.0 V6 automaatista vuodelta -91 eli Gen II.
Oiskohan tuo minun ECU sellainen ettei siihen Lamdaa kuulukkaan kun tuo on alunpitäen rekisteröity Dubaissa, siellähän ei ilmeisesti kulutus ja saasteet nouse ongelmaksi. 8)
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Mä lähtisin siitä ettei se voi toimia kunnolla ilman jäännöshapen mittausta, elle se ole perinteinen kaasari kone. Eikös siinä kuitenkin ole "moderni" monipiste ruisku? Ainakin mun vastaavassa -89:ssä on.
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Joo kyllä on monipiste, eli samanlainen kuin minun edellisessä Gen I naperossa joka oli kanssa V6 automaatti ja siinä oli lamda ja katti vaikka oli vanhempi. Kiinnostais tuo ECU:n varaosanumero onko muilla sama kuin mulla ja mikä on se nelinapaliitin siellä startin lähellä.
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Kai se on se lampaadan liitin. Mikä muu se voisi olla jos nelivedon liittimet oot jo löytäny?
 
Vs: -92 V6 Pajeron Lamdan ja katin puuttuminen

Kai sitä täytyypi taas poutapäivän sattuessa ryömiä alle ja mitata meneekö sen liittimen nasta no. 4 ECU:n nastaan 4, koska siinä pitäisi sähkökaavion mukaan olla suora yhteys ilman mitään haaroja.
 
Takaisin
Ylös Bottom