Alusta kokemuksia?

Andy´s

EX: Lancer evolution VIII MY05
Liittynyt
31 Joulukuu 2006
Ite oon ajatellu tilata kw variant 3:sen. kun osatoimittaja kyseli minulle teinin säädettävää settiä niin vastaus oli et, ei kannata!koska niit ei oo hyväksytty ainakaa viel ???eli miten porukka on saanu noita leimast/muutos kats. läpi jos ei oo hyväksyntöjä ::) ainaki drifti piireis ne aika paljon käyttää just teinin settejä...vai onko ne vain määrättyihin autoihin hyväksyttyjä????
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Andy´s sanoi
Ite oon ajatellu tilata kw variant 3:sen. kun osatoimittaja kyseli minulle teinin säädettävää settiä niin vastaus oli et, ei kannata!koska niit ei oo hyväksytty ainakaa viel ???eli miten porukka on saanu noita leimast/muutos kats. läpi jos ei oo hyväksyntöjä ::) ainaki drifti piireis ne aika paljon käyttää just teinin settejä...vai onko ne vain määrättyihin autoihin hyväksyttyjä????

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta en ole kuullut kovinkaan mairittelevia kommenttia noista KW:n satseista. Niitä käytetään lähinnä sen takia, että lienevät ainoat TÜV hyväksytyt tolpat. Parempi kun ei kysele mitään, lyö vaan tolpat alle.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Vaihtaa aina vakiot paikkaan ku on leimalle meno edessä :D
Ainaki säilyis kunnossa vakiojouset :)
Mut erittäin huono idea.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Andy´s sanoi
Ite oon ajatellu tilata kw variant 3:sen.

Itse aion pysyä visusti erossa ja mahdollisimman kaukana tuosta merkistä kun olen siitä kerran eroon päässyt.
Edellisessä vessassani (CTR -04) mulla oli KW:n Variante 2 coiloverit ja niissä ei jälkeenpäin ajateltuna ollut oikeastaan mitään muuta hyvää kuin se hyväksyntä, joka sekään ei automaattisesti takaa hyväksyntää katsastuksessa jos autoa on madallettu ja katsastussetä noudattaa pykäliä.

Pari sanaa KW:n laatuongelmista lienee paikallaan mielipiteeni perustalle...
Jousilautaset jumiutui kovinkin nopeasti ja etutolpat väljistyi parissa päivässä ja rupesivat kolisemaan parissa viikossa. Etutolppia vaihdettiin takuuseen 3 kertaa ja joka kerta sama juttu vaikka aina oli jotain muutettu uuteen versioon. Jouset olivat herkät ruosteelle, eikä niissä ollut niitä vaimentavia kumeja, jotka olisivat osaltaan ehkäisseet myös jousten maalipinnan rikkoutumista kun hierovat paljaana jousilautasta vasten kaiken sen kuran ja pölyn mitä ajaessa syntyy. Jousilautaset on vaihdettu ruostumisen ehkäisemiseksi sellaiseen komposiittiseokseen. Komposiittilautasessa on myös lautasen kiinnitys tolpan kierteitä vasten pienellä ruuvilla, joka ruostuu sinne sisään hyvin nopeasti ja ko. ruuvi syö kierteet komposiitista jos kiristää liikaa. Kiristysarvo tuolle ruuville on 2Nm! Tuo jousilautasen lukitusratkaisu on mielestä onnettoman huono verrattuna parempiin malleihin, joissa kiristys tapahtuu kahdella päällekkäisellä lautasella. Myös KW:n jäykkyyssäädöt oli jotain todella onnetonta IMO.
Lopulta kyllästyin ja lähetin jätekuorman takaisin KW:n tehtaalle ja he maksoivat pienen kinastelun jälkeen rahat takaisin. Joillakin meni myös takatolppien puslat samasta sarjasta. Eikä ongelmat rajoitu pelkästään CTR:ään vaan niitä on esiintynyt myös muilla merkeillä.

Ainoa hyvä puoli asiassa oli US-Partsin pyyteetön tuki ja apu noiden takuujuttujen käsittelyssä vaikka tolpat ei olleetkaan hankittu heidän kauttaan. Takuuasiat ja -korvaukset hoitelimme suoraan KW:n edustajan kanssa US-Partsin avustuksella, joten siitä suuri kiitos heille.

Omasta puolestani en suosittele KW:tä huonojen kokemusteni perusteella mihinkään autoon siviilikäytössä :'( ...vaikka ne ehkä on jossain autossa joskus toimineetkin mutta nuo ongelmat kertoivat enemmän kuin tarpeeksi ko. merkin osaamisesta ja insinööritaidosta.
Kilpaosat on erikseen kun niitä rakennetaan/huolletaan uudelleen joka kisan jälkeen eikä niillä ole muutenkaan kovin paljon tekemistä siviilisarjojen kanssa.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

^ Tähän samaan kommenttiin ole jo törmännytkin aiemmin ja pistetään taas eriävä mielipide. Mulla on ollu neljässä autossa KW:n alusta ja tutut käyttää paljon kans. Yks tuttu jopa asentaakin ja myy noita erinomaisella menestyksellä. Toimii loistavasti! Tuo kiristysruuvi on ainoa vähän oudosti suunniteltu kohta, mutta sekin pysyy kunnossa kun muistaa, ettei kiristä liikaa. Itsestäänhän nuo ei madallu tai korotu. :) Eli periaatteessa pärjää vaikka ilman sitä pientä kiristysruuvia. Itsellänikin on ykkösvaihtoehto KW Variante 2/3, TEIN ja D2 on ollu kans vaihtoehtoina. Tuossa hintaluokassa ku ei hirveästi ole noita vaihtoehtoja, varsinkaan rosterisena. Se on yksi tärkeä seikka, kun kyse on ainakin minulla ympärivuotisesta käyttöautosta. Sein voin sanoa, että jo V2:ssa on oma hommansa säätämisessä, V3 voi olla jo vähän liikaa. :)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Mulla ainakin on hyvin toiminut eibah/konin -30mm setti galantissa. Ei ole liian kova mut sopivasti ;D. Tulossa keväällä skunk2 säädettävä 0-60mm setti saas nähdä miten toimii konien kanssa ::).
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
Sein voin sanoa, että jo V2:ssa on oma hommansa säätämisessä, V3 voi olla jo vähän liikaa. :)

Toivottavasti et tuolla tarkoittanut sitä V2:n etutolppien camberin säätömahdollisuutta tai onnetonta jäykkyyssäätöä, joka on lähinnä huono vitsi IMO. Korkeussäädössä tosiaan on oma hommansa sen jälkeen kun ne jousilautaset todennäköisesti jumiutuu ensimmäisen talven jälkeen, joten toivottavasti osuu ensimmäisellä kerralla kohdalleen ;) Suurimmat säätämiset KW:lla saa tehdä rahojen takaisin saamisen kanssa ;D
KWalitin tolpat ei ruostu helpolla, se on todettu, mutta ne tolpatkin on käsitykseni mukaan vain pinnoitettu - ei siis täyttä rosteria ;)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Tarzi sanoi
Toivottavasti et tuolla tarkoittanut sitä V2:n etutolppien camberin säätömahdollisuutta tai onnetonta jäykkyyssäätöä, joka on lähinnä huono vitsi IMO. Korkeussäädössä tosiaan on oma hommansa sen jälkeen kun ne jousilautaset todennäköisesti jumiutuu ensimmäisen talven jälkeen, joten toivottavasti osuu ensimmäisellä kerralla kohdalleen ;) Suurimmat säätämiset KW:lla saa tehdä rahojen takaisin saamisen kanssa ;D

.. ja jos sattuu käymään niin, että ne ensimmäisen talven jälkeen ei yrjöä tavaroita pellolle tolpista niin sekin on jo ihme ;D Itse en myöskään aikaisempien huonojen kokemusten valossa suosittele mihinkään autoon!

Mieluummin joitakin muita merkkejä kuten H&R, Bilstein, AST jne.

2000eur rupeaa olemaan lähtökohta sitten oikeasti kunnollisille alustoille ja rajaahan kulutukselle ei ole ;) Nyt on tullut myös Suomeen valikoimiin Stancen coiloverit (EVO n. 1600eur kierros, jossa näytti olevan säädettävät camber-platet)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Tarzi sanoi
Toivottavasti et tuolla tarkoittanut sitä V2:n etutolppien camberin säätömahdollisuutta tai onnetonta jäykkyyssäätöä, joka on lähinnä huono vitsi IMO. Korkeussäädössä tosiaan on oma hommansa sen jälkeen kun ne jousilautaset todennäköisesti jumiutuu ensimmäisen talven jälkeen, joten toivottavasti osuu ensimmäisellä kerralla kohdalleen.

Tarkoitin yleensäkin korkeutta ja jäykkyyttä eli että ne saa just mieleisekseen. Ja molemmille puolille samalle tasolla. Siis ei vaikeaa, mutta kuitenkin oma hommansa. Ja takaahan tuo jäykkyyden säätökin on vähän isompi homma. Itse en paljoakaan ole noilla talvella ajanut, mutta muutamat tutut on. Joillakin on muka vaikeuksia säätää ku kierteet on täynnä paskaa, jotkut on sanonu et suht helppo nakki. Miten sen kukin ottaa. Mutta tuota minusta on nyt turha enää jankuttaa, että paskoja tuotteita. Myyntimäärät on Suomessakin "todella" isoja verrattuna muihin ja kuitenkin aika vähän tulee takaisin tai yleensäkin valituksia. Jos teillä on ollut näitä vaikeuksia, ei se tarkoita että kaikilla on. Sama juttu vähän kaikessa, jos nyt mun Evossa ilmenis vikoja ja muilla ei. En mä heti morkkais koko merkkiä ja mallia suohon. Niin kapeakatseinen en ole. Kaikessa tavarassa on niitä maanantaikappaleita, mikään tuote ei ole ns. virheetöntä. Jokainen tekee virheitä joskus ja me ihmisethän tuotteita tehdään. Ainakin osittain ja laadunvalvonnan osalta. Huh, piti avautua. :)

malinen sanoi
Nyt on tullut myös Suomeen valikoimiin Stancen coiloverit (EVO n. 1600eur kierros, jossa näytti olevan säädettävät camber-platet)

No tuo hintahan ei kuulosta kovin pahalle. Mutta muuten merkki on ihan uppo outo.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Ainakin D2:n kanssa samanlaisia alustoja myydään ties millä nimillä joten yllättäviäkin merkkejä saattaa markkinoilta löytyä.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

sen verran on selvinnut että
vaihtoehtoina on d2. jdm factorylla marko kehui sitä niinkun stancen settiäkin.mutta eilen pitkän netti surffailujen jälkee löysin ton d2:sen alustan,hetken tutkittua valmistajan sivuja niin niiltä löytyy tuv,fia hyväksynnät ;D d2:sessa on kaiken lisäks ihan perus setissä jo 38asentoinen jäykkyyden säätö....h&r:n säädettävä setti on kans iha jees vaihto ehto, ja sitä saa myös evoon...itellä oli 1.8t leonissa h&r:n säädettävä. niin ainoo huono juttu minkä huomasin niin ei saanu tiputtettuu niin alas kun auton oisin halunnu :peli kierteet loppui kesken...muutamalla kaverillaki on kw:een alustoja niin jokaisella on ollu lautasten kaa ongelmia ??? siksi etinki kaikkee vaihtoehtoja....ja mielummin joku jenkki/japsi alusta..onhan kumminkin kyseessä japsisportti ;)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Andy´s sanoi
sen verran on selvinnut että
vaihtoehtoina on d2. jdm factorylla marko kehui sitä niinkun stancen settiäkin.mutta eilen pitkän netti surffailujen jälkee löysin ton d2:sen alustan,hetken tutkittua valmistajan sivuja niin niiltä löytyy tuv,fia hyväksynnät ;D d2:sessa on kaiken lisäks ihan perus setissä jo 38asentoinen jäykkyyden säätö....h&r:n säädettävä setti on kans iha jees vaihto ehto, ja sitä saa myös evoon...itellä oli 1.8t leonissa h&r:n säädettävä. niin ainoo huono juttu minkä huomasin niin ei saanu tiputtettuu niin alas kun auton oisin halunnu :peli kierteet loppui kesken...muutamalla kaverillaki on kw:een alustoja niin jokaisella on ollu lautasten kaa ongelmia ??? siksi etinki kaikkee vaihtoehtoja....ja mielummin joku jenkki/japsi alusta..onhan kumminkin kyseessä japsisportti ;)

Autoa ei voi kuitenkaan pistää makaamaan pohjaanlyöntikumeilla ja jotain joustoakin nyt pitää olla tai sitten ajettavuus on toisessa galaksissa suuntaan :nykii
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Pakko laittaa omatkin kokemukset jakoon. ;D

Edellisessä autossa (Leon TS) oli K&W:n variante 2, Evossa TEIN, säädettävillä yläpäillä ja muilla herkuilla.
Voin kokemuksella sanoa että paluuta K&W:hen ei ole.
Syitä: TEIN:n tolpissa voi säätää erikseen korkeutta ja jousen esijännitystä. Iskarin rebound-säätö vaikuttaa oikeasti jotain, ja ennenkaikkea on loogisesti säädettävissä. Jousilautasten kierteet ovat harvat, ja kierre korkea, jolloin pienet hiekanmuruset yms. ei jumita lautasia. Yläpään camber-säätö on hyvä, samoin uniball:t.

Kaiken lisäksi auto on ammattilaisen suorittamien säätöjen jälkeen loistava ajaa.
Ei mikään mukavuusalusta, mutta jos kaipaa mukavuutta, lienee EVO väärä auto.

PS. Ei tuo K&W nyt niin huono ole, mutta kyllä TEIN on ihan eri luokassa.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Mietityttää vaan tuo TEINin (mahdollinen) ruostuminen. Täällä prkl etelässä ku kylvävät huvikseen tuota suolaa joka päivä. Onko ympärivuotisia käyttökokemuksia? Ja pexi, mites tuo säätö sit onnistuu matti meikäläiseltä? ::)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Eihän se säätö niin hankala ole ???ajaa,säätää,ajaa,säätää...näin ite toimin vanhan auton kaa!!sillee löysin itelle parhaalta tuntuvan säädön...Teinistä oon kuullu paljon hyviä käyttö kokemuksia viime kesältä. muutamalla tutulla on 200sx:ssä teinin setti mutta ainoo huono on se tuv:i hyväksyntä :seina Ei viittis ottaa sitä riskii et jos sattuu ajaa vaik mettää tai sattuu jotai muuta,niin ei tarttis ite olla maksumiehenä sen takia että oli ns.Laitonalusta ::)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Andy´s sanoi
Ei viittis ottaa sitä riskii et jos sattuu ajaa vaik mettää tai sattuu jotai muuta,niin ei tarttis ite olla maksumiehenä sen takia että oli ns.Laitonalusta ::)

Tällaiset uskomukset elävät jotenkin erittäin sitkeästi, vaikka näissä ei ole pienintäkään perää. Vertailun vuoksi, jos ajat kännissä, niin vasta törkeän rajalla vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista kokonaan. Ei kai TEIN alusta ole yhtä törkeä tempaus kuin törkeä rattijuopumus?

En halua suoranaisesti ketään kehottaa laittomuuksiin, mutta tarkastaako katsastusmiehet normaalissa määräaikaiskatsastuksessa Evon kaltaisista autoista iskareiden hyväksymismerkintöjä? Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kuulostaa aika uskomattomalta. Kotitekoiset teinituuningviritysautot ovat ehkä asia erikeen.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Ikävä kyllä voidaan tarkastaa, joskus jopa korkeutta voidaan mitata.
Kaikilla kun on tiedossa että japanilaisiin autoihin ei ole tarjolla kovin montaa
coilover valmistajaa.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
Mietityttää vaan tuo TEINin (mahdollinen) ruostuminen. Täällä prkl etelässä ku kylvävät huvikseen tuota suolaa joka päivä. Onko ympärivuotisia käyttökokemuksia? Ja pexi, mites tuo säätö sit onnistuu matti meikäläiseltä? ::)

On ne TEIN:n osat sentään eloksoitu, joten ei ne nyt ihan heti ruostu. Paketissa tulee mukana ohjekirjanen, jossa on annettu perusasetukset alustalle. Ihan hyvät nekin on, mutta paremmankin siitä saa. Ja onhan se jo hyvä lähtökohta säädöille. Pahempana asiana pidän pyöränkulmien säätöä. Tuo minun autoni ainakin parani huomattavasti, kun säädöt ovat muissa kuin tehtaan toleransseissa.

Ja vaikkei TEIN:llä ole TUV-hyväksyntää, ei se siitä alustasta totaalilaitonta tee. Sillä on hyväksynnät esim jenkeissä ja Japanissa. Kyllä nekin hyväksynnät jotain merkkaa jos korvausvelvollisuudesta ruvetaan taistelemaan.

Ja jottei kellekkään jää epäselväksi, niin en ole mikään TEIN-tuotteiden diileri tms. Kehun vain kun, tuo on paras alusta, mitä minun autoissa on koskaan ollut. ;D
 
Vs: Alusta kokemuksia?

eihän alustaa tartte tuv todistusta kirjan mukaan....vaan sen pitäs riittää että on ison puolueettoman testikeskuksen hyväksymä....mut suomen inssit tuntien niin kova tappelu tulis :seina eipä niit testikeskuksia/testaajia paljoo muita kai oo ku tää.tuv ja fia...suomessa on huono ku ne vaatii sen kerpeleen tuvin :'( :seina :seina :seina edit:siis näin oon ymmärtäny ku on muutaman osa toimittajan kaa höpötelly :-\ en tiä riittääkö toi fia:kaa leimalle ::)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Riittääkö edes pelkkä TUV vai pitääkö sittenkin olla malli kohtainen E-hyväksyntä?
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Nii siis tuv:illa tarkoitin juuri tätä...eli tuv:i todistushan on tietääkseni aina auton merkki kohtainen...eli siel on soveltuvuus kohta esim civiceis on muistaakseni 1.4,1.5,1.6 ja hb,sedan.tämä siis esimerkkinä jos sama setti käy muihinkin konetyyppeihin...eli evossa siinä lukee kai että soveltuvuus kasi & ysi...niin ja jos on tuv:i todistus tarkoitta myös et setti on e_hyväksytty
 
Vs: Alusta kokemuksia?

markok sanoi
Riittääkö edes pelkkä TUV vai pitääkö sittenkin olla malli kohtainen E-hyväksyntä?

Jos lakipykäliä noudatetaan niin alustasarja ei välttämättä tarvitse mitään TUV-todistusta. Missään ajan tasalla olevasta ajoneuvojen alustan muutosta koskevasta pykälästä ei löydy (en ainakaan ole löytänyt...) mainintaa vaatimuksesta TUV-todistuksen suhteen. AKEn sovellusohjeet sen toki mainitsevat esimerkkinä seuraavasti: Madallus-sarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Mielestäni on lähinnä vain yleinen harhaluulo, että TUV:n puute olisi este muutoskatsastukselle, tai että se olisi edes vaatimus.
Eli se ei ole suoranainen vaatimus vaan ainoastaan yksi mahdollisuus osoittaa alustan soveltuvuus ko. automalliin. Jos pykäliä lukee niin käytännössä siis alustan valmistajan lausunto automalliin sopivuudesta riittää ja siihen voi käyttää periaatteessa vaikka alustasarjan pakettia jos siitä käy ilmi oikea merkki ja malli...mikäli siis muut säännökset, kuten sivutörmäyslujuusvaatimukset täyttyvät. Tuo ko. vaatimus hankaloittaa monen auton hyväksymistä tiukkojen korkeusmääräysten osalta... :mad: ja jos katsastusmies pykäliä rupeaa noudattamaan niin edes TUV-todistus ei takaa muutoskatsastuksen hyväksyntää jos nuo sivutörmäyslujuusvaatimukset eivät täyty.

Lainaus:Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta, 3 luku - Alustamuutokset, §15, neljäs kohta

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

TUV on kuitenkin useimmiten katsastussedälle se paperi, jolla aukeaa lähes kaikki ovet, joten sen kanssa homma kieltämättä useimmiten helpottuu.

....ja kaikki nuo asetuksethan puhuvat lähinnä auton madaltamisesta/korkeuden muuttamisesta alustamuutoksin. Kiinnostaisi tietää miten AKE suhtautuu jos alustan vaihtaa parempaan auton alkuperäistä korkeutta muuttamatta ;D

Lisää infoa vaihtoehtona esson baarille AKE:n ohjeistuksesta tai liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta.

EDIT:lisätty lainaus liikenneministeriön asetuksesta.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Siinähän sitä oiski ku rupeis penkomaa jotai sivu/keula törmäys juttuja ::) kyllä se tuv:i hyväksyntä tosissaa helpottaa muutoskatsastusta :D
 
Vs: Alusta kokemuksia?

pexi sanoi
Pahempana asiana pidän pyöränkulmien säätöä. Tuo minun autoni ainakin parani huomattavasti, kun säädöt ovat muissa kuin tehtaan toleransseissa.

No mulla parani jo, ku käytin nelipyöräsuntauksessa takuuseen. Ratti ole vinossa eli sen takia vein. Mutta samalla parani ajettavuus, en sit tiedä mihin arvoihin nuo säätivät. Mitkäs sit ois ihannearvot, jos tehdas-arvot ei niitä ole? Sillä vaan, et ois hyvä tietää ennen alustan alle laittoa.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
Mitkäs sit ois ihannearvot, jos tehdas-arvot ei niitä ole? Sillä vaan, et ois hyvä tietää ennen alustan alle laittoa.

Ne ihanteet tietenkin riippuu käyttötarkoituksesta ja millaisia ominaisuuksia haluat säädöilläsi hakea/painottaa. Ajotyylejäkin on niin monta kuin on kuskejakin ;), joten mitä kukakin sitten pitää ihanteena. Samat säädöt/kulmat harvoin toimii esimerkiksi optimaalisesti kahdella erilaisella radalla. Normaalia katuajoa ajatellenkin on ensin hyvä tietää mitä säädöiltään haluaa ja mitä ominaisuuksia painottaa...olosuhteet ja alla olevat renkaat huomioon ottaen. Säädöillä harvoin kuitenkaan voi saada kaikkea optimaaliseksi ja jostain täytyy yleensä aina luopua. Mutta ensin kannattaa tutustua huolella niihin auton muihin ominaisuuksiin ja sen jälkeen opetella ihan perusteet siihen alustan säätämiseen...jos oikeasti kunnollista säädettävää alustaa ajattelee hommata, muuten menee rahat hukkaan IMO. Itselläni ei ole ainakaan vielä kokemusta nelivetoauton alustan/kulmien säätämämisestä kun opettelen muutenkin vasta tuon vessan käytöstä ja ominaisuuksia kun yhdessäkään aiemmassa autossani ei ole esim. ollut pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa lukkoihin. Onneksi kohta kuitenkin on kesä ja Hungaroring ja muut paikalliset radat aukeaa taas harjoittelulle. Ensin kuitenkin katsotaan mihin vakioalusta (Bilstein) riittää ja sitten vasta mietitään seuraavaa askelta, jos on tarpeen.

Netistäkin löytynee pilvin pimein jotain perustietoa alustan säätämisestä ja sen vaikutuksista, joten kannattaa viettää hetki aikaa tutustuen siihenkin tarjontaan.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Ihan niin tarkkaan säätämiseen mulla ei ole halua, innostusta eikä aikaakaan. Riittää ku sen tietää, että asfaltilla mennään ja ainahan radalle sit voi lisätä jäykkyyttä verrattuna katusäätöihin. :)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
Ihan niin tarkkaan säätämiseen mulla ei ole halua, innostusta eikä aikaakaan. Riittää ku sen tietää, että asfaltilla mennään ja ainahan radalle sit voi lisätä jäykkyyttä verrattuna katusäätöihin. :)

näimpä :) ja kyse on kummiski vain katuautosta :driver ei esim sport 2000:sesta yms.ratavehkeistä...
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
Ihan niin tarkkaan säätämiseen mulla ei ole halua, innostusta eikä aikaakaan. Riittää ku sen tietää, että asfaltilla mennään ja ainahan radalle sit voi lisätä jäykkyyttä verrattuna katusäätöihin. :)

No siinä tapauksessa kannattaa muistaa että se pelkkä jäykkyyden lisääminen ei yleensä tuo onnea radallakaan...katurenkaita (yleensä liukkaat, ei tarpeeksi pitoa) käytettäessä siitä on useimmiten jopa vain haittaa. Katukäyttöönkin kannattaa miettiä kuinka auton haluaa käyttäytyvän ja mitä painottaa. Niillä pelkkien kulmien säädöilläkin saa jo ihmeitä aikaan ilman jäykkyyssäädettäviä alustojakin...tosin jos jäykkyyssäädöt on sellaiset pilipalisäädöt kuin KW:ssa, niin niitä saa toki säädellä ihan miten huvittaa, ilman kovin ihmeempää muutosta mihinkään. Mutta jokainen tietty tekee autollaan mitä itse haluaa :)
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
No mulla parani jo, ku käytin nelipyöräsuntauksessa takuuseen. Ratti ole vinossa eli sen takia vein. Mutta samalla parani ajettavuus, en sit tiedä mihin arvoihin nuo säätivät. Mitkäs sit ois ihannearvot, jos tehdas-arvot ei niitä ole? Sillä vaan, et ois hyvä tietää ennen alustan alle laittoa.

Voin näyttää sulle laput, kun nähdään. Ei niissä suuria eroja ole, lähinnä aurauksessa.
Mutta niinkuin Tarzi sanoi, riippuu säädöt kuskista ja auton korkeudesta jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mun mielestä mun autolla on nyt hyvä ajaa, mut voi olla että sun mielestä se on aivan kamala.
Katuajoa varten tuo minun evo on säädetty, mutta ammattimiehen kilpakokemusta (evolla) hyödyntäen, joten kyllähän se kompromissi jokatapauksessa on. Pienillä camberin muutoksilla ajattelin tuota radalla kokeilla. :driver
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Tarzi puhuu asiaa, fakta on että kyllä se coilover-sarjakin pitää säätää kunnolla jotta siitä hyötyä on. Säätämistä ei ole se, että auto makaa pohjaanlyöntikumien päällä täysin tontissa jolloin se on jotain aivan käsittämättömän hirveää ajaa, näitä näkee todella usein.

Joustot tarvitsee myös olla riittävät, kulmapainojen oltava oikein jotta auto yleisesti on edes lähes oikein balanssin osalta.

Alustassa myöskin rahallisesti on erittäin väärä paikka ruveta säästämään.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

malinen sanoi
Säätämistä ei ole se, että auto makaa pohjaanlyöntikumien päällä täysin tontissa jolloin se on jotain aivan käsittämättömän hirveää ajaa, näitä näkee todella usein.
Joustot tarvitsee myös olla riittävät, kulmapainojen oltava oikein jotta auto yleisesti on edes lähes oikein balanssin osalta.

Tuossa syy miksi mielestäni esim. TEIN on huomattavasti parempi, kuin KW. Kun TEIN:ssä pystyy korkeuden säätämään erikseen, vaikuttamatta iskarin liikkeeseen. KW:ssahan säädetään periaatteessa vain jousen esijännitystä/iskarin sisäänjouston pituutta, joka sitten samalla vaikuttaa auton korkeuteen. Ongelmahan on juuri se (niinkuin malinen sanoi) että kun autosta tehdään tuolla tavalla matala, ei sisäänjoustoa käytännössä enää ole jolloin ajettavuus on kamala ja kaikki rasitus on iskarin yläkiinnikkeissä ja sitä kautta korissa, kun ei ole jousta välissä pehmentämässä. Onhan se toki matala ja "jäykkä", mutta ajettavuus on jotain muuta, kuin se mitä sen tuollaisessa autossa kuuluisi olla. Ja on toki hyvä muistaa, että ulosjousto on ihan yhtä tärkeä kuin sisäänjoustokin, ettei noita "kaksisäätöisiä" tolppia sitten ruveta ruuvailemaan yläasentoon. ;D
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Itse hylkäsin jo ton kw.een alustan listalta....sit ois vara vaihtoehtona h&r niiltä sai kans aika kivan olosen alustan evoon....mutta selvityksen alla on toi d2:sen alusta...lähinnä mistä tavarantoimittaja sen saa/mitä kautta.....
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Laitappas infoa sit tuosta D2:sta, ku tiedät enemmän. Laitetaanko kimppatilaus? ;) Mistähän sais edullisimmin TEINiä?
 
Vs: Alusta kokemuksia?

noissa D2:sen tavaroissa on ollu jotain laatu ongelmia :seina itsekin etin alustaa ja jarru päivitystä....
oli vain puhetta että D2:sen coilit ruostuvat jopa kaliforniassa... :nykii
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Mulla tuossa omassa ( kylläkin GT 3000 ) jos alustan jäykistää pito huononee hiekalla ja jäällä, ja kyseessä kun alla on vakio renkaat ei erikois jää tai sora renkaat. Ja jos autoa meinaa ajaa mäkisillä- ja uraisillateillä, niin kovin matala auto käyttäytyy tielanan tavoin ja ei saa kuin vaurioita keulaan ja alustaan. Mut kaupunki ajo ja ajonopeudet. Niin on ihan sama, kuin matala ja kova alusta. (Niin menee aina todella lujaa ja taittuu vaikka minne, kun kuuntelee ja jututtaa kapakassa ja esson baarissa kyseisiä rallivirtuooseja) :peukku.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Jokainen voi sitten pohtia miksi esimerkiksi radallakin kohtuu nopeassa Ferrari 360:ssä ei ole kivireki-alusta. Tietysti jos ainoat tavoitteet on "matala ja kova" niin sen saa aikaan halvalla ja helposti.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

JKorpela sanoi
noissa D2:sen tavaroissa on ollu jotain laatu ongelmia :seina itsekin etin alustaa ja jarru päivitystä....
oli vain puhetta että D2:sen coilit ruostuvat jopa kaliforniassa... :nykii

Jaa olis mielenkiintosta nähä nämä ruostuneet tolpat :nykii jenkit jotka käyttää d2:sen alustoja driftissä/kadulla niin ollu tod.tyytyväisiä....katellu jotain pätkiä d1gp:stä yms.jos jollai tutulla tai itellä on näitä kokemuksia sit voisin alkaa uskomaan ??? kaikesta löytyy jotain huonoa aina...aina joku on kuullu tai puhunu... esson paarin juttuja sanon minä ;D
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Andy´s sanoi
Jaa olis mielenkiintosta nähä nämä ruostuneet tolpat :nykii jenkit jotka käyttää d2:sen alustoja driftissä/kadulla niin ollu tod.tyytyväisiä....katellu jotain pätkiä d1gp:stä yms.jos jollai tutulla tai itellä on näitä kokemuksia sit voisin alkaa uskomaan ??? kaikesta löytyy jotain huonoa aina...aina joku on kuullu tai puhunu... esson paarin juttuja sanon minä ;D

pitääpä tiedustella lisää... sillä D2 olis kohtuu hintanen... myös jarrujen osalta... jos tämä väite kumoutuu
niin kyllä tilaukseen menee... tolpat + jarru päivitys...
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Kannattaa kyllä 8) on kuulemma täysin verrattavissa teiniin...näin joku lehtimainos väittää (redline magazine) ite aion kyllä tilata d2:sen jos toimittajani saa jostai sen fiksusti.......vaihto ehto d2:selle h&r ;D
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Mitäs TEINin settiä porukka näistä suosittelee?
http://www.tein.com/mitsubishi.html

SUPER STREET?
FLEX?
MONO FLEX?........
Onkos kukaan asentanu tollasia Evoon?
http://www.tein.com/hooddamp.html
Tai siis vastaavia...
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Peke sanoi
Mitäs TEINin settiä porukka näistä suosittelee?
http://www.tein.com/mitsubishi.html

SUPER STREET?
FLEX?
MONO FLEX?........
Onkos kukaan asentanu tollasia Evoon?
http://www.tein.com/hooddamp.html
Tai siis vastaavia...

Mulla on toi type flex setti. Erona mono flexiin käytännössä vain se, että mono flexissä on iskari toisinpäin ja mono flexissä on jäykempi etujousi.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Ajattelinkin aikaisemmin, että miten väärät alustan geometria jne muutokset vaikuttavat ACD/AYC toimintaan:

http://www.btrprep.com/evo_7.htm

"Misalignment of the suspension resulting in the steering wheel being offset while driving in a straight line will screw up the functioning of AYC and ACD systems."


FAQ:
http://www.btrprep.com/e7_qa.htm
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Kiitoksia malinen, tuo oli erittäin hyödyllinen linkki Mitsun ACD-tekniikan paremman ymmärtämisen kannalta. Mahtaakohan jostain vielä löytyä ton Ralliartin ACD-softan tarkempia speksejä?...jos joku tietää jo valmiiksi niin olisin kiitollinen tiedosta ja säästäisin turhan kaivelun.
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Tarzi sanoi
Kiitoksia malinen, tuo oli erittäin hyödyllinen linkki Mitsun ACD-tekniikan paremman ymmärtämisen kannalta. Mahtaakohan jostain vielä löytyä ton Ralliartin ACD-softan tarkempia speksejä?...jos joku tietää jo valmiiksi niin olisin kiitollinen tiedosta ja säästäisin turhan kaivelun.

hmm.. mahtaisikohan RallyRent osata kertoa lisää tosta Tarmac spec ACD RalliArt boksista?
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Mitä toi ohjelmointi/boksi tekee acd:lle saako vetosuutta muuttaa enemmän vai :-[ :-[
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Täältä löytyy hyvin testattu EVO IX tietoa:

http://www.mrtrally.com.au/forums/topic.asp?TOPIC_ID=26642

sekä:

http://www.mrtrally.com.au/performance/Magazine-Technical_data.htm

http://www.mrtrally.com.au/performance/movies/Grudge%20Match%2010MB.mov :driver
 
Vs: Alusta kokemuksia?

Tuli tänää tilattuu h&r:n säädettävä alusta ;D ja huomen selvii et käykö sparcon takovanteet evoo 8) jos käy nii ne tilataa huomen koossa 8,5*19" :peukku :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom