Mietin tuos et onkos tääl foorumilla tämmöstä juttua?
Voitais ehkä kerätä ns. tipsit talteen, voihan ne jotakuta auttaa.
Itse voisin pitää "rituaalina" seuraavaa OSTOSSA:
- bongaan auton netistä tms.
- kuvat pitää autosta olla selkeet ja rekisterinro näkyvissä.
- Googlaan piruuttanikin aina rek.nrolla tai katson et onko nettiautossa auto lähiaikoina myytyjen joukossa (tämä kertonee jo onko auto ns. kiertopokaali, jos heti myyntiin uudelleen, toki ei välttämättä asia näin ole)
- Kurkkaan omistajatiedot / historiatiedot:
http://tietopalvelu.ake.fi/AkeAtpJulkWeb/fi/ajoneuvorekisteri/ajoneuvorekisterikyselyt.html
Tietojen tarkistushinta on mielestäni halpa, on sitte kyseessä 500e tai 50.000e auto.
Historiatiedotkin kertoo jo jotain auton historiasta, onko monta omistajaa yms. Esim maansiirtokoneesta soitin edellistä edelliselle omistajallekin ja kertoi silloin koneeseen tehdystä muutostyöstä, joka oli positiivista kaikki. Tätä ei tiennyt edes nykyinen omistaja.
- AINA tarkistan onko maksamattomia veroja, vaikka ilmotuksessa lukis tai myyjä sanois ettei ole. Nythän ne näkee ilmaiseksi:
tuolta valitsette kohdan "siirry palveluun".
http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/maksamattomat_ajoneuvoverot
Paikanpäällä auton tarkistus:
-yleisilmeen tsekkaus
- Rikkinäisestäkin pyrin lukeen vikakoodit (kertonevat jo paljon onko ecu ehjä esim)
- Käyntikuntoisen käynnistys vähintään (kuuntelu edes hetken että kone käy normaalisti)
- Ajokuntoisen koeajo pihassa vähintään (mikäli auto on "poistettu liikenteestä")
- Kilvissä ja ajokuntoisen koeajo vähintään muutama km :
* kytkimen testaus
* laatikon testaus jokaisella vaihteella (vaihteiden kytkeytyminen ja pysyminen päällä yms)
* sähkölaitteiden toiminta edes jotenkin
- pohjan tarkistus, ajamalla auto esim lankun palasten päälle niin helpottaa kummasti (AINA taskulamppu mukana)
Liikkeestä jos auton ostaisin käytettynä (puhutaan nyt vain muutaman vuoden vanhasta) niin auton haluan vähintään päiväksi koeajoon. Ikänä ei ole ollut ongelma tämä myyjäliikkeelle. Ehtii nosturilla käyttään ja ajeleen autolla.
Yksityiseltä ostaessa papereiden tarkistus ja AINA runkonron tsekkaus (liikaa varovaisuuttako, mut olkoon)
Luovarin teko myös aina (varmuus ennenkaikkee myös myyjälle, jotta auton saa poistettua omista nimistään 7pv jälkeen)
Myyjän henkkarien katsominen (että myyjä on tosiaan auton omistajakin)
Huom! Jos ostat ekaa kertaa autoa, jollaisella et ole ajanut niin suosittelen käymään ajamassa jossain samanlaista. Vaikkapa sitä autoliikkeen 5000e enemmän maksavaa, niin ehkä tiedät eron sitten siihe halvempaan kun käyt sitä ajamassa. Ja kyydissä istuminen EI ole ajamista!
Auton myynti:
- auton pesu ja aina selkeet kuvat autosta. Pyydä vaikka kaveria ottamaan, jos hänellä on hyvä kamera. Hyvät kuvat on hyvä myyntivaltti!
(molemmat kyljet kuviin sekä sisältä yksi kuva vähintään)
- varaudu esittään lisäkuvia, eli ota niitä samalla kun otat muita kuvia.
- selkeä myyntiteksti
hyviä asioita joita voi/kannattaa vaikka ranskalaisilla-viivoilla esittää:
* koska auto katsastettu
* koska jakopää huollettu (ostajan pitää tietää koska pitäs huoltaa mielestäni)
* lisävarusteet: 2 renkaat/vanteet, radio, vetokoukku
* huoltokirjan löytyminen (näkee edes onko yritetty huoltaa aiempien omistajien toimesta)
* muut huollot : esim jarrupalat juuri vaihdettu tms.
ja älä vain kirjoita kaikkee pötköön ja ilman välimerkkejä!
- Juuri hiljan katsastettu auto on aina mukavampi ja helpompi myydä! (ostajakin tietää ettei se ihan pommi ole)
- Ostajan henkkareiden katsominen ja luovarin teko!
Valmis luovaripohja : http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b122/index.html
Tätä vois täydentää...
Voitais ehkä kerätä ns. tipsit talteen, voihan ne jotakuta auttaa.
Itse voisin pitää "rituaalina" seuraavaa OSTOSSA:
- bongaan auton netistä tms.
- kuvat pitää autosta olla selkeet ja rekisterinro näkyvissä.
- Googlaan piruuttanikin aina rek.nrolla tai katson et onko nettiautossa auto lähiaikoina myytyjen joukossa (tämä kertonee jo onko auto ns. kiertopokaali, jos heti myyntiin uudelleen, toki ei välttämättä asia näin ole)
- Kurkkaan omistajatiedot / historiatiedot:
http://tietopalvelu.ake.fi/AkeAtpJulkWeb/fi/ajoneuvorekisteri/ajoneuvorekisterikyselyt.html
Tietojen tarkistushinta on mielestäni halpa, on sitte kyseessä 500e tai 50.000e auto.
Historiatiedotkin kertoo jo jotain auton historiasta, onko monta omistajaa yms. Esim maansiirtokoneesta soitin edellistä edelliselle omistajallekin ja kertoi silloin koneeseen tehdystä muutostyöstä, joka oli positiivista kaikki. Tätä ei tiennyt edes nykyinen omistaja.
- AINA tarkistan onko maksamattomia veroja, vaikka ilmotuksessa lukis tai myyjä sanois ettei ole. Nythän ne näkee ilmaiseksi:
tuolta valitsette kohdan "siirry palveluun".
http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/maksamattomat_ajoneuvoverot
Paikanpäällä auton tarkistus:
-yleisilmeen tsekkaus
- Rikkinäisestäkin pyrin lukeen vikakoodit (kertonevat jo paljon onko ecu ehjä esim)
- Käyntikuntoisen käynnistys vähintään (kuuntelu edes hetken että kone käy normaalisti)
- Ajokuntoisen koeajo pihassa vähintään (mikäli auto on "poistettu liikenteestä")
- Kilvissä ja ajokuntoisen koeajo vähintään muutama km :
* kytkimen testaus
* laatikon testaus jokaisella vaihteella (vaihteiden kytkeytyminen ja pysyminen päällä yms)
* sähkölaitteiden toiminta edes jotenkin
- pohjan tarkistus, ajamalla auto esim lankun palasten päälle niin helpottaa kummasti (AINA taskulamppu mukana)
Liikkeestä jos auton ostaisin käytettynä (puhutaan nyt vain muutaman vuoden vanhasta) niin auton haluan vähintään päiväksi koeajoon. Ikänä ei ole ollut ongelma tämä myyjäliikkeelle. Ehtii nosturilla käyttään ja ajeleen autolla.
Yksityiseltä ostaessa papereiden tarkistus ja AINA runkonron tsekkaus (liikaa varovaisuuttako, mut olkoon)
Luovarin teko myös aina (varmuus ennenkaikkee myös myyjälle, jotta auton saa poistettua omista nimistään 7pv jälkeen)
Myyjän henkkarien katsominen (että myyjä on tosiaan auton omistajakin)
Huom! Jos ostat ekaa kertaa autoa, jollaisella et ole ajanut niin suosittelen käymään ajamassa jossain samanlaista. Vaikkapa sitä autoliikkeen 5000e enemmän maksavaa, niin ehkä tiedät eron sitten siihe halvempaan kun käyt sitä ajamassa. Ja kyydissä istuminen EI ole ajamista!
Auton myynti:
- auton pesu ja aina selkeet kuvat autosta. Pyydä vaikka kaveria ottamaan, jos hänellä on hyvä kamera. Hyvät kuvat on hyvä myyntivaltti!
(molemmat kyljet kuviin sekä sisältä yksi kuva vähintään)
- varaudu esittään lisäkuvia, eli ota niitä samalla kun otat muita kuvia.
- selkeä myyntiteksti
hyviä asioita joita voi/kannattaa vaikka ranskalaisilla-viivoilla esittää:
* koska auto katsastettu
* koska jakopää huollettu (ostajan pitää tietää koska pitäs huoltaa mielestäni)
* lisävarusteet: 2 renkaat/vanteet, radio, vetokoukku
* huoltokirjan löytyminen (näkee edes onko yritetty huoltaa aiempien omistajien toimesta)
* muut huollot : esim jarrupalat juuri vaihdettu tms.
ja älä vain kirjoita kaikkee pötköön ja ilman välimerkkejä!
- Juuri hiljan katsastettu auto on aina mukavampi ja helpompi myydä! (ostajakin tietää ettei se ihan pommi ole)
- Ostajan henkkareiden katsominen ja luovarin teko!
Valmis luovaripohja : http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b122/index.html
Tätä vois täydentää...