Peke
Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
- Liittynyt
- 14 Joulukuu 2003
- Sijainti
- Pääkaupunkiseutu
Millasia kokemuksia kyseisestä puljusta? Eivät nimittäin vastaa enää puheluihin, onko paikka edes hengissä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Peke sanoiNyt tarvitsisin apua. Miten porukoiden mielestä pitäs tuotteen takuun toimia? Kyseessä alle vuoden vanhat ja aika vähän ajetut iskarit. Ei ajettu soralla eikä muutenkaan huonoilla teillä. Ei pitäs olla käytäjän vikaa. Kertokaapa faktaa ja kokemuksia. Vääntö meneillään kyseisen firman kanssa. Huomenna ajettelin soitella kuluttajaneuvojalle. :seina
-JP- sanoiTaitaa kuulua ns. valmistajan takuisiin tai jotain sellaista. Myyjällä ei ole korvausvelvollisuutta , mutta toki voisivat asiassa auttaa. Maahantuojan kautta asiaa kannattaa kysellä.
Osto kuittihan on se mistä takuu aika katsotaan alkaneeksi.
Peke sanoiMullekin kävis kaksi vaihtoehtoa, A) uudet tolpat tai B) rahat takaisin, mutta maahantuojan mukaan tolpat pitäs korjata. Ja tämä tapahtuisi Englannissa.
pexi sanoiJonnekkin tänne olen jo kirjoittanut noiden takuiden hoitamisesta ja eri tahojen velvollisuuksista, mutta pieni kertaus, kun näitä asioita lähes päivittäin konsultoin:
Takuu ei ole lisäetu, vaan EU:ssa pakollinen asia uusia yleishyödykeitä myydessä. Se kuka takuun myöntää, on vallinnaista, mutta kuluttajalle asia on aina samanlainen, tuotteessa on oltava takuu.
Ensisijaisesti takuusta vastaa aina jälleenmyyjä. Seuraavana vastuussa on maahantuoja. Kolmantena valmistaja.
Periaattelisesti takuu asioiden käsittely menee aina tuota kaavaa noudattaen. Tosin, jos jokin taho ennen valmistajaa evää takuun (ilman valmistajan tai valmistajan valtuuttaman edustajan lausuntoa), on kuluttajalla oikeus ottaa yhteyttä seuraavaan portaaseen.
Monissa osissa sovelletaan myös ns. kohtuullisen käyttöiän olettamaa, jolloin varsinaisella takuu-ajalla ei ole merkitystä. Esim iskarin todellakin oletetaan kestävän pidempään kuin alle vuoden ja n. 20tkm. Se että kyseessä on ns. kilpa-/viritysosa, tekee asiasta hiukan monimutkaisemman. Tosin peken tapauksessa on kyseessä katukäyttöön tarkoitettu osa, jolloin takuun evääminen, vetoamalla viritysosa klausuuliin ei mielestäni ole perusteltua. Takuun antajalla on oikeus yrittää korjata tuote, sitä ei ole pakko vaihtaa uuteen, ennen kuin se todetaan ainoaksi vaihtoehdoksi.
Takuustahan ei saa hyötyä, jolloin uusien tolppien saamiseksi olisi maksettava kohtuullinen väliraha, jos korjattu ei kuluttajalle kelpaa. Jos uusi osa on ainoa vaihtoehto, silloin mahdollinen väliraha lasketaan suoraan osan iän ja käyttökilometrien mukaan.
Välilliset kulut ovatkin sitten toinen juttu. Periaatteessa takuun antajalla ei ole mitään velvoitetta antaa korvaavaa osaa takuukorjauksen ajaksi. Toki se olisi hyvän tavan mukaista, mutta ei pakollista.
Cirrus sanoiMuuten hyvä mutta pieleen meni termistössä. Takuu ei ole pakollinen, mutta virhevastuusta säädetään laissa. Siitä mistä sinä käytät sanaa takuu, laki käyttää sanaa virhevastuu. Lisätietoja antaa Kuluttajansuojalaki, Kuluttajavirasto ja EU-direktiivi 1999/44/EY
Lainaan vielä tuolta kuluttajaviraston sivulta aloituskappaleen niin ei jää epäselvyyksiä:
Laki ei määrää antamaan takuuta. Jo kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajalle tietyt perusoikeudet virhetilanteissa. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja sitä käytetään myyntivalttina yleisesti kodinkoneiden ja elektroniikan kaupassa.
nokonzok sanoiJa Pexi, kyseessä on todellakin virhevastuu niminen ilmiö, vaikka takuusta yleisesti puhutaankin
pexi sanoiJep, en tuota kiistänytkään. eukku Puhuin asiasta yleisnimellä jota käytetään ja huomautin että tuo nimi ei käytänössä vaikuta asiaan, vaan koitin kertoa mitkä ovat pelisäännöt silloin kun jokin hajoaa ennen aikojaan. :
Hyeena sanoiTama taas voi johtua myyjan/maahantuojan ystavallisyydesta tai sitten takuun ja virhevastuun erosta.
Virhevastuu antaa maahantuojalle mahdollisuuden korjata tuote. Takuu sopimuksessa voi sen sijaan lukea esim. etta tuote korvataan vastaavalla.
(ps. takuu sanan kaytto on aika tarkkaa, eipa giganttikaan enaan tarjoa hintatakuuta..)
ms Frost sanoifftopic Virhevastuu ei poistu kokonaan vaikka Peke olisi myynyt jouset Pexille, termiksi tulee virheolettama ja Pexi sitten todistaa Pekelle virheen(mitä Peke ei ole maininnut kauppaa tehtäessä--), sivu 3 oheisessa linkissä.
J. Puhakka sanoiToimiiko tuo missään tuo takuu niin että saa vastaavan tuotteen, tai uuden tuotteen tilalle jos vanha hajoaa (?).
Peke sanoiSoitin kuluttajaneuvojalle, vastaus oli, että myyjällä on velvollisuus korjata tuote ennen ku vaihtoa harkitaan, mutta kohtuullinen korjausaika on noin 2 viikkoa. Ja tolpathan ei mene Englantiin, käy korjattavana ja lennä vielä takaisin millään ilveellä kahdessa viikossa. Sanoisin, että 2 kuukautta on lähempänä. Nyt BlazeSpeed ei sit vastaa puheluihin. Ei taida auttaa ku lähtee käymään ku puhelimeen vastaaminen osaa olla noin vaikeaa. :seina
fftopic Niin se mailma muuttuu, vuostuhannen vaihteessa hajosi lapparini. Ei muuta kuin vinkumaan takuuta. Seuraavana paivana oli kuriiri oven takana. Hieman vajaa 24h myohemmin oli toinen kuriiri oven takana. Oli koneeseen vaihdettu emari manchester:ssa. Ei taitaisi enaan tanapaivana onnistua tuolla aikataululla.Peke sanoiJa tolpathan ei mene Englantiin, käy korjattavana ja lennä vielä takaisin millään ilveellä kahdessa viikossa. Sanoisin, että 2 kuukautta on lähempänä.