Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

OoHooCee

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2010
Yksinkertainen kysymys mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne. Eli onko kyseisessä koneessa (1.6 16 V 4G92) kampuran hihnapyörän pultti ns. vääränkätisillä kierteillä? Etten vaan oo väärään suuntaan pyörittäny (vastapäivään) ku meinaa kaikki työkalut jo hajota yhen pultin vuoksi :mad:
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Uskaltaisin sanoa että ei ole vääränkätistä kierrettä, se on vaan niin PRKL:sti kiinni, nimimerkillä kokemusta 4G93 kampuran pultista
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Eikö se oo vääränkätinen, hitto kun ei ite muista :D.. omasta mielestäni kone pyörii kuskin penkillä päin, eli oikealle.

ja jos avaimen laittaa kiinni ja pyöräyttää startilla niin äkkiseltään vois olettaa että avain lähtee vasemmalle päin.

Niin sillonhan voisin kuvitella että se vääränkätinen ois. jos se kerta siitä aukeaa startilla eikä mee kiinni. ???
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

J. Puhakka sanoi
Eikö se oo vääränkätinen, hitto kun ei ite muista :D.. omasta mielestäni kone pyörii kuskin penkillä päin, eli oikealle.

ja jos avaimen laittaa kiinni ja pyöräyttää startilla niin äkkiseltään vois olettaa että avain lähtee vasemmalle päin.

Niin sillonhan voisin kuvitella että se vääränkätinen ois. jos se kerta siitä aukeaa startilla eikä mee kiinni. ???

Ihan normi kierre. eli vastapäivään kierretään auki. Ovat vaan jostain syystä niin kiinni. tiedä sit ruostuu vai edel. asentajan jäljiltä lukkoliimalla vuorattu pultti. 1kk sisällä tappelin itsekkkin kyseisen koneen kanssa. lähti isommalla pulttipyssyllä.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

eiköhän se sama kierre siinä tapauksessa ole ku on noin lähellä toisia nuo koneen mallit ku Maxxilla. kone tosiaan pyörii oikealle ja sinne suuntaan se avain sitten lähtee :) siitä tulikin mieleen, eihän se hajota starttia kovin suurella riskillä? jakopääremontti on tehty yli 7 vuotta sitten mutta ei hirveesti ajettu eli se pultti voi olla melko lujassa ;D kiitos nopeista vastauksista!
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

OoHooCee sanoi
eiköhän se sama kierre siinä tapauksessa ole ku on noin lähellä toisia nuo koneen mallit ku Maxxilla. kone tosiaan pyörii oikealle ja sinne suuntaan se avain sitten lähtee :) siitä tulikin mieleen, eihän se hajota starttia kovin suurella riskillä? jakopääremontti on tehty yli 7 vuotta sitten mutta ei hirveesti ajettu eli se pultti voi olla melko lujassa ;D kiitos nopeista vastauksista!

Juu eikö niin joo, meitillä oli avain niinku nyt omassa päässä niinku vasemmalle päin osottamassa :D, toki se siis lähtee myötäpäivään, startista en tiedä mut pari kertaa oon pultin nuin avannut (4G63 koneesta), kun ei se tarvi kun sen kerta startin käytön, toki kantsii ehkä olla sytkä irti ettei starttaa..
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Normijenka,voi olla TIUKASSA..

Itsekkin tovin temusin kys pultin kanssa,ja vasta kun linjasta nosti paineet +11b niin aukesi,kuitenkin isolla pyssyllä olin aukaisemassa..


EIKÄ olut liimaa,mutta liekkö "perinteisesti penan korjaamolla" ammuttu vain pyssyllä kiinni.

Itse käytän AINA liimaa (HUOM! vain muutama tippa!),eikä ole ollut ongelmia.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

ST sanoi
Normijenka,voi olla TIUKASSA..

Itsekkin tovin temusin kys pultin kanssa,ja vasta kun linjasta nosti paineet +11b niin aukesi,kuitenkin isolla pyssyllä olin aukaisemassa..


EIKÄ olut liimaa,mutta liekkö "perinteisesti penan korjaamolla" ammuttu vain pyssyllä kiinni.

Itse käytän AINA liimaa (HUOM! vain muutama tippa!),eikä ole ollut ongelmia.

tiukassa kyllä ovat... mä avasin startilla coltissa... kiinni laitoin räikällä ja pari tippaa pehmeetä lukitetta... ei pyöri vahingossa auki
mutta lähtee ilman kiroiluja...

onkohan nick "mitsu"lla se kuva sarja vielä tallessa kun ne otti gti lancerista pulttia auki... 3metrin jatkollakaan ei auennu mutta
tuho listaan tuli useempi jatko ja hylsy :D
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Osaisiko joku vielä kertoa syyn miksi kyseinen pultti edes on yleensä niin tiukassa? Omassa lancerissa korjausopas kertoi kiristysmomentiksi 100 Nm, eli vähemmän kuin peltivanteen pulttien suositeltu kireys. Vai kiristyykö / jumittuuko tuo itsestään vain?

Kiristin kyllä hitusen tiukempaan juuri pari viikkoa sitten jakohihnan vaihdossa. Oli avatessa kyllä todella tiukassa. Aukesi lopulta laadukkaalla pulttipyssyllä paksummalla letkulla varustettuna. Auttoi ehkä myös kevyet napautukset pulttiin kampiakselin suuntaan, tiedä sitten kuinka vaarallista kyseinen toiminta oli.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Geetah sanoi
Osaisiko joku vielä kertoa syyn miksi kyseinen pultti edes on yleensä niin tiukassa? Omassa lancerissa korjausopas kertoi kiristysmomentiksi 100 Nm, eli vähemmän kuin peltivanteen pulttien suositeltu kireys. Vai kiristyykö / jumittuuko tuo itsestään vain?

Kiristin kyllä hitusen tiukempaan juuri pari viikkoa sitten jakohihnan vaihdossa. Oli avatessa kyllä todella tiukassa. Aukesi lopulta laadukkaalla pulttipyssyllä paksummalla letkulla varustettuna. Auttoi ehkä myös kevyet napautukset pulttiin kampiakselin suuntaan, tiedä sitten kuinka vaarallista kyseinen toiminta oli.

tyypit tuntuu ampuvan sen "varmuudeksi" super kireelle. Itellä on kuitenkin pysynyt kiinni ihan "normisti" kiristämällä. (meniskö tää nyt oikein, kun kone pyörii sinne kuskin suuntaan päin niin se pultti ei ees yritä aueta(?) Kuulin meinaan tuossa juttuja että joillain merkeillä muka pyöris kone keulaankin päin?! hivenen hämmentävää.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Geetah sanoi
Omassa lancerissa korjausopas kertoi kiristysmomentiksi 100 Nm
Heitä sillä heinesillä vesilintua..

MITSUN OMA WSM (WorkShopManual) kertoo tiukkuudeksi 180Nm.

Ja tosiaan kuten jo sanoinkin,monella korjaamolla nuo ammutaan pyssyllä kiinni,välittämättä yhtään momenteista,sen takia ovat niin jumissa.
Ja tuo pyssyllä ampuminen on enemmän sääntö kuin poikkeus,kun puhutaan peruskorjaamoista.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

4G63 koneesta sain sen auki parin illan tappelemisen jälkeen. Kuumensin sitä ensin liekillä ja jäähdyttyä metrisellä varrella väänsin ja viimein aukes.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Startilla auki vaa ja jatkovarsi/putki jonneki tukivarren väliin.
Näin on auennu Lancerit ja Coltit.
Pyssyllä aukiammuttaessa on syytä muistaa että perus kompuranletku ei yleensä vain riitä. Kannattaa olla isompaa letkua muutaman metrin pätkä aina varastossa, niin huomattavasti auttaa asiaa.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

ST sanoi
Heitä sillä heinesillä vesilintua..

MITSUN OMA WSM (WorkShopManual) kertoo tiukkuudeksi 180Nm.

Ja tosiaan kuten jo sanoinkin,monella korjaamolla nuo ammutaan pyssyllä kiinni,välittämättä yhtään momenteista,sen takia ovat niin jumissa.
Ja tuo pyssyllä ampuminen on enemmän sääntö kuin poikkeus,kun puhutaan peruskorjaamoista.

Ok, on ilmeisesti vaan kiristetty sitten huolella pyssyn kanssa.

En tehnyt tuota huoltoa omaan 4G15-koneeseen pelkästään suomennetun oppaan varassa, vaan lueskelin myös mitsun omaa work shop manuaalia "Engine 4G1 series, © Mitsubishi Motors Corporation Apr. 1990" jossa ilmoitettiin arvo 105 Nm. Tuo täsmäsi hyvinkin lähelle Alfamerin suomentaman korjausoppaan kiristysmomenttia 100 Nm. Joten laitoin momenttiavaimeen säädöksi 112 Nm. Tuo 180 Nm lienee kenties topicin aloittajan koneeseen pultin oikea kireys?
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Geetah sanoi
Tuo 180 Nm lienee kenties topicin aloittajan koneeseen pultin oikea kireys?
Kyllä.


JUURIKIN ERI MALLIEN vuoksi on aina "pakollista" laittaa koneen yms tarkat speksit,koska vaihtuvat sen mukaan mikä kyseessä.


Karkeasti sanoen kaikissa vanhemmissa onkin pienemmät voimat käytössä.
Ja ehkä juuri siksi niitä onkin auennut omia aikojaan,kuten on jo aikaisemminkin todettu..
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

ST sanoi
Kyllä.


JUURIKIN ERI MALLIEN vuoksi on aina "pakollista" laittaa koneen yms tarkat speksit,koska vaihtuvat sen mukaan mikä kyseessä.


Karkeasti sanoen kaikissa vanhemmissa onkin pienemmät voimat käytössä.
Ja ehkä juuri siksi niitä onkin auennut omia aikojaan,kuten on jo aikaisemminkin todettu..

Ok, kiitos tiedosta. Täytynee siis käydä kiristämässä tuota pulttia vähän tiukemmalle vielä.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Geetah sanoi
Ok, kiitos tiedosta. Täytynee siis käydä kiristämässä tuota pulttia vähän tiukemmalle vielä.
Älä kiristä enempää.

Uudemmissa on kovemmat pultit,vanhemmissa EI VÄLTTÄMÄTTÄ kestä,koska ovat jo alunperinkin suunniteltu pienemmälle momentille.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

ST sanoi
Älä kiristä enempää.

Uudemmissa on kovemmat pultit,vanhemmissa EI VÄLTTÄMÄTTÄ kestä,koska ovat jo alunperinkin suunniteltu pienemmälle momentille.

Oolrait, no olkoon sitten nykyisellään. Olihan tuo toki kestänyt aiemmankin kireyden kun sai hyvän tovin hakata kohtuullisen järeällä pulttipyssyllä ennenkuin aukesi. Onpahan nyt seuraavan avauksen yhteydessä ehkä hitusen helpompi rasti sitten.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

ST sanoi
Älä kiristä enempää.

Uudemmissa on kovemmat pultit,vanhemmissa EI VÄLTTÄMÄTTÄ kestä,koska ovat jo alunperinkin suunniteltu pienemmälle momentille.

Olisi näköjään kannattanut kiristää sittenkin. Löystyi ajaessa.
Kyseessä siis 4G15 ja 112 Nm momenttina.

Oli kyllä viimeinen kerta kun kiristän "oikeaan" momenttiin näin kriittisissä paikoissa.
 
Vs: Colt 1.6 -92 (4G92) Kampiakselin hihnapyörän pultti!

Geetah sanoi
Olisi näköjään kannattanut kiristää sittenkin. Löystyi ajaessa.
Kyseessä siis 4G15 ja 112 Nm momenttina.

Oli kyllä viimeinen kerta kun kiristän "oikeaan" momenttiin näin kriittisissä paikoissa.

laita ihan pikku tippa lukitetta, ihan pikkutippa siis, ja mielellään pehmee/keskiikova, ei varmasti karkaa... :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom