diesel ja ahtopaineen nosto

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
potilas on siis Pajero 2.5 TD IC.

Kokeilin tuossa nostaa kokeeksi ahtopaineita. Kansiremontin jäljiltä ne jäivät 0,65 bar tasoon.

Nyt nostin ne 0.8 bar tasoon, sitten loppuu tangosta säätövara (outoa, eikös ne pysty yleensä säätämään yli 1 bar)? Milläs konstilla ne saa sinne 1 bar tuntumaan?

No, sitten tuloksin. Täytyy kyllä sanoa, että pelkästä ahtopaineen nostosta ei kauheita kostu. Testailtiin motarilla 80-110km/h kiihtyvyyttä vitosella, eikä kellolla kauheita eroja saatu. Ajossa auto kuitenkin tuntuu kiihtyvän hieman paremmin (placebo vaikutus, kun näkee ahtopainemittarin?). Kiihtyvyys vielä parani melko kapella alueella(2000-3500rpm), lähellä punaisen rajaa kone kipsaantuu jotenkin kummallisesti.... kysymys kuuluukin, voiko pelkkä ahtopaineen nosto ilman syötön ruuvailua tehdä tuon kipsaantumisen, tai korostaa sitä? Vai onko sitä ahtopainetta ylipäätään järkeä nostaa ilman syötön ruuvailua?
 
Syöttöä lisää!!! ja pumpun ajotus kohdalleen.
Kysyisestä mallista ei kokemusta mutta MB:ssä ainakin toimii kun syöttöä lisää ja ahdot n. 1 kiloon ja ennakkoa pikkasen lisää.

Ja sitten tietenki isompaa ahdinta kun nälkä kasvaa. :)
 
Jostain juuri lueskelinkin, että pelkkä syötön ruuvaus lisää ainoastaan ruiskutusaikaa, eikä sen pidentämisellä loputtomiin synny muuta kuin savua. Eli pitäisi suurentaa ruiskutetun aineen määrää ruiskutusajan pysyessä samana.

Tuota ahtopaineen nostoa mietiskelin.... mitähän dieselissä tapahtuu, kun ahtopainerikastus loppuu, ja ahtopainetta vain lisätään. Muuttuuko ylimääräinen ahtopaine tällöin vain lämmöksi ja puristustahdin aikana männän liikettä vastustavaksi ilmaksi? Koska tehoahan ei pelkkä ilma tuota. Kuinkahan paljon Pajeron pumpussa on varaa, eli kävikö minulle juuri näin -ahtopaineen nosto vain vähensi savutusta, mutta ei paljon muuta?
 
Niko Päivinen sanoi
Jostain juuri lueskelinkin, että pelkkä syötön ruuvaus lisää ainoastaan ruiskutusaikaa

Noin yleisesti : Jakajapumpussa tapahtuu juuri edellämainittu efekti. Rivipumpussa syötön lisääminen muuttaa pumppuyksiköiden täyttöastetta, ei vaikuta ruiskutusaikaan.

Jakajapumpun ruiskutusennakkoa pitäisi lisätä jotta savutus saataisiin muutettua tehoksi ;D

Tai hankkia suuremmat suuttimet.
 
Minulla Pajerossa paineet on oleet jo vuosia tasossa yli 1.2. sytöt ruuvattu niin että menee katsastuksessa heittämällä läpi. Kone vetää tosi mukavasti , ennen ruuvauksia paine oli n.0.7 ja kone oli todella nuhainen. Paineiden noston yhteydessä piti imusarjasta tukkia ylipaineventtiili. Muutoin paine karkaa venttiilin kautta. Pelkkä paineen nosto ei auta jos syötöt on liian pienellä.
 
Onkohan näillä ahtopaineilla syy-yhteyttä kansivaivoihin? Esim. liian alhaiset paineet, joutuu luukuttamaan turbo punaisena ja näinollen suuremmat kannen lämpötilan vaihtelut. Vaiko päinvastoin, rasittaako liian korkeat paineet/syötönsuhde...?
 
millä ihmeellä ne paineet saa yli 1 bar? Ainakin omasta autosta loppuu hukkaportin tangosta säätövara.

Kokeilut jatkuvat motarilla tänään. En tiedä olisiko pientä apua tullut, nyt jaksoi tasaisella kelata mittariin yli 160km/h. Ja savutus on vähentynyt täyskaasuajossa ihan selvästi.

Liian alhaisiin paineisiin kommentti: ei minun Pajerossani ahtopaine nouse nytkään normaali ajossa yli entisen maksimin (0.5-0.65). Vasta kun kaasu on pohjassa, mittari näytti 0.8 bar....

Laakerikuormiin tuo ahtopaineen ja syötön nosto vaikuttaa varmasti. Aiemmassa threadissa oli puhetta pakoputkiston vaikutuksesta: ahdas putkisto lisää pakopuolen lämpörasitusta. Tämä vaikuttaa varmasti kansiin.
 
Eikös sinne hukkaportin kansipuolelle saa laitettua prikkoja väliin ja sillä lailla nostettua paineita ylöspäin? Omassa aiemmassa turboprojektissa oli 2,5l Pajeron turbo ja siinä nostettiin ahtoja tuolla prikkavirityksellä. Tuolla systeemillä sai ahdot ylös, vaikka tankoon oli pistetty sinetti katsastuskonttorilla luvissa olleen ahtopainerajan takia.
 
GSR sanoi
Niko Päivinen sanoi
Jostain juuri lueskelinkin, että pelkkä syötön ruuvaus lisää ainoastaan ruiskutusaikaa

Noin yleisesti : Jakajapumpussa tapahtuu juuri edellämainittu efekti. Rivipumpussa syötön lisääminen muuttaa pumppuyksiköiden täyttöastetta, ei vaikuta ruiskutusaikaan.

Jakajapumpun ruiskutusennakkoa pitäisi lisätä jotta savutus saataisiin muutettua tehoksi  ;D

Tai hankkia suuremmat suuttimet.
Kyllä se vaan kummassakin mallissa se ruiskutus aika kasvaa syötönmäärän kasvaessa. Muutenhan pumpussa pitäs olla muuttuva männänhalkaisija.

Hukkaportintangon varteen lisäjousi, sillä saa ahtoja ylös.
 
nettijussi sanoi
GSR sanoi
Niko Päivinen sanoi
Jostain juuri lueskelinkin, että pelkkä syötön ruuvaus lisää ainoastaan ruiskutusaikaa

Noin yleisesti : Jakajapumpussa tapahtuu juuri edellämainittu efekti. Rivipumpussa syötön lisääminen muuttaa pumppuyksiköiden täyttöastetta, ei vaikuta ruiskutusaikaan.

Jakajapumpun ruiskutusennakkoa pitäisi lisätä jotta savutus saataisiin muutettua tehoksi ;D

Tai hankkia suuremmat suuttimet.
Kyllä se vaan kummassakin mallissa se ruiskutus aika kasvaa syötönmäärän kasvaessa. Muutenhan pumpussa pitäs olla muuttuva männänhalkaisija.

Hukkaportintangon varteen lisäjousi, sillä saa ahtoja ylös.

Nettijussi:n kanssa olen samaa mieltä. Omassa pitkässä ex-pajessa ruuvattiin syöttöjä reilustikin lisää ja semmoinen lisäjousi hukkaportin tangon varteen. En kyllä nyt muista kuinka pitkä tehtiin, mut lopputuloksena ahdot nousi sinne 1.1 kiloon ja kyllä oli kivempi ajella motarillakin kun ei tarvinnut lätkä tiskissä painella menemään... naftaa sit tietysti meni reilummin mut eihän me siitä välitetty, kiisseli kun oli joskus jopa halpaakin... ::)
 
Pajeron vakio pumpulla saa ahtoja helposti yli 2bar jos vaan haluaa ;D Syöttöruuvista vaan heti alkuun kierros lisää niin johan alkaa tapahtua. Pelkällä hukkaportin ruuvailulla ei saa ahtoja ylös koska ei ole syöttöä mikä niitä ahtoja nostaisi. Esimerkiksi meillä ei ole galantissa hukkaporttia ollenkaan ja silloin pelataan pelkästään syötön määrällä. Tällöin kone ei savuta juuri ollenkaan vaan kaikki palaa. Nyrkkisääntönä voisi sanoa että kaikki ylimääräinen savu on hukkaan heitettyä polttoainetta. Liian runsas syöttö ahtopaineeseen nähden nostaa myös äkkiä pakolämpöjä. Toki kiihdytettäessä pitää ensin vähän pöllyyttää ennenkuin ahdot nousevat maksimiin. Tällöin moottori herää hyvin.

Ennakkoa ei pidä mennä lisäämään. Se nostaa vaan lämpöjä ja meidän havaintojen mukaan mitsun koneessa parhaat tehot tulevat noin 0.80mm säädöllä. Uudemmissa pajeroissa on vaan se huono puoli että turbo on aivan onneton verrattuna galantin 2.3 koneeseen. Moottori kuolee lämpähalvaukseen jos syöttöä mennään lisäämään reilusti.

Vaikio suuttimet pelaavat aivan hyvin. TDI moottorit on sitten asia erikseen, siellä pelataan suuttimilla.

PS. tuli kokeiltua miten diesel galantti heilahtaa 2.5bar paineilla ja voin sanoa että tapahtuu! :peukku
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

tossa jooonaksen kanssa nostettiin ahtoja silleen että laitettiin turbolta hukkaportille menevään letkuun t-haara väliin ja siitä letku palloventtiiliin. palloventtiiliä säätämällä menee ilmat pihalle ennen hukkaporttia jolloin ei hukkaportti aukee eli ahdot nousee... ei kannata kokeilla ilman ahtopainemittaria. nyt on ahdot 1.15bar ja toimii hienosti. ahdonalaista syöttöä oli jo aikaisemmin kierretty pumpun karasta lisää. ja sitten vaihdettiin imusarjan varoventtiili 1.5bariseen ni ei suhistele ennenaikojaan :D
nyt jaksaa 35" mutakumi sutia soralla ihan vaan kaasua painamalla...
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Tulipa muuten mieleen että eikös pajeronkin jakajapumppuun saa isompaa nestepäätä? Minkä kokoinen niissä se alunperin on,9mm vai 10mm? Siihenkin kun tällää 12mm ivecon tai cummins nestepään tilalle niin pitäisi sopan riittää vaativampiinkin tarpeisiin. :peukku
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

RabaFari sanoi
Tulipa muuten mieleen että eikös pajeronkin jakajapumppuun saa isompaa nestepäätä? Minkä kokoinen niissä se alunperin on,9mm vai 10mm? Siihenkin kun tällää 12mm ivecon tai cummins nestepään tilalle niin pitäisi sopan riittää vaativampiinkin tarpeisiin. :peukku

kyllä se boschin nestepää pitäis sopia... on site koko mikä vaan... kunha on 4 pyttysen pumppu
 
Vs: Re: diesel ja ahtopaineen nosto ja 2. kysymys...

Niko Päivinen sanoi
Ahtopainetta nostetaan kääntämällä hukkaportin kellon varressa olevaa pitkää mutteria niin, että tanko lyhenee.

Tuotakin olen ihmetellyt ja en tiedä olenko tullut sokeaksi vai katselenko aivan väärästä paikasta.

Elikkäs käsittääkseni tuo tanko on se mikä nousee turbosta suoraan ylöspäin ja menee tuommosen "mötikän" (hieno nimi) sisään alhaalta keskeltä. Mutta en ole mistään löytänyt ko. tangosta mitään säätöjä??? Alapäässä on sellainen vipuvarsi mihin se tulee suoraan kiinni ja sokalla lukittuna ja yläpäästä se näyttää katovan sinne "mötikän" :) sisuksiin...?

Joo, ei ole aikomus alkaa summassa säätämään/rassaamaan eli rikkomaan mitään, mutta hankkis ensin riittävät perustiedot ja kyseiset paikat ja sitten ensin suunnittelin koko homman ennenkuin alkais tekemään mitään. Tuo alkaakin olla jo tuo syötönlisäys ajatustasolla ihan toimivan kuuloinen suunnitelma, mutta tuo ahtojen nosto on vähä vielä hakusessa. Tai pikemminkin se kohta konetilassa mistä kaikki muut puhuvat.

Ja auto on edelleen se pitkä pajero 2.5tdic ja vuosimallia 92 tai 93 (otettu käyttöön 31.12.1992)

Ja toinen kysymys on mistä kohti tarkalleen tuo apusimpukka pitäis löytyä tuolta autosta, kun tuntuu keskialueella olevan vähä välystä, niin koittais säätää tiukemmalle, mutta siitäkin on oikea paikka hukassa, vaikka kuinka lampun kans tiirailee.

t: Ile
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Nyt on meillä unohtunut kokonaan tuo tärkein asia tässä ahtojen nostossa, eli ahdonalaisen syötön säätö. Pajeron punpussahan on se karasysteemi siellä kannen alla johon tulee se toinen putki sieltä turbolta ja kansi on neljällä 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni. Nopeat ohjeet:

1. Aukaise pumpun kansi (näet kumikalvon jossa vakioasetuksena piirretty kehälle "o"noin klo11
moottorin edestä katsottuna).
2. Nosta kalvon keskellä olevasta akselista kalvo akseleineen (=kara) ylös.
3. Ota karan varresta muovinen valkoinen holkki pois ja heitä se roskiin surutta.
4. Laita kara takaisin pumppuun alkuperäiselle paikalle, kuitenkin niin että nollakohta on noin
klo. 3:ssa.
5. Laita kansi kiinni ja pultit kiinni.
6. Ahdonalaiset syötöt jotakuinkin maksimissa eli VALMIS.

Ennen tätä on siis lyhennetty tietenkin sitä hukkaportin kellon ja ahtimen välissä olevaa tankoa. Nyt pitäisi ahdot jo olla noin 0,9:n luokkaa. Vakio ylipaineventtiili joka on siinä imusarjan päällä alkaa poksautella ylimääräiset ahtopaineet pihalle n 1,0:ssa. Eli melkein näillä eväillä. Jos haluat vielä herkistellä lisää potkua sinne noin 1,5:een, niin säädät nyt vasta siitä pumpun varsinaisesta syöttöruuvista niitä ahtoja siten, että kierrokset nousevat hiukan. Voit kokeilla painauttaa kaasun pohjaan, jos tulee voimasavua paljon ja mustaa... syöttöä on nostettu liikaa, eli aavistus takaisinpäin syöttöruuvista ja uusi kokeilu, kunnes ei enää savuta niin pahasti. Toki ylipaineventtiili on poistettava tässä vaiheessa imusarjasta ja aukko tukittava tai korvattava kovemmille paineille tarkoitetulla venttiilillä. "Voimasavu" johtuu liiasta polttoainemäärästä ilmamäärään verrattuna joten syöttöä on turha vääntää liian korkeaksi. Pajeron pumpuissa on vakiona poikkeuksellisen isot nestepäät, joten sopan riittävyyteen ei homma hyydy niinkuin Mersuissa. NÄILLÄ OHJEILLA PAJEROLLA KIUSAILLAAN JO HENKILÖAUTOJA KIIHDYTYKSISSÄ JA ISOKI RENGAS TIETÄÄ PAIKKANSA! TARKEÄÄ!!! Älä nosta ollenkaan ahtopaineita tai lisää syöttöjä jos sinulla ei ole välijäähdytintä. Voin kertoa että kansi sanoo poks! Jos edes jonkinlainen välijäähdytin niin kestää. Itse ajanut jo 100 000km näillä säädöillä ahdot n. 1,5 bar. eikä kansiongelmia.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

No ja sit ku vielä muistutetaan taas, että vakio pakoputki on vähän liian ahdas tommosille koville syötöille ja paineille, ni alakaa käyttää tämä homma! 2.5" pakoputkessa alkaa riittää.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Elikkäs jos ajatellaan, että paineet haluttaisi noin 1.0-1.1 tietämille, niin tuohon ei vielä tarvine putkea alkaa vaihtamaan?

Ja homma tapahtuu muuten seuraavasti:

1. Nostetaan ahtoja lyhentämällä sitä tankoa.

2. Lisätään ahdon aikaista syöttöä avaamalla pumpun kansi, nostamalla kalvoi ylös ja ottamalla sen alta nailonprikka kokonaan pois ja kääntämällä kalvoa 90-astetta myötäpäivään. Ja kansi kiinni ja välijäähy takaisin paikoilleen.

Ehkä pieni koeajo?

3. Ja lopuksi voidaan lisätä hieman syöttöjä siitä pumpun syöttöruuvista ja samalla sitten säädetään tyhjäkäynti kohdilleen.

Eli noin olen käsittänyt ja mikäli se imusarjan ylipaine venttiili on noin 1.2bar aukeava, niin sitä ei vielä tarvitse poistaa/vaihtaa. Ja noilla säädöillä saadaan jo jonkin verran lisäpotkua autoon?

No sitten se tärkeämpi asia. Eli moottorin kesto puoli, jos auto on muuten kunnossa, vaikkakin reilu 300tkm mittarissa, niin kestääkö se varmuudella (99,9%) nuo yllä mainitut viritykset? Ja minkäs suuruisesta tehon lisäyksestä mahdollisesti puhuttaisiin?

Ja mites sitten päästöpuoli katsastuksessa, meneekö heittämällä läpi? Vaatiiko varmuudella syötön pienennystä/kierrosten rajoittamista, vai onko kiikunkaakun??

Ja mites tuo syötön säätö muuten, onko miten tarkkaa, että kannattaisko käyttää suosiolla ihan mittareiden nokassa säädättämässä se ja minälaisiin arvoihin kannattaisi säätää?

t: Ile
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Kestävyyttä voi parantaa parhaiten isommalla ahtimella ja sitä kautta pienemmillä pako- ja ahtopaineilla.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Huomattavasti tulee tehoa lisää, hevosvoimissa en osaa sanoa kun ei ole penkitetty. Kestää kyllä jos imuilman jäähdytyksestä on huolehdittu. Silmämääräisesti kun säädät syötöt niin ettei kovin paljoa mustaa puske putkesta niin menee päästötestistä helposti läpi. Kierroksia saattaa joku asiantunteva katsuri hämmästellä kun ottaa jotain lähelle 5300 rpm.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

se ahdonalainen syöttö saattaa mennä pienemmällekkin jos menee noin vain pyörittämään. Kun otat sen nailoniprikan pois, niin katso, että miten päin se kara sielä on ja mitenpäin syöttö suurenee ja pienenee. Siinä karassa on tod.näköiesti ihan selvä jälki, missä asennossa on ollu..
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

JanneK sanoi
Kestävyyttä voi parantaa parhaiten isommalla ahtimella ja sitä kautta pienemmillä pako- ja ahtopaineilla.

Joo, luonnollisesti, vaikka eihän siinä ahtopaineet taida laskea vaan ahdetun ilman lämpötila. Ja sit ne pakopaineet ja lämmöt sielläkin.

Saiskohan mistää valmista paketti, että olis hieman "parempi" ahdin ja sitten valmis putki ainakin ensimmäiselle vaimentimelle asti. Eli ois bolt-on kiinnitys, kun ei niin paljoa ole tee-se-itse virtaa, että alkais putkea vääntelemään tuonne auton alle ja turboa osista näpräämään. Ja edullinenkin pitäis olla ::)
t: Ile
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

MVa~1 sanoi
se ahdonalainen syöttö saattaa mennä pienemmällekkin jos menee noin vain pyörittämään. Kun otat sen nailoniprikan pois, niin katso, että miten päin se kara sielä on ja mitenpäin syöttö suurenee ja pienenee. Siinä karassa on tod.näköiesti ihan selvä jälki, missä asennossa on ollu..

Pitikö se lovi tulla mahdollisimman pois päin koneesta, vai mites se taas oli...
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

up.

niin mihinpäin se lovi piti tulla? iteellä oli sinetit ynnämuut osat sen näköisiä että orkkiksia olivat, kalvossa oli O merkki n. klo 10 auton (ja pumpun) sivusta katsottuna ja kiersin karasta myötäpäivään vajaat 90 astetta (n.klo 12) menikö väärään suuntaan? vaiko oikeaan?

hukkaportin tanko säädetty max. lyhyeksi.

perus syöttöä ehkä kierroksen verran. ahdot jossain 0.9bar...

missä asennossa kara ns. max asennossa? alkup. asennosta on selvät jäljet karassa kyllä..

meneekö orkkis coolerin tuulettimelle 12v? (voiko rinnalle laittaa kytkimen kabiiniin?) ja miten tuuletin järjestelmä toimii alkuperäisenä? jonkun sortin rele kyljessä sekä 1kpl anturi..??

noihin ku sais jotain vastausta niin sais yöllä nukuttua.. ;D

pienen lenkin heitin ja tuntuis että ahdon alainen syöttö saatto mennä just väärään suuntaan ku ei oikein mielestäni meno ollut sellasta ku odotin.. :driver
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

nosta se kara pois ja kurkkaa lampun kanssa sinne reikään. Näet missä suunnassa siellä on se tappi, joka "seuraa" sitä karan muotoa. Sitten kaikkein syvin kohta sinne tappia päin. Nailoniholkki pois ja sitä hammasratasta ruuvaat vähän kiinnipäin, niin alkaa oleen ahdonalaiset syötöt tapissa.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

tuo pajeron turbo mandariini luumu on kyllä oivallinen ahdin moottori sahaan mutta
jos vähänkin yrittää tehoja nostaa niin vaihtoon koko luumu kuristamasta pakoputkea...

eli isompi ahdin tilalle, jos ruuvaatte noita tankoja yms teillä on ihan järjettömät pakopaineet :nykii varmasti enempi kuin ahtopaineet ja hyöty ihan olematon.
ja 2.5" putki ei riitä jos potkua haluaa 3" saa olla...

omassa vaikutus oli ihan älytön, tosin mulla on vähän enempi sorkittu syöttöpumppu...
mutta VAKIO 10mm nestepää.. se riittää yli 200hv tehoihin...
ja vaikka ahdot nouseekin yli 1.6bar menee vielä katsastuksesta läpi
ja mustaa ei pahemin putkesta tule... ainoastaan paikalta lähtiessä kun ei ahdot kerkee
nousemaan pöllyttää kuten uudet volvot :nykii

mulla on 2.3sen galantin hukkaportiton ahdin paikalla se on vähän isompi pakopesltä ja painepuolelta vs. pajeron mutta ihan liian pieni ! max ahdot 1.5bar missä on järissään jotenkuten... ja vaikka saa nousemaan yli 1.8bar niin ei enää hyötyä kun ahdin on ylikieroksilla ja yli kartoiltaan oliskohan enää 10% hyötysuhteessa siellä :seina
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

eli kara niin että tapilla on eniten varaa tulla karaa kohti? ja mitä tuo hammasratas tekee? mikä on vähän? :D
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Siis se kara niin, että pääsee se tappi tulemaan mahdollisimman pitkälle.

Se "hammasratas" on vain mutteri, jota vasten se jousi tulee. Jousihan siis antaa vastavoiman ja sen esijännityksellä vaikutetaan siihen, millä paineella se kara alkaa liikkumaan. Kun pyörität sitä ratasta kiinnipäin, eli alaspäin, löysäät samalla jousta kalvon alapuolella ja näinollen pienempi paine jaksaa painaa karaa alas => nostaa syöttöä. Kannattaa kuitenkin jonkinnäköisiä laskuja / tietoja pitää muistissa, et paljonko ja kihin suuntaan mitäki nippeliä ja nappulaa vääntää, jos vaikka esim. katsastukseen haluaa pumpun takasin orkkisarvoille. Sitä ei kuulemma tehdasarvoihin saa, muuta kuin dieselkorjaamolla testipenkissä. Näin ne ainaki Rovaniemellä mulle sano ku kyselin, et mites pumpun sais tehdasasetuksille.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

mites ootte noita pajeron putkia "avarrellu"? (-89 td ic) se vakiohan on jotain pilliä.. lähinnä mietin sitä alkukohtaa että vetääkö ekalta liitokselta vaan poikki ja siitä ns. muunnoskappaleilla muuttaa tuohon 3"? vai olisko parempia vaihtoehtoja?

sitte tuo ylipaine venttiili, saako siihen jostain(mistä)?? esim. n.1,3-1,4Bar avautuvan... vai hakeeko siihen sokeen tulpan ja säätää hukkaportin tangosta ja syötöillä paineet sopiviksi?

ja mites te ootte tehny vaparien kans, pellin alla vai kaupan hyllyllä?

tai mites dumpit? onks ketään asennellu? kuvia?

:driver
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

3" putki heti ahtimelta asti :peukku http://mmc.1g.fi/kuvat/L200/turbotus/DSC_0061.JPG

ja ihan hyvin jaksaa virrata alkuperäinekin, mutta ehkä parempi vois olla esim valtran n-sarjan ilmaputsari koteloineen
tosi ilman sitä sisä suodatinta.

ja imusarja vaihtoon, tai vähintään tulppa sen apine venttiilin tilalle ;)
ja kannattaa ahdi vaihtaa parempaan pajeron vakio on ihan surkee...

dumppia ei saa kun ei ole kaasuläppää... varmaan sen sais rakenneltua mutta onko mitään hyötyä :nykii
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Myydäänhän dieseleihinkin dumppeja,oon jossain nähnyt valmista settiä.. On magneettiventtiiliä, mikrokytkintä ym sälää,mutta väsäishän sellaisen dumpin sähköisen ohjauksen itsekin. Ei sillä dumpilla silti mitään virkaa ole.

Kannattaisi muuten turboillessa panostaa aina myös pakopainemittarin asennukseen niin näkee paaaljon helpommin koska tulee ahtimen rajat vastaan eikä vaan arvailla koska kansi sanoo pulipuli. ;D Liian ahdas pakopuoli ahtimessa on sama ku itse koittaisi pulloon puhaltaa. :p
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

RabaFari sanoi
Kannattaisi muuten turboillessa panostaa aina myös pakopainemittarin asennukseen niin näkee paaaljon helpommin koska tulee ahtimen rajat vastaan eikä vaan arvailla koska kansi sanoo pulipuli. ;D Liian ahdas pakopuoli ahtimessa on sama ku itse koittaisi pulloon puhaltaa. :p

:peukku

tuollainen isopakopesäinenkin mikä herää jossain 3000rpm tietämillä ahdistaa ihan sikan isommilla paineilla ;)
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Aihetta sivuten. Kaveri halusi nostaa vm. 2002 Hiacesta ahtoja. Ilmeisesti matalapaineahdettu, käsittääkseni vakiona ahdot luokkaa 0.3 bar. Uskaltaako sinne suravasta sen 0.6-0.7 bar huoletta? Ja onko kiisselissä mitään muuta ihmeempää huomioitavaa kuin että Kipsivalve kiinni ja ahtomittari vielä kylkeen?
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Siinä on sähköinen ahtopaineen ohjaus ja "viheltää pelin poikki kun kipuraja ylittyy" katkaisee syötön tjms
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

No niin, vanhaa topiccia ylös kun käsittelee oikeaa aihealuetta.

Heti kun oon saanu 2½ pakoputken pajeen niin olis vuorossa ahtopaineiden hienovarainen nosto. Eli sitä hukkaportin kerllon vartta lyhentämällä. Kysymys kuuluukin, miten? Olettaisin että kiinnitysruuvit irti ja vetää kellon ulos, mut voiko vetää kokonaan ulos ilman et tulee muitakin, ei toivottuja osia samalla ulos?

Toisekseen, jos pääddynkin laittamaan prikkojakin turbon ja kellon väliin niin paljonkohan 1mm muutos vaikuttaa ahtoihin? 3mm suositellaan sinne monestakin lähteestä luettuna mut kiinnostais silti jos joku tietäis.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Eiks sen näe ahtomittarista, tottahan sulla semmonen on kun aletaan nostaan paineita?
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

On toki mittari, kiinnostaa vaan jo etukäteen :D Osaatko sanoo mitään noihin muihin?
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Susihukka sanoi
On toki mittari, kiinnostaa vaan jo etukäteen :D Osaatko sanoo mitään noihin muihin?
Mulla on Kellon letkussa vain kaksi 3.5mm poralla tehtyä reikää, ahtopaine 1.1bar. Ei varmasti paras vaihto ehto, mutta varmaan yks helpoimmista.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

eikös se kuulajousi maksa jotain 35e tms sellanen letkujen väliin ja säätö.... helpointa ja varminta...
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Okei, kuulajousiventtiili kuulostaa kyl hyvältä! Miten se siis käytännössä toimii? Antaa ohjauspaineen mennä hukkiksen ohi, jolloin ahtojen nousua ei rajoita mikään ennen kuin paine kasvaa säädettyyn arvoon, jolloin paine jaksaa työntää jousen kasaan ja jolloin kuula siirtyy niin että paine pääsee hukkikselle joka pääsee rajoittamaan painetta? Vai oonko arvailuineni ihan mettässä? :D

Niin ja joo, mihin väliin se asennetaan? ;D
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

No siis bleedaa hukkaportin kellolle menevää ohjauspainetta jollain konstilla silleen ettei se mene kellolle asti kuin vasta tietyssä rajassa, niinhän ne ahdot nousee. Reikä letkussa helppo homma, bleedvalvet sun muut kuulajousiventtiilit sitten semmosia teknisempiä ratkaisuja.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Ehdottomasti tuollainen kuulajousi venttiili eikä bleediä tai mitään muutakaan patenttia,bleedin ongelma tulee siinä että hukkiportti pääsee "hiipimään" auki kun taas kuulajousi aukeaa siihen asetetussa arvossa kerralla ja sulkeutuu heti kun jousivoima voittaa paineen. Itsellä oli bleedi pajerossa ja pitkissä vedoissa huomasi että paine laski asetetusta 1,2bar-->0,8bar koska se oli hukkikseen säädetty arvo. Nykyään paineet on säädetty hukkiksella 1bar ja riittää metsään ihan hyvin,pientä hiipimistä havaittavissa mutta ahtimen vaihdon jälkeen laitan kuulajousen jolla säädän paineet sopivaksi.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Kyl mun ymmärtääkseni kuulajousiventtiilin ja hukkaportin kellon väliin tarvii oikein säädetyn bleedin, jos siis kuulajousiventtiiliin on säädetty kovempi rajapaine kuin mitä hukkaportin kellossa. Muuten paineet heittelee ilkeesti.

Jos esim kuulajousen rajapaine on 1,5bar ja hukkaportin 1bar, niin ensin paineet nousee ensin 1,5 jolloin kuulajousiventtiili päästää paineet rajoittamattomana kellolle, jolloin hukkaportti tiputtaa paineen yhteen bariin jolloin kuulajousiventtiili palautuu ja antaa paineitten nousta taas 1,5 bariin ennen kuin hukkis tiputtaa sen taas yhteen.... ja tää jatkuu loputtomiin. Ei voi olla hyväks koneelle.

Olettaisin et jos molemmat on asetettu samaan raja-arvoon tai hukkis hieman isompaan, niin homma toimii pirun hyvin. Mulla kun ahtaa nyt maksimissaan 0,8 ja haluaisin sen olevan 1-1,2 niin jollain pitäis hukkista säätää. Bleedaaminen tuntuis siks parhaalta tavalta, ettei se lyhennä kalvon liikerataa samalla tavalla kuin hukkiksen tangon lyhentäminen.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Susihukka sanoi
Okei, kuulajousiventtiili kuulostaa kyl hyvältä! Miten se siis käytännössä toimii? Antaa ohjauspaineen mennä hukkiksen ohi, jolloin ahtojen nousua ei rajoita mikään ennen kuin paine kasvaa säädettyyn arvoon, jolloin paine jaksaa työntää jousen kasaan ja jolloin kuula siirtyy niin että paine pääsee hukkikselle joka pääsee rajoittamaan painetta? Vai oonko arvailuineni ihan mettässä? :D

Niin ja joo, mihin väliin se asennetaan? ;D

oikeessa olet, ja se tulee kellon ja yleensä kompura kotelon väliin olevaan letkuun. kannattaa ne vaihtaa kyllä pidempiin niin ei näppejä tarvi paskata/kurotella kun säätää paineita kohdalleen. vasemman puoleinen noista taitaa esiintyä pensakoneissa useemmin oikea diisseleissä.

08042010039.jpg

sori kuvan lainaamisesta
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Haa, loistava kuva! :peukku Siitä kun näkee kaavion kans et mikä haara menee minnekki, sillä sitä en vielä ehtinyt selvittää, nyt ei tarviikaan selvitellä :)
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Susihukka sanoi
Kyl mun ymmärtääkseni kuulajousiventtiilin ja hukkaportin kellon väliin tarvii oikein säädetyn bleedin, jos siis kuulajousiventtiiliin on säädetty kovempi rajapaine kuin mitä hukkaportin kellossa. Muuten paineet heittelee ilkeesti.

Jos esim kuulajousen rajapaine on 1,5bar ja hukkaportin 1bar, niin ensin paineet nousee ensin 1,5 jolloin kuulajousiventtiili päästää paineet rajoittamattomana kellolle, jolloin hukkaportti tiputtaa paineen yhteen bariin jolloin kuulajousiventtiili palautuu ja antaa paineitten nousta taas 1,5 bariin ennen kuin hukkis tiputtaa sen taas yhteen.... ja tää jatkuu loputtomiin. Ei voi olla hyväks koneelle.

Olettaisin et jos molemmat on asetettu samaan raja-arvoon tai hukkis hieman isompaan, niin homma toimii pirun hyvin. Mulla kun ahtaa nyt maksimissaan 0,8 ja haluaisin sen olevan 1-1,2 niin jollain pitäis hukkista säätää. Bleedaaminen tuntuis siks parhaalta tavalta, ettei se lyhennä kalvon liikerataa samalla tavalla kuin hukkiksen tangon lyhentäminen.

siis tuo kuulajousihan pitää ahtopaineet säädetyssä arvossa, ei sillä kellon arvoilla ole merkitystä kun tuo kuula vuotaa juuri sopivasti että pitää paineet haluttuna. tästä nyt esimerkkinä vanha pajeroni johon olin säätänyt aluksi 1,5bar ja piti myös sen eikä heitellyt, toiminut myös kavereidenkin autoissa. eli tuota aaltoilua ei tapahtu, vaikee selittää kokeile tai joku muu kertokoon selvemmin.
 
Takaisin
Ylös Bottom