Vs: diesel ja ahtopaineen nosto
Itse laitoin 2.5TD:hen muutamia prikkoja sinne hukkaportin kellon pulttien alle, eikä ollut mitään vaikutusta. Sitten kun laitoin sinne mutterit, niin alkoi olemaan jo jtakin vaikutusta. Riippuu tietenkin, että missä kunnossa se jousi on siellä kellossa. Tangon lyhentäminenhän on ihan sama asia, kuin kellon nostaminen ylemmäs, eli sillä vain saadaa kovempi esijännitys siihen hukkaportin kelloon, jolloin tarvitaan isompi ahtopaine aukaisemaan hukkaporttia.
Sitten tuohon kuulajouseen: Kuulajousen raja-arvo on oltava korkeampi kuin hukkaportin kellon. Esim. jos kuulajousi aukeaa 1 bar ja hukkaportti vasta 1,5 bar, niin eihän koko kuulajousesta ole mitään iloa, se kun on jo auki ennenkuin hukkaportin kellolle alkaa tulemaan riittävästi painetta aukeamiseen.
Mutta jos taas toisinpäin, eli hukkaportti 1bar ja kuulajousi 1,5bar, niin silloinhan toimii, kun tuo 1bar riittäisi jo aukisemaan hukkaportin, mutta kuulajousi estää sen. Sitten kun paineet alkaa olemaan tuolla 1,5bar luokka, niin kuulajousi päästää paineen hukkaportin kellolle ja paine riittääkin aukaisemaan hukkaportin.
Ja eihän nuo hukkaportin ohjaukset ja kuulajouset mahda olla ihan on-off vaan ne hakee sopivan tasapainotilan, jossa hukkaportti on sopivasti auki pitämään paineet halutussa pisteessä. JOs tuo kuulajousi toimisi ihan on-off, niin eikös se silloin auetessaan vetäisi hukkaportin selälleen ja kaikki paineet karkaisi, jolloin venttiili menisi taas kiini ja paineet pääsisi nousemaan, eli tulisi juurikin tuo paineiden heittely
Itse laitoin 2.5TD:hen muutamia prikkoja sinne hukkaportin kellon pulttien alle, eikä ollut mitään vaikutusta. Sitten kun laitoin sinne mutterit, niin alkoi olemaan jo jtakin vaikutusta. Riippuu tietenkin, että missä kunnossa se jousi on siellä kellossa. Tangon lyhentäminenhän on ihan sama asia, kuin kellon nostaminen ylemmäs, eli sillä vain saadaa kovempi esijännitys siihen hukkaportin kelloon, jolloin tarvitaan isompi ahtopaine aukaisemaan hukkaporttia.
Sitten tuohon kuulajouseen: Kuulajousen raja-arvo on oltava korkeampi kuin hukkaportin kellon. Esim. jos kuulajousi aukeaa 1 bar ja hukkaportti vasta 1,5 bar, niin eihän koko kuulajousesta ole mitään iloa, se kun on jo auki ennenkuin hukkaportin kellolle alkaa tulemaan riittävästi painetta aukeamiseen.
Mutta jos taas toisinpäin, eli hukkaportti 1bar ja kuulajousi 1,5bar, niin silloinhan toimii, kun tuo 1bar riittäisi jo aukisemaan hukkaportin, mutta kuulajousi estää sen. Sitten kun paineet alkaa olemaan tuolla 1,5bar luokka, niin kuulajousi päästää paineen hukkaportin kellolle ja paine riittääkin aukaisemaan hukkaportin.
Ja eihän nuo hukkaportin ohjaukset ja kuulajouset mahda olla ihan on-off vaan ne hakee sopivan tasapainotilan, jossa hukkaportti on sopivasti auki pitämään paineet halutussa pisteessä. JOs tuo kuulajousi toimisi ihan on-off, niin eikös se silloin auetessaan vetäisi hukkaportin selälleen ja kaikki paineet karkaisi, jolloin venttiili menisi taas kiini ja paineet pääsisi nousemaan, eli tulisi juurikin tuo paineiden heittely