diesel ja ahtopaineen nosto

Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Itse laitoin 2.5TD:hen muutamia prikkoja sinne hukkaportin kellon pulttien alle, eikä ollut mitään vaikutusta. Sitten kun laitoin sinne mutterit, niin alkoi olemaan jo jtakin vaikutusta. Riippuu tietenkin, että missä kunnossa se jousi on siellä kellossa. Tangon lyhentäminenhän on ihan sama asia, kuin kellon nostaminen ylemmäs, eli sillä vain saadaa kovempi esijännitys siihen hukkaportin kelloon, jolloin tarvitaan isompi ahtopaine aukaisemaan hukkaporttia.

Sitten tuohon kuulajouseen: Kuulajousen raja-arvo on oltava korkeampi kuin hukkaportin kellon. Esim. jos kuulajousi aukeaa 1 bar ja hukkaportti vasta 1,5 bar, niin eihän koko kuulajousesta ole mitään iloa, se kun on jo auki ennenkuin hukkaportin kellolle alkaa tulemaan riittävästi painetta aukeamiseen.

Mutta jos taas toisinpäin, eli hukkaportti 1bar ja kuulajousi 1,5bar, niin silloinhan toimii, kun tuo 1bar riittäisi jo aukisemaan hukkaportin, mutta kuulajousi estää sen. Sitten kun paineet alkaa olemaan tuolla 1,5bar luokka, niin kuulajousi päästää paineen hukkaportin kellolle ja paine riittääkin aukaisemaan hukkaportin.

Ja eihän nuo hukkaportin ohjaukset ja kuulajouset mahda olla ihan on-off vaan ne hakee sopivan tasapainotilan, jossa hukkaportti on sopivasti auki pitämään paineet halutussa pisteessä. JOs tuo kuulajousi toimisi ihan on-off, niin eikös se silloin auetessaan vetäisi hukkaportin selälleen ja kaikki paineet karkaisi, jolloin venttiili menisi taas kiini ja paineet pääsisi nousemaan, eli tulisi juurikin tuo paineiden heittely
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

MVa~1 sanoi
Ja eihän nuo hukkaportin ohjaukset ja kuulajouset mahda olla ihan on-off vaan ne hakee sopivan tasapainotilan, jossa hukkaportti on sopivasti auki pitämään paineet halutussa pisteessä. JOs tuo kuulajousi toimisi ihan on-off, niin eikös se silloin auetessaan vetäisi hukkaportin selälleen ja kaikki paineet karkaisi, jolloin venttiili menisi taas kiini ja paineet pääsisi nousemaan, eli tulisi juurikin tuo paineiden heittely
Toi kuulajousihan on käytännössä on/off tuote, kun pointtina juuri on että sillä se saa ahdot nousemaan noopeammin kun hukkis on kuulajousen takana täysin kiinni raja-arvoon asti.

Ulkkarifoorumeilta vaan luin tosta auki-kiinni-auki-kiinnni -rumbasta, tosin myös että jotkut ahtopainemittarit eivät tätä liikettä ehdi näyttämään kun on nopeeta kuitenkin. Mut jos se alkaa tollei aukoo ja sulkee ni on varmaan hukkiksen kello aika pian vaihtokunnossa!
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Susihukka sanoi
Ulkkarifoorumeilta vaan luin tosta auki-kiinni-auki-kiinnni -rumbasta, tosin myös että jotkut ahtopainemittarit eivät tätä liikettä ehdi näyttämään kun on nopeeta kuitenkin. Mut jos se alkaa tollei aukoo ja sulkee ni on varmaan hukkiksen kello aika pian vaihtokunnossa!

höpön pöpöt, siitä letkusta ei niin nopeesti mene ilma läpi että olis sokki kalvolle.
toimii ihan pehmeesti.

ja ettei painemittarit pysy mukana nyt on kyllä essonbaari juttuja... ;D
porattu reikä sylinteriin ja otetaan suoraan sieltä paine?... niin teräviä piikkejä ei toimivassa tule eikä varsinkaan diiselissä

diiselissä kun ei ole kaasuläppää. (varsinaista)
vuotava imuventtiili voi aiheuttaa väpinää mittarissa jos mittarille on otettu lähtö ihan imusarjan kanteen menevästä kanavasta jossa
ks. rikkonainen venttiili on

esim. mulla on TD galantissa kaasuläppä mutta se toimii alipaineella ja sulkeutuu vasta muutaman sek sen jälkeen kun kierokset on tyhjäkäynillä.
koneen käynti pehmenee siten hiukan.
ja avautuu heti kun koskee kaasupolkimeen (sähköisesti ohjattu siis)
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Niin onko sulla tollanen venttiili? Niinhän juha_s jo sanoi et ei se heittelehdi mut kiinnostais useampi näkemys asiaan kun onhan ne autot yksilöitä ja reagoi eri tavalla tehtyihin muutoksiin.

Onko muuten tietoa et jos nostaa paineet 1-1.2 niin onko vielä kansipahvit vaarassa pakolämpötilojen takia? Kun vielä hetken aikaa on orkkis pakoputki ennen ku teen 2½ tuumaisesta uuden.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Susihukka sanoi
Niin onko sulla tollanen venttiili? Niinhän juha_s jo sanoi et ei se heittelehdi mut kiinnostais useampi näkemys asiaan kun onhan ne autot yksilöitä ja reagoi eri tavalla tehtyihin muutoksiin.

Onko muuten tietoa et jos nostaa paineet 1-1.2 niin onko vielä kansipahvit vaarassa pakolämpötilojen takia? Kun vielä hetken aikaa on orkkis pakoputki ennen ku teen 2½ tuumaisesta uuden.

mulla on ollu hukkaportiton ahdin, mutta mitä kavereilla on noita kuulajousia kiinni useempi niin en ole kertaakaan huomannu tai kuullu että ahdot seilailis tai hukka portti tekis mitään äkäisiä liikeitä ja järjen mukaan se ei ole edes mahdollista noilla paineilla ja letkujen koolla.

vakio imusarjalle/cuulerille/pakoputkelle tuo noin ~1bar -1,2bar kuulostaa mun korvaan ihan turvalliselle valinalle.
eikä se kansi halkee siitä kuumuudesta vaan helpoiten siitä että sammutetaan ylikuumana tai lähdetään kylmällä koneella jalka konehuoneen
puolella liikenteeseen.
ja kun teet pakoputken tee sitten ihan turbolta asti, se turbon alkuperäinen o2 kotelo on todella huono, eli ahtimesta asti putki niin
toimivuus on huomattavasti perempi :peukku
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

tulipas tänään laitettua tuo ahtopainemittari ja kuulajousiventtiili

ahtopaine, bilteman halpa mittari vähän väräjää tyhjäkäynnillä ja näyttää 0,1bar liian vähän. ahtopaine nyt n.1bar ja otettu paine pumpulle menevästä letkusta, jonka samalla uusin. oli kyllä taiteilu tunkea tuota letkua tuota ilmakanavaa ylös kabiiniin, tuonkin tein vähän rajummin loppupeleissä eli puukolla letkun mentävä reikä ja ylös hanskaboxin takaata.
_small.jpg


tossa on nyt vähän huono kuva toteutuksesta mutta taiteilin sen tollein nippareilla kiinni ;D
_small.jpg


pitäs vielä saada se ylipaineventtiili pois jotta vois nostaa tuohon 1,2bariin, onkos kukaan tulpannu tuota niin osais tarkemmin kertoa millanen tulppa siihen menee(koko ja kierre tuumaa vaiko milliä ja millä nousulla?)
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

ainakin 2.5 TD ilman kooleria oli tuuman kierre olikos sitte merkinnältään R1 tai jotain, mutta kuitenkin ihan putkitarvikehyllystä löytyy miltei joka sekatavarakaupasta. Omani mahdoin ostaa prismasta ennenkuin kodin terra hyökkäsi tuohon paikallisen prisman kylkeen.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

unohdin joo mainita että tää on tuolla 2.8 koneella, ja siinä on se siellä imusarjan päässä horisontaalisesti. se näyttää jotenki isommalta ku tuossa 2.5:ssa oleva, mut tiedä sitten. yhen joo itekin oon tulpannu 2.5:sta ja tosiaan se oli tuumanen putkitulppa.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

(welmu) sanoi
Täppää migillä kiinni.

siis aukeeko se korkki siitä vai miten meinasit? siinähän on semmonen "hattu" vissiin päällä, kö? ja se ilmeisesti antautuu paineen voimasta? tulppahan ois helppo niin vois muuttaa takasin jos tarve vaatii mut eipä sinne taida kalua mahtua ilman imusarjan irrotusta ::)
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

juha_s sanoi
siis aukeeko se korkki siitä vai miten meinasit? siinähän on semmonen "hattu" vissiin päällä, kö? ja se ilmeisesti antautuu paineen voimasta? tulppahan ois helppo niin vois muuttaa takasin jos tarve vaatii mut eipä sinne taida kalua mahtua ilman imusarjan irrotusta ::)
En nyt tarkemmin oo tutkinu sitä kelloa mutta noin äkkivilkasulla niin kyllä se kansi antautuu paineesta siinä.. Ja kyllä sen saa ilman imusarjan irrrotusta poiskin. Paljoko ootte pitäny ahtopaineita näissä 2.8:ssa?
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

juha_s sanoi
siis aukeeko se korkki siitä vai miten meinasit? siinähän on semmonen "hattu" vissiin päällä, kö? ja se ilmeisesti antautuu paineen voimasta? tulppahan ois helppo niin vois muuttaa takasin jos tarve vaatii mut eipä sinne taida kalua mahtua ilman imusarjan irrotusta ::)
Ainakin 1gen tuon rajapainevenan sisällä on mäntä joka nousee paineen voimasta ja ilma tuhisee sieltä kannen välistä sitten ulos.
Reilummalla paineen nostolla käy sitten niin että mäntä menee kieroon ja venttiili tuhisee kokoajan huti. Ja putkipihdellä tuo on paras irroittaa,ainakin 1genistä.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

kestääkö muuten kone ton 0.6 ahot ajossa? syöttöjä on lisättu ja ahtopaine tankoa lyhenetty. onko toi ahto paine mittari oikeessa letkun välissä se on siin joka menee turbolta syöttö pumpulle?
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

pajero sanoi
kestääkö muuten kone ton 0.6 ahot ajossa? syöttöjä on lisättu ja ahtopaine tankoa lyhenetty. onko toi ahto paine mittari oikeessa letkun välissä se on siin joka menee turbolta syöttö pumpulle?

kestää ~1bar ahdot ja on oikeassa paikassa kunhan letkut ja mittari on ehjä ettei pumpulle mene "väärää" tietoa paineesta
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Tehtiin mun autoon L200 2,5 TDIC -97 sellanen kevyt viritys, n,3 mm paksut prikat ylipaineventtiilin jalan ja imusarjan väliin ja pari kierrosta pumpun säätöruuvia auki, savua tulee kiihdyttäessä mutta tasaantuu nopeasti. Mielestäni vaikutus oli huima asuntovaunua vetäessä joka painaa n,1600kg. Kulutus nousi n,2 ltr / 100km Hanski
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

HanskiS sanoi
Tehtiin mun autoon L200 2,5 TDIC -97 sellanen kevyt viritys, n,3 mm paksut prikat ylipaineventtiilin jalan ja imusarjan väliin ja pari kierrosta pumpun säätöruuvia auki, savua tulee kiihdyttäessä mutta tasaantuu nopeasti. Mielestäni vaikutus oli huima asuntovaunua vetäessä joka painaa n,1600kg. Kulutus nousi n,2 ltr / 100km Hanski

ja kun vaihdat pakoputken 2,5-3" ahtimelta asti niin tippuu sen 2litraa kulutus ja kulku paranee entisestään...
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Okei, pitääkö sinne laittaa millaisia vaimentimia ? Saako sellasen 2,5 - 3 tuumasen putken ostaa valmiina jostain vai pitääkö se ite tehdä ? Ja jos saa valmiina,minkähän hintanen se mahtais olla ?

Hanski
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

HanskiS sanoi
Okei, pitääkö sinne laittaa millaisia vaimentimia ? Saako sellasen 2,5 - 3 tuumasen putken ostaa valmiina jostain vai pitääkö se ite tehdä ? Ja jos saa valmiina,minkähän hintanen se mahtais olla ?

Hanski

mulla on yks ~160mm pyöree 80cm pitkä 3" yleismallin läpivirtaava ja putkenpää alaspäin, ei ole hirveen paha mörinä.
ja itse tehty, valmiina ei saa
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

kyllä täällä on hyvät ohjeet kaiken laiseen masentamiseen.
eli tein ohjeiden mukaan ahdon alaisen syötön klo3 ja kellon tiukimmilleen ja tein 2,5tuuman koko putkiston yhella vaimentimella, nyt on ahtoja 1.1bar ja ei oikeastaan savuta pahasti, alustavasti kulutus putos 11->8-9litraan täytyy ajella enenmän minne kulutus asettuu mutta, ennen syötön muutoksia ahtopaineet 80kmh ajossa oli 0.5 ja nyt sitten muutosten jälkeen 0.4 vain luoja tietää mitä ne oli silla tuumasella paikalleen hitsatulla monen kokosesta putkesta tehdyllä mehupillillä.
yllättävän paljon voimaa tuli koneeseen perse tuntumalla 20hv+ nyt pääsee jopa ohittamaan maantiellä :peukku
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Moro foorumilaiset.! Piti liittyä tännekkin kun tuli hommattua keväällä L200 00vm double cap.
Ja heti piti päästä hieman pumppua rassaamaan eli otin rikan pois sieltä karalta, ja hieman ahtoja ja syöttöjä lisäsin.

Kysymys kuulukin että onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa et vedon aikana tuntuu välillä et hyytyy ja taas kohta vetää
ajattelin että voisko suodatin olla vaihdon tarpeessa vai onko jokin muu vialla.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

wolverine sanoi
Moro foorumilaiset.! Piti liittyä tännekkin kun tuli hommattua keväällä L200 00vm double cap.
Ja heti piti päästä hieman pumppua rassaamaan eli otin rikan pois sieltä karalta, ja hieman ahtoja ja syöttöjä lisäsin.

Kysymys kuulukin että onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa et vedon aikana tuntuu välillä et hyytyy ja taas kohta vetää
ajattelin että voisko suodatin olla vaihdon tarpeessa vai onko jokin muu vialla.

Moro vaan, Mulla ei oo L200 mutta pajerossa 2.8tdic ilmenee juuri samaa ongelmaa, täyskaasulla kiihdyttäessä tuntuu välillä että matkanteko loppuu kokonaan, olen uusinut koko polttoainepuolen paitsi syöttöpumppua. En tiedä voisiko tankissa olevat ilmaputket, ( jotka kulkee siinä tankin päällä) vaikuttaa asiaan jos ovat tukossa ???

Mullon 2.5-3 kierrosta syöttöä, karaa hiottu rälläkällä, sekä governor jousta kiristetty. Ahtoja mielen mukaan hytistä ruuvaamalla vakiosta aina 2baarin saakka :D
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Teillä on vakio pakoputki ja välijäähdytin?
Tulee lämpöhalvausta :( kone ei kestä kyllä kovin pitkään.

3" putki turbolta asti ja jos vakiota mandariinin kokoista ahdinta käyttää ylimääräinen hukkaportti
Ei olisi pahitteeksi, on meinaan pako paineet isommat kuin ahdot
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

No minulla taas ei ole kuin se rikka poistettu ja puoli kierrosta syöttöjä isonnettu. Ja ahdot on siellä 0.8-0.9bar
Eikä tarkoitus ole enempää irti ottaa. Alhaalta alkoi paremmin vääntämää ja pientä pirteyttä havaittavissa. :peukku
Luin vain jostain että tällaiseen viritykseen ei vielä putkea tarvitse alkaa muutteleen vaikka eihän siitä haittaa varmasti olisi.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Putken parannukset kannattaa turbo-dieselissä AINA. Itse paikkasin peukalopään kokoisen reiän aikanaan putkesta ennen ekaa äänenvaimenninta -kulku huononi. Hyvä esimerkki, miten paljon pakovastus turbokoneessa vaikuttaa.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

wolverine sanoi
Kysymys kuulukin että onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa et vedon aikana tuntuu välillä et hyytyy ja taas kohta vetää
ajattelin että voisko suodatin olla vaihdon tarpeessa vai onko jokin muu vialla.

Melkein satavarmasti joko imee jostain ilmaa tai suodatin tukossa. Polttoaineen pulaa kuitenki.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Mulla oli hetkenaikaa samaa polttoaineensaantiongelmaa ja syy löytyi pumpusta: Suodattimelta pumpulle tuleva polttoaineputki irti pumpusta ja aukon pohjalla jousen alla on sihti, joka oli ihan tukossa. Paikallisen dieselammattilaisen ohje oli, että heitä kuikkaa koko sihdillä. Näin tein ja ongelma poistui.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Mr mmc sanoi
Teillä on vakio pakoputki ja välijäähdytin?
Tulee lämpöhalvausta :( kone ei kestä kyllä kovin pitkään.

3" putki turbolta asti ja jos vakiota mandariinin kokoista ahdinta käyttää ylimääräinen hukkaportti
Ei olisi pahitteeksi, on meinaan pako paineet isommat kuin ahdot

2 metriä pitkä suoraputki, tosin vakio kokoa. Pakoputki tulee uusi turbon päivityksen yhteydessä sekä cooleri keulaan lisäksi meinasin viritellä jonkin näköisen kiertovesipumpun kanteen. Oli muuten huomattava ero kun nakkasi vaimentimet pois putkesta.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

Susihukka sanoi
Toi kuulajousihan on käytännössä on/off tuote, kun pointtina juuri on että sillä se saa ahdot nousemaan noopeammin kun hukkis on kuulajousen takana täysin kiinni raja-arvoon asti.

Ulkkarifoorumeilta vaan luin tosta auki-kiinni-auki-kiinnni -rumbasta, tosin myös että jotkut ahtopainemittarit eivät tätä liikettä ehdi näyttämään kun on nopeeta kuitenkin. Mut jos se alkaa tollei aukoo ja sulkee ni on varmaan hukkiksen kello aika pian vaihtokunnossa!

Itsellä oli hetken aikaa nyt kiinni tuo kuulajousiventtiili tuossa 2.8 pajessa ja ahdonalainen syöttö laitettu max. sekä prikka poistettu sieltä karasta niin ahdot olivat tällöin 0.8-0.9 luokkaa kun kiihdytti autolla niin, että lähti ykköseltä asti pykältämään isommille vaihteille kaasupohjassa. Jos ajoit hiljaista vauhtia esim. 3. vaihteella ja tempasit kaasun pohjaan niin ahdot pomppas 2bar jopa eli valtavaa piikkailua oli havaittavissa. Tänään sitten laitoinkin kellon pulttien alle 2prikkaa/pultti eli n.4mm paksuudelta niin ahdot nousi n.1bar. Samalla otin pois tuon kuulajousi helvetin niin ihan yhtä nopeasti nousee ahdot 1bar ja pysyvät sielä niinkauan kuin kaasua painat pohjaan. Myös tämä piikkailu ilmiö lähti pois, eli nyt kärsii vaikka 30kh/ vauhdista laittamaan kaasun pohjaan ja ei piikkaile ahdot enään minnekkään 2bar. Nyt jos vielä haluais lisää potkua niin pitäis lisätä ensimmäisenä sitä pääsyöttö ruuvia vähän kiinni ja sitten vasta lisätä vaikka yks prikka lisää. Nyt ei ole järkeä enään laittaa prikkoja lisää kellon pulttien alle, jos en syöttöihin koske koska ennen prikkojen laittoa auto tuprutti mustaa putkesta kohtuudella mutta prikkojen laiton jälkeen ei tupruta enään yhtään joten aletaan olemaan syöttöjen/ahtojen kans tasapainossa.??

EDIT: Lisäsin vielä yhdet rikat pulttien alle ja nyt ahtaa n.1.2-1.3bar ja vetää kyllä todella makiasti. Onko tarvetta alkaa enään pyörittämään syöttöjä lisää siihen asti että vähän tulee mustaa vai onko ok että ei pukkaa nyt mustaa ollenkaan? Tällä kysymyksell tarkoitan lähinnä sitä että pitääkö sen ns. pukata vähän mustaa että ahdot ovat suhteessa sopivat? Ettei ole nyt tyhjää ahtoja esim. likaa ja siitä olisi sitten jotain haittapuolia? Ainakin vetojen puolesta tuntuu tosi hyvältä nyt.
 
Vs: diesel ja ahtopaineen nosto

korbimotors sanoi
Lisäsin vielä yhdet rikat pulttien alle ja nyt ahtaa n.1.2-1.3bar ja vetää kyllä todella makiasti. Onko tarvetta alkaa enään pyörittämään syöttöjä lisää siihen asti että vähän tulee mustaa vai onko ok että ei pukkaa nyt mustaa ollenkaan? Tällä kysymyksell tarkoitan lähinnä sitä että pitääkö sen ns. pukata vähän mustaa että ahdot ovat suhteessa sopivat? Ettei ole nyt tyhjää ahtoja esim. likaa ja siitä olisi sitten jotain haittapuolia? Ainakin vetojen puolesta tuntuu tosi hyvältä nyt.

Vähän mustaa on OK, mutta jos vedot on nyt ns. kohdallaan, niin minusta myös ei-mustaa-ollenkaan on ihan OK: se tarkoittaa ainakin, että koko syötetylle polttoainemäärälle on ilmaa palamiseen. Taloudellisuusmielessä hyvä ratkaisu (ellei sitä "turhaa" ahtopainetta nyt ole ihan tolkuttomasti liikaa, kuluuhan senkin tuottamiseen energiaa), vaikkei tässä nyt mistään pisaralla-pisimmälle touhusta puhutakaan. "Vähän mustaa" on käsittääkseni kuitenkin tehon kannalta parempi ratkaisu, ja silloin ei vielä edistetä pakolämpöjen nousua liikaa (vs. grillihiiliä putken täydeltä säätö)
 
Takaisin
Ylös Bottom