E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Eli hyödyksi jää se että litralla pääsee vähän lyhyemmän matkan.

Juu, kyllä sitä kuluu. Ei toki E10 kokemusta, mutta länsinaapurissa oli vuokralla Volvo C30 flexifuel tai joku. Sinne sai tyrkätä E85:sta ja se tuntuikin maistuvan; E85:n hintaetu hupenikin sitä myöden. Moottorihan oli nuhanen 1,8 ja kulutus rauhallisessa maantie/moottoritieajossa tankillisella ajotietokoneen mukaan oli 12,5l satkulla :nykii
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mutta onhan tuota etanolia ollut jo pitkään bensassa,Nesteellä 3-5%,Shellillä ~4%.

Eikä siitäkään ongelmia ole syntynyt.

Onhan tuo tietenkin tuplamäärä entiseen verrattuna,mutta harva perus-ooppeli/vag.kuski huomaa mitään eroa,ja tuulipukukansahan täällä äänestää..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Nesteellä ollut 5% useamman vuoden, mutta en ole kyllä kuullut että Shellillä olisi. 95:ta en mene takuuseen mutta V-voimassa ainakaan.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

olis hauska tietää että kuka korvaa mahdolliset moottoriviat jos kuvitellaan että omistat jonkun ihan suht uuden auton ja tuon E10 sivuston mukaan siihen käy tuo uusi bensa ja käykin niin että moottori ei jostain syytä sitä siedä. Voitko viedä moottorinkorjauslaskun maahantuojalle koska sen tietojen mukaan tankkasit sitä uutta ainetta. vai onko vastuu kuitenkin kuluttajalla.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ei sita korvaa kukaan. Ei se auto hajoo heti startissa jos vaikka ei kestakkaan tuota polttoainetta vaan vahitellen. Todistappa siina sitten etta johtuu tuosta kun heidan testit osoittavat muuta ja ethan ole kayttanyt muita kuin merkkiosia...
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

No eiköhän tämäkin etanoli ongelma kojata autoihin johon se ei muuten käy, niin jollain lisäaineella, jota lorautetaan tankkiin tankkauksen yhteydessä. Eli aivan sama tyyli kuin aikoinaan lyijylliset polttoaineet poistettiin markkinoilta. Se todennäköisesti aiheuttaa kustannuksia ja päästöjä enemmän, mutta mitä väliä sillä on kunhan saadaan ajettua viinaa auton tankkiin projekti läpi ;D Tai sitten pahin ennuste, että laitetaan jotain kakstahtiöljyn tapaista käryävää systeemiä tankkiin, jolla voidellaan polttoainejärjestelmiä :nykii
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

cubeqtio sanoi
Itse ainakin tankkaan E10 Evo Kutoseen kunhan sitä tulee.. Uus bensapumppu ja kartat ineen niin eiköhän se siitä.

Etanolilitkulla saa enempi tehoja.. :p

Itse ainakin laitan tulevaa E5:sta, joka korvaa 98E:n. No onnea yritykselle. :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Heppara sanoi
Itse ainakin laitan tulevaa E5:sta, joka korvaa 98E:n. No onnea yritykselle. :)

Juu sitä sinne pitääkkin laittaa. E10 vastaa 95:sta ja eihä sillä muutenkaan ajella näillä vehkeillä. Ajaminen E10:llä ei kyllä tarvitse onnea sen enempää, koska Cubella on tarkoitus säätää auto tuolle aineella. Tosin hyötyä siitä ei välttämättä ole. Luultavasti suunnilleen sama asia, kun säätäisi 98:lle säädetyn toimimaan 95:lla. Noi viinamäärät kun on näissä vielä niin pieniä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Kiinnostaisi tietää että millä perusteella Cube ajatteli saavansa lisätehoa tuosta 95E10:stä?
 
E10 Bensiini ja Galant

Mitä eroa tarkalleen on 1997 ja 2000 Galant 2,0-16V malleissa, siis moottorin ja sen ohjauksen osalta?
Ihmetyttää tuo noin karkea jako. No nykyisinkin olen toisinaan ottanut tankkiin 98:a, joten ei sillä niin väliä vaikka sitä alkais käyttämäänkin.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Kiinnostaisi tietää että millä perusteella Cube ajatteli saavansa lisätehoa tuosta 95E10:stä?

Tuli aivopieru.. muistin että E10 = 98.. jotenkin se E5 = 95.. nojooo.. :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

cubeqtio sanoi
Tuli aivopieru.. muistin että E10 = 98.. jotenkin se E5 = 95.. nojooo.. :)

Vaikka se olis 98-oktaanista niin eipä silti saa sitä pienempää energiasisältöä kompensoitua ;)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Vaikka se olis 98-oktaanista niin eipä silti saa sitä pienempää energiasisältöä kompensoitua ;)

Syöttää vaan enemmän sitä polttoainetta. Etanoli taas auttaisi kestämään paremmin puristuksia tai ennakkoa eli jos E10 olisi 98 oktaanista niin lisää tehoa olisi kaivettavissa ulos.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

ast sanoi
Syöttää vaan enemmän sitä polttoainetta. Etanoli taas auttaisi kestämään paremmin puristuksia tai ennakkoa eli jos E10 olisi 98 oktaanista niin lisää tehoa olisi kaivettavissa ulos.

Mitäs tuo nyt menee, kun puhutaan oktaaneista. Jos tuo siis olisi 98 oktaanista etanolisekoitusta, niin kestäisikö se sen paremmin ennakkoa mitä 98 oktaaninen bensa ilman etanolia? RE85 kyllä kestää, muta siinä onkin oktaaniluku suurempi.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

...olettaen että perusaine olisi 98 oktaanista mihin on lisätty 10% etanolia.

Onhan nykyinen 5% etanolia sisältävä kamakin oikeasti yli 98 oktaanista.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

ast sanoi
...olettaen että perusaine olisi 98 oktaanista mihin on lisätty 10% etanolia.

Onhan nykyinen 5% etanolia sisältävä kamakin oikeasti yli 98 oktaanista.

Aivan. Onkos tuosta pumppuihin tulevasta kamasta kerrottu onko se sitten kumpaa. 95 ja 98 oktaanista vai 95+10%etanoli ja 98+5% etanolisotkua?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Eipä ole tietoa vielä näkynyt, mutta tässä nykyiset Nesteen tuotteet:

http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2698;2707;2708;4079&trnro=130

Käsittääkseni nykyinen 98 säilyisi ennallaan ja muuttaisi vain nimensä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

V-Powerissa ei taas etanolia ole juuri ollenkaan. Itse ainakin veikkaisin että lopullinen oktaanilukema on se mitä pumpussa ilmoitetaan, onhan siellä muutakin oktaaneja kohottavaa seassa mistä ei sen kummemmin mainita.

ast: Etanolin seossuhde vaikuttaisi menevän aika lähelle tasan pienemmän energiasisällön kanssa bensiiniin verrattuna. Tosin kemia ei nyt koskaan niitä vahvimpia aloja ole itsellä ollut.. :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
ast: Etanolin seossuhde vaikuttaisi menevän aika lähelle tasan pienemmän energiasisällön kanssa bensiiniin verrattuna. Tosin kemia ei nyt koskaan niitä vahvimpia aloja ole itsellä ollut.. :)

No eikös se ole aika luonnollista? :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Niin, mutta tarkoitin tosiaan sitä, että jos 98-oktaaninen sisältää 10, 20 tai 30% etanolia niin siitä juurikaan enempää tehoa saa irti kuin normaalista 98E:stä, jos niitä oktaaneita on nimen mukaiset 98. Enemmän soppaa tosin saa kulumaan.

Eri asia sitten jonkun E85:n kanssa, kun oktaaneja on ~106. Saahan sitä korkeaoktaanisella kisabensallakin helpommalla enemmän tehoa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Toki, mutta se sisältää jo oletuksen että peruspolttoaineen laatuun puututaan.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Melko sekavaksi menisi kyllä mielestäni käytännöt jos 95E10 onkin oikeasti vaikkapa 98 oktaanista. Vähän kun olis tällä hetkellä 85E mutta onkin oikeasti 100-oktaanista kun seassa on MTBE:ä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Shell kyllä tarttunut ovelasti tähän etanoliräpellykseen, kovemmat asiakkaat saa lappusia missä esitellään V-poweria ja kehutaan sitä että siinä on alle 0,5% etanolia. Pienempi kulutus ja kaikkea.. ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Jännä että jaksavat vielä mainostaa, eihän sitä kovin kauaa varmaan ole saatavilla enää.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Näinpä. No, alkaapahan itselläkin säästymään vähän rahaa sitten.. ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Tankkasin tänään yöllä auton, aloin siin tankkaukseen yhteydessä ihmettelee erikoista hajua joka oli siin auton ympäristössä, haju muistutti ihan poltetulle nestekaasun palokaasuille. Noh tankki täyteen ja sitteku aloin kattoo mittarin lukuja, pistoolissa luki 95E10. Illan aikana noin 100km ajoa, mtn erikoista en havainnu auton toiminnassa. :peukku
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mitsuliikkeeseen soitin ja kysyin soveltuuko tuo bensiini sigma 3.0l v6 -94 nii sano et epäilis et soveltuu mut tietääkö joku varmasti?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Tulipa muuten huomattua, kun shellillä kävi tankkaamassa niin pistooliin oli ilmestynyt 95e10 tarra, mutta sen lisäksi VPoweriin oli tullut myös 99e5 tarra. Eli onko tuossa vpowerissakin 5% etanolia?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Wlooffy sanoi
Tulipa muuten huomattua, kun shellillä kävi tankkaamassa niin pistooliin oli ilmestynyt 95e10 tarra, mutta sen lisäksi VPoweriin oli tullut myös 99e5 tarra. Eli onko tuossa vpowerissakin 5% etanolia?

Jep juurikin saman huomasin mutta kysymys kuuluu että onko ne mukamas just vaihtanu bensat vuodenvaihteessa kaikille shelleille kun tuntuu että juuri shellillä vaihtunu nuo nopeesti.

Ja hinta ei ollu yhtään pienempi. V-poweri maksoi 1,599999
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

mystinengalant sanoi
Jep juurikin saman huomasin mutta kysymys kuuluu että onko ne mukamas just vaihtanu bensat vuodenvaihteessa kaikille shelleille kun tuntuu että juuri shellillä vaihtunu nuo nopeesti.

Ja hinta ei ollu yhtään pienempi. V-poweri maksoi 1,599999

Eiköhän ne vaiha tarrat ensi ja aineet sitä mukaa sitten, kun täyttävät tankkeja.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Samppa sanoi
Eiköhän ne vaiha tarrat ensi ja aineet sitä mukaa sitten, kun täyttävät tankkeja.

Niin noilla huoltoasemilla henkilökunta vaihtaa laput mutta kylmäasemilla voidaanko laittaa esim kuskin vastuulle lappujen vaihto (tuskin) ?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Make84 sanoi
Mitsuliikkeeseen soitin ja kysyin soveltuuko tuo bensiini sigma 3.0l v6 -94 nii sano et epäilis et soveltuu mut tietääkö joku varmasti?
No ei käy.

Eikä käy(nyt) kyllä 95:nkaan.

Puristus-suhde jo yksistään niin korkea,ETTÄ EI SAA KÄYTTÄÄ alle 98%.
Ja kuluttaahan se vähemmän jo muutenkin tuota 98:a.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Eikös se nyt ihan niin ole että vanhaa 95 käyttävät vehkeet ajelevat 95E10 ja ne jotka körröttelee 98 niin tankkaapi 98E5..?

Niin ja sairaat yksilöt pistävät E85 tankkiin.. :driver :peukku
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mun Avensis on jostain syystä Toyotan "paitsi"-listalla. Mistäköhän lie johtuu että Toyotalta on tasan kaksi moottoria joihin tuota etanoliroinaa ei saa laittaa. Jotain haperoita letkuja käytetty?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

miikka sanoi
Mun Avensis on jostain syystä Toyotan "paitsi"-listalla. Mistäköhän lie johtuu että Toyotalta on tasan kaksi moottoria joihin tuota etanoliroinaa ei saa laittaa. Jotain haperoita letkuja käytetty?

Jostain tiivisteistä olivat työkaverille höpisseet merkkiliikkeessä, mutta tiedä sitten tietävätkö itsekään tuolla.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Tulipa tuossa tankattua tuota 95e10 tuohon vokkeloon toissapäivänä kun viittiny siihen sitä vpowerikaan laittaa. Ajatuksena tankata vain parilla kympillä ja tankkaisi seuraavana päivänä normi ST1:llä täyteen. Noh, auto toimi ihan hyvin sen loppupäivän ja seuraavan aamunkin. Mutta sitten kun kävi tankkaamassa ST1:llä 98e5:sta tankin täyteen niin ensi huomiona että auto lähti silloin paljon huonommin käyntiin ja on muutenkin tuntunut käyvän paljon huonommin kuin normaalisti. Ehkä se ei vaan tykkää tuosta 98:sta.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

cubeqtio sanoi
Eikös se nyt ihan niin ole että vanhaa 95 käyttävät vehkeet ajelevat 95E10 ja ne jotka körröttelee 98 niin tankkaapi 98E5..?

Niin ja sairaat yksilöt pistävät E85 tankkiin.. :driver :peukku
+1 ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

cubeqtio sanoi
Eikös se nyt ihan niin ole että vanhaa 95 käyttävät vehkeet ajelevat 95E10 ja ne jotka körröttelee 98 niin tankkaapi 98E5..?

Niin ja sairaat yksilöt pistävät E85 tankkiin.. :driver :peukku

+ tosimiehet tankkaavat v-poweria :peukku (nakutusanturi hiljeni mystisesti)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

mystinengalant sanoi
+ tosimiehet tankkaavat v-poweria :peukku (nakutusanturi hiljeni mystisesti)

.. aikast mystinen galantti... :D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

mietin tässä että kun yleis ohjeistus oli mitsulta et alle 1999 vm malleihin ei saa laittaa sitä 95e10, mut esim carisma 1.6 otetaan vaikka 98 ja vaikka se 00 niin millä muka ne eroaa ne koneet/tiivisteet? taitaa olla vähän sillain et ei ne itekkään tiiä mut antoivat vaan jonkun lausunnon. vai olenko väärillä jäljillä?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Webtrap_86 sanoi
mietin tässä että kun yleis ohjeistus oli mitsulta et alle 1999 vm malleihin ei saa laittaa sitä 95e10, mut esim carisma 1.6 otetaan vaikka 98 ja vaikka se 00 niin millä muka ne eroaa ne koneet/tiivisteet? taitaa olla vähän sillain et ei ne itekkään tiiä mut antoivat vaan jonkun lausunnon. vai olenko väärillä jäljillä?

Itelläni on toi välivuosimalli eli -98 lancer joka kuitenkin on jo uudemmalla kopalla eli VI korilla..Olettaisin että konekkin on silloin sama kuin -01 asti.Tuskin mitenkään eroaa vaan ohjeistus on tommonen noin arvio..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Osuipa silmään tuollainen sivusto: http://www.fcai.com.au/publications/all/all/all/3/can-my-vehicle-operate-on-ethanol-blend-petrol-

Liekö sitten eroja Suomessa ja Australiassa käytössä olevien Mitsubishien tiivisteissä tai jossain muissa polttoainelinjan osissa, sillä tuolla väitetään 10% etanolibensan soveltuvan kaikkiin ruiskumalleihin vuoden 1986 jälkeen (Mitsubishi
All fuel injected models post 1986).
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ville T. sanoi
olis hauska tietää että kuka korvaa mahdolliset moottoriviat jos kuvitellaan että omistat jonkun ihan suht uuden auton ja tuon E10 sivuston mukaan siihen käy tuo uusi bensa ja käykin niin että moottori ei jostain syytä sitä siedä. Voitko viedä moottorinkorjauslaskun maahantuojalle koska sen tietojen mukaan tankkasit sitä uutta ainetta. vai onko vastuu kuitenkin kuluttajalla.

Näitä uusia autoja on simmahtanut todella paljon ainakin kaupungissa. Esim ranskalaisia (=lue yleistyksenä kaikentyyppiset halpatuontiautot) joiden on väitetty kestävän 95E10:tä mutta myös Toyotaa, Opelia, Audia....lista jatkuu luultavasti lähikuukausina. Kasviperäinen etanoli käyttäytyy eri tavalla bensan joukossa kuin esim Masinoli joka taas on öljypohjaista eli "synteettistä", ja jota olisi jopa suotavaa lisätä tankkiin. Kaasuläpät jumittuneet joko kiinni tai auki ja simmahtaneet vaikkapa liikennevaloihin tai ihan vaan urvahtaneet ajossa. Rupea siinä sitten viemään (merkki)korjaamoon, bye-bye money :-X
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

TomiH sanoi
Mitsubishi All fuel injected models post 1986.

Mitäs kaasutinmoottori tykkää tuosta E10:stä? Toistaseks ei oo ollu mitn ongelmaa ja päästöjäkin inssi innostu kehumaan hyviksi.. Mistä lie johtuu mutta ennen ei oo ollu paljoa kehumista.. :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

CatodiuM sanoi
Mitäs kaasutinmoottori tykkää tuosta E10:stä? Toistaseks ei oo ollu mitn ongelmaa ja päästöjäkin inssi innostu kehumaan hyviksi.. Mistä lie johtuu mutta ennen ei oo ollu paljoa kehumista.. :)
Vanha konstihan oli katsastuksen mittaukseen saada päästöjä alas kun pullon pisti jäänestoa puolikkaaseen tankilliseen...
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Wikipedian mukaan:
Etanoli polttoaineena

" Pääartikkeli: Bioetanoli

Etanolia eli spriitä käytetään polttoaineena eräissä teollisuusprosesseissa sekä myös esimerkiksi retkikeittimissä. Etanolia voidaan käyttää myös moottoriajoneuvojen polttoaineena bensiinin asemasta.
[muokkaa] Moottoripolttoaineena
Bioetanolituotanto (milj. litraa*)[6]
Maa 2006 2005
Saksa 431 165
Espanja 402 303
Ranska 250 144
Ruotsi 140 153
Italia 128 8
Puola 120 64
Unkari 34 35
Liettua 18 8
Hollanti 15 8
Tšekki 15 0
Latvia 12 12
Suomi 0 13
Yht. 1 565 813
* 100 litraa bioetanolia = 79,62 kg
Alkoholi palaa sinisellä liekillä

Ottomoottorissa on mahdollista käyttää polttoaineena etanolia. Etanolin oktaaniluku ja sitä myötä puristuskestävyys on huomattavasti bensiiniä parempi (väkiviinalla 110, E85:llä 106), mikä mahdollistaa puristussuhteen nostamisen kertoimeen 12. Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Lisäksi polttoaineen sisältämän hapen ansiosta moottorin tehon tuotto kasvaa bensiiniin verrattuna. Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi. Sensijaan E95:n lämpöarvo on 33,8 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 47,0 MJ/kg. [7] Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen arvion mukaan litrakulutus kasvaa 25–40 % etanolipitoisuudesta riippuen, kun on kyse E85, jossa 50-85% etanolia.[8]

Teknisesti etanolia on mahdollista lisätä joko bensiinin joukkoon tai käyttää sellaisenaan. Moottoriin tehtävät muutokset ovat vähäisiä, mutta etanolin vaatiman korkeamman höyrystymislämmön ja alhaisemman höyrynpaineen vuoksi moottorin käynnistäminen kylmänä vaikeutuu merkittävästi. Talvilaadun etanolipolttoaineeseen onkin siksi usein lisätty helposti haihtuvia ja palavia yhdisteitä, kuten eetteriä tai pentaania. Etanolin valmistaminen käymisprosessin kautta esimerkiksi sokerijuurikkaista on teknisesti varsin helppo toteuttaa, mutta törmää Suomessa lainsäädännöllisiin ongelmiin sekä liikennepolttoaineiden verotuksen että alkoholilainsäädännön osalta. Etanolin valmistaminen liikennepolttoaineeksi ei toisaalta ole myöskään käyttäjän kannalta toistaiseksi taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto nykyisillä polttoaineiden hinnoilla ja verokohtelulla Euroopassa, mutta kansantaloudelliset näkökohdat saattavat johtaa sen suosimiseen. Unohtaa ei kuitenkaan pidä synteesikaasusta katalyytin avulla tuotettua etanolia, jonka tuotannon edullisuus on kiistatonta."

Etanoli sekä bensiinin ja etanolin seokset olivat suosittuja autoilun alkuaikoina 1920-luvulla, mutta halvan lyijytetyn bensiinin tarjonta syrjäytti ne. Standard Oil Company myös osti alkoholiin perustavia kilpailijoitaan ja lopetti niiden toiminnan.

Etanolin vaihtoehto polttoaineena on metanoli helpomman ja halvemman valmistuksen ansiosta. Metanolin haittapuolena on suuri myrkyllisyys; jo vähäinen määrä metanolia voi olla kuolettava.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

"Etanolin valmistaminen käymisprosessin kautta esimerkiksi sokerijuurikkaista on teknisesti varsin helppo toteuttaa, mutta törmää Suomessa lainsäädännöllisiin ongelmiin sekä liikennepolttoaineiden verotuksen että alkoholilainsäädännön osalta."

Näinhän se on,ennemmin rahdataan etanolit tankkereilla maailman ääristä tänne.. Juotavaksi kelpaavaa etanolia kyllä tehtaillaan. ::)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Jos Suomenkin etanolit tuotettaisiin täällä (unohtaen nyt täysin rahallisen puolen ja keskittyen eettisiin ja moraalisiin kantoihin) olisin itsekin etanolibensan kannalla. Nyt en näe mitään etua tuossa Indonesiassa ja Etelä-Amerikassa tuotetusta palmuöljystä, joka kuljetetaan tänne. Suomessa kuljetuskustannukset ja kuljetukseen käytetyn bensan osuus olisi paljon vähemmän, ja näin luonnonsuojelullinenkin hyöty mekittävämpi. Tämähän se ydinidea tässä touhussa ollut koko ajan, vaikka todellisuudessa suuret yhtiöt rahastavat kuluttajia moraalisten ajatusten kustannuksella.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Vanadium sanoi
Asiasta toiseen, onko kaikkitietävien clubilaisten joukossa ketään joka osaisi sanoa tarkalleen mikä estää E10:n käyttämisen GDI koneissa?

Vanhahko aihe ja vielä vanhempi kysymys, mutta sain tänään "rautaisannoksen" tietoutta Nesteen kaverilta näistä bensa sekoituksista.

Mitsun GDI ja yhtälailla muissakin vanhemmissa, suoraan palotilaan suihkuttavissa, moottoreissa etanolin mukana tuoma ongelma on suuttimissa, tarkemmin sanottuna tuo polttoaineen koostumus saattaa aiheuttaa "suihkutus viuhkaan epämääräisyyksiä", josta sitten seuraa luonnollisesti muita ongelmia.

Etanolin määrä taas vaihtelee valmistuserittäin. Eli, 95E10 voi sisältää etanolia 0-10% (ennen viime vuodenvaihdetta 0-5%) ja 98E5 0-5% (samaa kamaa, kuin aikaisemminkin).

Oktaani luku taas on oikeasti edelleen 95, 98 tai mitä siinä pumpun kahvassa nyt sit milloinkin lukeekin. Tuo etanolin korkeampi oktaaniluku kompensoidaan jo jalostamolla.
Jos oktaaniluvun kautta haluaa tehoa nostaa, niin oikea tuote siihen on pienkone bensa. Siinäkin RON oktaaniluku on noin 95, mutta se tehon kannalta merkityksellisempi luku, MON, on noin 92. (normi 95:ssa MON on alle 90)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

miikka sanoi
Mun Avensis on jostain syystä Toyotan "paitsi"-listalla. Mistäköhän lie johtuu että Toyotalta on tasan kaksi moottoria joihin tuota etanoliroinaa ei saa laittaa. Jotain haperoita letkuja käytetty?
Taitaapi niitä koneita olla enemmänkin. Velipoika kävi kysäsemässä, niin 2,2 Camryn konekki on kiellettyjen listalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom