E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tässä tiedustelen onko kaikki liikkuva vaihdelaatikon päässä vai mistä voi johtua kepin tietynlainen "tunnottomuus". (Keppi heiluu "helposti", sekä keskittää heikosti), vaihteet loksahtelee sisään kyllä mutta mekanismi on vaan niin löysä. Askin pään puslat on vaihdettu metallisiin ja vaihdekepin tuntuma on yhä sellainen "ei tunnu missään" :nykii

Eli mitkä kohdat mekanismissa vaikuttavat tuntumaan. Liekkö se pelkästään sen varassa on mitä askissa tapahtuu?, ie. Kai tuossa kepin mekanismissakin on jotain kuluvaa.
Meinaan on esim E54A Galantin vaihdekeppi jotain käsittämättömän tuntusta kun vertaa tuohon soppakauhaan jota voi heilutella miten sattuu, (esim. tuskin kepin keskitys on kiinni vaihdelaatikon vivuista? vai onko ???)

Eli onko tuolle ensiapua vai pitääkö tilata uusi vaihdekeppi osineen? Vai henkisesti jo valmistua laatikkoremppaan :-[
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Se sun keppis on kyllä tavattoman tunnoton, ei ne kaikissa oo noin löysiä, joten kyllä jotain vikaa pitää löytyä.

Kepissä on pääasiassa eteen taakse osuus jousilla keskitetty ja lootassa sivusuunnassa, jos muistan oikein.

Vaihteet lukitaan lootassa vielä erikseen semmosella kuula jousipaketilla, jotka voidaan vaihtaa laatikon ollessa paikallaan.
Noi vaikuttaa siihen tuntumaan kun laittaa vaihdetta sisään. Jossain laatikossa oli kuulan liikkumistila tyssääntynyt, ettei se kuula lukitsenut vaihdetta kunnolla. Itse chekkaisin sen toiminnan ja vaihtasin ne jouset. 3kpl
Toki itse syncronointi/kytkijärenkaan(hub/slider) väljyys vaikuttaa kytkentätuntumaan


Kepin päässä on semmoinen tyyppivika että kepin kehikko auton runkoon on väljä. Kehikko kelluu kumipuslien päällä ja ne yleensä rikkoutuvat ja tekevät väljyyttä. Ne voi korvata isoilla koriprikoilla niin saa jäykemmän tuntuman, taikka tiskiltä hakee uudet.

Lisäksi kepistä kuluu muovipuslat joilla on laakeroitu eteen taakse liike. Mutterin kiristäminen/shimmilevyä väliin / uudet puslat. Sitten vielä kuluu semmonen ihme nivel jota ei saa mistään / ei voi vaihtaa tms :)
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Tuolla on yksi paja joka myy shortshifteri kittiä, mut se koostunee pelkästä keppiosasta + puslista. Pitääpä tutkia tarkemmin mihin suuntaan tuo löysyys on.
Onkos tuosta kuula/jousipaketin vaihdosta jossain jotain dokumenttia?, transmission school tms?

Samaten vois tsekata tuon kehikon kunnon, muistaakseni ei oo kummonen homma purkaa nähdäkseen sen kunnon.

Onko kuvassa jokin osa tämä tepin mainitsema "ihmenivel"?
 

Liitetiedostot

  • Short-Shifter-2.jpg
    Short-Shifter-2.jpg
    54.6 KB · Lukukerrat 997
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Eli sivusuuntainen liike on mielestäni ihan/ehkä ok. Vasemmalle se ei oo niin "selkeä" kuin oikealle, mutta on kuitenkin. Kuitenkin keskittää jotenkuten vaikkei niin "kiukkuisesti" kuin esim E54 keppi.

- Ylös ja alas ykkönen ja kakkonen "losahtaa" just niinku pitäis kaikkien muidenkin vaihteiden.. keskitys tuntuis pelaavan ylös/alas aivan oikein.
- Kolmonen ja nelonen on tämä alue ylös ja alas jossa ei tunnu yhtään mitään, vaan keppiä voi puhallella tällä välillä edes takas. (ie. täysin tunnoton)
- vitonen ja pakki taas on melkein kuin ykkönen, mutta siirtomekanismi/aski kiukuttelee näidän kanssa(?), vitonen menee sisään kun auto ei ole käynnissä/kykä pohjassa hyvin, mutta pakin kanssa on hieman vaikeampaa, usein pakin sijasta kytkeytyy nelonen tai ei tahdo mennä "vaihde silmään" (kun siis auto pois käynnistä) (parhaiten tämä onnistuu kun käyttää vaihdekeppiä vapaalla ihan vasemmassa reunassa (niinkuin ois laittamassa ykköstä päälle), ja sitten laittaa pakin päälle, näin tämä onnistuu melkein aina.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

nostokurki sanoi
ihana pilkku löytyi, pitää vähän nusaista:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18053

nönnönnöö hakunappi, etkö käyttänyt hakua ;D

Kiitos tästä, mainitsemasi linkki ei kuitenkaan kerro mistä autosta on kyse joten mistäpä minä tietäisin että mihin autoon (tai minkä vuosimallin/sukupolven) nuo ohjeet on, siksi tein tämän topicin. Eli sanoisin että shakki ja matti :admin
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Ja hei, jos jostain löytyy jotain kittiä ni mulle yks kans samantien. Mul heiluu kans molempiin suuntiin ku hullun mulkku mielettömän perseessä.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

dani sanoi
Ja hei, jos jostain löytyy jotain kittiä ni mulle yks kans samantien. Mul heiluu kans molempiin suuntiin ku hullun mulkku mielettömän perseessä.

Tuolla omassa projektipäiväkirjassahan näkyy miten löysät nuo askin pään puslat oli itsellä. Ja se tuntuma kyllä parani huomattavasti messinkipuslilla ;)
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

vähän ehkä kaukaa haettu mutta entisessä bejbessäni nissan bluebird 1,8 tbo:ssa oli vastaava ongelma mutta kyse oli moottorin kannatin kumista joka oli revennyt / irronnut ja keppi oli iha hervoton. liikerata oli sellanen että muovit kepin ympärillä rajoitti sitä vain. :)
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Mikäs kohta tässä kuvassa on tässä kepin päässe se joka kuluu/johon pitää lyödä prikkoja lisää ???
 

Liitetiedostot

  • gearlever.jpg
    gearlever.jpg
    142.4 KB · Lukukerrat 2,598
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

alle 91 kuvassa "2" pusla kuluu ja erikoisnivel on 8
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

tepi sanoi
alle 91 kuvassa "2" pusla kuluu ja erikoisnivel on 8

Entäs 91-> niinkun mulla? Hitto totakin pitäny sit muuttaa ettei olis liian helppoa...noh, jos sitä vaik laittais atomeiks konsolin joku päivä ja kattois mitä iteltä löytyy.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

dani sanoi
Entäs 91-> niinkun mulla? Hitto totakin pitäny sit muuttaa ettei olis liian helppoa...noh, jos sitä vaik laittais atomeiks konsolin joku päivä ja kattois mitä iteltä löytyy.

Tais tepi tarkoittaa että yli 91. Koska kuvassa ei ole alle 91 vaihtoehtoa.

Tietääkös Tepi mistä nuita saa parempina malleina?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Tästä kuvata päätellen niin tuo keppi ilmeisesti tekee tuon sivuttais keskityksen jousella(?) ja eteen taakse onkai sitten askin päässä?

Ja ne prikat kai tulee nuihin ympyröitiin kohtiin.
 

Liitetiedostot

  • shifter.jpg
    shifter.jpg
    169.5 KB · Lukukerrat 1,068
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Konstruktiossa on monta halkaistua/puolikasta nailonholkkia,jotka oli ainakin exessä mulla aivan väljät,josta johtui yleinen "epämääräisyys" kepissä.

Vehosta setti puslia (sis kaikki holkit) aikanaan ~30€.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Onko jossain joku räjäytyskuva joka näyttää sen mitä sen vivun toisella puolella (askin sisällä) on, irroitin tosiaankin kaapelit askin päästä ja kokeilin tätä edes takaisin liikkuvaa "käpälää", ja siinä ei tosiaankaan ole mitään "tuntoa", siinä missä e54 mallissa käsillä vaihteen päälle laittaminen on jopa "vaikeaa", (onnistuu mutta "napsahtaa" päälle). Että minkälainen jousi tässä on?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka sanoi
Onko jossain joku räjäytyskuva joka näyttää sen mitä sen vivun toisella puolella (askin sisällä) on, irroitin tosiaankin kaapelit askin päästä ja kokeilin tätä edes takaisin liikkuvaa "käpälää", ja siinä ei tosiaankaan ole mitään "tuntoa", siinä missä e54 mallissa käsillä vaihteen päälle laittaminen on jopa "vaikeaa", (onnistuu mutta "napsahtaa" päälle). Että minkälainen jousi tässä on?

laitoin ircin puolelt sulle kuvat ja linkit
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Thaanks,

Eli jos luen oikein kuvaa niin tuo 23226 on se vipu joka liikkuu eteen ja taakse, ja siihen kuuluu mitä ilmeisemmin tuo jousi numero: 23957P/Q (23957Q SPRING,M/T GEARSHIFT NEUTRAL RETURN)

Ja tosiaankin, en tiedä onko se tuo jousi, tai miten se on laitettu, luulis että tuo ns. "palauttaa" sen vain keskelle(?), mutta kun esim E54 askiin verrattuna, niin niissä se vaihde menee päällekkin kun vähän avittaa (työntää keppiä eteenpäin niin sitten kun se on yli tietyn pisteen se menee "päälle" vaikkei liikuttas loppuun asti, sama tapahtuu toki myös toiseen suuntaan, pikkusen tökkää keppiin niin se ponnahtaa takas keskelle.. (Ja hyvin mekaanisen tuntoinen "klunk")
 

Liitetiedostot

  • gearbox-parts.JPG
    gearbox-parts.JPG
    63.4 KB · Lukukerrat 1,468
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

dani sanoi
Ja hei, jos jostain löytyy jotain kittiä ni mulle yks kans samantien. Mul heiluu kans molempiin suuntiin ku hullun mulkku mielettömän perseessä.

Noiden kuvien perusteella väittäisin kyllä, että 2g DSM:n shifteri on jollei täysin niin ainakin hyvin lähelle identtinen. Melkein uskaltaisin jopa luvata, että 2g:n shortshifterkitti käy myös 6g gvr4. Nuo shifter bushingit on ainakin 99.9% varmuudella samat.

Pitääpä sanoa alicelle että postaa kuvia 2g:n shifteristä niin voidaan vertailla.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Se palauttaa/keskittää lähinnä vaihteenvalinta keppiä kun vaihde ei ole silmässä. Vaihteen lukintaan osallistuu *3 kpl 23981pg jousta ja sen vierellä olevaa kuulaa. Nämä saat siis katsottua laatikon ollessa paikallaan avaamalla "mutteripultin" 23998zc

3kl siksi kun on kolme haarukkaa kolmessa akselissa. 23301, 23207,23202
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

tepi sanoi
Se palauttaa/keskittää lähinnä vaihteenvalinta keppiä kun vaihde ei ole silmässä. Vaihteen lukintaan osallistuu *3 kpl 23981pg jousta ja sen vierellä olevaa kuulaa. Nämä saat siis katsottua laatikon ollessa paikallaan avaamalla "mutteripultin" 23998zc

3kl siksi kun on kolme haarukkaa kolmessa akselissa. 23301, 23207,23202

Eli onkos tuo mutteripultti niinku askin edessä, voisin käydä tuon tsiikaa "Melkein" heti, tai heitä jotain muita koordinaatteja mistä päin sitä kantsii katsella/minkä kokoinen se on?

*edit*
Eli ilmeisesti nuita mutteripultteja on tosiaankin kolme? ja ovat tuossa alla olevassa kuvassa? (Joka on tosi hieno rasteri)
 

Liitetiedostot

  • balls.jpg
    balls.jpg
    228.1 KB · Lukukerrat 805
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

juurikin ne, mutterit pois, jouset pois ja kuula tippuu sieltä. Voit zekata jollain ruuvarilla painamalla kuulaa että se menee vaihdevivun koloon eikä oo jumissa porauksessaan. kolme mutteria / siirtäjää eli 1-2 3-4 ja 5-pakki välit.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

tepi sanoi
juurikin ne, mutterit pois, jouset pois ja kuula tippuu sieltä. Voit zekata jollain ruuvarilla painamalla kuulaa että se menee vaihdevivun koloon eikä oo jumissa porauksessaan. kolme mutteria / siirtäjää eli 1-2 2-4 ja 5-pakki välit.
voi olla et kuulan joutuu myös imasee jollain magneetilla tms. Tonnarii jouduin vaihtaa ne jouset joskus.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Miten nuo voi olla rikki?, ie. jousi poikki tms?, ja tosiaankin itsellä on tuo 3-4 väli ainoastaan "huono" niin onko se tuo keskimmäinen pultti sit?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka sanoi
Miten nuo voi olla rikki?, ie. jousi poikki tms?, ja tosiaankin itsellä on tuo 3-4 väli ainoastaan "huono" niin onko se tuo keskimmäinen pultti sit?
mä survoin ite lootarempassa ne jotenki kun en irrottanu niitä yhdes vaihees. Ja tonnareis ne ainaki vaihdettii jäykempiin ja tuntuma parani.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Harri K sanoi
mä survoin ite lootarempassa ne jotenki kun en irrottanu niitä yhdes vaihees. Ja tonnareis ne ainaki vaihdettii jäykempiin ja tuntuma parani.

juurikin näin, vaihtaa vähän jäykempiin jousiin
niin kepin pykälät "imevät" napsahten päälle ja tuntuu huomattavasti tukevammalle :peukku
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Mr mmc sanoi
juurikin näin, vaihtaa vähän jäykempiin jousiin
niin kepin pykälät "imevät" napsahten päälle ja tuntuu huomattavasti tukevammalle :peukku

Tilasin jo uudet OEM jouset, eli eli mistäs näitä tiukempia jousia sit saa?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka sanoi
Tilasin jo uudet OEM jouset, eli eli mistäs näitä tiukempia jousia sit saa?

mä hain aikoinaan katkenneen tilalle ihan tarvike liikeestä, sillä oli vaikka mitä hyllyssä
(kurikan autotarvike)
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Nyt on nuo uudet neutral shift jouset, kuka osaa kertoa miten ne vaihdetaan ;D
Tuo sisempi jousi varmaan vaatii askin avauksen mutta tuohon vipuun ehkä kai pystyy vaihtaa tuon 23957Q:n ilman askin aukasua?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37916.msg299580#msg299580
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Ei voi vaihtaa aski paikallaan.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Vaihtoin ne kuulat taannoin, Tuntuma parani hieman.
Sittemin vaihdoin nuo vaihdekepin kaikki puslat joista pari oli jo murentunut olemattomiin.. Tuntuma parani taas..

Nyt kuitenkin jotain on muuttunut koska pakki ei tahdo enää mennä päälle.. Eli se "naksahtaa" kerran, mutta ei toista kertaa.. joskus jää grindaamaan.. eli jotenkin ei mene pakki perille asti, onkohan tuo aski nyt mennyt vai vivusto vaatii säätöä? (Veikkaan vivustoa/poljinta) Kytkimen pääsylinteri nimittäin tihkuttaa vähäsen.. Ideoita?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Mulla vittuili pakki sen takia joskus kun kytkimestä alkoi neste loppumaan kun pääsylinteri tihkui ja sai ilmaa. Sama ilmiö kävi kun oli ne laatikonpään "vivustot" rikki. Mahtaako olla samanlainen? Meneekö pakki päälle kun kytkimellä avittaa nostamalla hieman?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Virta sanoi
Mulla vittuili pakki sen takia joskus kun kytkimestä alkoi neste loppumaan kun pääsylinteri tihkui ja sai ilmaa. Sama ilmiö kävi kun oli ne laatikonpään "vivustot" rikki. Mahtaako olla samanlainen? Meneekö pakki päälle kun kytkimellä avittaa nostamalla hieman?

Joo, mullakin siis tuo issue tuli kun kytkin sylinteri meni puoleen väliin tyhjäksi.. täytin mutta ei auttanut.
Mitä meinaat kytkimellä avittaa?, nostamalla kytkin poljinta? vai käymällä itse vivustoo vääntämässä?

ne laatikon pään puslat on kans vaihdettu messinkisiin.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka sanoi
Joo, mullakin siis tuo issue tuli kun kytkin sylinteri meni puoleen väliin tyhjäksi.. täytin mutta ei auttanut.
Eipä se täyttäminen mitään auta jos sinne on ilmaa päässyt,pitäähän se ilmata!
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

tepi sanoi
juurikin ne, mutterit pois, jouset pois ja kuula tippuu sieltä. Voit zekata jollain ruuvarilla painamalla kuulaa että se menee vaihdevivun koloon eikä oo jumissa porauksessaan. kolme mutteria / siirtäjää eli 1-2 2-4 ja 5-pakki välit.

Viime kesänä tuli käytetty aski auki tätä vikaa metsästettäessä ja tämä oli tosiaankin se syy.. keskimmäinen kuula oli jumiutunut siihen reikään/kanavan niin hyvin että oli melkein mahdoton saada se irti jopa loota auki. Noh, sain sen kuulan sitten kuitenkin irti ja oikeaan paikkaan ja tadaa.. Vaihdekepissä on taas "lukko".

Ja aiemmin tosiaankun kun nuita kuulia / jousia vaihdoin niin en sitä keskimmäistä saanut ulkokautta mitenkään pois.. ei magneetilla, terällä eikä millään.. Jousihan tosiaankin painaa sitä kuulaa sitä siirtäjän tankoa vasten ja kun se uppoaa sinne loveen niin there is your lock, mut jos se kuula on jumissa niin mihinpä se siitä...
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka sanoi
Ja aiemmin tosiaankun kun nuita kuulia / jousia vaihdoin niin en sitä keskimmäistä saanut ulkokautta mitenkään pois.. ei magneetilla, terällä eikä millään.. Jousihan tosiaankin painaa sitä kuulaa sitä siirtäjän tankoa vasten ja kun se uppoaa sinne loveen niin there is your lock, mut jos se kuula on jumissa niin mihinpä se siitä...

Eikö paineilmaa tuhauttamalla lähde ulos?
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

Harri K sanoi
Eikö paineilmaa tuhauttamalla lähde ulos?

mihinpä se paineilma alaspäin olevaan koloon jumittanutta kuulaa liikuttas.. Ellei toki pääse sinne kanavaan jotenkin pistämään ilmaa. Jumissa se kuitenkin oli. Työkaluja tarvittiin.
 
Vs: E39A Galant (VR4) ja vaihdekepin liikerata/tuntuma yleistä ihmettelyä?

J. Puhakka sanoi
Viime kesänä tuli käytetty aski auki tätä vikaa metsästettäessä ja tämä oli tosiaankin se syy.. keskimmäinen kuula oli jumiutunut siihen reikään/kanavan niin hyvin että oli melkein mahdoton saada se irti jopa loota auki. Noh, sain sen kuulan sitten kuitenkin irti ja oikeaan paikkaan ja tadaa.. Vaihdekepissä on taas "lukko".

Ja aiemmin tosiaankun kun nuita kuulia / jousia vaihdoin niin en sitä keskimmäistä saanut ulkokautta mitenkään pois.. ei magneetilla, terällä eikä millään.. Jousihan tosiaankin painaa sitä kuulaa sitä siirtäjän tankoa vasten ja kun se uppoaa sinne loveen niin there is your lock, mut jos se kuula on jumissa niin mihinpä se siitä...

Mun vastauksessa luki että paina ruuvarilla sitä kuulaa ;D Mutta hyvä että vika löyty.
 
Takaisin
Ylös Bottom