Onnea Stintin uudelle autolle!
Omallani on nyt reilu 1600 km rullattu ja erittäin hyvältä autolta tuntuu. Lisävarusteiksi otin vetokoukun, roiskeläpät eteen ja taakse, kumimatot kangasmattojen tilalle, koirakalterin ja tavaratilan kaukalomaton. Koeajon tein etuvetoisella Intensellä ja minusta nämä Inviten korkeaprofiilisemmat renkaat (215/70/16) tuovat ajoon lisää mukavuutta, vaikka jo koeajo 225/55/18 -renkailla tuntui todella miellyttävältä.
Ensimmäinen tankillinen meni 7,2 L/100 km (laskettu täydestä tankista ja ajotietokone näytti samat lukemat) kulutuksella sekalaisessa ajossa 95 -oktaanista. Toisen tankillisen laitoin 98:a ja samankaltaisella ajolla kulutukseksi tuli laskettuna 6,9 ja ajotietokone oli taas yhtä mieltä. Kolmanteen tankilliseen olen nyt alkanut käyttää Eco-ohjelmaa. Katsotaan, mikä lukema tulee..
Auton ajoin liikkeestä hyvässä ja kuivassa säässä suoraan lämpimään talliin ja nostin pukeille. Renkaat irti, muovit ja huovat pois, pakoputken, kardaanin ja levyjarrujen suojaus ja tein itse koteloiden, alustan ja pyöräholvien suojauksen. Pientä yritystähän Eclipse Crossin suojauksessa on Okazakissa ollut, mutta huomattavaa petrausta se vaati, erityisesti koteloissa, pyöränkaarissa ja auton takapäässä. Dinitrolin tuotteita käytin: ML joka paikkaan, alustaan 4191/CAR ja 479 pyöräholveihin sekä alustan oletetuimmille renkaista sinkoutuvien kivien ja hiekan lentoradoille. Omat oli vehkeet ja aineisiin meni 70€ ja neljänä eri päivänä tein hommia niin, että auto oli pukeilla viikon. On varmasti hyvin ja ajan kanssa tehty. Ehkä autokin hiljeni entisestään, mene ja tiedä. Hiljainenhan se oli jo ennen käsittelyäkin. Onnea on lämmin, hyvin tuulettuva ja tilava talli hyvällä musiikilla.
Laadukkaalta autolta tuntuu: erittäin hiljainen, mukava, vakaa, tukevan tuntuinen, CVT toimii nätisti ja tehoa sekä vääntöä löytyy tarvittaessa, ei nitinöitä, suhinoita eikä muitakaan ääniärsytyksiä, peilit sopivan kookkaat, peruutuskameran kuva tarkka, jos vain linssi puhdas... Sisustus tyylikäs ja miellyttävät, laadukkaat materiaalit. Kaikki tarvittava toimii niin kuin pitääkin ja käyttö helppoa oikeista napeista eikä mistään valikkosyövereistä. Ovet suunniteltu todella fiksusti: ei likaannu lahkeet autoon tai autosta noustessa ja varmasti auttaa myös meluntorjunnassa. Aiempien Mitsujeni ovien sulkeutumisääni oli sellainen japanilaistyylinen "lämpsähdys", mutta tässä ovi sulkeutuu kassakaappimaisesti. Kaksiosainen takalasi on myös hyvä: siitä näkee hyvin taakse ja pimeällä takana olevan auton valo jää just sopivasti ikkunoiden väliseen pienaan eikä häikäise yhtään. Takapenkin liikuteltavuus 20 cm ja takaselkänojan kallistelumahdollisuus eri asentoihin on hyvä idea. Tavaratilan näkösuojalle, kun sitä ei tarvitse, on fiksu paikka tavaratilan lattian alla olevassa lokerikossa. Lokerikon kansi pysyy myös kätevästi auki kannen alle asennetun koukun avulla. Keskikonsolin mukitelineiden ja älyluurin paikan valaistukset ynnä muut jutut ovat hauskoja ja avustavia pieniä yksityiskohtia. Näistä huomaa, että auton suunnitteluun on käytetty aivoja ja aikaa.
Minulle viides Mitsu ja aina on Mitsun istuin ollut just jetsulleen minun kropalleni, keskiarvo Suomi-miehelle. Audiojärjestelmän käyttö ja älypuhelimen paritus erittäin loogista, nopeaa ja sujuvaa. Kosketuslevy todella fiksu kapine: itse kosketusnäyttö pysyy puhtaana eikä tarvitse kurotella eikä kääntää huomiota pois ajamisesta.
Kolme parannusvinkkiä tehtaalle, niin ei tarvitsisi täällä parsia:
1) Ruostesuojaus takapäähän, koteloihin ja pyöräholveihin, nyt siellä on vain pelkkä maali.
2) Takalokasuojien huopa ei välttämättä ole paras materiaali... Hyvin varmasti vaimentaa kivien ja hiekan ropinaa ja eihän ne ihan kokonaan ole pyöräholvin ja kaaren seinämiä vasten, mutta jokin toinen ratkaisu tai ainakin massaus alle suojaksi.
3) Oikealla takana, takapuskurin sisällä, lähellä pakoputkenpäätä on omituinen poppareilla kiinnitetty muovilerstikka, jonka taakse voi ajastaan kertyä kaikenlaista mujua, joka ei sieltä lähde kuin ihmiskäden avulla. Mikähän sen lerstikan idea on? Vasemmalla sitä ei ole. Sieltä muju ja rapa pääsee valumaan ihan itsekseen pois.
Ja neljänneksi: Suomi-malleihinkin oikea vararengas vakiovarusteeksi!
Jos joku on tällaista harkitsemassa, voin suositella rehellisen lämpimästi ja hinnatkin ovat tulleet nyt kohdalleen alun ylihinnoittelun jälkeen.