Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Mitens on ku starttaaminen on vaikeutunu ja starttaa vasta toisella yrityksellä näin ku aamukelit vähän viilenneet.
Hehkutus loppuu alle yhden sekunnin ku pistää virrat päälle (siis se toinen naksaus). Näin se tekee vaikka nyt on n. 13 astetta aamulla, sama juttu vaikka ottaa piuhan irti moottorin lämpöanturista. Oliskohan lämpöanturi pimeä
 
Mittaa nämä:

Engine coolant sensor resistance at 20deg/Celcius: 2,92-3,58 kilo Ohmia (eli tämä on se anturi)

Dropping resistor resistance (20 asteessa) 155-165 milli Ohmia (en tiedä mikä komponentti tämä on, joku purkki loksussa paisuntasäiliön ja pesurinsäiliön välissä)
 
Mulla on yksi hehku pimeenä ja tekee vastaavaa ! mittaas hehkut yksitellen , löytyykö vastusta vai ei
 
kiitos vastauksista, kaikki hehkut  ja lämpöanturi olivat OK.
mutta nyt loppu se esihehku kokonaan, jälkihehku vielä skulaa, näen sen ampeerimittarista.
kaikki sähköt käyty läpi ja vika on paljastettu hehkuboxiin, eli nyt tähänkin pajeen tulee nappi hehku. Pari kysymystä,
- oliko niin että toinen hehkureleistä on esihehkulle (antaa n. 9.5 v) ja toinen jälkihehkulla (antaa n. 3.5v)?
- kannattaako nappihehku asentaa siihen toiseen esihehkureleeseen vain.
- periaatteessa boxin vois jättää paikalleen jälkihehkua varten mutta onkohan sekään niin oleellista, voishan sitä napilla vähän hoitaa tarvittaessa.

Edit: vai oliskohan jollaki toimivaa halpaa hehkuboxia myynnissä
 
mikä on ko vuosimalli (tai miel. koodi), mulla on yksi ylimääräinen.. (koska vaihdoin se edellisestä pajerosta ottaamani Modattuun versioon)

t:eko_mies
 
vuosimalli on -88 2.5TD ja boxissa on osanumero MD112305 ja sit jotain muita numeroita K8T75972 ja 8808

nyt kun laitoin boxin taas paikoilleen, niin alko taas toimimaan, on se ihme homma, se elää omaa elämää.
kyllä luotettavampi boxi kiinnostaa jos hinta ei ole liian kova.
 
Siellä on voinu olla liittimessä hapettumaa ? Eli suihkaus jotain crc:tä tai vastaavaa niin voipi toimia "maailman tappiin" Mun kikottimen 2:s hehkutulppa, joka piti olla pimeenä ei ollutkaan pimeä kun mittailin eli oliskos kiskossa ollut jotain kärpäsenpaskaa tms. ku ei huollossa hehkunut ?
 
Tänään oli semmoinen ihmeellisyys että kello oli yön aikana nollaantunut ja valot kesti ekalla kerralla pari sekuntia tulla päälle. Nyt epäilen akun napoja, täytyypä irroittaa ja putsata ja rasvata.
 
aneeminen käynnistyminen jatkuu täälläkin ??? Toisinaan lähtee kuin palmun alta ja toisinaan kylmillään tuntuu, että vain yksi kamari lämpiää :seina Lisä-oireena on tuntuva/haiseva öljyinen pakokaasu pölläys, jota tosin ei joka kerta ilmaannu eli ei taida kuitenkaan olla venttiilinohjureiden kumit , mutta mikä ? ???
 
Tuo viittaisi sähkövikaan eli jossain pätkii ja ajoittain hehkuttaa huonolla teholla (tai volteilla). Kaikki sähköliitokset siinä paisarin ympäristössä kannattaa käydä myös läpi.

Mulla taisi jotain pätkintää sähköihin tulla siitä lankasulakerasiasta, kaikki lankasulakkeet kävin läpi . En ole satavarma onko vika siinä, mutta aika näyttää.
Toistaiseksi pelaa taas hyvin.
 
Nyt vaihdoin uudet hehkut paikalle (hkt kitahara 6v)

Nyt hehkuttaa pitempään, mutta edelleenkään starttaus on aamukylmänä piiitkä.

Muuten toimii hyvin. D-suodatin on vaihdettu vuosi sitten, vaikuttaisko se asiaan. Olisko vedenkertyminen, ainakaan merkkivalo ei sitä ilmoita.

Mikähän tossa kylmästartissa mättää.
 
Meillä sama juttu kylmänä. suunillee kolmannella starttauksella lähtee käyntiin ja lutku pohjassa. Jotenki vaa tuntuu vaikka en tosta mitään ymärrä että vika saattas olla kiisselin syötössä. Kaikki sähköt ja hehkut pitäs olla ok. pitäs ja pitäs ;D Missä 93 pajessa on d-suodatin ?
 
eikös se suodatin ole siinä "tulipellissä". Seuraa pumpulta lähtevää letkua ;D Mulla oli noita käynnistysvikoja ( tosin vieläkin on ) osa poistui polttoaineputkiston vaihdon myötä, myös paluupuolen kokoojaputken vuoto aiheutti kiusaa.
 
Pari asiaa ihmetyttää omassa pajessa:
- siinä oli alkuperäiset mitsun hehkut ja jokaisen vastus oli n. 0.5 ohmia, tarvikehehkujen vastukset oli 0.2 tai 0.3 ohmia.
- toinen asia on että hehkuille tulee 'vain' 9.5 v hehkutuksen aikana ja 3.5 v jälkihehkutuksella.
(pitäiskö nää olla 12v ja 6v) olisko vika sittenkin jossain kosketuksissa vieläkin.
 
Tomi.T sanoi
Pari asiaa ihmetyttää omassa pajessa:
- siinä oli alkuperäiset mitsun hehkut ja jokaisen vastus oli n. 0.5 ohmia, tarvikehehkujen vastukset oli 0.2 tai 0.3 ohmia.

"huhupuheiden" mukaan hehkunohjauboxi olis aika ronkeli noiden hehkujen suhteen, mutta ei mulla ainakaan ole ollut noiden kitaharojen kanssa tähän syksyyn mennessä mitään ongelmaa, tosin nythän tilanne on toisin ja koko auto tuntuu olevan taas yhtä suurta ongelmaa :seina
 
Niko Päivinen sanoi
Mittaa nämä:

Engine coolant sensor resistance at 20deg/Celcius: 2,92-3,58 kilo Ohmia (eli tämä on se anturi)

Dropping resistor resistance (20 asteessa) 155-165 milli Ohmia (en tiedä mikä komponentti tämä on, joku purkki loksussa paisuntasäiliön ja pesurinsäiliön välissä)


Tuo dropping resistor taitaa mulla tehdä tepposia.

hehku antaa vain jotain 3 v hehkuille, mutta kun tuon Dropping Resistor Boxin , DRB, ottaa pois ja kytkee sen johdot yhteen niin sitten saakin jo 8 v .
Tuntuu boxi olevan myös lämmin. voiskohan sen ohittaa kokonaan.
 
Tomi.T sanoi
Niko Päivinen sanoi
Mittaa nämä:

Engine coolant sensor resistance at 20deg/Celcius: 2,92-3,58 kilo Ohmia (eli tämä on se anturi)

Dropping resistor resistance (20 asteessa) 155-165 milli Ohmia (en tiedä mikä komponentti tämä on, joku purkki loksussa paisuntasäiliön ja pesurinsäiliön välissä)


Tuo dropping resistor taitaa mulla tehdä tepposia.

hehku antaa vain jotain 3 v hehkuille, mutta kun tuon Dropping Resistor Boxin , DRB, ottaa pois ja kytkee sen johdot yhteen niin sitten saakin jo 8 v .
Tuntuu boxi olevan myös lämmin. voiskohan sen ohittaa kokonaan.
Se poksi on jälkihehkun jännitteen alennin, älä ota sitä pois käytöstä...voi hehkut kärähtää aika pian.
Ootko mitannu hehkun releille tulevan jännitteen? Ettei ole vain huono kontakti jossaki?
 
no johan on ihmeellistä, mulla on sitten esi- ja jälkihehku sekaisin. nimittäin saan sitä jälkihehkun jännitettä ensin, tuon boksin kautta. siis se joka on lähempänä kuskia on se rele joka toimii nyt mulla esihehkuna ja antaa sen 3v.

nyt täytyy miettiä, onkohan jokin johto menny väärinpäin. ???

(PS. releelle tulee ja sieltä lähtee ihan hyvät jännitteet.)
 
esihehkun piuha on ruuviliittimellä kiinniolevassa solenoidissa, jälkihehku on se joka on abikolla ( jos yhtään selvensi )
 
jaskajokunen sanoi
esihehkun piuha on ruuviliittimellä kiinniolevassa solenoidissa, jälkihehku on se joka on abikolla ( jos yhtään selvensi )

just noin Jaska, mutta minkähän vuoksi se antaa jälkihehkun jännitettä ja se toinen abiko liittimellä oleva antaa isompaa jännitettä. (siis hekuilta mitattuna, releiden lähtöjännitteet ihan ok)
 
hehkujen ohjausboxin liitin ei ollu ihan pohjassa, sitä saa painaa aika voimalla. siitä tämä kaikki ilmeisesti johtu. pässi ku pässi.
 
Tomi.T sanoi
hehkujen ohjausboxin liitin ei ollu ihan pohjassa, sitä saa painaa aika voimalla. siitä tämä kaikki ilmeisesti johtu. pässi ku pässi.

Ja nyt toimii niinku pitääkin? :eek:

Tässäpä tarkistamisen arvoinen asia kaikille pajeroiden omistajille... :)
 
MetalMan_ sanoi
Ja nyt toimii niinku pitääkin?  :eek:

Tässäpä tarkistamisen arvoinen asia kaikille pajeroiden omistajille...  :)

Kyllä, nyt starttaa ku palmun alta, ekaa kertaa piiitkään aikaan.

sen hehkun ohjausboxin liittimen sain pohjaan asti painamalla vuorotellen eri laidoilta. tiukka se on.
Ehdottomasti tarkistettava asia hehkuongelmissa.
kiitos kaikille kommenteista :)
 
Missä se poksi on. Jos viittit ni ota kuva ja paiskaa nettii. Oliko liitin itsestään auennut vai huolimattoman asentajan jäljiltä?
 
se on kuskin jalkatilassa oven reunassa n. 2:n tupakkiaskin kokoinen laatikko ( kuori kiiltävää metallia ) Jos on pikkuikkuna ollut sateella auki niin saattaapi uittaa vettäkin liitimiin, jotka hapettuvat ts. virta ei kule
 
Mulla kakistelee kans tuo pajero ku kylmänä käynnistää. Ei taho pysyä ilman kaasua käynnissä,savuttaa ja rykii,ikäänkuin yks pytty jäisi välillä pois pelistä. Hehkut mittasin,oli ok,samoin jännite (9,5V ja jälkihehku 4,5V?). Eli onko tuo vaan väljä (ajettu 410tkm),vai voisiko vika olla löpönsyötössä,suuttimissa, tms? Lämpimänä rokkaa kuiteski ihan hyvin..
 
Eilen tuli irroitettua hehkujen ohjauspoksin piuha ja laitettua WD-40 liittimeen ja takas. Joo hyvin taas käynnistyy, mutta niin on kelitkin taas lämmenny. aamulla oli 12 astetta lämmintä.... huoh. testing testing.. Vanha pätkä pätkähti kertalaakista aina vaikka oli -30 pakkasta :)
 
:eek:fftopic

Eli nyt on ainakin jo kaksi pajea saatu starttaamaan jälleen "kuin palmun alta" tuolla hehkujen ohjausboksin liittimen kunnolla paikalleen laittamalla. Nyt kaikki vanhempien mk1 ja 2 ja miksei muidenkin pajeroiden omistajat huomio ja heti tarkistamaan ettei pääse yllättämään kun talvi tulee ;D

Omassa ex-haperossa ei ikinä tuota ongelmaa ollut (nappihehku oli laitettu) 15 sekunttia kun napilla hehkutteli kovimmilla pakkasilla niin pärähti käyntiin hyvä kun ehti edes ajatella avaimen kääntämistä virtalukossa :)
 
Hyvä tietää toi hehku juttu...täytyypä iteltäkin tarkastella... ; :peukku
 
Ilmojen viilentyessä vika palasi :seina Ei viittis huvikseenkaan alkaa kaikkia hehkuja, naftasuodatinta ja letkuja uusimaan..
 
Tää ei ole kyllä todellista.. Pajero "korjaantui itsekseen" ;D . Nyt kun alkaa lämpötila olemaan nollan alapuolella lähtee kuin palmun alta ??? Tietysti hyvä että pelaa, mutta on kyllä mystisiä vikoja nää.
 
Mulla samanlaista vikaa L200:n(-89, 2.5D) koneessa kun Weikko80:llä Pajerossaan...mun autoon on nyt laitettu liki kaikki. Oireet olivat aluksi tällaiset: Pakkasyön jälkeen käynnistettäessä(hehkuttaaa 2-5 sek)käynnistyttyään Savuttaa sinistä, käy 3:lla pytyllä jonkin aikaa, ym. käy huonosti. Aluksi uusittiin suutinkärjet,(joita irrotettaessa katkesi myös ylivuotoputki, joka myöskin uusittiin). ei apua. Sitten vaihdettiin 1 hekutulppa. (ei ollut enempää motonetissä)ei apua. sittemmin ostin kaikki uudet tulpat( aluksi motonetistä, en suosittele, ei toimi meinaan, koska siellä tarjotaan 11 volt. tulppia L200:een), eikä auttanut. Sitten ammattimies tuli katsomaan autoa ja sanoi vian olevan hehkun ohjausboksissa(joka uutena maksaa 541e). Ostettiin purkuosa, eikä apua, hehkuttaa yhä sen 2-5 sek, kovallakin pakkasella,hehkuvalo ei pala ja jälkihehkusta en kyllä tie...
 
Mulla parani käyntiinlähtö kun hehkuja mittaillessa putsasin sen alumiinikiskon. Ei se vieläkää lähe "kuin palmun alta",mut parempaan suuntaan kuitenki meni..
 
Joo eipä korjaantunutkaan itsestään kuten kerkesin jo innostumaan.

Nyt vika löydetty ja korjattu. Käynnistyy kuin palmun alta 8)

Pajeroon vaihdettiin polttoainesuodatin (30tkm ja 1,5v vanha). Yksi vuotava putki suuttimelle juotettiin, koska oli vähän vuotoa.

Hehkupuoli pelasi loppupeleissä kokoajan...
 
Tuo omakin auto on kanssa alkanut kakomaan kylmäkäynnistyksissä. Hehkutulpat, hehkutus ja jälkihehkutus toimii täysin. Olisikohan tuossakin mennyt suodattimeen jo senverran kakkendaalia, että tavaraa ei tule pumpulle ihan välittömästi starttaustilanteessa...

No, olin joka tapauksessa ajatellut ensiviikolla vaihtaa molemmat polttoainelinjan putket uusiin, joten lisätäänpä ostoslistaan vielä naftasuodatinkin (edellinen vaihdettu kesällä -06!). Sen ajattelin vaihtaa vasta muutaman päivän kuluttua noiden putkien vaihtamisen jälkeen, niin saa sitten kaikki roskat kerralla pois.

Tuosta hehkutuksesta vielä: Omaani on edellinen omistaja laitattanut hehkulle napin kojetauluun. Johto on kuitenkin irti päähehkun releen navalta. Hehkutus tapahtuu automatiikan ohjaamana. Ongelma tulee siitä, että tuo vajaan vuoden vanha startti on taas alkanut krääkymään (starttia ja kehää on vaihdettu edellisten omistajien toimesta jo aiemmin, pariinkin kertaan). Jos ensimmäinen tarttaus keskeytyy siihen krääkäisyyn, niin seuraavan starttausyrityksen hehkutus ei enää kestäkään sitä 4-5 sekuntia, vaan se kestää vain 1-2 sekuntia. Jos startti nappaakin kiinni sillä toisella starttausyrityksellä, niin käyntiinlähtö on aikas kakomista ja rykimistä muutaman sekunnin ajan, kunnes jälkihehku on saanut tulpat lämpimiksi. Ei mikään ihme, että kansia halkeilee...

Ajattelin kokeilla sellaista jekkua, että kytkenkin tuon nappihehkun johdon kiinni siihen päähehkureleen automatiikan rinnalle (eli käytännössä napin johto releen kelalle, saman ruuvin alle, kuin missä se automatiikan johto nyt on kiinni) ja jos ensimmäinen starttausyritys päättyy krääkäisyyn, niin seuraavalla starttausyrityksellä vain painan hehkun nappia sen 5 sekuntia ennen starttausta. Käyntiinlähdön jälkeen tuon jälkihehkutuksen hoitaa, kuten normaalistikin, tuo syöttöpumpun kyljessä oleva moottorin  pyörimisnopeuden (kierroslukumittarin) anturi.

Jos joku ehtii testaamaan aiemmin tuon virityksen, niin laittakaahan tuloksia palstalle. Itse ehdin autoni kimppuun vasta ensi viikolla.

Kun käytte niitä hehkutukseen liittyviä liitoksia läpi, niin tarkistakaa myös se syöttöpumpun kyljessä oleva liitin...
 
Minulla  myös startti on pikku hiljaa laiskemmin startannut. Tänään loppui happi startista kokonaan.
Syy... startin hiilet kuluneet loppuun. Laitoin uudet hiilet ja nyt kyllä iloisesti starttaa.
 
Ei löytynyt paikallisesta kaupasta, ostin isommat hiilet ja viilasin sopivaksi.  Olen ennenkin tehnyt muihin koneisiin samalla tavalla ja hyvin on kestäneet.
 
Vs: Re: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Kartse sanoi
Ajattelin kokeilla sellaista jekkua, että kytkenkin tuon nappihehkun johdon kiinni siihen päähehkureleen automatiikan rinnalle (eli käytännössä napin johto releen kelalle, saman ruuvin alle, kuin missä se automatiikan johto nyt on kiinni) ja jos ensimmäinen starttausyritys päättyy krääkäisyyn, niin seuraavalla starttausyrityksellä vain painan hehkun nappia sen 5 sekuntia ennen starttausta. Käyntiinlähdön jälkeen tuon jälkihehkutuksen hoitaa, kuten normaalistikin, tuo syöttöpumpun kyljessä oleva moottorin pyörimisnopeuden (kierroslukumittarin) anturi.


Testattu ja todettu toimivaksi systeemiksi. Startin krääkäisyjen jälkeen seuraavat hehkutukset hoituvat kätevästi tuon napin avulla. Startin krääkäisyjä on helppo eliminoida siten, että sammuttaa auton vaihteella. Ykkönen sisään, samaan aikaan toinen jalka jarrulla kun nostetaan kytkintä ja käännetään virta-avaimesta kone sammuksiin. Vauhtipyörä pysähtyy siten, että starttimoottoria odottaa terveet hampaat vauhtipyörän hammaskehällä...

Koneen kylmäkäynnistyksessä esiintyneen rykimisen ja kakomisen poistamiseksi tein seuraavaa:

- Polttoainelinjat kokonaan uusiksi tankilta konehuoneeseen. Käytin Biltemasta ostettuja 6- ja 8mm:n polttoaineputkia, a' 5m. Putket on kudosvahvistettuja kumiputkia, max 20bar. Tarvikkeet yhteensä n. 20€.
- Polttoainesuodatin uusiksi, n. 15€.
- Huolellinen ilmaus

Näiden toimenpiteiden jälkeen edelleenkin esiintyi yön yli seisottamisen jälkeen (siis auton... ;D ) ihan samanlaisia vaikeuksia, kuten aiemminkin. Laitoin läpinäkyvää muoviletkua suodattimen molemmille puolille, jotta näkisin mistä pumppu vetää ilmaa.

Ilmauksen ja käynnistyksen jälkeen ilmakuplia liikkui vain suodattimelta pumpulle päin...
Kiristelin kaikki liitokset ja vielä suodattimenkin tiukempaan. Uusi käynnistys ja sama vaiva edelleen:
Suodattimen ja syöttöpumpun välisessä letkussa menee harvakseltaan kuplia. Tankilta tulevassa letkussa ei kulje kuplan kuplaa...

Jätin auton yöksi seisomaan ja tutkin aamulla lisää:
Käynnistettäessä ilmaa tuli myös tankilta päin, mutta kun kone lähti kunnolla käymään, niin ilmaa kulkikin enää suodattimen ja pumpun välissä...

Suodattimen yhteydessä oleva käsipumppu ilmeisesti valskaa akselitiivisteestään senverran, että imuletkusta ehtii aineet valua yön aikana takaisin tankkiin ja siitä johtuu nämä joka-aamuiset käyntiinlähtövaikeudet. Ilmavuoto on kuitenkin niin olematon, että mikään kohta ei ole märkänä, eikä nafta haise missään. Ehkä vuoto tiivistyisi jollain sikafleksin tapaisella tiivistemassallakin, jota laittaisi käsipumpun ympärille...

Ratkaisin oman autoni ongelman siten, että laitoin sähköisen siirtopumpun konehuoneeseen. Tein lattaraudasta telineen, jonka laitoin kumityynyn varassa sisälokasuojaan kiinni. Pumpussa itsessään on sisäinen takaiskuventtiili, joka estää naftan valumisen takaisin tankkiin. Pumpun läpi virtaussuuntaan puhaltamalla ei tunnu minkäänlaista vastusta...

Laitoin releen sisälokasuojaan ja käyttökytkimen kojetauluun. Aamulla kun laittaa virrat päälle ja samaan aikaan pistää pumpun päälle, niin parissa sekunnissa pumpun nakutus harvenee ihan yksittäisiksi sykäyksiksi. Sitten onkin jo aika startata kone käyntiin...

Moottori hörähtää heti kaikilla pytyillä käyntiin, mutta kun painan päähehkun pakkosyöttönappia samaan aikaan, niin röpötykset häviävät parissa sekunnissa...


Tiivistelmä:

- Polttoainesuodattimessa olevan käsikäyttöisen ilmauspumpun akselitiiviste vuotaa ilmaa järjestelmään. Yksinkertaisin korjaus olisi, että uusitaan koko suodatinjalka (maksaa yli satasen). Koska itsellä oli purkuautosta jäänyt sähköinen siirtopumppu joutilaana, niin laitoin sen kiinni (uudet maksaa n. 30-40€). Vaikka pumppu on päällä ja kone sammuksissa, niin naftaa ei vuoda ulospäin mistään, ei vaikka pumppu on yön yli käynnissä. Pumppua ei tarvi pitää koko aikaa päällä, vain starttaustilanteessa. Kelpaa minulle tuollaisena... ;D

- Hehkutulpat on niitä 6V:n keraamisia tulppia ja ovat jo vanhemmiten käyneet laiskoiksi. Hehkut eivät ehdi kuumenemaan riittävästi, kun automatiikka jo nappaa 5:n sekunnin jälkeen hehkutuksen pois päältä. Korjasin ongelman sillä, että laitoin päähehkun releelle pakko-ohjausnapin, jolla "pakotan" hehkuja pysymään päällä sellaiset n. 10sekuntia ennen starttaamista.
Yksinkertaisin korjaus olisi, että uusitaan kaikki hehkutulpat, a´ n. 45€/kpl. Koska kaikki tulpat ovat ehjiä, mutta vain vähän laiskistuneet, niin laitoin vain pakko-ohjauksen päähehkulle. Kelpaa minulle tuollaisena... ;D

Sorry, kun tuli taas pitkää tarinaa, mutta kauan on sitä vikaakin haettu. toivottavasti tästä on apuja jollekkin... :peukku
 
Vs: Re: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

weikko80 sanoi
Mulla parani käyntiinlähtö kun hehkuja mittaillessa putsasin sen alumiinikiskon. Ei se vieläkää lähe "kuin palmun alta",mut parempaan suuntaan kuitenki meni..

Nyt olen tarkkaiilu tuota käyntiinlähtöä tässä tovin aikaa kun on ollu yöpakkasia (-1- -10astetta) ja en oo pitäny autoo roikassa. Aika nätisti se lähtee käyntiin ja käy niin kauan kun jälkihehku on päällä,sit alkaa rykimään aika reilusti. Suuttimet pitäisi ilmeisesti käydä läpi? Auttaako nuo puhistuslitkut mitään mitkä lisätään polttoaineen sekaan?
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Ite vaihdoin suuttimet Kouvolan koneistamon huoltamiin kansiremontin yhteydessä, totesin vaan että kylläpä se rauta tosissaan suuttimista häviää aikaa myöden (440k ajettu).

Et sanoisimpa ettei niistä litkuista paljoa hyötyä oo, ite laitoin Valvolinen puhdistusaineen muutamaa tankillista ennen remonttia (en tienny alkavani siihen vielä silloin), eikä siitä mitään huomannu. Mut voihan se olla että muuten kunnossa olevaan koneseen siitä jotain apua on, mene ja tiedä.
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Minulla oli samanlaisia oireita, ilmaa järjestelmässä. Asensin sähköisen polttoainepumpun ja releelle otin pumpulle menevästä sammutus johdosta herätteen. Nyt lähtee todella hyvin käyntiin ja ei ryvi. Myös sininen savu hävisi pois käynnistys vaiheessa.
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Saman laisia oireita tälläkin suunnalla. Käy aluks kolmella pytyllä ja puskee voimasavuja pihalle... Mittailin hehkujen vastuksen ja sai tulokseksi 1,3-1,4 ohmia. Aiemmin mainittiin että pitäis olla luokaa 0,5. Samaisen 1,3 ohmia antoi myös alukisko paikoillaan, joka taas tuntuu mystiseltä jos yhtään laskukaavoja muistaa oikein... Alukiskolle annoin teräsharjaa, mutta ei auttanut sekään. Kiskolle tulee jännitettä melkein 12V hehkutuksen aikana, joten virran tulon luulis oleva kunnossa.

Samoin yhden pytyn suutin vuotaa kahden alimman liitospalan välistä. Saattanee vaikuttaa asiaan. Onko kuinka helposti kiristettävissä/rikottavissa? En oo uskaltanut koskea avaimella kun ei oo täyttä varmuutta aiheesta.
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Jos on ollenkaan epäilystä ilmavuodoista järjestelmässä, niin eikun varaosapuljusta polttoaineletkua hakemaan. Maksoi 25€ klemmareineen semmonen olikohan nyt 5 metrin pätkä ja ylsi mainiosti pitkän pajeron tankilta suodattimelle alkuperäiseen linjaan nippusiteillä kiinnitettynä. Tankin lähdöt oli ruostunu aika pahasti ja siihen tuli hätäensiapuna reilusti moottorisilikoonia kunnes saadaan uusi lähtö hommattua ja vaihdettua. Sinänsä halpa ja yksinkertainen korjaus ja rupesi auto lähteen käyntiin ja heitti nykimästä kiihdytyksessä.
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Tammer Diesel määritteli vuodon syyksi poikki olevan paluuputken. Uutta putken metsästetää/valetaan vieläkin... Mutta edelleen nuo hehkujen vastusarvot... Onko tosiaan kaikki käymässä tasasen vanhaksi vai onko jollakulla parempaa tietoa, mitä lukemia pitäis näyttää? ? ? Kertauksena omassani näytti mittarille sekä erikseen että yhdessä noin 1,3 ohmia resistanssiksi. Tosin mittari on biiltemalainen, mutta oikosulussa näyttää aikatarkaan nollaa ohmia... Tiiä häntä... Ja en ole vielä testannut hehkuja irrallaan, ku on toi käsi kipsissä ja hiukan haittaa työskentelyä ja harrastusta...
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Meitin pajerossa sama vika viikko sit havaittu sai sahaa aamulla minuutin.Nyt kunnossa,tulo putkelta puuttu klemmari ja se käsipumppu oli rikki ei nostanut ollenkaan polttista.
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Sinne tankinlähtöihinhän se vika oikeasti oli pesiytynyt. Sattumalta vuosi tuo suutinkin samalla. Uutta osaa tilauksessa ja parin viikon päästä auto uudestaan pajalle. Jos vaikka sillä korjaantuis...
 
Vs: Re: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

jaskajokunen sanoi
esihehkun piuha on ruuviliittimellä kiinniolevassa solenoidissa, jälkihehku on se joka on abikolla ( jos yhtään selvensi )
Tuosta täytyy vielä kysyä että onko esihehku tosiaankin tuo solenoidi jossa on ristipääruuvi liitin lähimpänä ohjaamoa ja sit se mihin tulee apikoliitin niin se olis sit se jälkihehku??? Minä ainakin tänään mittasin niin siitä apikoliitin solenoindista tulee kiskolle 12.0V ja siihen olen kytkenyt napin johdon ja toisen johdon akun + napaan. Kokeilin myös siihen ristipääruuvin solenoindiin tuota napin johtoa ja kun painoin nappia niin 6.0V antoi kiskolle eli miten tuo nyt sitten on? Vai onko minulla sit jotain hämminkiä nuissa releissä???
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

Vanha legendaarinen....hehku kisko irti ja takasi on aina pelannut....Luultavasti nollaa jonku releen...

Taas vanha sotaratsu toimii ittellä -88 2.5...

Yli puoli miljoonaa mittaris...ja lisää tuloo...
 
Vs: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen

lähtee saisset liitoksista ja kosketukset paranee. mul ei hermot riittäny ajaa yli ½miljoonaa ku rupes äljyt viihtyy moottorin ulkopuolella, mutta hehkut toimi aina.
 
Takaisin
Ylös Bottom