Vs: Re: Ei starttaa yhtä herkästi ku ennen
Kartse sanoi
Ajattelin kokeilla sellaista jekkua, että kytkenkin tuon nappihehkun johdon kiinni siihen päähehkureleen automatiikan rinnalle (eli käytännössä napin johto releen kelalle, saman ruuvin alle, kuin missä se automatiikan johto nyt on kiinni) ja jos ensimmäinen starttausyritys päättyy krääkäisyyn, niin seuraavalla starttausyrityksellä vain painan hehkun nappia sen 5 sekuntia ennen starttausta. Käyntiinlähdön jälkeen tuon jälkihehkutuksen hoitaa, kuten normaalistikin, tuo syöttöpumpun kyljessä oleva moottorin pyörimisnopeuden (kierroslukumittarin) anturi.
Testattu ja todettu toimivaksi systeemiksi. Startin krääkäisyjen jälkeen seuraavat hehkutukset hoituvat kätevästi tuon napin avulla. Startin krääkäisyjä on helppo eliminoida siten, että sammuttaa auton vaihteella. Ykkönen sisään, samaan aikaan toinen jalka jarrulla kun nostetaan kytkintä ja käännetään virta-avaimesta kone sammuksiin. Vauhtipyörä pysähtyy siten, että starttimoottoria odottaa terveet hampaat vauhtipyörän hammaskehällä...
Koneen kylmäkäynnistyksessä esiintyneen rykimisen ja kakomisen poistamiseksi tein seuraavaa:
- Polttoainelinjat kokonaan uusiksi tankilta konehuoneeseen. Käytin Biltemasta ostettuja 6- ja 8mm:n polttoaineputkia, a' 5m. Putket on kudosvahvistettuja kumiputkia, max 20bar. Tarvikkeet yhteensä n. 20€.
- Polttoainesuodatin uusiksi, n. 15€.
- Huolellinen ilmaus
Näiden toimenpiteiden jälkeen edelleenkin esiintyi yön yli seisottamisen jälkeen (siis auton... ;D ) ihan samanlaisia vaikeuksia, kuten aiemminkin. Laitoin läpinäkyvää muoviletkua suodattimen molemmille puolille, jotta näkisin mistä pumppu vetää ilmaa.
Ilmauksen ja käynnistyksen jälkeen ilmakuplia liikkui vain suodattimelta pumpulle päin...
Kiristelin kaikki liitokset ja vielä suodattimenkin tiukempaan. Uusi käynnistys ja sama vaiva edelleen:
Suodattimen ja syöttöpumpun välisessä letkussa menee harvakseltaan kuplia. Tankilta tulevassa letkussa ei kulje kuplan kuplaa...
Jätin auton yöksi seisomaan ja tutkin aamulla lisää:
Käynnistettäessä ilmaa tuli myös tankilta päin, mutta kun kone lähti kunnolla käymään, niin ilmaa kulkikin enää suodattimen ja pumpun välissä...
Suodattimen yhteydessä oleva käsipumppu ilmeisesti valskaa akselitiivisteestään senverran, että imuletkusta ehtii aineet valua yön aikana takaisin tankkiin ja siitä johtuu nämä joka-aamuiset käyntiinlähtövaikeudet. Ilmavuoto on kuitenkin niin olematon, että mikään kohta ei ole märkänä, eikä nafta haise missään. Ehkä vuoto tiivistyisi jollain sikafleksin tapaisella tiivistemassallakin, jota laittaisi käsipumpun ympärille...
Ratkaisin oman autoni ongelman siten, että laitoin sähköisen siirtopumpun konehuoneeseen. Tein lattaraudasta telineen, jonka laitoin kumityynyn varassa sisälokasuojaan kiinni. Pumpussa itsessään on sisäinen takaiskuventtiili, joka estää naftan valumisen takaisin tankkiin. Pumpun läpi virtaussuuntaan puhaltamalla ei tunnu minkäänlaista vastusta...
Laitoin releen sisälokasuojaan ja käyttökytkimen kojetauluun. Aamulla kun laittaa virrat päälle ja samaan aikaan pistää pumpun päälle, niin parissa sekunnissa pumpun nakutus harvenee ihan yksittäisiksi sykäyksiksi. Sitten onkin jo aika startata kone käyntiin...
Moottori hörähtää heti kaikilla pytyillä käyntiin, mutta kun painan päähehkun pakkosyöttönappia samaan aikaan, niin röpötykset häviävät parissa sekunnissa...
Tiivistelmä:
- Polttoainesuodattimessa olevan käsikäyttöisen ilmauspumpun akselitiiviste vuotaa ilmaa järjestelmään. Yksinkertaisin korjaus olisi, että uusitaan koko suodatinjalka (maksaa yli satasen). Koska itsellä oli purkuautosta jäänyt sähköinen siirtopumppu joutilaana, niin laitoin sen kiinni (uudet maksaa n. 30-40€). Vaikka pumppu on päällä ja kone sammuksissa, niin naftaa ei vuoda ulospäin mistään, ei vaikka pumppu on yön yli käynnissä. Pumppua ei tarvi pitää koko aikaa päällä, vain starttaustilanteessa. Kelpaa minulle tuollaisena... ;D
- Hehkutulpat on niitä 6V:n keraamisia tulppia ja ovat jo vanhemmiten käyneet laiskoiksi. Hehkut eivät ehdi kuumenemaan riittävästi, kun automatiikka jo nappaa 5:n sekunnin jälkeen hehkutuksen pois päältä. Korjasin ongelman sillä, että laitoin päähehkun releelle pakko-ohjausnapin, jolla "pakotan" hehkuja pysymään päällä sellaiset n. 10sekuntia ennen starttaamista.
Yksinkertaisin korjaus olisi, että uusitaan kaikki hehkutulpat, a´ n. 45€/kpl. Koska kaikki tulpat ovat ehjiä, mutta vain vähän laiskistuneet, niin laitoin vain pakko-ohjauksen päähehkulle. Kelpaa minulle tuollaisena... ;D
Sorry, kun tuli taas pitkää tarinaa, mutta kauan on sitä vikaakin haettu. toivottavasti tästä on apuja jollekkin...
eukku