Evo 4 bensapumpun johdotus

Vähemmän jännitehäviötä kun ohutta kaapelia, liitoksia ja virtalukko jää pois välistä. Enemmän jännitettä pumpulle -> enemmän tuottoa.

Lisäksi Evo 4/5:ssa on ohuempaa piuhaa pumpulle kuin uudemmissa ja 4/5:ssa on suunnitteluvirhe minkä vuoksi pumpun jännitteen vaihtuessa se katkeaa kokonaan siksi aikaa kun rele vaihtaa tilaa. Tämäkin on korjattu uudemmissa ja on helppo korjata 4/5:ssakin.
 
Täytyy siis alkaa tutkimaan. Mites helpoin toteuttaa? ei varmaan ihan sopivin topic tähän kyselyyn, mutta siirtäköön ken haluaa.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Siis vitoseenkin tarvii pumpun virta vetää uusiks kun pumpun vaihtaa? Akulta suoraan vai miten fiksuin.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

[jo sanoi
Täytyy siis alkaa tutkimaan. Mites helpoin toteuttaa? ei varmaan ihan sopivin topic tähän kyselyyn, mutta siirtäköön ken haluaa.


vedät johdon:

katkaiset tankinpäältä(ellei ole pultti läpivientiä kuten galantissa) läpivientilaipan kohdilta pa-pumpun + johdon.
akku -> johto (max 10cm) -> sulake -> johto peräkonttiin -> rele napa 30 -> ja navasta 87 suoraan pumpun läpivienti laipan +johtoon /pulttiin (joka menee pumpulle)
tosiaan en tiedä onko evossa sama pultti läpivienti kuin galantissa ???

auton alkuperäisen pa-pumpun johdon jatkat/kytket releen napaan 85 ja napa 86 vedetään maihin.

johto paksua esim. 5mm ja sulake 20-25amp niin toimii ;) ja releeksi käy lisävalojen 30-40amp rele
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Mr mmc sanoi
tosiaan en tiedä onko evossa sama pultti läpivienti kuin galantissa ???

Ei ole, eikä tankkikaan ole kontin alla joten sinne ei miinusjohtoja kannata vedellä.

Helppo keino on tuoda akulta sulakkeen ja ylimääräisen releen kautta 12V joko tulipellissä olevalle nopeudenvaihtoreleelle tai sitten suoraan tältä releeltä pumpulle menevään johtoon ja poistaa nopeudenvaihtorele kokonaan. Tämän ylimääräisen releen ohjausjännite tulee sitten sisällä olevan bensapumpun releen kautta, joka normaalisti syöttää kokonaan pumun sähkön. Kannattaa hankkia kytkentäkaavio, ei meinaan ole ihan niin simppeli kytkentä kuin vanhemmissa autoissa oleva yksinopeuksiset.

Tällä ohitetaan jo mm. virtalukko, yksi rele ja aika monta metriä piuhaa pumpun virtatieltä eikä menetetä mitään jos nopeudenvaihtorele säilytetään.

Nopeudenvaihdon poistamisen haitat:
- paine saattaa nousta pienillä kuormituksilla vakiota korkeammaksi paluulinjan ahdistaessa -> ECU:n säätöä ohjelmassa
- pumpun elinikä lyhenee
- pumppu pitää enemmän ääntä (Walbro 255)

Hyödyt:
- yksi rele ja vastuspaketti poistuu
- nopeudenvaihdon aikana tapahtuva katkos poistuu, tämä tosin on korjattavissa kytkemällä etuvastukselle menevään johtoon hyppylanka releen yli niin että vastukselle menee aina sähkö ja täysnopeudella rele ohittaa sen. Korjattu Evo 6 eteenpäin.
- jotkut pumput eivät anna tarpeeksi painetta vakiokokoisen etuvastuksen kanssa pienellä nopeudella (Aeromotive 340)

Tankille asti johtoja ei 95% tapauksista tarvitse vaihtaa ainakaan Walbron kanssa, useimmat eivät kuitenkaan tarvitse ihan viimeisiä tehoja irti pumpusta. Evo 6 eteenpäin tankille menevä johto on paksumpaa.

Nopeudenvaihto muuten tapahtuu noin 100 loadin paikkeilla, isommilla kierroksilla jo aikaisemmin.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

ast sanoi
Ei ole, eikä tankkikaan ole kontin alla joten sinne ei miinusjohtoja kannata vedellä.

ehän mä miinus johdoista puhunu :D ihan jännite johto ;) mutta hyvä kun selvitit tuon pa-pumpun virran kulun.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Eli perusmodien;isoputki,9:in turbo,ohjelmoinnit ym ei tarvis piuhoja vaihtaa? Onse japsi ihme nopeusreleitä , ohuita johtoja ja pientä paluulinjaa keksiny laittaa....
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

..ja tuohon piuhan paksuuteen,miksi aina pitää liioitella?

Kyllä se 2,5mm riittää,hatusta muistettuna sanoisin että riittää ~20A virroille asti,ja Walbro vie ~9A TÄYDELLÄ teholla.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

laineracing sanoi
Eli perusmodien;isoputki,9:in turbo,ohjelmoinnit ym ei tarvis piuhoja vaihtaa? Onse japsi ihme nopeusreleitä , ohuita johtoja ja pientä paluulinjaa keksiny laittaa....

Sen virtalukon kiertäisin kuten yllä esitetty, muuten ei tarvitse vaihtaa johtoja ja nopeusreleen voi pitää käytössä Walbron kanssa. Tietysti silloin ollaan kovemmilla jos bensan peruspainetta nostetaan reippaasti vakiota korkeammaksi.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Voiko tuo jännitteenalennus hajottaa pumpun? eilen tyhjäkäynnillä mongersi noin 2minuuttia pumppu jonka jälkeen ei täyskaasulla enää pelannu.. pintakaasulla vetoja on ja seos ok, tästä kaasu pohjaan ni veto hyytyy ja seos nousee n.13.3-5??

uusin pumppu kesti 250km, edellinen 2tkm.. paskaa ei ole tankissa että noin äkkiä vetäis tukkoon :/
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Clutchkick sanoi
Voiko tuo jännitteenalennus hajottaa pumpun? eilen tyhjäkäynnillä mongersi noin 2minuuttia pumppu jonka jälkeen ei täyskaasulla enää pelannu.. pintakaasulla vetoja on ja seos ok, tästä kaasu pohjaan ni veto hyytyy ja seos nousee n.13.3-5??

uusin pumppu kesti 250km, edellinen 2tkm.. p*skaa ei ole tankissa että noin äkkiä vetäis tukkoon :/

Ei luulisi, että matalampi jännite pumppua rikkoisi. Walbroilla ja vakio johdoilla näillä on kuitenkin ajeltu vuosia. Tuo pumpun mongerrus tuo mieleen, että se on ollut tukossa tai joku muu vika siinä. Tietty reilu jännitteen notkahdus varmaan muuttaa pumpun ääntä mutta ei tuo alkuperäinen alennus sitä pitäisi tehdä tai pumppua rikkoa
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Matalampi jännite ei pumppua riko, helpommallahan se silloin pääsee. Alkuperäinen jännitteenalennuskytkentä tiputtaa melua ja lisää pumpun elinikää, siksi sellainen autossa on.

Kannattaa nyt vielä tutkia ettei suodatin kuitenkin mene tukkoon tai tankissa ole jotain mikä kuluttaa pumpun nopeasti ja myös viallinen paineensäädin tai tukkoinen paluulinja voisivat olla mahdollisia syitä.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

jotain hiukkasia on tankin pohjalla mutta ei niin että se tukkoon sitä noin nopeesti imis, se mongerrus alkaa ku käy tyhjäkäyntiä pidemmän aikaa eli varmaan silloin kun se jännitettä alentaa, vanhan walbron suodatin oli likainen mutta ei niin likainen että se ei sais tarpeeksi ainetta läpi..

linjat puhallettiin läpi kun vaihdettiin bensansuodatin ettei sielä oikee tukostakaan pitäisi olla, bensansäätimestä ei sitten menekää varmuuteen, tuo auto ku on mongertanu aina ku se mulla on ollu, rupiaa vaan keinot loppumaan, saako noi pumput testattua jotenki että onko kaikki tehot tallella?
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Clutchkick sanoi
jotain hiukkasia on tankin pohjalla mutta ei niin että se tukkoon sitä noin nopeesti imis, se mongerrus alkaa ku käy tyhjäkäyntiä pidemmän aikaa eli varmaan silloin kun se jännitettä alentaa, vanhan walbron suodatin oli likainen mutta ei niin likainen että se ei sais tarpeeksi ainetta läpi..

Jännitettä alennetaan myös ajettaessa pienillä nopeuksilla tasakaasulla, ei ainoastaan tyhjäkäynnillä. Jos nyt en ihan väärin muista niin 80 km/h vauhdissa menisi vielä pienemmällä jännitteellä. Eli raja on riippuvainen kierrosluvusta ja loadista.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Jännite vaihtuu ainakin 7-9 kuorman mukaan, sit tuolle vaihtopisteelle on vielä hystereesi.

pump.PNG
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

testasin tänää viileemmällä koneella ja tyhjemmällä tankilla ni osakaasulla seos 11-11.8, kaasu pohjas 12.5, pari videoo otin jokka uppailee just

http://nuottajarvi.kuvat.fi/kuvat/Evo+Vitonen%2C+attack/006.AVI
ei toi ny varmaa aiva normaalia oo
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Onko tankissa ali/ylipainetta erikoisen paljon?
Teet jännitteenalennus kytkennän ohituksen ja hommaat sen bensanpainemittarin. Mieluusti samalla vielä se paineensäädin.


Clutchkick sanoi
testasin tänää viileemmällä koneella ja tyhjemmällä tankilla ni osakaasulla seos 11-11.8, kaasu pohjas 12.5, pari videoo otin jokka uppailee just

http://nuottajarvi.kuvat.fi/kuvat/Evo+Vitonen%2C+attack/006.AVI
ei toi ny varmaa aiva normaalia oo
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

ei pitääsi olla, täyttöputkestaki hengittää, eli suora virta pumpulle seuraavaksi ja paineet tietoon, mihin se mittari tuossa vakiona tulis?
Mikä olis hyvä säädin?
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

mistä tankin ali/ylipaine johtuu? täyttöputken tankin pää oli vetäny linttaan.. taitaa olla selvin ku purkaa orkkisjärjestelmän ja kasaa uusin osin
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Clutchkick sanoi
mistä tankin ali/ylipaine johtuu? täyttöputken tankin pää oli vetäny linttaan.. taitaa olla selvin ku purkaa orkkisjärjestelmän ja kasaa uusin osin

Aktiivihiilisäiliö tukossa?
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Se musta pötkäle konehuoneessa iskaritolpan kupeessa.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

MR239793 CANISTER,FUEL VAPOR eli suodattelee bensanhöyryjä. Ja jos tuo tukossa niin ei huohota mielestäni.
Uus ei maksa vissii paljoa...

Laita googlee toi nro ni näet millane se on.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Tätä itsekin mietin. Otin sen nyt toistaiseksi irti, mutta saattaa pahassa höykytyksessä puskea bensaa pihalle. Taitaa olla paras jättää paikalleen?

Clutchkick sanoi
voiko sen poistaa?
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

dnsf kattelin jotai s14 vastaavan poistoa ja tuossa tankilta tulecaan suositeltii laittamaa yleismallin bensansuodatin ja muut tulpaten?
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Clutchkick sanoi
dnsf kattelin jotai s14 vastaavan poistoa ja tuossa tankilta tulecaan suositeltii laittamaa yleismallin bensansuodatin ja muut tulpaten?
eikö se 30-50e uusi kanisteri kannattais jo ostaa kun rakentaa purkkapatenttia?
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Nappasin ton pömpelin pois ja porasin tankinkorkkiin 2mm reiän, ei auttanu, mongerrus paheni sen verran että auto ei pysy enää sen aikana käynnissä..
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

saako se pumppu nyt VARMASTI kunnon virran ja maadotuksen ::) jomman kumman puuttuminen taikka vajavaisuus saa uudenkin pumpun vaikeroimaan. tonhan vois koittaa varmaan sillai et vetäs väliaikasesti suoraan akulta molemmat pumpulle,ja vaikka pumpun heittäs vielä johki erillisee purkkii josta saa varmasti bensaa ;) tarkemmin en evon kytkentöjä tunne mutta nyt vaikuttas et jompi kumpi uupuu(virta/maa) ja huononee kovaa vauhtia
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Clutchkick sanoi
Nappasin ton pömpelin pois ja porasin tankinkorkkiin 2mm reiän, ei auttanu, mongerrus paheni sen verran että auto ei pysy enää sen aikana käynnissä..

Toimiiko tankinkorkki avattuna normaalisti?

Vieläkin ehdotan ne samat asiat, mielestäni jokaiseen peruspiristettyyn evoon kuuluvat polttoaineenpainemittari(¨15e liittimineen?), jännitteenalennuskytkennän ohitus(0-2e), sekä paineensäädin(¨80e).

Sullakin kuitenkin 100% suuttimet auki jo 6000rpm jälkeen, joten rajoilla ollaan bensan suhteen. Paineensäätimellä saa puristettua hieman lisää.
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

pitäs koittaa se virta homma vielä, tankin korkki ei vaikuttanu mitään, kuitenki ens viikolla puran koko vakiojärjestelmän pois, vakiopumppua ny vois koittaa suoralla virralla ku noi walbrot alkaa jo olemaan kuoleman rajamailla, tilillä 38cent ni ei paljo hankintoja tehdä
 
Vs: Evo 4 bensapumpun johdotus

Olise pumpun suodatin vaan tukos.. kauhia kasa hiekkaa tuola pumpun upotukses.. noo näillä eväillä turvatankin laittoon
 
Takaisin
Ylös Bottom