evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2011
Sijainti
ylöjärvi
sellainen vika olis, että tyhjäkäynnillä, että ajaessa tai ihan miten vaan, kun kone on käynissä seokset ovat aivan älyttömän rikkaalla. evoscanilla katottu,sieltä ei näytä mitään velkeää vikaa?..
mikä voisi tämän aiheuttaa?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85 sanoi
sellainen vika olis, että tyhjäkäynnillä, että ajaessa tai ihan miten vaan, kun kone on käynissä seokset ovat aivan älyttömän rikkaalla. evoscanilla katottu,sieltä ei näytä mitään velkeää vikaa?..
mikä voisi tämän aiheuttaa?

Ahtovuoto?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Ja tähän kyseiseen vissii viime päivinä on vaihdettu jo:

- uusi lambda (vanha oli rikki ja uusi näyttää ok signaalia)
- koitettu eri boksilla (käy vielä enemmä rikkaalla)
- koitettu toista toimivaa ilmamäärämittaria (ei vaikutusta)
- koitettu toista bensanpaineensäädintä (ei vaikutusta)

itse en siis ole autoa nähnyt, mut epäilen et tää on sama mistä mulle on soiteltu...

Ahtovuotoo itsekin veikkaisin, mitä lie näyttää ahtomittari?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Ahtovuodon kyseessä ollen pitäisi ilmamäärämittarillisen mennä laihalle alipaineella ajettaessa tai esim. tyhjäkäynnillä. Paineilla menee sit rikkaalle jos vuotaa. Millä seokset on mitattu? Onko tulppia vilkaistu onko kaikki samanäköisiä?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Ja tossa on evo4 kone jossa 560cc suuttimet vissii? sekä evo6:sen boksi.
HKS tattisuodatin.

Tauno85 vois vahvistaa onko näin?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

harri k
sama auto kyseessä josta sulle on soiteltu! juu näin on, paitsi ei oo hks tattisuodatin vaa joku muu vapari?.. Autossa on laajakaistalamda ja sen mukaa menee rikkaalla! Auto ahtaa 0,8-0,9 bar. Tulpat on vaihdettu kuukausi sitten eikä silloin anaka ollu mitenkään oudon näköisiä?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85 sanoi
harri k
sama auto kyseessä josta sulle on soiteltu! juu näin on, paitsi ei oo hks tattisuodatin vaa joku muu vapari?.. Autossa on laajakaistalamda ja sen mukaa menee rikkaalla! Auto ahtaa 0,8-0,9 bar. Tulpat on vaihdettu kuukausi sitten eikä silloin anaka ollu mitenkään oudon näköisiä?

Pyörikös se jo kuukausi sitten rikkaalla ja huomaako tuota rikkaalla käyntiä muusta kuin mittarista ja käykö auto huonosti? Lähinnä pointtina se että onko auto käynyt sinulla ollessa aina näin vai onko nyt jotain tapahtunut viime aikoina? Ja oliko se kutosen ecu ja suuttimet vaihdettu ja jos oli ecu vaihdettu niin millä säädöillä mennään? Onko ecu vaihdettu samaan aikaan suuttimien kanssa?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

sillon ku autoon alkoi tulla vikaa, ni vaihdoin tulpat siinä toivossa, et vika ois ollu siellä.. kyllä sen ajossa tuntee ja puskurista näkee, että käy rikkaalla. Tyhjäkäyntiä se käy ihan nätisti, mutta rikkaalla! auto on siinä kunnossa, ku sen oon ostanu et ecu ja suuttimet oli jo vaihdettu jonkun britin toimesta ja toimi ihan moitteettomasti ostaessa! laajakaistalambakin on aiemmin ainakin näyttänyt oikein.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Eli et oo ilmanputsariakaan vaihtanu ite? Koska mulle kävi sillai et kun vaihto orkkiskotelosta "tuning" putsariin niin sekoitti OK olevista säädöistä hemmetin rikkaalle (täyskaasulla AFR 9.8-10) Millasta se näyttää tyhjäkäynnillä?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

en oo vaihtanu ilmanputsatria, evoscvanin mukaan kaikki arvot oli kohillaan, kun kaveri sen kävi lävitse. vertailtiin toisen mitsu evo4 arvoihin myös ja samanlaisia arvoja näytti siinä
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85 sanoi
en oo vaihtanu ilmanputsatria, evoscvanin mukaan kaikki arvot oli kohillaan, kun kaveri sen kävi lävitse. vertailtiin toisen mitsu evo4 arvoihin myös ja samanlaisia arvoja näytti siinä

eikös ne arvot pitäs vertailla evo6 arvoihin jos kutosen ecu kiinni?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Käytännössä merkittävä ero Evo 4:n ja 6:n välillä on 6:n isommat suuttimet jolloin suuttimien aukioloajat ovat vähän pienemmät, muuten anturit ovat niin lähellä toisiaan että auton pitäisi käydä ongelmitta kunhan boksi ja suuttimet ovat samasta mallista.

Vähän epäselväksi jäi vielä kuinka rikkaalla auto sitten oikein käy ja missä tilanteissa?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tyhjäkäynnillä arvot seilaa jossain 12.00-10.00 ja sit ajaessa tasakaasulla huitelee aikalailla samoissa arvoissa, mut pienelläkin kiihdytyksellä on sit 10.00.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Voi olla säädöistä kiinni.

Onko siis ecu ohjelmoitu uudelleen?

Sitä vois melkeen jo vilkasta.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

on tosiaan kokeiltu jo toisella eculla eikä ollut vaikutusta ainakaan parempaan suuntaan.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85 sanoi
on tosiaan kokeiltu jo toisella eculla eikä ollut vaikutusta ainakaan parempaan suuntaan.
Millä toisella, nelosen vakiolla vai 5/6 ja mitkä säädöt olivat käytössä tässä kokeilussa?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Pietari sanoi
Millä toisella, nelosen vakiolla vai 5/6 ja mitkä säädöt olivat käytössä tässä kokeilussa?

toisella nelosen boksilla (tai onko sekään nelosen boksi kun siinä kyseises autos taasen on vitosen kone ;D ) Mut sillä se meni vielä paksummalle.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Harri K sanoi
toisella nelosen boksilla (tai onko sekään nelosen boksi kun siinä kyseises autos taasen on vitosen kone ;D ) Mut sillä se meni vielä paksummalle.

Niinhän se menee kun nelosen suuttimet pienemmät.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tuli tässä töissä puheeks et jos olis se taaempi lambda sökönä, ni kuinka se vaikuttais koneen käyntiin?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85 sanoi
tuli tässä töissä puheeks et jos olis se taaempi lambda sökönä, ni kuinka se vaikuttais koneen käyntiin?

ei taida nelosessa olla kuin yksi lambda... plus sitten laajakaistan anturi.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Tuli mieleen että polttoaineen paluuputki tankkiin voisi olla tukossa jolloin paine suuttimilla nousee niin korkeaksi kuin pumppu vaan jaksaa työntää?

Painettahan ei kaiketi mitattu vaikka toista paineensäädintä kokeiltiinkin?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

pensan paietta ei mitattu, mitenkäs se ois helpoin todeta että onko paluu tukossa? voiko sinne paluuputkeen vain puhaltaa?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Ja jos taaempi lampda on katissa kiinni niin se on vain lämpötila anturi joka kuumetessaan sytyttää vain merkkivalon kojelautaan.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Vähän offtopiccina, kahden lambdan tapauksissa toinen lambda on yleensä ennen kattia ja toinen sen jälkeen, jolloin voidaan valvoa katalysaattorin toimintaa.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

tauno85 sanoi
pensan paietta ei mitattu, mitenkäs se ois helpoin todeta että onko paluu tukossa? voiko sinne paluuputkeen vain puhaltaa?

Paluuputki irti ja tankin korkki auki ja paineilma paluuputkesta ja toinen kuuntelee kuuluuko mitään tankista.
Entäs jossei tankki pääse huohottaa?
Ajappas tankin korkki aukinaisena niin muutttuuko seokset?
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Onkos tämä homma selvinnyt? Itselläki samansuuntanen ongelma tällä hetkellä :)
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Tuli mieleen, että mitä se vaikuttaa jos on ahtovuoto ilmamassamittarin jälkeen siihen itse imm anturin tunnistamaan ilman määrään? Eikös se mittaa sen tulevan ilman eikä enään sitä menevää? Joten omakohtasesti sanosin ennemminkin, että imm rikki ja mennyt varotilaan ja näinollen rikastanut konetta.

Onko autoa siis koitettu säätää ihan penkissä? Mietin, että eikös tuo liian rikkaalla käyminen luulis jo näkyvän tehoissa? Eikös Evo IV;ssä ole ahtoja vakiona se 0,9bar? Ja tämä jatkuu tuonne 6 asti? Ja kannattaa tsekata se vaparin kunto, voi hyvinkin olla että liian tukkonen esim.. Toisaalta kun imm välissä voi olla, että ei sen pitäisi vaikuttaa. Ja onko se filtteri kuivafiltteri vai öljyttävä? Öljyttävät ainaskin hajottaa imm kuumalangat. Omakohtanen kokemus Evo III, öljy nimittäin kulkee kuumalangalle ja se on tietääkseni tuossa 100c asteen paikkeilla, niin hyvin on kärähtänyt kiinni. :seina Jos tätä ongelmaa voi olla, että koko mittari uusiks tai sitte käyt hakemassa sellasta ainetta jostakin lähimmästä varaosa liikkeestä kuin "Air Sensor Cleaner" tarkotettu nimenomaan tähän tarkoitukseen. Onko ne tulpat sitten minkä väriset? ja kaikki tasasen väriset? Voipi olla, että sitä vikaa ei edes huomaa ulopäin. Vaihto saatas auttaa niiden osalta! :peukku
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

MitsuEvo3 sanoi
Omakohtanen kokemus Evo III, öljy nimittäin kulkee kuumalangalle ja se on tietääkseni tuossa 100c asteen paikkeilla, niin hyvin on kärähtänyt kiinni.
Nohnoh..

Mitsu käyttää Karmann-Vortex-tyyppistä IMM:ää,joka ei perustu kuumalankaan vaan ultraääneen,eli sen puolesta teoriasi täysin väärä.


P.S.Jos öljyä kulkeutuu filsusta ylipäätään eteenpäin,niin silloin on öljyäjässä vika.Eli öljyn kanssa ei tartte lotrata.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

MitsuEvo3 sanoi
Tuli mieleen, että mitä se vaikuttaa jos on ahtovuoto ilmamassamittarin jälkeen siihen itse imm anturin tunnistamaan ilman määrään? Eikös se mittaa sen tulevan ilman eikä enään sitä menevää? Joten omakohtasesti sanosin ennemminkin, että imm rikki ja mennyt varotilaan ja näinollen rikastanut konetta.

eihän se siihen anturin tunnistaman ilman määrään vaikutakkaan, mutta kyllähän se rikkaalle menee jos soppaa syötetään mitatun ilmamäärän mukaan ja osa ilmasta katoaa matkalla
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

Lainaus käyttäjältä: MitsuEvo3 - tänään kello 09:49:06
Tuli mieleen, että mitä se vaikuttaa jos on ahtovuoto ilmamassamittarin jälkeen siihen itse imm anturin tunnistamaan ilman määrään? Eikös se mittaa sen tulevan ilman eikä enään sitä menevää? Joten omakohtasesti sanosin ennemminkin, että imm rikki ja mennyt varotilaan ja näinollen rikastanut konetta.




ainakin mulla galantti heitti tyhjäkäynillä ihan törkeen rikkaalle kun oli imm:n jälkeen vuoto, vuoto oli by-bass venttiilin ja imuputken välissä.
vakio muovinen by-pass kun on täysin auki tyhjäkäynillä :nykii
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

ST sanoi
Nohnoh..

Mitsu käyttää Karmann-Vortex-tyyppistä IMM:ää,joka ei perustu kuumalankaan vaan ultraääneen,eli sen puolesta teoriasi täysin väärä.


P.S.Jos öljyä kulkeutuu filsusta ylipäätään eteenpäin,niin silloin on öljyäjässä vika.Eli öljyn kanssa ei tartte lotrata.

Asia selvä! :) Hyvä tietää tästä eteenpäin! :peukku

Ja tuosta öljyämisjutusta niin olet siinäkin oikeassa, tosiaan tuo HKS Mushroomi ei ole mikään hyvä suodatin...

Taisin muutenkin kirjoittaa vähän hätäpäissäni kun ei tullut ajateltua näköjää ollenkaan tuota teoriaa, että jos sitä ilmaa häviää sieltä imulta niin tottakai se menee rikkaalle jos kone luulee saavansa ilmaa juuri sen oikean määrän. ;)
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

MitsuEvo3 sanoi
Ja tuosta öljyämisjutusta niin olet siinäkin oikeassa, tosiaan tuo HKS Mushroomi ei ole mikään hyvä suodatin...

Harva niissä enää taitaa käyttää vanhaa öljyttävää suodatinta, kuiva kolmikerroksinen on parempi ja menee suoraan siihen paikalleen. Paitsi että usein näkee järkyttävän likaisella suodattimella autoja, onko se sitten ihme jos ei oikein suodata kun pinta on lähinnä musta? Uusi suodatin ei mahdottomia maksa.
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

ast sanoi
Harva niissä enää taitaa käyttää vanhaa öljyttävää suodatinta, kuiva kolmikerroksinen on parempi ja menee suoraan siihen paikalleen. Paitsi että usein näkee järkyttävän likaisella suodattimella autoja, onko se sitten ihme jos ei oikein suodata kun pinta on lähinnä musta? Uusi suodatin ei mahdottomia maksa.

Näin on! :peukku

Itselle tulee Apexin kuivafiltteri :)
 
Vs: evo 4 käy aivan s******n rikkaalla

eipä tuohon mitään järkevää "vikaa" missään vaiheessa löytynyt :/

mutta nyt moottoria ohjaa motec ja hyvin tomii :D paitsi et kytkin kyrvähti penkissä...
 
Takaisin
Ylös Bottom