Evo 4:seen uusi kone?

kinnunen90

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Elikkä minulla hävisi kakkos pytystä puristus paineet mikä kone kannattaisi hommata tohon minun evo 4? Itse meinasin evo 8 konetta eiks se käy ihan suoraan tuohon kun vaan vaihtaa?
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

No eipä se sinne käy suoraan kun on eroja johtosarjassa. Kaikki toki on soviteltavissa.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Osta raakakone briteistä ja laitat nuo omat vanhat anturisi ja imusarjat/pakosarjat niin on plug&play.

kinnunen90 sanoi
Elikkä minulla hävisi kakkos pytystä puristus paineet mikä kone kannattaisi hommata tohon minun evo 4? Itse meinasin evo 8 konetta eiks se käy ihan suoraan tuohon kun vaan vaihtaa?
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

löytyykö sieltä briteistä raakakoneita missä on evo 8 sisuskalut ja nuo mun anturit ja muut käy ihan plug and play?
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Evo 4-8 koneet on periaatteessa samoja moottoreita ulkoisesti. Mullakin on 4ssa 8n moottori, eikä mitään johtomuutoksia tarvinnut tehdä.

kinnunen90 sanoi
löytyykö sieltä briteistä raakakoneita missä on evo 8 sisuskalut ja nuo mun anturit ja muut käy ihan plug and play?
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

joo täytyy ruveta metsästää sitä 8 moottoria siinä ois potentiaalia vähän korkeemmallekkin :)
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Eikai siinä mitään erityistä ole verrattuna vaikka evo5 moottoriin? Samanverran tehoa tohtii ottaa pihalle molemmista.

kinnunen90 sanoi
joo täytyy ruveta metsästää sitä 8 moottoria siinä ois potentiaalia vähän korkeemmallekkin :)
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Kasissa ja ysissä on muistaakseni vähän erilaiset kiertokanget, saattaa kestää siis enemmän kuin vanhemmat.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Nimenomaan saattaa. Käytännössä molemmilla "järkevä" raja 400hv/500nm.

ast sanoi
Kasissa ja ysissä on muistaakseni vähän erilaiset kiertokanget, saattaa kestää siis enemmän kuin vanhemmat.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

niin kyllä mut rupeeaa varmaa nuo voimasiirrotki yli 400hv särkeämää helpommi
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

kinnunen90 sanoi
niin kyllä mut rupeeaa varmaa nuo voimasiirrotki yli 400hv särkeämää helpommi

Jos launchaat niin vakiotehoillakin hajoo.. Voi kysyy vaikka Maestrolta.. :D
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

ei oo ajatus launcahata :D kyl tiiän että ne ei kestä asfaltil semmosta :D
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

mitä tehoja tommosesta evo 8 koneesta ja 8 ahtimesta on järkevin ottaa pihalle? ja mullahan juuri vaihdettu 6 lapanen sintteri cromivalu vauhtipyöräl ja on ajettu 500km hyvää tuuria näitte autojen kanssa taas prkl... viime kesän alussa vaihoin kytkimen niin ei pitäny ku rupes kytkin luistaa rata päivien jälkeen vaikka en ottanu lähtöjä.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

timppa811 sanoi
Nimenomaan saattaa. Käytännössä molemmilla "järkevä" raja 400hv/500nm.

Tästä olisin eri mieltä, mutta kukin tietty ajakoon omalla mukavuusalueellaan. Itse en uskaltaisi puristaa ainakaan ratakäytössä Evo 5-7 koneesta noin paljoa, 8-9 koneesta kyllä.

Tietty vanhemmat moottorit ovat jo saaneet enemmän lämpösyklejäkin , mutta kiertokankia on katkennut paljon pienemmilläkin lukemilla niistä.

Evo 8 ahdin rajoittaa huipputehoa pienemmän pakopesän vuoksi (jos siis ei puhuta JDM MR mallista) ja mahdollisuudet lienevät siellä 355-375 hv luokassa bensalla. Etanolilla parikymmentä enemmän.

Voimansiirrolle kovinta rääkkiä ovat lähdöt ja huippuvääntö. Ensimmäisenä antautuu tyypillisesti AYC perä.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Nyt keskustelu lähtee hieman raiteilta, mutta eikö juuri pienen pakopesän vuoksi evo 8:n ahtimessa tule raja vastaan. Pakopesän pienuuden vuoksi pakopaineet alkaa nousta, niin eikö e85:lla ongelma vaan pahene? Kuitenkin pakokaasua tulee enemmän.

ast sanoi
Tästä olisin eri mieltä, mutta kukin tietty ajakoon omalla mukavuusalueellaan. Itse en uskaltaisi puristaa ainakaan ratakäytössä Evo 5-7 koneesta noin paljoa, 8-9 koneesta kyllä.

Tietty vanhemmat moottorit ovat jo saaneet enemmän lämpösyklejäkin , mutta kiertokankia on katkennut paljon pienemmilläkin lukemilla niistä.

Evo 8 ahdin rajoittaa huipputehoa pienemmän pakopesän vuoksi (jos siis ei puhuta JDM MR mallista) ja mahdollisuudet lienevät siellä 355-375 hv luokassa bensalla. Etanolilla parikymmentä enemmän.

Voimansiirrolle kovinta rääkkiä ovat lähdöt ja huippuvääntö. Ensimmäisenä antautuu tyypillisesti AYC perä.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Taitaa etanolin muut ominaisuudet (lisähappi, ennakon kesto) ajaa ohi tuon ongelman.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

timppa811 sanoi
Nyt keskustelu lähtee hieman raiteilta, mutta eikö juuri pienen pakopesän vuoksi evo 8:n ahtimessa tule raja vastaan. Pakopesän pienuuden vuoksi pakopaineet alkaa nousta, niin eikö e85:lla ongelma vaan pahene? Kuitenkin pakokaasua tulee enemmän.

Teorisoida voi jos haluaa, minä perustin sanomiseni ihan näkemiini dynotuloksiin :)
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Tämä selvä.
Johtuu siis ihan moottori rikon pelosta, ettei suomessa evo9:stä edes e85:lla penkitetä juurikaan yli 400hv tuloksia. Vai onko suomalaiset dynotkin perus pessimistejä =) Briteissä kuitenkin bensallakin penkitellään evo9 ahtimilla reilu 400hv tehoja. Tämän olen virheellisesti kuvitellut johtuvan e85:n lisääntyneestä pakokaasusta=tukkii pakopuolen.

ast sanoi
Teorisoida voi jos haluaa, minä perustin sanomiseni ihan näkemiini dynotuloksiin :)
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Mulla on oma evo 8 säädetty Re85:lle ja syksyn tuloksena oli DTC:ltä 386hv/522nm @ 1.6bar.

Muutokset 3" putkisto (downpipestä taaksepäin), 1000cc bosch ev14 suuttimet ja walbron 255 bensapumppu.

Oikein vielä ohjelmaa hieromalla olis saanut muutaman hevosen lisää elikkä olis sinne 390-395hv päässyt, mutta siinäpä se nuilla osilla on aikalailla siinä. Vääntöö olis saanut sen 40nm lisää, mutta stopattiin tohon 522nm.

Nokat esim. Hks 272 ja 9:n turbo niin sit pääsee yli 400hv.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Jatketaan vielä hieman OT:ta. Katsoitteko suuttimien aukioloaikoja tällä kombolla?

aNttiM88 sanoi
Mulla on oma evo 8 säädetty Re85:lle ja syksyn tuloksena oli DTC:ltä 386hv/522nm @ 1.6bar.

Muutokset 3" putkisto (downpipestä taaksepäin), 1000cc bosch ev14 suuttimet ja walbron 255 bensapumppu.

Oikein vielä ohjelmaa hieromalla olis saanut muutaman hevosen lisää elikkä olis sinne 390-395hv päässyt, mutta siinäpä se nuilla osilla on aikalailla siinä. Vääntöö olis saanut sen 40nm lisää, mutta stopattiin tohon 522nm.

Nokat esim. Hks 272 ja 9:n turbo niin sit pääsee yli 400hv.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

timppa811 sanoi
Osta raakakone briteistä ja laitat nuo omat vanhat anturisi ja imusarjat/pakosarjat niin on plug&play.

Onkohan e9 koneen kohdalla sama juttu jos hommaan omaan evo4 ysin lohkon ja kasaan sen 4kannella antureilla yms. ???
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

-ilkka- sanoi
Onkohan e9 koneen kohdalla sama juttu jos hommaan omaan evo4 ysin lohkon ja kasaan sen 4kannella antureilla yms. ???

Kyllä sen voi noin päin tehdä. Toisin päin ei onnistu.

Mutta helpommin löydät E5 - E8 moottorin tai alakerran joka on ihan yhtä huono tai hyvä.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

-JP- sanoi
Kyllä sen voi noin päin tehdä. Toisin päin ei onnistu.

Mutta helpommin löydät E5 - E8 moottorin tai alakerran joka on ihan yhtä huono tai hyvä.

Eli ei eroa 9lohko vanhemmista.? Olis 9kone tiedossa tuossa niin pääsis samalla crankwalkista eroon kun kasais takokamoilla siitä koneen
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

-ilkka- sanoi
Eli ei eroa 9lohko vanhemmista.? Olis 9kone tiedossa tuossa niin pääsis samalla crankwalkista eroon kun kasais takokamoilla siitä koneen

Voit toimia seuraavasti :

- Ysin alakerta vanhempaan kanteen kiinni.
tai
- Kokonaan ysin kone + johtosarjat + ecu
tai
- kokonaan E4-E8 kone

Et voi laittaa :

- Ysin kantta vanhempaan lohkoon

Selvensikö ?
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Lisäksi jos (ja kun) laitat jakohihnaa paikalleen niin sillon et voi sekotella vesipumppuja ihan keskenään. Evo 4-8 pumput vissii käy keskenään mutta e9 on omansa. Tämä vain muistutukseksi kun kannattaa uusia nekin rojut sinne kun uusit koneen.
Lisäksi eroa on myös jakohihnan kiristimessä, eli älä niitäkään sekottele eri koneista.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Harri K sanoi
Lisäksi jos (ja kun) laitat jakohihnaa paikalleen niin sillon et voi sekotella vesipumppuja ihan keskenään. Evo 4-8 pumput vissii käy keskenään mutta e9 on omansa. Tämä vain muistutukseksi kun kannattaa uusia nekin rojut sinne kun uusit koneen.
Lisäksi eroa on myös jakohihnan kiristimessä, eli älä niitäkään sekottele eri koneista.

+ E9 öljypumppu on eri.
 
Vs: Evo 4:seen uusi kone?

Harri K sanoi
Lisäksi jos (ja kun) laitat jakohihnaa paikalleen niin sillon et voi sekotella vesipumppuja ihan keskenään. Evo 4-8 pumput vissii käy keskenään mutta e9 on omansa.
Ja vesipumpun malli vaihtuu uudemmissa evo8 malleissa erilaiseksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom