Evo 4 tyhkäynti ongelma

kinnunen90

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Elikkäs minun autoni kylmällä koneella huuattaa tyhjäkäyntiä 2000rpm ja sit kun on lämmin kone se pyörii 1500rpm ja sit laskeutuu vasta sille oikealle kierros alueella 1200rpm ja seokset näyttää siinä 1500rpm rikkaalle ja sit se laskeutuu hetken päästä normaaliin seokseen 14.7 missähän voisi olla vika? ja auto on kesällä vasta penkitetty ja tämä samainen ongelma oli sielläkin meinas penkissa aina sammua. ja tyhjäkäynti venttiili on puhdistettu. mutta tiiä vuotaako se kara sitten?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Ensimmäinen lauseesi ei auennu mun aivoille vaikka luin sen noin 5kertaa.
Voisitko pisteitä käyttää tms?
Eli tyhjäkäynti evoissa on 850rpm +-50rpm. Jos oikee ymmärsin niin laitteesi möyryy yli 1200rpm koko ajan vaiko?

Ja se tk-mosan puhdistus ei muute auta yhtään mitään käytännössä. Uusi osa auttaa.

Ja onko bypass vaiko dumppi kun sammahtelee?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

dumppi on, se tuo varkauden penkki jätkä laitton sen tyhjäkäynnin 1200rpm ihan tarkotuksella ja sääti ryypyn toimimaa 1500rpm kylmällä koneella. mutta penkissä ei ollut edes dumppi käytössä vaan sen tilalla oli tulppa koska entinen dumppi vuoti nin voimakkaasti.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

minä en sitä itekkään tiedä mutta se sano että se laitto tyhjäkäynnin 1200rpm
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

voiko sitä tyhjäkäyntiä laskee ite siitä kaasuläpän ruuvista vai meneekö sekaisin?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Crankwalkin yksi oirehan on tyhjäkäyntihäiriöt.

Evoissa tyhjäkäynti säädetään ohjelmalla, ja mikäli ruuvia käännellään sattumanvaraisesti, ollaan jo hakoteillä. Mitähän softaa sinne sulle on törkitty tai sörkitty?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

mutku tota tyhjäkäynti ongelmaa ei ollu enne penkkiä, ja se penkissä sammu melkein aina kun täydestä vejosta pisti kytkimen pohjaan, piti antaa väli kaasua sit penkki jätkä sano et sulla on varmaa tyhjäkäynti moottori paskana tai tosi likainen. mun 4:ssa on tme ecu ja siinä on joku vierimaan oma custon softa minkä se ite sääti tossa varkauden penkissä.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

ja sit jälkeen päin kävin kysyy tota tyhjäkäyntiä että mikähä on ku toi tyhjkäynti on eka 1500 ja sit tippuu siihe 1200 niin se sano vaan et sulla on tk moottorissa joku vika mut oishan tuo ihan kiva saaha toimimaa tk sinne haluttuu arvoon. nimittäin leima loppu tänää ja pitäs saaha päästöistä lävitse.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Itellä oli dumpilla sama onkelma, ettei vaan maffi menisi tuhannen sekaisin, ainakin tuo vaihteen vaihdossa sammuminen sopisi sinne.
OT:na meneekös evo edes vaihteen vaihdossa tyhjäkäynnille? Apexissa ainakin oletuksena 1050rpm mielestäni tuo "tyhjäkäynti" kun vaihtaa vaihetta. Normaali tyhjäkäynti taas siinä 800-900rpm.
Jos mun diagnoosi pitää paikkaansa, seokset menee todella rikkaalle kun päästät kaasun?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Ja mitenkäs sitten jakopää? Onko kohdallaan? Jos pitänyt säätää tyhjäkäynti ylös, että edes pysyy käynnissä?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

ainakin jos vaikka nyt kun ensi lumetkin tuli niin revitti ja meni luisussa ja laitoin suorasta vejosta kytkimen pohjaan auto sammu ja sit jos ajaa alamäkeä alas päin ja laittaa kytkimen pohjaan auton kierrokset jääpi johokin 1300rpm eika laskeudu ennen kuin pysäytät auton. mikä hemmetti tota vaivaa ja vielä se arveluttaa kun kylmänä laitat käyntii niin pyörii yli 2000rpm. sit jos seoksia seuraa niin sillon kun kierrokset on 1500rpm niin seokset pyöriii 10-11 ja sit pikku hiljaa laskeutuu siihe 1100-1200rpm ja seokset menee laihemmalle ja jää pyörimää siihen 14.7.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

no jako remmi on puolitoista vuotta sitten vaihdettu. itse sitä en vaihtanut vaan fixus liike.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Dumppi aiheuttaa ton vedosta sammumisen. Onko sulla mitkä suuttimet siinä?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

joo sen vejosta sammumisen tiedän että dumppi tekee. ihan vakiot eikös ne 560cc
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

täytyy huomen viel kahtoo miten se nyt oireilee. onkoha täällä päin kellään evoscannia että sais tyhjäkäyntiä pienemmäks säädettyä. kun muistaakseni se sääti että ryyppy päällä 1500rpm ja 1200rpm kun on normaali tyhjäkäynti mutta nyt vasta ekoja kovia pakkasia ajelen niin ihmettelin kun tyhjäkäynti on auton käynnistäessä 2000rpm
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

kinnunen90 sanoi
joo sen vejosta sammumisen tiedän että dumppi tekee. ihan vakiot eikös ne 560cc

Evo 4 vakiot on 510cc. Eli onko sinne vaihdettu ne 560cc vai onko siellä 510cc ja ohjelmaan jätetty kuitenkin kaikki tme suutin arvot eli 560cc?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

siis ei ole vaihdettu suuttimia, no luulis nyt et kun penkis kumminki säädetty ja siinä kesti 8h niin ois tajunnu laittaa ihan oikeat arvot ku minä sille sanoin että ihan vakio suuttimet on.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

mutta voiko johtua tuo tyhjäkäynti homma siitä että se ei ole kunnolla opettanut sitä tyhjäkäyntiä, kun lueskelin tuolta noita mitenkä nollataan ja opetetaan uuestaan tyhjäkäynti. nimittäin kun otin oman evon ajoon niin työnsin sen suoraan pihalle kylmään ja laitoin käyntii ja lähdin heti ajamaan. ja akun navat olleet parikuukautta irti.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

kinnunen90 sanoi
täytyy huomen viel kahtoo miten se nyt oireilee. onkoha täällä päin kellään evoscannia että sais tyhjäkäyntiä pienemmäks säädettyä. kun muistaakseni se sääti että ryyppy päällä 1500rpm ja 1200rpm kun on normaali tyhjäkäynti mutta nyt vasta ekoja kovia pakkasia ajelen niin ihmettelin kun tyhjäkäynti on auton käynnistäessä 2000rpm
nyt muistankin se sääti sen toisen arvon sitä ilmastointia varten. täytyy kyllä huomenna soittaa penkki jätkälle ja kysyä mitkä ne arvot oli mitä se sääti kun nyt tuo muisti pätkii ja aika pahasti.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

kinnunen90 sanoi
mutta voiko johtua tuo tyhjäkäynti homma siitä että se ei ole kunnolla opettanut sitä tyhjäkäyntiä, kun lueskelin tuolta noita mitenkä nollataan ja opetetaan uuestaan tyhjäkäynti. nimittäin kun otin oman evon ajoon niin työnsin sen suoraan pihalle kylmään ja laitoin käyntii ja lähdin heti ajamaan. ja akun navat olleet parikuukautta irti.

Kyllä. Ajat sen nyt ensin lämpimäks sitten napa irti ja annat olla tovin. Piuha takasin kiinni, auto käymään ja valot, humpat sun muut kuormittamaan. Sitten ku käynyt sen vartin siinä ja naapurit hermostunu ni kovaa ajoa. Ja VAIHDAT sen dumpin pois bypassiin.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

ei passaa ainakaa omassa rivarin pihassa pyörittää koska saattaa naapurit kovin vihastua kun toi blitzin putkisto on aika kova ääninen :) joo täytyy huomenna kokeilla tuota jos se tyhjäkäynti ongelma ratkaisu tulis siinä minä palaan asialle jos tämä ei auta kiitoksia.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

penkki mies sattuikin olemaan facessa samaan aikaa niin se tuloo perjantaina katsomaan läppärillä mitkä arvot sinne on jääneet niin jos sitten sais tietää vielä varmuuden
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

käytin tänä aamuna piuhoja irti ja annoin pyöriä paikoillaan ja se sääti tyhjäkäynnin siihen 1000rpm pintaan, tietty lämpimissä sisätiloissa tämän kokeillut että pihalla en ole edes käynyt mutta seos mittari näytti 13.2 onko se liian rikkaalla vai onko se hyvä ettei nyt pyöri sitten liian rikkaalla pakokaasu testiä varten.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Siis onko seokset tyhjäkäynnillä 13.2? On todellakin liian rikkaalla. Jos se käy nuin rikkaalla tyhjäkäyntiä niin lambda saattaapi olla rikki, poikki, särki tai saattaa vetää ilmaa maffin jälkeen. Mikä on tämä penkkiäijä? Laita vaikka privalla vastaus. TPS anturin asento tyhjäkäynnillä kannattais tarkistaa.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Joo ainaki äsken pyöri 13.2 mutta kyllä se sunnuntaina pyöri tyhjäkäynnil 14.7 kun kierrokset oli vähän yli 1000rpm
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

seokset ja notkuilut rupee kuulostaa ihan mun koneelta.. siin kans seilas tk vaik oli säädetty 900rpm, oli välillä yli 2000.. kaasu pohjas ja ylös ni kävi kierrokset jossai 300.. et kust pysy käynnis, tulpat autto hiukan ja sit tulppasin bassit yms..
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

No minä kiristin nyt dumpin aika tiukalle niin sekin autto vähän. Näköjään jäänyt liian löysälle kun tyhjäkäynnil hieman tuntu suhinaa.
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

Anna nyt olla hetki ilman että teet muuta kun ajelet. Saattaa trimmit olla vielä vähän hakusessa ni vetää tyhjäkäynnillä rikkaalle. Tai jos se suuttimien skaalaus pielessä ni vetää laihalle -> trimmi korjaa ja vetää rikkaalle. Mitä seokset vedossa?
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

ainakin kesäl seokset näytti 10-10.5 se on säädetty yläältä hieman rikkaalle ettei pääse nakuttumaan ainakaan joo mäkin veikkaan et joutuu ajaa vähän aikaa että se trimmi tasottuu ku paikallaan olen vaan pyörittäny kun ei niitä prkl alatukivarsia ole kiinni :D off topic: mutta tänään tuli ala pallot makso 100e briteistä saa nähdä käykö ne pistän sitten tonne varaosa topiikkiin mistä niitä saa niin tarvia niitä uusia tukivarsia ostella!
 
Vs: Evo 4 tyhkäynti ongelma

vika selvisi! rikkoinen/tukkoinen lambda korvattu laajakaista lambdalla PLX. sit penkki jätkä kävi säätää tyhjäkäynnin 840rpm koska oli viimeks laittanut hieman korkeammalle 1000rpm. nyt pyörii mukavaa 850rpm lämpimäl koneella ja seokset näyttää 14.8-15.0 eikun huomen katsastukseen ja kovaa ajoa i like :) kiitoksia tuosta tyhjäkäynnin säätö tavasta koska ennen en tiennyt tuommoista!
 
Takaisin
Ylös Bottom