Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Tunari-82 sanoi
Ei vaikutusta puolilla.
Alan kohta laskea tämän yhdeksi evon ominaisuuksista ja ajan menemään ;D
Saattaisiko nuo ngk.n iridium tulpat olla syylliset nykimiseen,jos eivät vielä kylmällä moottorilla toimi kunnolla?
Mutta noin kilometrin ajomatkan jälkeen seos kyllä rikastuu mittarin mukaan ja sen jälkeen meno on ihan normaalia eikä nykimistä tapahdu.
Toisaalta taas nykiessä jos painaa reippaammin kaasua,niin paukkuu putkeen joka viittaisi syttypuolelle ???
kokeile vaihtaa sinne toiset tulpat. omassa oli jonkun sarjan kanssa ongelmia. joku iridium oli, ei nyt muista mikä. kuullostaa aika samalta ku mitä mulla oli. oli kyllä ihan uudet tulpat mut pakko ne oli vaihtaa pois että alko toimimaan.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Voisihan se tulpissakin olla,mutta käsittääkseni tuota tulppaa on paljolta evossa käytetty.
Tulpan malli on Ngk BPR7EIX
Väärän lämpöarvoinen tulppa saattaisi kyllä aiheuttaa nykimistä,kerran yhden celican kanssa takuttiin kun kuumalla koneella meinasi nykiä,orkkis tulpilla vika poistui.
Töistä tullessa katoin että lämpimänä matka-ajossa seokset pyöri 14-14.5 välillä.
Taas kun työpaikan pihasta lähdin ja kun painoi sen verran kaasua että nousi vähän ahtojen puolelle,paukkui hieman putkeen ja nyki,seosmittari pyöri 15-16 välillä.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

BPR7EIX, BPR8EIX, BR7EIX, BR8EIX - kaikki toimivat kyllä Evossa.

Bensanpaineet.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Ettei olisi ilmavuotoa jossain kun käy kylmänä laihalla mutta lämpimänä lambda korjaa seoksen kohdalleen.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

No ei onnistunut loggailut,ensin oli vähän yhteys häröä,sitten kun sain yhteyden autoon(auto sammuksissa,ettei koko kylä herää) ja starttasin niin läppäri heitti sinistä ruutua ja boottasi.
No sitä aikani odottelin että käynnistyisi,mutta sitten oli pakko lähteä ettei myöhästy töistä.
Väliltä piti vielä noukkia audi kuskia tienposkesta kyytiin,mutta just tasan kuudelta leimasin sisälle :peukku
Noh kokeillaan iltapäivällä uusinta.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

No nyt sain login,nykiminen ei ollut nyt pahimmillaan mutta oli sitä jonkinverran.
Tuossa kun seos rikastuu äkisti,alkaa auto toimia normaalisti.
 

Liitetiedostot

  • EvoScanDataLog_2010.10.01_14.16.44.csv
    122.7 KB · Lukukerrat 103
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Nyt on oxygen sensor mukana.
Mutta nykimistä ei juurikaan(pientä) huomannut tälläkertaa,kun ei ollut tarpeeksi kylmä ilma/auto.
Mutta meno on kuin makaisi hieman jarrulla(tahmeaa),kunnes tuo seos rikastuu.
Molemmissa kartoissa juuri samassa kohtaa,kun coolant temp on saavuttanut 62 astetta.
Tuossa toisessa logissa koitin kiihdyttää lämpimällä koneella, nelosvaihteella hiljaisesta vauhdista,kaasupohjassa ylämäkeen vedättäen.
Onkos tuo ihan normaalia että tuo oxygen sensorin käyrä tekee kaasupohjassa tuollaisen jyrkän notkon,eikö sen pitäisi mennä ihan tasaisesti,kunnes kaasu nostetaan?
 

Liitetiedostot

  • EvoScanDataLog_2010.10.01_20.11.05.csv
    139.6 KB · Lukukerrat 106
  • EvoScanDataLog_2010.10.01_20.18.57.csv
    18.9 KB · Lukukerrat 99
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Autosi siirtyy takaisinkytkettyyn (closed-loop) tilaan tuossa 62-63 asteen kohdalla. Sen näkee selvästi siitä että seos pamahtaa 14.7 paikkeille niinkuin pitääkin ja alkaa sahaamaan tämän yli ja ali. Sama näkyy sekä Innovatessa että kapeakaistaisessa lambdassa eli molemmat toimivat oikein.

En osaa sanoa miksi siirtyminen tapahtuu näin myöhään, sillä ainakin Evo 5 rommeissa "Min coolant temp for closed loop" on 50 eli siirtymisen pitäisi tapahtua jo silloin ellei arvoa ole muutettu. Lämpötila-anturikin toimii asiallisen näköisesti joten en usko että siinä olisi vikaa eikä sillä sitäpaitsi voi olla tähän vaikutusta vaikka näyttäisikin 10 astetta pieleen, ECU kuitenkin tekee päätökset anturin tiedon perusteella oli se oikeassa tai väärässä.

Myöhäinen takaisinkytkettyyn tilaan siirtyminen on siis toinen erikoisuus ja toinen on laihalla käyminen kun mennään karttojen pohjalta. Tämän näkee siitä helposti että low fuel trip + oxygen feedback trim ovat yhteensä 9-10% kun ollaan takaisinkytketyssä tilassa. Toisin sanoen ECU joutuu lisäämään 9-10% ruiskutusaikaa karttoihin verrattuna että saa seoksen 14.7:ään.

Laihalla käyminen voi johtua:
- muutoksista, putkisto, filtteri yms.
- bensanpaineesta eli pumppu tai todennäköisimmin paineensäädin koska pumppu oireilisi mielestäni eri tavalla
- maffista
- Evo 5-6 ominaisuudesta sillä laihalla käyminen näyttää olevan yleistä näissä

Itse tarkistaisin bensanpaineen ja jos se on ok (3 bar silloin kun ohjausletku ei ole kytketty) laittaisin rommiin suuttimien skaalaukseksi 542 tilalle ~495 seoksen korjaamiseksi (=9-10% korjaus) ja ajelisin tyytyväisenä kun ongelma on ratkaistu. Toinen vaihtoehto on nostaa bensanpainetta, mutta sitä pitäisi muuttaa aika paljon eli ~3.6 bariin saman vaikutuksen saamiseksi.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Kyllä mullakin se "Min coolant temp for closed loop" on sen 50 astetta tuola kartoissa,siksi ihmettelinkin että mistä tuo 62astetta tulee...
Kuten ennemminkin meinasin että alan laskea tämän ominaisuudeksi,tuo kylmänä nykiminen vaivaa lähinnä vain näin syksysyllä,koska lämpimillä kesäkeleillä sitä ei ole havaittavissa,eikä talvella kun käyttää lohkolämmitintä.
Mutta varmistan vielä tuon bensanpaineen jossain välissä.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Mittaaja sanoi
Olisiko bensapaineensäätimen "kylmä" venttiili ohitettu?

Tarkoitatko tällä venttiilillä sitä solenoidia, joka ohjaa bensanpaineen säätimen näkemää painetta? Jos tarkoitat, millä ehdoilla tuo solenoidi avataan normaalisti? Itse olen käsittänyt että solenoidi avataan heti käynnistyksen jälkeen ja jos se ohitetaan, bensanpaine käynnistyshetkellä on hieman pienempi imusarjan alipaineesta johtuen.
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Se solenoidi tuntuu käytännössä turhalta, vaikutus on aika minimaalinen
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Asiakas vaihtoi katsastuksen takia autronic boxin vakioon ja ko venttiilin ohitus
unohtui vaihtaa originaali asentoon ...ei pelannu yhtään kylmänä.Jopa sammahteli
risteyksiin .
 
Vs: Evo 6 käy laihalla,kylmänä?

Mittaaja sanoi
Asiakas vaihtoi katsastuksen takia autronic boxin vakioon ja ko venttiilin ohitus
unohtui vaihtaa originaali asentoon ...ei pelannu yhtään kylmänä.Jopa sammahteli
risteyksiin .

Itselläni on täysin toisenlaisia kokemuksia kyseisestä venttiilistä ja sen vaikutuksesta. Kenties se toimii eri tavalla Evo 8:ssa tai ysissä?
 
Takaisin
Ylös Bottom