evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
No ni radalle piti lähteä ja vasen etujousi poikki. Alla on ralliart alusta tiedä sitten mikä sen oikea valmistaja on (iskarissa lukee kyllä kyb). Yleensä ihmetyttää miten jousi voi mennä poikki kun autolla ei ole ajettu edes 60tkm. Tuskin japanin poika on mitään loppuunajettua käytettyä alustaa sinne laittanut. ???

Mutta eli jousi edestä poikki ja kysymys sitten kuuluu, että uudet jouset tilalle vai onko nyt niin, että iskarit on mahdollisesti myös loppu kun jousetkin katkeilee? Uudet Tein S.Tech jouset maksaisi cammskillillä alle 150e jolloin pääsisi kohtuu halvalla. Kun pitää olla köyhä niin uusi kokoalusta ei ole nyt eka vaihtoehto.

Kannattaako noita madallusjousia suomesta yleensä ostaa?

http://evo6.kuvat.fi/kuvat/sekalaisia_evo_kuvia/jousi_paskana/
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Näyttää nuo tolpatkin jo elämää nähneeltä eli ainakin kannattaisi tsekata toimivuus ennen kuin investoi uusiin jousiin.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

ast sanoi
Näyttää nuo tolpatkin jo elämää nähneeltä eli ainakin kannattaisi tsekata toimivuus ennen kuin investoi uusiin jousiin.

http://evo6.kuvat.fi/kuvat/Kuvat+mitsu+palstalle/foto7_640x480.jpg/full
Tollaset ne oli 2009 kun auton sain mutta parin talven jälkeen ne on tosiaan vähän jo kulahtanut.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/Kuvat+mitsu+palstalle/foto7_640x480.jpg/full
Tollaset ne oli 2009 kun auton sain mutta parin talven jälkeen ne on tosiaan vähän jo kulahtanut.

En oo varmastikaan paras sanomaan mut jos rata ajoa meinaisin harrastella ja alusta on nuin hyvin saanut happea pintaan että jousetkin napsuu niin en kyl riskeerais pelkillä jousilla. BC racingillä kuite perussetti näyttäs kohtuuhintaselta ja eipähän ainakaan tarvis miettiä sit kestämistä ja toimivuutta...
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Soitin http://www.rallysystems.com mestaan ja kysyin huoltaako ne kyb:n iskareita. Vastaus oli, että kyllä ne voi tarkistaa mutta varaosia niihin ei saa ja todennäköisesti niitä ei saa edes avattua ::)

Aki666 sanoi
En oo varmastikaan paras sanomaan mut jos rata ajoa meinaisin harrastella ja alusta on nuin hyvin saanut happea pintaan että jousetkin napsuu niin en kyl riskeerais pelkillä jousilla. BC racingillä kuite perussetti näyttäs kohtuuhintaselta ja eipähän ainakaan tarvis miettiä sit kestämistä ja toimivuutta...
BC racing olisi 99%:sti se valinta uusiksi mutta ongelma ei ole kuin raha ::) Juuri soittivat meidän toisesta autosta josta meni nokkahihna, että korjausen hinta on varmaan siellä 1300-1500e paikkeilla :nykii
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Tuohon jousi asiaan sen verran ,että ei ne S-Tech:it mitkään ihmeelliset ole Ratatouhissa eli jotain muuta kuin ne. Tosin sitten kun laittaa jotain jämäkämpää vanhojen iskareiden kanssa niin ne menee sit seuraavaks vaihtoon.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Tämä homma ratkesi hakemalla nokolta bc racing alusta tosin hinnat alkaen v1 malli kun sen verran hyvään hintaan sain mutta eiköhän sillä pärjää.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Tämä homma ratkesi hakemalla nokolta bc racing alusta tosin hinnat alkaen v1 malli kun sen verran hyvään hintaan sain mutta eiköhän sillä pärjää.

kerroppa kokemuksia, mua kiinostaa myös tuo v1 malli :peukku (juuri hintansa vuoksi :) )
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Ekat kokemukset on nyt takana ja kaikki jotenkin tuntuu ihan erilaiselta verrattuna vanhaan ralliartin alustaan. Turhan vähän on vielä kokemusta mutta ainakin näin lyhyellä testauksella ralliart tuntu jämäkämmältä. Katotaan miten alusta toimii radalla ja kerrotaan sitten jotain jos jotain mullistavaa kerrottavaa on

Mutta mutta yks outo juttu mitä tuli alustan vaihdon myötä on renkaiden vinkuminen mutkissa ??? eli aiemmin nuo alla olevat renkaat eivät vinkuneen edes radalla mutta nyt vinkuu mutkissa ihan pienissäkin vauhdeissa ::) En nyt oikein osaa yhdistää renkaiden vinkumista ja alustan vaihtoa.

Tuolla muutama asennuskuva
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/operaatio_alusta/
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Katoitteko kulmat kohillee?
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Samppa sanoi
Katoitteko kulmat kohillee?
Kulmia ei ole katsottu mutta alusta säädettiin edestä ja takaa ainakin suurinpiirtein samalle korkeudelle kuin se oli.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Kulmia ei ole katsottu mutta alusta säädettiin edestä ja takaa ainakin suurinpiirtein samalle korkeudelle kuin se oli.

Kannattaa suunnata. Vaikka korkeus on sama, muuttuu nuo melko varmasti alusta vaihdettaessa.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Mulla tuo sama BC Racingin V1, ja Alastarossa pelkästään sun kyydissä tuli sama mieleen, että tuo BC tuntuu paljon löysemmältä vs. sun Ralliart. Renkaat mullakin vinkuu helposti, mutta ajelenkin ns. halpiksilla, eli Falkeneilla.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Mitä kulmiin tulee niin tässä http://evo6.kuvat.fi/kuvat/operaatio_alusta/IMG_2261.JPG kuvassa mittasin tuon renkaan kulman hitech mittausmenetelmällä ;D ihan vaan jotta on jotain mihin verrata kun alusta on vaihdettu ja samaa lukua näytti myös alustan vaihdon jälkeen.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Tarkista muuten tuon bensatankin täyttöputken kunto, näyttää olevan ruostuminen hyvässä vauhdissa ja näitähän on varsnkin briteissä jouduttu vahtamaan paljon.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Itellä on toi BC BR ja kävin hakee alkuviikosta siihen 2kg jäykemmät jouset. Eli 6kg-->8kg. Pienellä koeajolla tuntu jämäkämmältä.
Viikonloppuna radalle ni katotaa miten siellä toimii.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

ast sanoi
Tarkista muuten tuon bensatankin täyttöputken kunto, näyttää olevan ruostuminen hyvässä vauhdissa ja näitähän on varsnkin briteissä jouduttu vahtamaan paljon.
Pitääpä tarkistaa ja katoin sitä vähän itsekkin, että mites se nyt tollanen on. HHhhmmm saisikohan sitä näkyvää putkea jollain tavalla suojattua ???
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Pitääpä tarkistaa ja katoin sitä vähän itsekkin, että mites se nyt tollanen on. HHhhmmm saisikohan sitä näkyvää putkea jollain tavalla suojattua ???
Se putken suojapelti kerää ainakin väliin kaiken roskan ja kosteuden, josta itsellä lähti ekana happanemaan.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Juu pitääpä unohtaa lauantain radalle meno kun eturenkaat näköjään auraa aika paljon ja varmaan kaikki muutkin kulmat on mitä sattuu. Keskustassa kun ajelin 40km/h kosteaa juuri eilen tehtyä asfalttia niin tuntui kuin olisi jäällä ajanut ja 120km/h meni hyvin kunnes rupes satamaan ihan kunnolla ja sitten joutu ottaa oikean kaistan ja ajamaan ihan rauhallisesti :nykii

Missäs noita kulmien suuntauksia tehdään pk seudulla muualla kuin st-motorsilla?

Ja mitäs nippeliä mun pitää vääntää/kiertää/kääntää että saan aurausta muutettua? Tiedän ettei sitä itse saa säädettyä oikeaksi mutta jos vähän saisi parannettua sitä ennen kunnon säätöä. Sellanen mummo ohje kiitos ;D
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
eturenkaat näköjään auraa aika paljon ja varmaan kaikki muutkin kulmat on mitä sattuu.

Pientä aurausta ;D
Vasen puoli http://evo6.kuvat.fi/kuvat/operaatio_alusta/IMG_2312.JPG
Oikea puoli http://evo6.kuvat.fi/kuvat/operaatio_alusta/IMG_2315.JPG

ast sanoi
Esim. Vianor tekee.
:peukku No ni, kalliossa on duunipaikan lähin vianor. Pitääpä kattoa jos sais sen hoidettua heti huomenna.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Suosittelen Järvenpään vianoria. Ainakin on evoista kokemusta... ;D Myös ite taas huomenna menossa jousienvaihdon jälkeen.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Järvenpäässäkin on vaan vähän erilaisia tekijöitä, viime vuonna loppui muka takaa säädöt kesken ja taka-akselilla oli set-backia. Eipä loppunut tänä vuonna eikä ollut set-backiakaan vaikka mitään asiaan vaikuttavaa ei vaihdettu tai säädetty tässä välissä. Mutta nyt olikin tekemässä henkilö joka hallitsi koneen vaikka unissaan.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Juu jos Järvenpäähän menee ni kannattaa pyytää Mika säätämään...
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Koitan huomenna päivällä hoitaa homman kallio/sörnäinen mestassa siellä kun voin käydä työpäivän aikana pyörähtämässä.

Mitäs arvoja sinne kannattaa laittaa?
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Sun käytössä kun radallakin käyt, mutta ajat myös kadulla niin jotain tämän suuntaista laittaisin:

Eteen:
Camber -2.0 astetta
Auraus 0

Taakse:
Camber -1 aste 15 minuuttia (-1.25 astetta siis)
Auraus ihan aavistus aurauksella, noin 1 mm kokonaisaurausta
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

edessä -1.5 astetta ja auraus 0. Takana camber -1 ja auraus vakio.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Mikä on vakioauraus?

15 minuutta per puoli eli 30 min yhteensä. Näin ainakin Vianorin laite näytti Evo 6:lle.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Vein auton kallion vianorille ja annoin lapun käteen missä luki nuo ast:n antamat arvot.

Minä "Säätäkää tässä lapulla oleviin arvoihin"
Ukkeli "auraus nolla?"
Minä "Niin? auraus nolla"
Ukkeli "mmm että camber arvoksi -2.0"
Minä "juu miten niin?"
Ukkeli "Mä en oikein tiedä voiko tuota camberia säätää?"
Minä "kyllä pystyy"
Ukkeli "sitten mä en oikein tiedä kun nuo laitteet antavat jotkut tietyt arvot aina mallikohtaisesti"
Minä "hyvä homma mutta laittakaa nuo arvot"
Ukkeli "niin joo kai niistä arvoista voi poiketa"

Että ei oikein taas vakuuttanut tuo mutta katotaan miten käy. Ei kai se tuosta huonommaksi ainakaan voi mennä ;D
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Vein auton kallion vianorille ja annoin lapun käteen missä luki nuo ast:n antamat arvot.

Minä "Säätäkää tässä lapulla oleviin arvoihin"
Ukkeli "auraus nolla?"
Minä "Niin? auraus nolla"
Ukkeli "mmm että camber arvoksi -2.0"
Minä "juu miten niin?"
Ukkeli "Mä en oikein tiedä voiko tuota camberia säätää?"
Minä "kyllä pystyy"
Ukkeli "sitten mä en oikein tiedä kun nuo laitteet antavat jotkut tietyt arvot aina mallikohtaisesti"
Minä "hyvä homma mutta laittakaa nuo arvot"
Ukkeli "niin joo kai niistä arvoista voi poiketa"

Että ei oikein taas vakuuttanut tuo mutta katotaan miten käy. Ei kai se tuosta huonommaksi ainakaan voi mennä ;D

:peukku
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Juuri soittivat vianorista ja yllätys eihän se hyvin ollut mennyt vaikkakaan vika ei ollut vianorissa vaan takatukivarren pultti meni paskaksi kun sitä ruuvattiin auki :(
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Juuri soittivat vianorista ja yllätys eihän se hyvin ollut mennyt vaikkakaan vika ei ollut vianorissa vaan takatukivarren pultti meni paskaksi kun sitä ruuvattiin auki :(

Nonni. Putkeen menee!

Edit: Tämä: Linkki ?
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Laitoin myös Mikolta tilaukseen bc-racing.in br alustan,etutolpat on säädettävillä yläpäillä.
Olisi tarkoitus mennä parinviikonpäästä käymään kemoralla,niin näkee samalla että onko alustasta apua kierrosaikoihin.
Niin ja nyt samalla meinaan vaihtaa taakse alatukivarren puslat.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

cubeqtio sanoi
Nonni. Putkeen menee!

Edit: Tämä: Linkki ?

Kävin tänään jo delta autosta nuo tilaamassa mutta rupesin miettimään, että taitavat tulla camskilliltä nopeammin jos ei noita ole Suomessa valmiina. No se varaosaukkeli sano maanantaina selvittävänsä miten nopeasti ja mihin hintaan noita täältä Suomesta saa.

Nyt on etupään auraus säädetty kuntoon mutta cambereita ei vielä. Hyvin huomaa ajaessa, että kaikki ei ole auton takapäässä nyt kunnossa kun silleen hakee kokoajan.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Kävin tänään jo delta autosta nuo tilaamassa mutta rupesin miettimään, että taitavat tulla camskilliltä nopeammin jos ei noita ole Suomessa valmiina. No se varaosaukkeli sano maanantaina selvittävänsä miten nopeasti ja mihin hintaan noita täältä Suomesta saa.

Nyt on etupään auraus säädetty kuntoon mutta cambereita ei vielä. Hyvin huomaa ajaessa, että kaikki ei ole auton takapäässä nyt kunnossa kun silleen hakee kokoajan.

psr:lle soitto ni takuul löytyy...
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Harri K sanoi
psr:lle soitto ni takuul löytyy...

Nopea hinta vertailu kertoi, että printsportin kautta hinta on vieläpä halvempi. Tosin en tiedä sisältääkö sivuilla olevat hinnat alvin vai ei. Mutteria ei ollut hyllyssä kaikki muut olivat :peukku
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Siis ei oo taas todellista jumalauta kun taas menee kaikki putkeen. Hirveellä työllä saan hommattua taakse camber ja auraus pultit, mutterit, prikat ja säätöprikat ja maksan niistä helvetisti kun ajattelin, että vaihtaa sitten kerralla kaikki niin ei jää siitä kiinni. Vien ne auton kera jälleen vianorille ja 10 aikaan tulee soitto, että auto on valmis :peukku mutta edestä ei kuulemma saatu camberia säädettyä ??? ja se jäi -3,15 arvoon :nykii
No autoa hakemaan ja pienen keskustelun jälkeen päädyttiin ettei camberia nyt sitten edestä saa säädettyä. No hyppäsin autoon ja olin juuri lähdössä kun katsoin pelkääjän penkille jossa oli niistä 4:stä pultista muttereineen prikkoineen 3 eli ne oli jopa yhden vaihtanut :seina
"No kun ne muut pultit/mutteri/prikat oli ihan ehjiä" sanoo ukkeli :mad: p**k**e hyllyynkö niitä ostelen pölyttymään :seina

No jos tästä nyt jotain positiivista pitää löytää niin mutkat taittuu nyt hyvin ::)

Yhdellä clubilaisella on myös kutosessa tuo bc racing v1 kumisilla (ei säädettävillä) yläpäillä mutta sillä saatiin camber -1,5 arvoon, että mistä tuo noin iso ero voi tulla?

Kun ei ole säädettäviä iskarin yläpäitä niin camberia kuulemma säädetään etuiskarin ylemmällä pultilla joka menee vain tietyssä asennossa kiinni. Ne olivat tuota koittanut mutta mitään vaikutusta sillä ei camberiin ollut.

Jos nyt hommaan camber säädettävät yläpäät niin ei ole taikuita riittääkö siinäkään säätö ja joudun vielä tietenkin maksamaan uudesta säädöstä :mad:

Onhan tuo yli -3 camberi paljon mutta onko se niin paljon, että on pakko tehdä heti jotain ettei renkaat mene?

Niin ja jos ei vielä tarpeeksi vaikeeta ole niin toinen automme johon oli juuri tehty maanantaina 1560e moottori remontti laukes tänään tienvarteen.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Kun ei ole säädettäviä iskarin yläpäitä niin camberia kuulemma säädetään etuiskarin ylemmällä pultilla joka menee vain tietyssä asennossa kiinni. Ne olivat tuota koittanut mutta mitään vaikutusta sillä ei camberiin ollut.

Jos nyt hommaan camber säädettävät yläpäät niin ei ole taikuita riittääkö siinäkään säätö ja joudun vielä tietenkin maksamaan uudesta säädöstä :mad:

Jäikö sinne molemmille puolille siis se -3 astetta Camberia? Kuulostaa kyllä hurjalta, jotenkin veikkaan etteivät vaan tajunneet sitä epäkeskopulttia jolla pitäisi saada alkuperäisillä tolpilla -1 tai -2 astetta asennosta riippuen.

Ei tuo nyt heti renkaita pahasti syö eli voit ajella rauhassa ja miettiä mitä tehdä.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

No miksi ehjiä pultteja vaihtaa? Jos ne aukee ny ni aukee toisenki kerran (varsinki jos vähä rasvaa ruiskasee)
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Harri K sanoi
No miksi ehjiä pultteja vaihtaa? Jos ne aukee ny ni aukee toisenki kerran (varsinki jos vähä rasvaa ruiskasee)

Oman kokemuksen mukaan noista menee ensin mutterista kierteet huonoksi JA kosketuspinta jousialuslevyyn menee epätasaiseksi. Sitten jousialuslevy tarttuu mutteriin kiinni ja "leviää". Säätäminen tai ainakin pulttien kiristäminen oikeaan momenttiin menee vaikeaksi.

Ennen edellistä säätöä vaihdoin kaikki mutterit ja aluslevyt omassani, pulteissa ei ollut valittamista.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

valto sanoi
Kyllä niistä iskarin pulteista camberia saa säädettyä.

Sen iskarin ylimmäisen pultin saa kiinni kahdessa eri asennossa mutta ne oli sitä koittanut ja vaikutusta sillä asennolla ei kuulemma ollut.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

evo6 sanoi
Sen iskarin ylimmäisen pultin saa kiinni kahdessa eri asennossa mutta ne oli sitä koittanut ja vaikutusta sillä asennolla ei kuulemma ollut.

On sillä ainakin mulla ollut aivan selkeä vaikutus. Jos niistä pultin päistä näkee vielä sen nuolen (kolmio oikeastaan) niin katso osoittaako se moottoria kohti vai ulospäin.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

ast sanoi
On sillä ainakin mulla ollut aivan selkeä vaikutus. Jos niistä pultin päistä näkee vielä sen nuolen (kolmio oikeastaan) niin katso osoittaako se moottoria kohti vai ulospäin.
Tarkastan tuon.
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

jatketaas tätä topiccia pikkasen. Eli evo neloseen pitäis saada jäykemmät jouset teinin coilover sarjaan. vakio 6kg jouset on mielestäni aivan liian löysät, jotain 10-12kg vois olla hyvä katu/rata-ajoon? Mukavuus ei ole kriteeri valinnassa :driver Mistä porukka ostellu noita jousia?
 
Vs:

Ja toinen kysymys että jos coilover-jousen vakiopituus on 225mm niin mitä haittaa on laittaa 200mm tai 250mm jousi? Tietysti muuta kuin että säätövarat muuttuu?
 
Vs: evo 6 uudet jouset vai kokoalusta

Tuo on turhan iso muutos, iskarien ominaisuudet vaatisivat muokkausta myös. Superstreeteissä on ainakin 6 kg joiset ja niihin kokeilisin korkeintaan 8-9 kg jousia. Jousen pituus pitäisi saada sellaiseksi että se ei pohjaa, irtoa ylä-asennossa lautasista ja että säätövara riittää.

Teinin jouset saattoivat olla epästandardia kokoa, en muista varmasti.
 
Takaisin
Ylös Bottom