Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Heips,

Nyt on oikein pakko kysästä, että onko muilla Evo IV-VI käyttäjillä samaa ongelmaa/ominaisuutta että vaihteita ei välillä saa kunnolla päälle jos auto on paikallaan ja käy? Talvella tämä korostuu.

Itselläni on välillä vaikeata saada pakki päälle. Kun sen saa niin se ei rusahda (siten kuin jos "sorvais") vaan loksahtaa (vähän kuin pulttilukkosen kiväärin latais..) kun menee päälle. Tekee myös kesällä samaa. Ilmiö myös havaittavissa hitaissa vauhdeissa vaihteilla 1->2->3->4. Tosin ajaessa menee päälle mutta ns. "latausääni" kuuluu. Ei mitenkään metallinen tai nykäisevä voimansiirrossa vaan sellainen aika "miehekäs". :D

Laatikossa Motulin RedLine MT-90 ja vaihdelaatikon päästä vivustosta ne normipuslat vaihdettu sorvattuihin kuparisiin.

Koitan ottaa videota tänään ja saada äänen nauhalle.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Vaihdappa ne redit mäkee sieltä...

Ja jossei sittekää pelaa niin sitte kytkimestä ehkä on jousi rikki tms
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harri K sanoi
Vaihdappa ne redit mäkee sieltä...

Ja jossei sittekää pelaa niin sitte kytkimestä ehkä on jousi rikki tms

Mitäs pistetää tilalle?

faior sanoi
http://www.lancerregister.com/faq_f07.php

Tiedän, mutta hieman erillainen tää ominaisuus.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Itellä tossa vitosessa sama juttu, eli kun auto on jonkin aikaa seissyt parkissa niin pakki ei meinaa mennä päälle.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Mitsulla on myös oma Diaqueen vaihteistoöljy manuaalivaihteistoihin!

Mobilia en kyllä suosittele ainakaan, castrol varmaan ihan jees, itellä tossa etuvetosessa diaqueenit.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

mystinengalant sanoi
Mitsulla on myös oma Diaqueen vaihteistoöljy manuaalivaihteistoihin!

Mobilia en kyllä suosittele ainakaan, castrol varmaan ihan jees, itellä tossa etuvetosessa diaqueenit.

Eipä kerkee hakea mistään ku kaupat o kiinni siinä vaiheessa kun mä oon kotona. Eli Castrollia saa vielä siihen aikaan oon kotona.

:)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harri K sanoi
Vaihdappa ne redit mäkee sieltä...

Harri K sanoi
Castrol tai Mobil. GL-4 75W-85W tai 75W-90 gear oil.

Mitäs eroa on RedLine MT-90 joka siis on myös 75W90 GL-4 tavaraa verrattuna noihin Castrol tai Mobilin öljyihin? Itsellä on nyt RedLine MT-90 öljyt laatikossa eikä mitään valittamista. ???
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harrilla on huonoja kokemuksia muistaakseni Red Linestä toisessa vaihteistossa, siksi ei suosittele niitä mihinkään koskaan ;D

Evossa ne toimivat ihan hyvin, myös talvella.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
Harrilla on huonoja kokemuksia muistaakseni Red Linestä toisessa vaihteistossa, siksi ei suosittele niitä mihinkään koskaan ;D

Evossa ne toimivat ihan hyvin, myös talvella.

Nii.. Siks mää en iha vielä toho ölppäongelmaan kaatuis.

Ei kytkinnesteis/järjestelmäs vois olla jotain?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
Harrilla on huonoja kokemuksia muistaakseni Red Linestä toisessa vaihteistossa, siksi ei suosittele niitä mihinkään koskaan ;D

Jaa, että kyse olikin enemmän henkilökohtaisesta traumasta :D
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Kokeile ykkösellä kytkin pohjassa antaa kierroksia reilusti ja katso lähteekö auto liikkumaan eteenpäin hieman?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Ei kytkinnesteis/järjestelmäs vois olla jotain?

Miltä kytkinpoljin tuntuu? Paljon tyhjää liikettä? Yksi mahdollisuus voi olla ilmaa kytkimen nestepiirissä. Jos ilmaat niin älä missään tapauksessa päästä säiliötä tulipellissä tyhjäksi, sitten ei ole enää kivaa voin kokemuksesta kertoa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
Miltä kytkinpoljin tuntuu? Paljon tyhjää liikettä? Yksi mahdollisuus voi olla ilmaa kytkimen nestepiirissä. Jos ilmaat niin älä missään tapauksessa päästä säiliötä tulipellissä tyhjäksi, sitten ei ole enää kivaa voin kokemuksesta kertoa.

Vaikee sanoa. EHKÄ ihan ylhäällä (eli just ku alkaa painaa) ni se tuntuu hassulta. Tosin oikeastaa sillo ku jalkaa nostaa kykältä ni ihan ylhäältä tuntuu vähä oudolta.

Jonkun pitää kokeilla..
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

evo6 sanoi
Jaa, että kyse olikin enemmän henkilökohtaisesta traumasta :D

En ole ainoa, joka sanoo ettei ne sovellu talvikäyttöön täysin...itse castrollia laitan tai motullia nykyää.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Pojat saa sitte ratapäivillä tulla kokeilee.. :p

Ei oo kato vertauspohjaa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Pojat saa sitte ratapäivillä tulla kokeilee.. :p

Ei oo kato vertauspohjaa.

vaihdoitko itse nesteet aiemmin vaihteistoo?
Tuliko vanhat minkä näköisinä ulos?
Onko kytkintuntuma muuttunut mitenkään omistuksesi aikana?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harri K sanoi
vaihdoitko itse nesteet aiemmin vaihteistoo?
Tuliko vanhat minkä näköisinä ulos?
Onko kytkintuntuma muuttunut mitenkään omistuksesi aikana?

Laatikosta tuli suht puhdasta öljyä ulos.

Kytkintuntuma on aina ollut sama kuten myös laatikon tuntuma. Kaks vuotta jo tollanen. Nyt alkaa nyppiä.. Tuntuu ihan siltä aina välillä että siin vivustossa ois jotain. Ihan kuin joku "taipuis" ja sitten menis oikeeseen suuntaan.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Mites ku paikallaa kun kone on sammuksissa kelaat vaihteita lävitse?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harri K sanoi
Mites ku paikallaa kun kone on sammuksissa kelaat vaihteita lävitse?

Menee ku unelma. Sujahtaa ku mu***u voideltuum.. :)

Ei vaikuta painaako kytkintä tai ei. Menee hienosti jos kone sammuksissa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Menee ku unelma. Sujahtaa ku mu***u voideltuum.. :)

Ei vaikuta painaako kytkintä tai ei. Menee hienosti jos kone sammuksissa.

eli ei se sitte ole vivustovika mielestäni. Eli kytkin voi olla vähän damagee ottanu...
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harri K sanoi
eli ei se sitte ole vivustovika mielestäni. Eli kytkin voi olla vähän damagee ottanu...

Noh.. sopivasti se 150tkm tuliki täytee viime viikolla.. :p

Tosin kurkkasin auton alle ja se ahtimella alla oleva tukikumi(?) oli ainakin murtunut parista kohtaa se kumiosa.. Se ei varmaan vaikuta?

Jotenkin oudosti se käyttäytyy kuitenkin. Kun on kierroksia 4500-> niin sujahtaa ok mutta jos pienimmillä kierroksilla niin sitten vaikeempi saada sisään.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Harri K sanoi
En ole ainoa, joka sanoo ettei ne sovellu talvikäyttöön täysin...itse castrollia laitan tai motullia nykyää.
Etpä ole niin,itsekkin saanut yhden kolmosen synkan "tuhottua" talvella,ja muutenkin aikamoista vääntöä aina kylmällä oli vaihtaminen.

Castrolien kanssa ei olekkaan pahemmin ongelmia ollut.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Noh.. sopivasti se 150tkm tuliki täytee viime viikolla.. :p

Tosin kurkkasin auton alle ja se ahtimella alla oleva tukikumi(?) oli ainakin murtunut parista kohtaa se kumiosa.. Se ei varmaan vaikuta?

Jotenkin oudosti se käyttäytyy kuitenkin. Kun on kierroksia 4500-> niin sujahtaa ok mutta jos pienimmillä kierroksilla niin sitten vaikeempi saada sisään.

voi tuo vaikuttaa....
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Ehkäpä on monen tekijän summa. Esim siellä ja täällä vanhenneet tukikumit voisi yhteisvaikutuksena muuttaa jotain juuri sopivasti.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Mun kärryssä ei kakkonen mene edes "voimalla" päälle pakkasessa yön yli seisomisen jälkeen, eli joutuu vaihtamaan ykköseltä kolmoselle. Muutaman minuutin ajon jälkeen kakkonenkin menee jo sisään. Myös pakki välillä kadoksissa, eli joutuu ottamaan hieman eteenpäin että löytyy.

Mulla tosin tuo kytkin osoittelikin loppumisen merkkejä, eli vaikuttanee asiaan, mutta taitaa olla nämä vaihteiston jäykkyydet niitä Evojen ominaisuuksia.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Putte sanoi
Mun kärryssä ei kakkonen mene edes "voimalla" päälle pakkasessa yön yli seisomisen jälkeen, eli joutuu vaihtamaan ykköseltä kolmoselle. Muutaman minuutin ajon jälkeen kakkonenkin menee jo sisään. Myös pakki välillä kadoksissa, eli joutuu ottamaan hieman eteenpäin että löytyy.

Mulla tosin tuo kytkin osoittelikin loppumisen merkkejä, eli vaikuttanee asiaan, mutta taitaa olla nämä vaihteiston jäykkyydet niitä Evojen ominaisuuksia.

sillo kun ennen sun omistusta ko. autoo testasin ni en huomannu siinä mitään outoa kyl lootassa. Pelas hyvin. Ainoa et kytkin oli mielestäni jäykempi et onkoha siel vakio?

Tuus poikkee tääl Kangasalla firman pihas ni testaan :)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Noniin. Oli varmaan näky taas tossa tovi sitten parkkiksella.

Kokeiltu seuraavaa:
1. Auto ei käynnissä ja kävin läpi vaihteita ilman kytkintä ja kytkin pohjassa
- Toimii hienosti
- tosin vitoselta ei saa suoraan pakille.. :D
2. Auto tyhjäkäynnillä (kylmänä) ja kytkin pohjassa
- toimii hienosti kuten myös auto pois päältä
3. Ajossa kevyellä kaasulla ja pienillä kiekoilla (koneen öljyt vielä kylmät tässä vaiheessa.. eli kylmänä)
- 2:n vähän tuntui oudolta mutta kyllä se sisään meni
- 3:ssa sama ominaisuus
4. Paikallaan parkkiksella (lämmin) tyhjäkäynnillä ja kytkin pohjassa
- Kaikki meni hienosti päälle
- Laatikko melkein äänetön
5. Ajossa isommilla kierroksilla (lämmin)
- Hienosti pykälät päälle - ei ongelmia
6. Ajossa pienillä kierroksilla ja kevyellä kaasulla (lämmin)
- 2:n ja 3:n kettuilee taas
- Muut vaihteet ok .. paitsi pakkia en kokeillut. :D

Ehkä myös kytkinpoljin oli kevyellä kaasulla ja pienillä kierroksilla hieman jännä ihan ylhäällä (silloin tosin oli kytkin jo ottanut kiinni ja veto päällä).. Ihan kuin olis ollu "tyhjää" tai jotain. Kytkin ei ainakaan luistanut. Kokeiltu on 2 ja 3 vaihteella..

Jep, aika sekavaa. Pitäis varmaan vaan vaihtaa kytkin, ilmata se sekä moottorin ja laatikon tukikumit. :p
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Ehkä myös kytkinpoljin oli kevyellä kaasulla ja pienillä kierroksilla hieman jännä ihan ylhäällä (silloin tosin oli kytkin jo ottanut kiinni ja veto päällä).. Ihan kuin olis ollu "tyhjää" tai jotain. Kytkin ei ainakaan luistanut. Kokeiltu on 2 ja 3 vaihteella..

Ensimmäinen crankwalk kuutonen? Jos kyseessä olisi nelonen olisin aika vahvasti epäilemässä tätä.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
Ensimmäinen crankwalk kuutonen? Jos kyseessä olisi nelonen olisin aika vahvasti epäilemässä tätä.

.. :p Äläs nyt viitti..

Kukas mittaa? :p
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Oletkos vielä ottanut sitä "kuristinta" pois työsylkästä.?

Jos se jumittaisi satunnaisesti/kuumana?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ST sanoi
Oletkos vielä ottanut sitä "kuristinta" pois työsylkästä.?

Jos se jumittaisi satunnaisesti/kuumana?

Onko kutosessa myös sellainen? Luulin että uudemmissa vaan.

Eli jos on niin en oo ottanu. Mistä löytää?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Noniin. "Mersumies" kävi sitten vähän kattelemassa poljintuntumaa.

Itselläni ei ole koskaan ollut ennen nestekytkintä, joten sen "löysyys" ei oo tuttua mulle.

Kuulemma heti painaessa olis hiukan tyhjää ja sen jälkeen toimi normaalisti. Eli ilmeisesti ilmaa järjestelmässä?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Onko kutosessa myös sellainen? Luulin että uudemmissa vaan.

Eli jos on niin en oo ottanu. Mistä löytää?
KÄSITTÄÄKSENI tuli mitsuihin 92->.
Jopa tuossa omassa kansantötterössäkin on sellainen.

Putki/letku kun tulee työsylkkään banjolla,niin sen banjopultin alla.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ST sanoi
KÄSITTÄÄKSENI tuli mitsuihin 92->.
Jopa tuossa omassa kansantötterössäkin on sellainen.

Putki/letku kun tulee työsylkkään banjolla,niin sen banjopultin alla.

Eli nesteet uusiksi. :) No onneks on RBFää kaapissa!
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Tänää menee koneeseen Edge Sporttia, laatikkoon SMX-Sää ja tutkitaan pääsylkkyä ja mahdollisesti nesteet uusiks kykään mallia RBF. :)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Noniin.

Poljin/sylkky katottu. Ei ilmaa ja toimii normaalisti. Nestettä on.

Katotaa miten uus ölppä vaikuttaa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ST sanoi
Et sitten ottanut kuristinta pois?

Ei jaksettu ja ei sitte ollu RBFää.. :I

Pitää tehä se vielä. Jos vaikka auttais. Ei jollai ois motivaatioo tääl Satakunnan lähimaatossa..? :p
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Katotaa miten uus ölppä vaikuttaa.

Vaikuttiko ? Mulla tänään kans vaihdettu loota öljyt. Alkuun meno oli samaa kuin aiemmin eli hivenen tahmeaa ,mutta kyllä se siittä sitten terävöityi , luulen että vielä meno paranee kun saa vielä lisää kilsoja öljyyn.

20000 Km vanhat Castrolit -> vaihdettu uusiin samanlaisiin.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

-JP- sanoi
Vaikuttiko ? Mulla tänään kans vaihdettu loota öljyt. Alkuun meno oli samaa kuin aiemmin eli hivenen tahmeaa ,mutta kyllä se siittä sitten terävöityi , luulen että vielä meno paranee kun saa vielä lisää kilsoja öljyyn.

20000 Km vanhat Castrolit -> vaihdettu uusiin samanlaisiin.

Mul oli ne RedLine mt-90 ton 50tkm. Aika harmahtavat oli. Propun magneetissa ei ollut mitään metallihilettä eli oletan laatikon olevan ehjä. 50tkm sitten myös sama juttu ku vaihdettiin ölpät - ei hipun hippua.

Kai se kykä siel kettuilee. Katotaan tilannetta yhden tankillisen jälkeen.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ST sanoi
KÄSITTÄÄKSENI tuli mitsuihin 92->.
Jopa tuossa omassa kansantötterössäkin on sellainen.

Putki/letku kun tulee työsylkkään banjolla,niin sen banjopultin alla.
Minkäslainen kikkare tää kuristin nyt sit on? joku levy mis on hemmetin pieni reikä? ::)

Täytys varmaan heivata omasta kun se tuol hallissa nyt muutenkin viettää kevätpäiviä :p
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Maestro sanoi
Minkäslainen kikkare tää kuristin nyt sit on? joku levy mis on hemmetin pieni reikä? ::)

Täytys varmaan heivata omasta kun se tuol hallissa nyt muutenkin viettää kevätpäiviä :p

OT: Mähän just tajusin kuka on mun uus hovimekaanikko. :D SINÄ!
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
OT: Mähän just tajusin kuka on mun uus hovimekaanikko. :D SINÄ!
Eiköhän ainakin pikkuhommat järjesty jossain :p
 
Takaisin
Ylös Bottom