Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Maestro sanoi
Minkäslainen kikkare tää kuristin nyt sit on? joku levy mis on hemmetin pieni reikä? ::)

ASA ei kerro tarkemmin, mutta siellä näyttäisi olevan levy ja jousi (plate, clutch release cylinder valve). Ilmeisesti niin että painettaessa kytkintä neste menee levyn ohi, mutta päästettäessä neste tulee levyssä olevan reiän kautta? En ole tuollaista koskaan nähnyt, kunhan kuvasta katselin.

Ja näyttäisi olevan kaikissa Evoissa 1-10.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
ASA ei kerro tarkemmin, mutta siellä näyttäisi olevan levy ja jousi (plate, clutch release cylinder valve). Ilmeisesti niin että painettaessa kytkintä neste menee levyn ohi, mutta päästettäessä neste tulee levyssä olevan reiän kautta? En ole tuollaista koskaan nähnyt, kunhan kuvasta katselin.

Ja näyttäisi olevan kaikissa Evoissa 1-10.
Ok. Eli just sen tyylinen mikä mulla pyöri mielessä, lähtee.. :p
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
ASA ei kerro tarkemmin, mutta siellä näyttäisi olevan levy ja jousi (plate, clutch release cylinder valve). Ilmeisesti niin että painettaessa kytkintä neste menee levyn ohi, mutta päästettäessä neste tulee levyssä olevan reiän kautta? En ole tuollaista koskaan nähnyt, kunhan kuvasta katselin.

Ja näyttäisi olevan kaikissa Evoissa 1-10.

http://www.carbonetic.net/tech/pdfs/CClutch_MITSUBISHI_EVO4-9.pdf Tuolla on tuosta rajottajasta. Se on sellanen kuminen jossa on jousi perässä ei sen ihmeellisempi.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Noniin.. 300km nyt ölppävaihdon jälkeen ajettu.

Laatikon käyttäytyminen muuttunut täysin. Myös ääni laatikosta hiljeni. Käynnistyslämpötila on nyt ollut sama kuin edeltävinä kertoina kun oli RedLinet sisällä.

Eli nyt kun 300km ajettu niin vaihteet menee nätisti sisään jopa kylmänä.. :O Ihan täydellinen ei vielä oo mutta koko ajan kun ajelee niin paranee. Eilen kotiin päin körrötellessäni tosiaan se laatikon äänikin pieneni. Aika outoa.. Voiko sitten ölpät noin paljon vaikuttaa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
50 tkm on ehdottomasti liikaa öljyille kun käy radallakin.

Ok. Noh vaihdettu on ja heti tuntuma eri.

Pitäis varmaan kulmavaihde ja peräkin vaihtaa..? :)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Ok. Noh vaihdettu on ja heti tuntuma eri.

Pitäis varmaan kulmavaihde ja peräkin vaihtaa..? :)

Juu, vetopyörästön öljyt kovemmalla rasituksella kun vaihteiston. Monessa maasturissa/pakettiautossakin vaihdetaan esim. peräöljyt tiheempään kuin vaihteisto ölkät.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Teeks saman mun evoon?
Voin tehdä.

Otin iteltä tänään pois, työsylinterin banjo irti niin paljastuu seuraavaa(tosihuononokialaisellaotettukuva):
_smaller.jpg

Eli n. 10mm halkaisijaltaan levy missä reilu millin reikä mistä nesteen pitäs palautua, ja tollanen hentoinen jousi sen alla..

Ja offtopic jatkuu, kuinka usein vaihtelette niitä voimansiirron öljyjä evoihin? Itse aattelin 15 tkm välein vaihtaa.. ???
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Maestro sanoi
Voin tehdä.

Otin iteltä tänään pois, työsylinterin banjo irti niin paljastuu seuraavaa(tosihuononokialaisellaotettukuva):
_smaller.jpg

Eli n. 10mm halkaisijaltaan levy missä reilu millin reikä mistä nesteen pitäs palautua, ja tollanen hentoinen jousi sen alla..

Ja offtopic jatkuu, kuinka usein vaihtelette niitä voimansiirron öljyjä evoihin? Itse aattelin 15 tkm välein vaihtaa.. ???

Kiitos.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Onkos tuo smx castrollin öljyistä jotenkin parempaa tuonne laatikkoon,kun castrollin nettisivuilla tuo öljyn valinta taulukko suosittelee seuraavaa:

Käsivaihteisto Paras Syntrans FE 75W (c)
Parempi Syntrans Multivehicle 75W-90

Tasauspyörästö Syntrax Limited Slip 75W-140 (d)

Jakovaihteisto Paras Axle Z Limited Slip 90
Parempi Axle EPX 80W-90
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Tunari-82 sanoi
Onkos tuo smx castrollin öljyistä jotenkin parempaa tuonne laatikkoon,kun castrollin nettisivuilla tuo öljyn valinta taulukko suosittelee seuraavaa:

Käsivaihteisto Paras Syntrans FE 75W (c)
Parempi Syntrans Multivehicle 75W-90

Tasauspyörästö Syntrax Limited Slip 75W-140 (d)

Jakovaihteisto Paras Axle Z Limited Slip 90
Parempi Axle EPX 80W-90

Katsoivat varaosaputkassa että tuo käy hyvin. Ei ollut ees kallein.

Pitää nyt kulmavaihde ja perän öljyt vielä vaihdella jos vaan jostain löytyy paikka missä vaihtaa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Maestro sanoi
Ja offtopic jatkuu, kuinka usein vaihtelette niitä voimansiirron öljyjä evoihin? Itse aattelin 15 tkm välein vaihtaa.. ???

n.20000 Km välein. Syynä helppomuisti sääntö , sekä se ,että vaihtaa kaikki kerralla niin ei tartte niin "usein" huoltaa. Jos suosituksien mukaan menee niin autohan olis huollossa tämän tästä.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Hain äsken myös Castrollin öljyt voimansiirtoon.
Elikkä tuo Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (api gl-4) öljy on tuon smx-s öljyn uusi vastine,vai liekö nimi vain muuttunut.
Muutos taulukko uusi>vanha öljy:
http://www.castrol.com/liveassets/bp_internet/castrol/castrol_finland/STAGING/local_assets/downloads/s/Speciality_Listing_FI.pdf
Evot 4-6 suositukset: http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=82&modelyear=&vehicle=6065
Minulle tuli...
Laatikkoon: Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 GL-4 (Vanha nimi: smx-s)
Perään: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 GL-5 (Vanha nimi:Castrol Differential SAF-XJ)
Jakovaihteistoon: Castrol Axle Z Limited Slip 90 GL-5 (Vanha nimi:Diefferential Hypoy LS)

Tuola kerhon sivuilla olevassa taulukossa suositellaan jakoaskiin tuota samaa kuin perään,SAF-XJ ?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Huomen ois ajatus hakee myös Castrollit muuallekkin autoon. Pääsee sitten vaihtaa kaikki loput kerralla. Onhan ne siellä jo yli 2v ollut ja 50tkm.. :)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Huomen ois ajatus hakee myös Castrollit muuallekkin autoon. Pääsee sitten vaihtaa kaikki loput kerralla. Onhan ne siellä jo yli 2v ollut ja 50tkm.. :)

Olitko muuten vaihtanut askiin kamat milloin aiemmin? Kun oon nyt väkisilläkin huomannut itselläkin että kun säät on lämmennyt esim. Pakki menee päälle 8/10:sta kerrasta ilman että joutuu uusiksi ottaa :D
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

J. Puhakka sanoi
Olitko muuten vaihtanut askiin kamat milloin aiemmin? Kun oon nyt väkisilläkin huomannut itselläkin että kun säät on lämmennyt esim. Pakki menee päälle 8/10:sta kerrasta ilman että joutuu uusiksi ottaa :D

Nyt tuli kielimuuri. :D

Aski on vakio ja en oo sitä koskaan avanut. Silloin kun sain auton (päälle pari vuotta.. muistaakseni..) niin vaihdettiin redlinet. Nyt viime vkl vaihdettiin castrollit. Tuntuma parani huomattavasti. Pitäis vielä se tankillinen ajaa loppuun niin voi sanoo jotain..
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Nyt tuli kielimuuri. :D

Aski on vakio ja en oo sitä koskaan avanut. Silloin kun sain auton (päälle pari vuotta.. muistaakseni..) niin vaihdettiin redlinet. Nyt viime vkl vaihdettiin castrollit. Tuntuma parani huomattavasti. Pitäis vielä se tankillinen ajaa loppuun niin voi sanoo jotain..

Oikeinhan se meni, nimenomaan yritin kysyä että milloin aiemmin öljyt askiin on/oli vaihdettu. :D
Jokos tässä aiemmin vastattiin minkäslaiset redlinet askissa aiemmin oli?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

J. Puhakka sanoi
Oikeinhan se meni, nimenomaan yritin kysyä että milloin aiemmin öljyt askiin on/oli vaihdettu. :D
Jokos tässä aiemmin vastattiin minkäslaiset redlinet askissa aiemmin oli?

Juu. RedLine MT-90. Selkeesti liian jäykät. Tiedä sitten vaikka Ast:n autossa toimii ok, mutta hän käyttää jotain lisäainetta lukon takia.

Seuraavaks evo käynnistyy torstaina niin sitten taas voin palata asiaan. :)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Joo. Itellä ei toi "aina huollossa" niin mitään merkitte kun muutenkin tosi usein seuraan autoa ja käyn nosturilla tsekkailemas kaikki läpi. Ja kaikki huollot ja korjaukset teen itte ni se on melkeen sama sit kuinka usein huoltaa, pysyy itellä mielenrauha ku öljytki tarpeeks usein vaihtaa. ;D

SMX-S on ihan käypänen öljy evon laatikkoon kyllä, itselläkin on.

Omassa autossa tällä hetkellä tällästä:

Moottori: Valvoline, 10w-40 MaxLife
Vaihteisto: Castrol, SMX-S
Kulma: Castrol, Saf-XJ
Perä: Castrol, Saf-XJ
AYC-pakka: Valvoline, ATF.. (täyttää sen mitsun luokituksen)
AYC-hydrauliikka: ? Brittilandian kuitissa lukee vain "AYC fluid" ???
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Juu. RedLine MT-90. Selkeesti liian jäykät. Tiedä sitten vaikka Ast:n autossa toimii ok, mutta hän käyttää jotain lisäainetta lukon takia.

Mikäs lukko Astilla laatikossa on?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Samppa sanoi
Mikäs lukko Astilla laatikossa on?

Joku äftermarket. Kaaz? En muista.

Itselläni on/pitäis olla mitsun vakio lisävarustelukko edessä.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

cubeqtio sanoi
Joku äftermarket. Kaaz? En muista.

Itselläni on/pitäis olla mitsun vakio lisävarustelukko edessä.

Jees mulla on kanssa tuo orkksi lukko edessä. Näytti näköjään olevan juttua tuosta Astin lukosta tossa aiemmin. Itellä ei MT-90 kanssa ole ollut mitään ongelmia. Huomattavasti parempi on noilla mitä oli vanhoila öljyillä, mutta siinä varmaan taas tuo käytetty vs. uusi tilanne. Tosin mä en talvella tällä ajakaan, joten tuo lämpötilaero lienee selittää miksi toimii. Taidan laittaa täksikin kesäksi uudet MT-90:t, kun sitä hyllyssä on. Jos seuraavaks sitten jotain muuta, niin saa vertailukohtaa.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Itsellä täysin sama ongelma EVO IV:ssa. Vaihteet takkuaa aina kylmiltään ja myös lämpimänä pienillä kierroksilla. Ei pidä mitään ääntä, kolise tai sorvaa. Kytkinpaketti on juuri vaihdettu, säädetty sekä takaperin ilmattu ja kaikki on ok. Kytkin toimii normaalisti.

Vaihdelaatikossa on tuoreet Motulin 300 öljyt ja myös kepin juuresta on pallonivelet rasvattu.

Ärsyttävää takkuamista, en ole varma ilmenikö vasta kytkinremontin jälkeen kun kytkin oli ostaessani auton jo niin loppu että siitä on vaikea hakea vertauskuvaa..
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Castrol TAF-X ainakin toimii nätisti laatikossa, kannattaa kokeilla jotain muuta öljyä kuin tuota Motulia. Niissä meinaan on oikeasti eroja.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

ast sanoi
Castrol TAF-X ainakin toimii nätisti laatikossa, kannattaa kokeilla jotain muuta öljyä kuin tuota Motulia. Niissä meinaan on oikeasti eroja.

Castrollia kysyin myös laatikkoon mutta kyseisestä puljusta sitä ei saanut niin otin Motulin. Moottoriin ja kulmavaihteeseen sekä perään pistin Castrollit eikä ole ollut moittimista, joten varmaan saman teen laatikkoonkin. Perkele vaan kun ei toi Motulikaan ilmasta ollut :seina :D
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Castroll SMX-S ölpät vaihdoin tänään laatikkoon Motuleiden tilalle ja ainakin 15km ajelussa mitä kerkesin tekemään niin muuttui mielestäni askin tuntuma kokoajan paremmaksi 8)
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Jaahas, otetaas osaa tähänkin topic:n. Omassa E6 kanssa aski takkuaa satunnaisesti, eka vaihdoin redline, mut niistä aika nopee castroleihin, käyttö parani hitusen. Seuraavaks vaihdoin hel-teräspunos kytkinletkun+nesteet, Ast oli maininnutkin, ettei säiliöö kannattas tyhjäks laskee, mut rohkeesti lirutin kaikki pois et sain säiliönki putsattua jostai moskasta. ;D Motonetin alipainehässäkällä ilmasin, mutta varmaan pitää vielä uudelleen napakammalla "kumitutilla" ilmausruuvista. Pitäisköhän polkimen liikettä säätää, nesteiden vaihdon jälkeen tuntuis olevan enemmän löysää ylä-asennossa, ennenkuin ottaa? Viimosimpana vaihdoin vaijerien päähän kumispuslien tilalle 608-laakerit, ohjeen mukaa:
http://lancerregister.com/showthread.php?t=236201

Vaihteet menee "loksahtamalla" päälle, mut etenki yllättäen 2. ja 3. välillä takerrellen, ei kuitenkaa sorsia laatikossa. :p Kylmällä koneella oon huomannu, et vaihde vapaalla ollessa kytkin pohjaan -> pois niin auto nytkähtää vähän eteenpäin, mistä se johtuis?!
Painelaakeri pitää jo lievää jurinaa (101tkm), et varmaanki ens keväänä ainakin kytkinremontti, ehkä myös askin kunnostus.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Mun kutosen laatikko on aika jumissa talvipakkasilla. Etenkin 2. ja 3. Kun koneenöljyt (mittarin mukaan) on siinä 60-70c tienoolla niin laatikko alkaa pelaa suht normaalisti. Nuo kaksi vaihdetta mulla on aika "loksahtelevat". Ei sorvaa tai mitään vaan hieman tahmeahkot. Sama myös -20c pakkasilla juuri käynnistyksen jälkeen pakin laitto päälle on .. noh.. oma taitolaji. :) Laatikolla ajettu se 185tkm "hellää" katu/rata-ajoa. Nesteenä Castrollit.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Aihetta sivuten. Ostin ajamattoman vaihdelaatikon joka on purettu aikanaan uudesta E8 ralliauto aihiosta, eikä ole tietoa onko aihiona ollut GSR vai RS. Eli kysymys kuuluukin, selviääkö laatikon "koodin" perusteella kummasta on?

Semmosen eron päällisin puolin huomasin että kummassakaan vaihteensiirto vivussa ei ole ns.vastapainoa/punttia.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

totaer90 sanoi
Aihetta sivuten. Ostin ajamattoman vaihdelaatikon joka on purettu aikanaan uudesta E8 ralliauto aihiosta, eikä ole tietoa onko aihiona ollut GSR vai RS. Eli kysymys kuuluukin, selviääkö laatikon "koodin" perusteella kummasta on?

Semmosen eron päällisin puolin huomasin että kummassakaan vaihteensiirto vivussa ei ole ns.vastapainoa/punttia.

Taitaa olla molemmissa sama 5MT loota. MR mallissa sitten taas sama kuin E9 eli 6MT.
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

Ite kans veikkaisin gsr lootaa kun itelläkin on RS:stä puretut 8 tai 9 rattaat sisällä eikä oo lyhyemmät välitykset. Oon ymmärtäny et pitkälti kaikki Suomeen tulleet ralliaihiot ainakin 8 ja 9 on tolla samalla lootalla?
Jollai tietoo?
 
Vs: Evo 6 - Vaihdelaatikon jäykkyys

totaer90 sanoi
Aihetta sivuten. Ostin ajamattoman vaihdelaatikon joka on purettu aikanaan uudesta E8 ralliauto aihiosta, eikä ole tietoa onko aihiona ollut GSR vai RS. Eli kysymys kuuluukin, selviääkö laatikon "koodin" perusteella kummasta on?

Semmosen eron päällisin puolin huomasin että kummassakaan vaihteensiirto vivussa ei ole ns.vastapainoa/punttia.

Tämä selvitetty koodin perusteella ja kyseessä Evo 6 laatikko RS välityksillä ja pidemmällä 4.529 perällä.
 
Takaisin
Ylös Bottom