Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Noniin

Nyt kun näitä vehkeitä ollaan tänne suomeen saatu, on monelle varmaan edessä tuo jakohihnan vaihto.

Itsellänikin se olisi edessä.

Tänne voisi kerätä pientä listaa ketkä kaikki (merkkihuollot, rallitiimit, virityspajat) tekevät rempan ja millä hintaa.

Vemix Tampere lupasi 6h työajalla (n. 6x 75€) jakopään vaihdetuksi. Työhönhän luonnollisesti sisältyy nk. "vakuutus" jos herrat siellä jotain rikkovat/ sattuu vahinko.

Onko muilla kokemusta hyvistä paikoista jossa tuon jakohihnan pystyisi vaihdatuttamaan.

Oman EVO VI TME:n jakopäähän (VII-IX ERI OSAT!!) tarvittavat osat ja osanumerot. Osahinnat on minun hinnat pienoisella alennuksella (n.15%), joten ottakaa se huomioon.

MR984778 JAKOHIHNA B 55,00€
MD352473 KIRISTINPYÖRÄ 46,60€
MD308086 KIRISTIN 131,00€
MD369999 KIRISTINPYÖRÄ 46,60€
MD326059 JAKOHIHNA 101,00€

Ville
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Tuttu kaveri teki korjaamollaan jakorempan omaani ja muistelisin, että aika oli alle puolet tuosta mitä sun tarjouksessa. Tosin vesipumppua ei vaihdettu, jos tuossa se on mukana.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Joo ei tuos iha noin paljo pitäs mennä kyl...jossei muita vaihdeta ku hihnat ja kiristimet ja rullat
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Printsport Lievestuoreella vaikutti olevan osaava paikka mut hinnoista ei tietoo. Kannattaa soitella ja kysellä tarkemmin.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

nokonzok sanoi
IV-VI ja VII-IX Evoissa on erilaiset jakopäänhilut.

Muokkasin tekstiä. Aiheen pidin samana jotta cedia- pohjaiset evotkin (VII-IX) voi liittää keskusteluun.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Jos porukalla on omia kokemuksia tän uudemman 4G63:n jakopäästä niin laittakaa vinkkejä.

Tarviiko erikoistyökaluja, tarviiko kaikki vapaarullat/ kiristimet vaihtaa, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, miten jonkun asian tekee parhaiten?
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Nostellaanpa vanhaa aihetta, kun hihnanvaihto olisi ajankohtainen. Mulla on niin huonoja kokemuksia muualla teetetystä työstä, että jos tämän tekisi itse. :nykii

Alkuperäiset osat on tilattu hydraulikiristintä myöden. Hihnoja olen vaihtanut DOHC koneisiin, mutta en tällaiseen, missä tasapainoakselit ja hydraulikiristin. Korjaamomanuskaa on silmäilty ja camskilliltä on tilattu työkalut kiristimen painamiseen sisään, kun paikallaan koneessa sekä hihnan kiristämiseen ennen hydraulikiristimen vapauttamista.

Mitä muuta huomioitavaa olisi kun:

-Jakohihnan tasapainoakseli voi mennä kierroksen pieleen
-Jakohihnaa kiristettäessä ensin momenttiin, jonka jälkeen hydraulikiristin vapaaksi ja katsoo, ettei kiristin kiristä/löysää hihnaa
-Voiko tuo taempi tasapainoakseli mennä kierroksella vikaan vai pyöriikö kampuran kanssa 1:1 ?
-Onko kakkoshihnan kiristykseen mitään jippoja?
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Ysiin jakopääremppa työn osalta 550€ ja paikkana STmotors.
Toin ite kaikki osat ja vesipumppukin vaihdettiin.
630€ oli kokonaiskustannus kun ohjelmoivat tuon vikavalon samalla minkä katin poisto aiheuttaa.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Eli n. 6h laskutettu hihnojen vaihdosta. Vesipumppua en näe tarpeelliseksi vaihtaa, käsin pyöriteltäessä ei mitään välystä havaittavissa. Jos tuohon kolme talli-iltaa menisi rauhassa ja mahdollisimman huolellisesti touhuten.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

artova sanoi
-Jakohihnaa kiristettäessä ensin momenttiin, jonka jälkeen hydraulikiristin vapaaksi ja katsoo, ettei kiristin kiristä/löysää hihnaa
-Voiko tuo taempi tasapainoakseli mennä kierroksella vikaan vai pyöriikö kampuran kanssa 1:1 ?
-Onko kakkoshihnan kiristykseen mitään jippoja?

Kun olet kiristänyt epäkeskorullan pitäisi hetken päästä sokan liikkua vapaasti. Tämän jälkeen kierrä konetta ilman sokkaa kampiakselista myötäpäivään niin monta kierrosta että kaikki merkit ovat taas paikallaan (6 kierrostako se oli), odota 5 minuuttia ja katso että sokka menee vielä vapaasti paikalleen. Silloin hihnan kireys on oikea. Varmista että kaikki merkit ovat vielä kohdallaan.

Taaempi akseli on helppo, merkkeihin vain ei voi mennä väärin. Hihnan kireyteen on manuaalissa joku millimetrimäärä mitä sen pitää painua tietystä kohdasta kiristettynä sormella painettaessa mutta sellaista perstuntumalta tekemistä sen kiristäminen vähän on.

Osta se työkalu (=M8 kierretanko vähän modifioituna) jolla saat kiristimen painettua paikallaan kasaan, helpottaa hommaa kun kone on autossa. Samoin rullan paikallaan pitämiseen tarkoitettu piikkityökalu on hyvä, tosin 90 asteisilla lukkorengaspihdeilläkin pärjää. Jos rullan pultti on yhtään kulahtanut niin se kannattaa vaihtaa, helposti käy niin että jousiprikka syö aluslevyyn kolon ja sen jälkeen rulla tahtoo aina pyörähtää kiristettäessä kun prikat eivät pääse pyörimään toisiinsa nähden vaikka pitäisi miten kiinni. Uudella pultilla paljon helpompaa eikä maksa montaa euroa timanttitiskillä.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Itse suosittelen Lämpimästi Naantalissa toimivaa Stop & Go yritystä prosessikatu 10 21100 Naantali
Heillä ammattimainen osaaminen ja erittäin hyvä palvelu
Korjaavat autoja laidasta laitaan , mutta erityinen osaaminen korjaamopääliköllä JDM autoihin varsinkin Mitsubishi evot. :)
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

löytyiskö evo IX osanumeroita ja mitä kaikkee hiluja sinne ny suositellaan vaihdettavaks ?
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

MUTU-tuntumalla:
- Kiristinrulla
- Hydr kiristin
- Rullat
- Jakohihna
- Tasapainoakselin hihna
- Vesipumppu jos hifistelee
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

1145A038 Jakohihna evo
MD369999 Jakohihnan kiristinp E6-9
MD156604 Kiristinpyörä md156604
MD352473 Kiristinpyörä tasapainoakselin
MR984778 Hihna tasapainoakselin
1300A067 Vesipumppu E9
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

itse ostin camkillssistä evo 4:n hilut ja tein itse :p kyllähä siinä oli jotkut pultit aika jännässä mestassa mutta eipä se nyt mikään kovin hankala ollut.
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

evo 9 jakopää remontti sisältäen kaikki osat myös vesipumppu 960e ja paikkana st-motors :peukku
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Tuli viikonlopun aikana aloiteltua hommaa, taisi syy jakopään suunnalta satunnaisesti tulevaan rohisevaan/hankaavaan ääneen selvitä. Jakohihna oli niin löysällä, että sain vedettyä sen käsin pois nokkapyöriltä :nykii

Sen verran ehdin katsomaan hydraulikiristintä, että tappi ei ole tullut paljoakaan ulos, sokan saisi ehkä paikalleen. Tämä siis ennen hihnan pois nappaamista. Ei tainnut tulla turhaan avatuksi, onkos noiden kiristinten takkuilu kovinkin yleistä?
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Nyt on purettu vesipumppua myöden jakopää. Tasapainoakselin hihna on ottanut kampiakselin asentotunnistimen levyyn kiinni, hihnan reunassa ja levyssä selvät jäljet. Tuokin hihna oli aika löysällä, johtuukohan pelkästään siitä ???

Siis uusi asentotunnistimen levy vielä haettava.
_medium.jpg
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

artova sanoi
Tuli viikonlopun aikana aloiteltua hommaa, taisi syy jakopään suunnalta satunnaisesti tulevaan rohisevaan/hankaavaan ääneen selvitä. Jakohihna oli niin löysällä, että sain vedettyä sen käsin pois nokkapyöriltä :nykii

Sen verran ehdin katsomaan hydraulikiristintä, että tappi ei ole tullut paljoakaan ulos, sokan saisi ehkä paikalleen. Tämä siis ennen hihnan pois nappaamista. Ei tainnut tulla turhaan avatuksi, onkos noiden kiristinten takkuilu kovinkin yleistä?
Jos kiristin on rikki niin silloinha se makaakin pohjassa se akseli ja jakopää on löysällä.
Kokeile saatko käsin kiristintä painettua kasaan esim lattiaa/pöytää vasten. Jos saat = kiristin rikki
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

MMracing sanoi
Joko mä tuon oman?

Ei hötkyillä siellä ;D Vielä menee hetki (kuukausi) tän kanssa, kiristinrullan pulttia ei teltta-auton Suomen varastossa.

Harri K sanoi
Jos kiristin on rikki niin silloinha se makaakin pohjassa se akseli ja jakopää on löysällä.
Kokeile saatko käsin kiristintä painettua kasaan esim lattiaa/pöytää vasten. Jos saat = kiristin rikki

Juurikin näin. Kiristimen tappi tuli ulos, kun irroitin kiristimen. Ei saa painettua käsivoimin kasaan, no uusi kiristin on jokatapauksessa tulossa.

Tuon verran tänään kokoonpäin, jouduin tekemään työkalun, että sain kiristettyä tuon kampuran päässä olevan pultin momenttiin:

_medium.jpg
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Kampuran päähänhän käy normi momentti suoraan ilma hylsyä? ::)
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Harri K sanoi
Kampuran päähänhän käy normi momentti suoraan ilma hylsyä? ::)

Jep, mutta akseli pääsee pyörähtämään kiristettäessä. Jotenkin vierastan tuota "vaihde päälle ja käsijarru kireelle" lukitusta. Nyt on yksi itsetehty työkalu lisää kaapissa ;D
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Auto on koottu hihnanvaihdon jäljiltä, käymään en koittanut, kun en saa tallin ovea auki :mad: Suuret kiitokset ast:ille vinkeistä!

Työtunteja meni runsaasti (pitkälti yli 10), kun puhdistin kaikki osat ja kokoamisvaiheessa vedin jokaisen pultin momenttiin. Mitään kovin ihmeellistä ei tuossa ollut, paitsi työn määrä. Jakohihnan ohjainrulla on ohjaustehostimen pumpun kiinnikkeen takana, eli tehostimen pumppu pois, syyläri pois lisätilan takia ja yksi ahtoputki pois, että syylärin saa irti. Puskurin olin jo aiemmin irroittanut ajovalojen polttimoiden vaihdon takia.

Tuota kierretanko työkalua en tarvinnut, mutta se piikkityökalu oli aivan ehdoton, että sai hihnan kireyden oikein. Myös merkkien paikalleensaanti aiheutti vähän työtä, molemmat nokat kun pyörähtää pois merkeistä hihnan irroituksen jälkeen. Hihnaa kiristäessä kampuran ja tasapainoakselin merkit myös siirtyvät, eli jouduin vähän laittamaan "ennakkoa" että kiristyksen jälkeen kaikki merkit oli kohdallaan.

Tasapainoakselin asennon tarkastusta varten en irroittanut tulppaa lohkon kyljestä. Testasin sen jostain lukemallani tavalla, eli käänsin varttikierroksen pois merkistä ja irroitin, niin pyörähti merkkiä kohti. Jos oli kierroksen väärin, niin vastaavalla tavalla pyörähtää poispäin merkeistä.

Vesipumppu tuli kanssa uusi ja hifistelyn huipennuksena lantrasin pakkasnesteen tislatulla vedellä ;D
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Selvisi omassa autossa esiintyvän pienen säksätyksen syy; uusi jakohihna oli kulunu moottorin puoleiselta sivulta jonkin verran. Ottaa siis suurella todennäköisyydellä kammen asentolevyyn kiinni. Ja sitä levyä kun en tyhmänä vaihtanut sillon kun moottori oli pukissa... Noh asiaan, onko kellään heittää tuon levyn timanttinumeroa ja vaikka hintaakin, niin voisin tilailla sen ja uuden jakoremmin tiistaina ennenko käy hassusti :)
 
Vs: Evo IV-IX 4G63 jakohihnan vaihto

Savolinnan Timantti huolto vaihtojakopään 250euroon, osat oli valmiina
 
Takaisin
Ylös Bottom