EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Kokeilin kaverin toimivasta Evosta napattua nokka-akselin asentotunnistinta, eikä mitään muutosta mihinkään. Joten oletetaan sen nyt ainakin toimivan. Vikakoodeja kokeilin lukea yleis obd-laitteella mutta ei ollut käyttöohjetta käsillä joten loppui ymmärrys sen laitteen kanssa kun pääsin vikakoodivalikkoon käsiksi.

Bensaa ei tule ja kipinää en ole vielä katsonut mutta täytyy pumppu ottaa irti ja katsoa että tankin sisällä pumpussa oleva bensaletku on ehjä/kiinni. Releet voi myös olla rikki mutta mitenkä senkin selvität, muuta kun hankkimalla uudet ? Jos ei ala kohta selviään niin täytyy alkaa uudelleen miettiin tätä asiaa..
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tarkasta ekana pyöriikö pumppu startatessa,jos ei niin sitten vasta alat releitä tutkimaan.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tunari-82 sanoi
Tarkasta ekana pyöriikö pumppu startatessa,jos ei niin sitten vasta alat releitä tutkimaan.

Pumppu ei inahdakkaan. Ei virrat päällä eikä startatessa.

Onkos tässä jotain muuta bensapumpun ohjaukseen liittyvää mitä kannattaa tarkistaa releiden lisäksi? Yksi pitäisi olla sisällä ja toinen pellin alla, mutta tarkasta sijainnista en kyllä tiedä sen enempää? Johtovikaan en usko, kun ennen ei ole oireillut ja auto ei ollut mitenkään ääriolosuhteissa sammuessaan. Tankissa on HFP 255lph pumppu joka on n. 2kk vanha, mutta tiedä noista vaikka olisi sekin hajalla.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Noi koodithan saa luettua sitten myös ilman testeriä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31302.msg226299#msg226299
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

janza sanoi
Noi koodithan saa luettua sitten myös ilman testeriä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31302.msg226299#msg226299

Tästä suuri kiitos! 8) Elin siinä luulossa ettei tämän ikäiseen Evoon ole enää mitään vippaskonstia vikakoodien lukuun.

Täytyy tsekata huomenna kun käyn hallilla niin voi mahdollisesti saada jotain selkoa. Tai sitten ei :D
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Jos se pumppu ei inahakaan, on aika turha vikakoodeja enempää ihmetellä. Wsm:sta katot kuvat ja käyt yleismittarilla ihmettelee mihin asti tulee virrat. Jos pumppu on vaihettu lähiaikoina, niin ite alottasin sen liitännöistä. Onko joku jääny huonosti kiinni jne.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tuntuu vaan erittäin harvinaiselta että kaksi vikaa iskee samaan aikaan. Meinaan kammenanturista oli lähtenyt n. 0.5mm tavaraa pois ja sama koskee anturin levyä jossa oli yli 1mm heittoja ja myös n. 0.5mm kulunut pois tavaraa. Että ei varmasti ole nekään enää täysissä rähinöissä olleet.

Mutta uudet osat on nyt niillä main kiinni ja uskottava se on ettei se ollut ainoa ongelma. Mut joo täytyy irrottaa se pumppu ja tarkastella vähän josko siellä tai sitten matkalla sinne olisi jotain ongelmaa.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Oliko vakioecua käytettävissä? Helpommalla pääset pumpun testauksessa kun käynnistät se MUT komennoilla (Evoscan), ei tarvii purkaa mitään. Ja pumppu ei varmaan pyöri jos ecu ei näe moottorin pyörimisnopeutta.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Omaan korvaan kuulostaa:
Ekaksi ehkä kannattaisi mitata ne pumpulle tulevat johdinkaiset, jos niihin ei tule mitään niin sit tutkimaan laajemmin (sulakkeet, releet).

Muuta mitä tulee mieleen:
ECU:ssa jtn häikkää, jos ei FPR pinnistä tule signaalia polttoainepumpun releelle. Käsittääkseni aina tulee signaali, kun virtalukosta käännetään IGN-asentoon (auto kuin auto).
Sulakkeet olet varmaan jo kaikki käynyt läpi jotka voisi tähän skenaarioon liittyä ja vaikka näyttäisivät ehjiltä kannattaa ehkä viel duspoolil käydä läpi.
Ton asentotunnistinvian huomaa helposti kadonneesta kipinästä startatessa. Se on yksi perus oire, jos muuten sytkäjärjestelmä kunnossa. Jos useampi tunnistin käytössä niin sitten tämä sääntö ei välttämättä pidä paikkaansa. Yleensä vaatii kaikilta tunnistimilta moitteettoman anturitiedon toimiakseen.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Pyörittääkö konetta kun starttaa? Itselläni akku kyykkäs seinään ratapäivillä. Virrat tuli, mutta ei startannut.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Sulakkeet on tarkistettu piipperillä ja kaikista meni sähkö läpi. Releistä tosiaan ei ole hajua missä sijaitsee, mutta millä niistä toteat että onko ehjä vai ei? Hajusta tähän saakka on osannu arvailla onko palanut mutta ei se taida ihan niin tosielämässä mennä :D

Ja eikös toi puuttuva kammenasento sekä puuttuva nokanasento estä polttoaineen ja kipinän saamisen. Muita antureita ei taida autossa olla jotka estäisi käynnistymisen. No molemmat on nyt tarkistettu joten keskitytään nyt tarkemmin siihen polttoainepuoleen. Ei vaan kulje mun ajatus sähkönnopeudella, joten tästä ei tule helppoa. Aina ollut se heikoin osa-alue noi ohmikähmi hommat... Mutta kai se harjoitus tässäkin asiassa tekee mestarin. Tarkistan nyt ensin ihan silmämääräisesti ettei ole johtoja rikki/irti/löysällä. Siitä eteenpäin täytyy sitten jo perehtyä että mikä kulkee ja mistä.

Ja olisipa vaan tuo Evoscan, mutta kun ei ole. Moneenkin asiaan sillä olisi saanut jo avun. Tällä hetkellä kiinni on vakioecu, taidan sillä yrittää saada auton pelaamaan ja sitten laittaa ton HKS:n takaisin.

Katotaan nyt jos huomenna jotain tsekkailis, mutta muutoin taidan pitää evovapaan viikonlopun. Pysyy parisuhde ja omat hermotkin vähän parempana.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

cubeqtio sanoi
Pyörittääkö konetta kun starttaa? Itselläni akku kyykkäs seinään ratapäivillä. Virrat tuli, mutta ei startannut.

Juu starttaa oikein pirteästi, mutta ei tosiaan lupaa lainkaan. Sammui kuin saunalyhty sunnuntaina jonka jälkeen ei vähääkään ole hörähtänyt.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Sulakkeet on tarkistettu piipperillä ja kaikista meni sähkö läpi. Releistä tosiaan ei ole hajua missä sijaitsee, mutta millä niistä toteat että onko ehjä vai ei? Hajusta tähän saakka on osannu arvailla onko palanut mutta ei se taida ihan niin tosielämässä mennä :D

Konehuoneen rele on tulipellissä aavistus keskeltä oikealle päin (auton takaa katsottuna) ja se vaihtaa virran kulkutietä
a) vastuspaketin kautta pumpulle
b) suoraan pumpulle

Eli kyseessä on jännitteenalennuskytkentä jolla saadaan pidennettyä pumpun elinikää ja hiljennettyä ääntä normaaliajossa.

Toinen rele kytkee sähköt tälle releelle, mutta sen sijainnista en tarkemmin tiedä.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Juuh, pumppu kantsii mitata siltikin viel melkein ekana. Eikä täs autos ollu mitään ajonestoja kummiskaan?

Härsynä suihkautat pumppupullolla promillen verran gasoa imusarjaan ja starttaat jos pörähtää niin se kertoo sulle selkeestä PELKÄSTÄÄN polttoainelaitteisiin liittyvästä viasta. Joskus tullut näinkin tehtyä ei fiksuin idea varmastikaan, mutta kertoo että sytkäpuoli yms on "kunnossa".
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Ei ole mun tietääkseni ajoestoa tässä.

Tänään kävin nopeasti lukemassa rautalangan pätkällä vikakoodit yhdistäen diagnostiikkapistokkeen navat 1 ja 4. CE-valo vilkutti kaksi pitkää ja kaksi lyhyttä. Eli se herjaa edelleen tuota cranksensoria. Juccaa lupasi tulla Evoscanin kanssa käymään huomenna tai ensiviikolla, joten sillä voitaisiin saada paljonkin enemmän selvää asioista :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Niin ja akunkenkä oli irti parikin tuntia anturin vaihdon jälkeen, joten vikamuisti pitäisi olla nollattu.

Voisiko tossa asennuksessa tulla joku hama mikä tuon aiheuttaa? Anturia eikä oikeastaan levyäkään voi saada väärin päin, mutta tuli mieleen että en puhdistanut magneettipintaa ennen asennusta, ja anturi ei ollut ostaessa pussissa, joten sielä VOI olla jotain likaa. Johdot katkaisin venakopan paikkeilta ja tinasin kiinni kutistetinaliittimillä kun en alkanut tehostimenpumppua irrottelemaan.

Anturin toiminnahan voi testata ihan yleismittarillakin, autossa virrat päällä ja katsoo että sinne tulee punaiseen virta, musta on yhteydessä maihin ja siniseen tulee moottoria pyörittäessä signaali 0-4v ? Näin neuvoi Autotyö A.Kosonen. Tuo on helppo testata, jos ei tule signaalia niin sitten on jotain häikkää anturin päässä.

Tuo polttoaineen saamattomuushan juontaa juurensa juuri tästä viasta jos ecu ei saa moottorin pyörintätietoa, joten tämä taitaa sittenkin olla päällimmäinen asia tutkittavaksi.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Outoa sinällään, ettei pyöräytä pumppua virtoja päälle kääntäessä. Onko välys järkevä anturin ja tunnistinlevyn välillä.?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

mizaa sanoi
Outoa sinällään, ettei pyöräytä pumppua virtoja päälle kääntäessä. Onko välys järkevä anturin ja tunnistinlevyn välillä.?
Ecu ei suostu antamaan ainetta jos ei ole tietoa moottorin asennosta. Ja välys on se mikä pitäsikin kun levy ja anturi ovat uusia ja kunnolla kiinni :) Ihmettelen vaan miksi ei saa tietoa eculle asti. Johdotusta tosin en ole tarkistanut liittimestä eteenpäin.. Voihan se olla ihan johtovikakin.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Kyllä sen sinne väärin muistaakseni saa asennettua...
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Harri K sanoi
Kyllä sen sinne väärin muistaakseni saa asennettua...
Anturia ei saa mutta levyn saa väärin päin. Tosin toi levy oli uudenveroinen käytetty osa josta näki helposti hammasrattaiden jäljistä kummin päin tulee. Ja tohon pumppu hommaan vielä, niin virrat päällä ei kai kuulukkaan pyöriä, vasta startatessa?

Huomenna tai maanantaina vois katsoa liittimestä eteenpäin johtoja ja ottaa alakopan irti ja katsoa että kaikki on varmasti ok. Kun eikös toi vikakoodi kata kaiken tuohon osaan ja sen ohjaukseen liittyvän, eli johdot, maadotuksen jne.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Jännä sinänsä että se antaa ton koodin. Et oo pystyny nollaa vikakoodia ja koitta uudelleen?
Nouseeko kierroslukumittari yhtään startatessa?
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31371.msg250804#msg250804

Ettei ois puristukset kadoksis kuten tuossa?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Pumpun pitäis pyöriä jo pelkästään virrat päällä.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Harri K sanoi
Jännä sinänsä että se antaa ton koodin. Et oo pystyny nollaa vikakoodia ja koitta uudelleen?
Nouseeko kierroslukumittari yhtään startatessa?
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31371.msg250804#msg250804

Ettei ois puristukset kadoksis kuten tuossa?

Kiekkamittari ei nouse startatessa, ja akunkenkä on ollut irti vähän väliä, joten luulisi että on nollautunutkin. Toiset on sanoneet että bensapumppu ei pyöri ennenkuin startatessa ja toiset taas että pyörii jo virrat päällä?

En usko enkä halua uskoa ettei olisi puristuksia :D Kun ainakin konetta pyöritellessä tuntuu oikein jämäkältä ja tiiviiltä. Mittari tosin löytyy joten eihän se ongelma ole niitä mitata, mutta selvitellään nyt ensimmäisenä mahdollinen sähkövika. Moottorissa kuitenkin uudet männät poratuissa sylintereissä oikeilla männänrenkaan välyksillä ja kannesta on koneistettu kevyesti kaikki venttiilit ja venttiilienistukat joten pitäisi olla tiivis kuin pullo.

Palaan huomenna asiaan jos löytyy jotain, duunin jälkeen tarkoitus tutkia hieman.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

[jo sanoi
Pumpun pitäis pyöriä jo pelkästään virrat päällä.

Kyllä näin on. Virrat kun laittaa päälle pitäs pumpun työntää paine järjestelmään.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tänään tarkistin että crank sensorille tulee virta ja maa. Kunnossa olivat. Sen sijaan anturilta ei tullut minkään valtakunnan signaalia moottoria pyörittäessä, joten jotain häikkää sielä anturin päässä nyt on oltava. Sen enempää ei tänä viikonloppuna jaksanut ihmetellä. Noh uusi päivä taas huomenna :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Apexilla voi pyöriäkin virrat päälle käännettäessä. Vakio-ECU:lla ei pyöri.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

ast sanoi
Apexilla voi pyöriäkin virrat päälle käännettäessä. Vakio-ECU:lla ei pyöri.
Mulla ei pyöri vakiolla eikä HKS eculla. Ja mielestäni en oo aikasemminkaan kuullu surinaa virrat päälle laittaessa.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

ast sanoi
Apexilla voi pyöriäkin virrat päälle käännettäessä. Vakio-ECU:lla ei pyöri.

Ok. Se on sit näin. Sotkin tuohon kun omissa autoissa kaikissa pyörii ja Evo tosiaan ei oo vakio ruutalla ollu ikinä.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Samppa sanoi
Ok. Se on sit näin. Sotkin tuohon kun omissa autoissa kaikissa pyörii ja Evo tosiaan ei oo vakio ruutalla ollu ikinä.
Omassa kyllä kanssa lykkää painetta jo virrat päällä vaikka onkin vakio eculla.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

[jo sanoi
Omassa kyllä kanssa lykkää painetta jo virrat päällä vaikka onkin vakio eculla.

En ole Evo 4:n ecua aikoihin käpistellyt joten siitä en tiedä varmasti sanoa, mutta Evo 5-8 ainakaan eivät pumppua pyöritä pelkästään virrat kytkemällä.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Siis tosiaan seiskan ecu kiinni ja tekee silläkin saman. Oon tosin saattanu tehdä jotain mitä en muista eli Ast varmaankin oikeessa tässä sun tapauksessa.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Omalla kokemuksella V ja VI, molemmat nostaa paineet, kun laittaa virrat päälle. Pumppu pyörii sen aikaa, että paineet nousee ja sammuu, vaikka virrat jättää päälle.
Molemmat autot vakio ohjainlaitteella, eikä muitakaan muutoksia, jotka liittyvät bensapumpun toimintaan.
Toki jos paineet on ylhäällä, niin ei se pumppu paljoa ehdi pyörähtää.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

pexi sanoi
Omalla kokemuksella V ja VI, molemmat nostaa paineet, kun laittaa virrat päälle. Pumppu pyörii sen aikaa, että paineet nousee ja sammuu, vaikka virrat jättää päälle.
Molemmat autot vakio ohjainlaitteella, eikä muitakaan muutoksia, jotka liittyvät bensapumpun toimintaan.
Toki jos paineet on ylhäällä, niin ei se pumppu paljoa ehdi pyörähtää.

Tässä uskossa itse tosiaan olen ollut kanssa ja tuntuu jotenkin loogisemmalta, että siellä suutintukissa olisi paineet jo startin alussa helpottamassa käynnistystä, mutta tiedä sitten.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Anturia eikä oikeastaan levyäkään voi saada väärin päin

Syön sanani, ja tässä häpeässä tekisi mieli syödä päänikin :D Vika siis selvisi, oli väsynyt masentaja laittanut kaikesta tarkkaavaisuudesta huolimatta juuri tuon anturin väärin päin jota mainostin ettei voi laittaa kuin oikein päin :D :seina

Eli tänään tuli otettua alakoppa irti ja huomattua heti että ei perkele mitä on tullut tehtyä. Noh, parempi se näin on, pääsi vähemmällä työllä ja rahalla. Eli auto toimii nyt moitteetta, ylimääräiset sivuäänet hävisivät ja ahdot sekä seokset on ok. Hieman joutokäynti vielä ontuu joissakin tapauksissa mutta siitä voi syyttää itseään kun koskin siihen seosruuviin. Mutta nyt mennään taas tukka putkella kunnes seuraava haaste päättää tulla kylään :)

Kiitoksia kaikille avusta tässäkin asiassa! 8)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

sanon "mitä minä sanoin" :peukku
Hyvä et rokkaa nyt!
 
Takaisin
Ylös Bottom