Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Terve

Mitkä firmat tekevät parhaimmat lastuviritykset Mitsuihin? Nyt kun näitä Evoja on saatu siviilikäyttöön, niin monelle olisi edessä tuo ohjelman päivitys. Tai olisi ainakin suotavaa.
Subarun ja Nissanin harrastajilla on aikalailla vakiopaikat, mitenkäs Mitsun kanssa? Luulisi että tietotaitoa löytyy sopivasti, onhan noita kilpa- mitsuja täällä aika paljonkin.
Esim. Ekutek on ainakin Englannissa todella suosittu lastupäivitys, ja Suomessa on myös oma Ecutek specialisti. Mitenkäs Artec- power? M.Karala? Ja lukuisat muut virittäjät. Hinta olisi hyvä laittaa näkyviin.

Eli jos teillä on kokemuksia erilaisista lastuviritys- yrityksistä (sekä ohjelmista) niin laittakaa tietonne muiden luettavaksi.

Ville
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Tuolla memberi puolella on melko pitkät tarinat noista asioista. Kannattaa käydä tutustumassa. Ei ole kallista.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Biim sanoi
Suomessa ecutek specialisti?

Sakari Jauhiainen/ Racing Technology. Mitsubishi Evo 5/6/7/8/9.

-JP- sanoi
Tuolla memberi puolella on melko pitkät tarinat noista asioista. Kannattaa käydä tutustumassa. Ei ole kallista.

Annatko tunnukset niin käyn kattomas? :D En mitä luultavammin tule liittymään näihin autokerhoihin, itsellä kun on vähän erilainen näkemys autoista, en täysin ymmärrä yhden merkin periaatteita. Mutta onko se tarpeeksi hyvä syy estämään minua saamasta tietoa tästä aiheesta?
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)


No harrastustoiminnan tukemistahan tämä on, en itse katso niinkään merkkikohtaiseksi.

Tosin vaikka itseäni kovasti kiinnostaisi tuo ecutek -topic jäsenpuolella lähden silti tuskin sen takia kerhoon liittymään.
Olettaisin ettei tämä kuopion kaveri pysty gt-a:ta kovin halvalla lastuttamaan, koska ei varmaan ole moista ennen rapeltanut. Ei nimittäin ole yhtä helppoa kuin keppivaihteisen.

Britit sen sijaa on, mutta kokemus on taas osoittanut että se kansakunta on aika kova hutiloimaan. Mikä on minusta aika jännittävä piirre noin ecun ohjelmointia ajatellen.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Twilight sanoi
Mitenkäs Artec- power?

On yhtä kuin Saku Jauhiainen.

Ja tonnin luokkaa oli Prodriven paketissa tulleen softan hinta understeer-osastolla ;D.
Mikä nyt ei liity mitenkään mitsuihin, mutta onpahan vertailukohtana jos ei muuta.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Tonni on kyllä aika possu raha pelkästä softaamisesta. Säätääkö tämä artic power autot penkissä?
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Ja rallipajoilta yms on turhahko kysellä jos tuo tonnikin tuntuu "kalliilta" jo ecutekistä...
Rallipuolel käyttävät motec:a tai vastaavaa jonka hinta on reilusti kalliimpi. Lisäksi nämä pajat eivät mielellään koske ns.siviiliautoihin sattuneista syistä. Tämä siis koskee erityisesti Motecia Suomessa...
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Biim sanoi
Tonni on kyllä aika possu raha pelkästä softaamisesta. Säätääkö tämä artic power autot penkissä?

No joo, makukysymyksiä tietty... itse en pitänyt sitä kalliina. En tiedä paljonko Saku tuosta ottaa itselleen, mutta eipä Suomessa muita henkilöitä/yrityksiä sitten olekkaan kenellä olisi Prodriven valtuuttamat oikeudet.

Säätää autot ihan tien päällä ajossa.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

zare sanoi
Ja tonnin luokkaa oli Prodriven paketissa tulleen softan hinta understeer-osastolla ;D.
Mikä nyt ei liity mitenkään mitsuihin, mutta onpahan vertailukohtana jos ei muuta.

Juu. Tuhannen nurkilla se noissa Fuji- vuoren vehkeissä (Subaru) näyttäisi olevan. Ja jos on vielä rolling road, niin ehkä tuntuisi vähän suurelta. Tosin eipä kukaan vielä Ecutekkiä halvemmalla tee.

Tässäpä olis yks hyvä lisätienesti osaavalle yritykselle. Eikö pääkaupunkiseudullakin ole suht. paljon noita dynottajia/ lastuttajia? Briteissä hinta on kilpailun kanssa käsittääkseni 500-600€ luokkaa/säätökerta.

Ja rallipajoista ei kannata edes lkysyä, ne kun tuskin lastuvirityksen varassa aja muutenkaan.

Mitenkäs sitten Turbotec/ M.Karala http://www.turbotec.com/etusivu/mitsubishi/index.html

Stage 1 690,00€
1.5bar
243kw
430nm

Stage 2 890,00€
1.6bar
270kW
500nm

Olemme saaneet yli 30000 kilometrin testityömme päätökseen.
Tuomme kehitystyön tulokset kaikkien Mitsubishi Evon omistajien saataville.
Ilman mekaanisia muutoksia moottorin ohjainlaitteen ohjelmaa vaihtamalla lähes 40kW tehonlisäys.
Testiautomme tuottaa mittauksemme mukaan vakiona 222kW, ohjelmaversioista voit valita sinulle sopivimman.
Ohjelman asennus kestää koeajoineen noin yhden tunnin, ohjelma on halutessasi palautettavissa alkuperäiseksi

Ei isommin puhuta kokoonpanomuutoksista, mutta epäilisin että viimeistään stage 2:ssa on oltava tehokkaampi polttoainepumppu, tulpat, ilmanotto sekä pakopuoli laitettuna.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

The Racing Line briteissä pyytää evon lastutuksesta normaalisti £600. Penkissä säätävät autokohtaisesti.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Ettei olisi Karalan softa,tuo mitä Harinenkin kauppaa.
Ovat ainakin olleet jonkinlaisessa yhteistyössä,Karala säätänyt nelikko autoja Harisen penkissä yms.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Jos nyt haluaa kerran niin halvalla päästä tuon ohjelmoinnin kanssa, niin eikös jonkun merkin piggy back olisi se halvin ja helpoin vaihtoehto. Esim ralliartin boksi on kolmoseen tarjolla, niin luulisi sitä olevan uudempiinkin. Muistelisin että niitä tuolta ulkomailta saa käytettyinä jo suhteellisen edukkaasti.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

KaeVuRi sanoi
Jos nyt haluaa kerran niin halvalla päästä tuon ohjelmoinnin kanssa, niin eikös jonkun merkin piggy back olisi se halvin ja helpoin vaihtoehto. Esim ralliartin boksi on kolmoseen tarjolla, niin luulisi sitä olevan uudempiinkin. Muistelisin että niitä tuolta ulkomailta saa käytettyinä jo suhteellisen edukkaasti.

Ei tässä nyt halvalla kukaan luule pääsevänsä. Autokohtainen säätö on kuitenkin aina se paras vaihtoehto, Karala näyttäis tekevän asian parhaalla hinta/laatu suhteella. Kun on vielä penkkikin. Itse henk. kohtaisesti en noita ralliart sekä valitettavan usein ebay ralliart lastuja autoihin laittaisi.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

KaeVuRi sanoi
Jos nyt haluaa kerran niin halvalla päästä tuon ohjelmoinnin kanssa, niin eikös jonkun merkin piggy back olisi se halvin ja helpoin vaihtoehto. Esim ralliartin boksi on kolmoseen tarjolla, niin luulisi sitä olevan uudempiinkin. Muistelisin että niitä tuolta ulkomailta saa käytettyinä jo suhteellisen edukkaasti.

Oman auton kohdalla boxin vaihto ei toimi, koska automaattilaatikon ohjaus on samassa lootassa.
Keppivaihteisen kanssa tässä ei olisi mitään ongelmaa. Niihin on ulkomailla jatkuvasti päivitettyjä ecuja tarjolla.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Twilight sanoi
Ei tässä nyt halvalla kukaan luule pääsevänsä. Autokohtainen säätö on kuitenkin aina se paras vaihtoehto, Karala näyttäis tekevän asian parhaalla hinta/laatu suhteella. Kun on vielä penkkikin. Itse henk. kohtaisesti en noita ralliart sekä valitettavan usein ebay ralliart lastuja autoihin laittaisi.

Karalalla ei ole nelivetopenkkiä. Säätää varmaan kadulla tai sitten jonkun muun penkissä. Sitä, kuuluuko penkitys tuohon hintaan mikä sivuilla on esitetty, en tiedä. Suosittelen kyllä kyseistä paikkaa.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Karala säätää ajossa auton (joka on se oikein tapa vieläpä melkeimpä).
Myös Harinen vissii säätää ajossakin mutta myös penkissä.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Yhden määräaikaishuollon yhteydessä kuulin, että keskisuomessa viritettyjen Evojen koneet tuppaisivat käymään liian rikkaalla. Käsitin, että siinä viitattiin Karalaan...
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

evoluutio sanoi
Yhden määräaikaishuollon yhteydessä kuulin, että keskisuomessa viritettyjen Evojen koneet tuppaisivat käymään liian rikkaalla. Käsitin, että siinä viitattiin Karalaan...

Tämähän on vain varatoimenpide. Ja hyvin yleistä aftermatketlastuissa. Eipähän ainakaan nakuta tuon takia.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Mun auton Karala sääti ajossa, käyttää sit välillä tarvittaessa Harisen nelivetopenkkiä.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Biim sanoi
Tämähän on vain varatoimenpide. Ja hyvin yleistä aftermatketlastuissa. Eipähän ainakaan nakuta tuon takia.

Itse kuullut lausuntoja, että koneet käy niin rikkaalla, että ihmetelllään miten ne ylipäätään käy. Ymmärrettävä varotoimenpide, mutta samalla osoittaa miksi lastu kannattaa aina säätää tapauskohtaisesti.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

nokonzok sanoi
Itse kuullut lausuntoja, että koneet käy niin rikkaalla, että ihmetelllään miten ne ylipäätään käy. Ymmärrettävä varotoimenpide, mutta samalla osoittaa miksi lastu kannattaa aina säätää tapauskohtaisesti.

Eiköhä toi evoki vakionaki aika riikkaal tuppaa käymää...näin oon kuullu ainaki. Tämä sinäsä sitte ei yllätä jos vakiona rikkaal käy ja lastutetaa ni saattaa kulutus jopa pienentyä... (jos siis ei lastu ole rikkaalla enää)
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Samppa sanoi
Karalalla ei ole nelivetopenkkiä.

Eikö muka :nykii

Ja muutamalta olen kuullut että sillä olis nelivetopenkki

evoluutio sanoi
Yhden määräaikaishuollon yhteydessä kuulin, että keskisuomessa viritettyjen Evojen koneet tuppaisivat käymään liian rikkaalla. Käsitin, että siinä viitattiin Karalaan...

Eikös se ole parempi käydä vähän rikkaalla kuin liian laihalla ::)

Vai mitä mieltä itse olet ??
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

veikka81 sanoi
Eikö muka :nykii

Ja muutamalta olen kuullut että sillä olis nelivetopenkki

Juu ei ole. Motestilta löytyy kyllä Jyväskylästä, jos tässä lähistöllä pitää nelikolla penkkiin päästä. Kesäpäivillähän porukka sitä testaskin.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Samppa sanoi
Juu ei ole. Motestilta löytyy kyllä Jyväskylästä, jos tässä lähistöllä pitää nelikolla penkkiin päästä. Kesäpäivillähän porukka sitä testaskin.

En ole ikinä kuullutkaan tuon nimisestä puulaakista, ja eikun googlettamaan ;D
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

veikka81 sanoi
En ole ikinä kuullutkaan tuon nimisestä puulaakista, ja eikun googlettamaan ;D

täntakia kannattais kuuluu klubii...dynotus tais maksaa 10e viime käynnillämme siel :peukku
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Harri K sanoi
Eiköhä toi evoki vakionaki aika riikkaal tuppaa käymää...näin oon kuullu ainaki. Tämä sinäsä sitte ei yllätä jos vakiona rikkaal käy ja lastutetaa ni saattaa kulutus jopa pienentyä... (jos siis ei lastu ole rikkaalla enää)

Näinhän se on minunkin ymmärtääkseni. Jälleen yksi syy miksi lastu kannattaa aina säädättää autokohtaisesti. Yleislastut on varmuuden välttämiseksi pakko laittaa tosi rikkaalle.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

veikka81 sanoi
Eikö muka :nykii

Ja muutamalta olen kuullut että sillä olis nelivetopenkki

Eikös se ole parempi käydä vähän rikkaalla kuin liian laihalla ::)

Vai mitä mieltä itse olet ??
Totta kai se niin on parempi, mutta optimi aina paras! :)
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Niinno, jos on tehoa reippaanlaisesti niin ylimääränen bensa viilentää myös konetta kivasti..
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

MakeM sanoi
Niinno, jos on tehoa reippaanlaisesti niin ylimääränen bensa viilentää myös konetta kivasti..

Ja lyhentää tulppien käyttöikää :peukku
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

nopeasti asiaa seoksesta, sytystä, sylinterinpaineesta ja kampikulmasta

http://www.innovatemotorsports.com/video/moto_0002/sniffer_content.html
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Huhu siitä, että Evot keski-Suomessa säädeettynä ovat liian rikkaalla, pitää kyllä täysin paikkansa.. käytännössä todettu.

Hieman otettu varman päälle. ::) Tosin se "liikaa" bensaa ei sitä detonaatiota estä.. se on väärä tapa korjata tilannetta.
Jos sitä halutaan välttää niin oikee tapa on manipuloida ennakkokäyrää... ja liika bensa tappaa myös tehoa. ;)

Mut ite aiheesta: piggybackit unohtaisin ja oman ecun softa vaan uusiksi, kun kerran se "nöyrä" komennoille on :)
esim. Racing Tecnology Saku Jauhiainen/Kuopio so called: Artec Power

-A
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

e15mitsubishi sanoi
Huhu siitä, että Evot keski-Suomessa säädeettynä ovat liian rikkaalla, pitää kyllä täysin paikkansa.. käytännössä todettu.

Hieman otettu varman päälle. ::) Tosin se "liikaa" bensaa ei sitä detonaatiota estä.. se on väärä tapa korjata tilannetta.
Jos sitä halutaan välttää niin oikee tapa on manipuloida ennakkokäyrää... ja liika bensa tappaa myös tehoa. ;)

Mut ite aiheesta: piggybackit unohtaisin ja oman ecun softa vaan uusiksi, kun kerran se "nöyrä" komennoille on :)
esim. Racing Tecnology Saku Jauhiainen/Kuopio so called: Artec Power

-A

Olisi hyvä saada vähän faktaa miksi mennä Artecille Turbotecin sijaan? Hinta kun on jotain 1000€ luokkaa. Kyllähän tuo Karala ihan tunnettu säätäjä on, tuskin se huonoa tekee. Ja tuo 690.00€ Stage 1 hinnaltaan aikalailla parempi.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Hyvin nuo Karalan tekeleet on aina toiminu, taitaa Evo olla jo 5. auto minkä siellä käytin. Tutuilla kans vain hyviä kokemuksia ja on ajaneet pikäänkin lastutetuilla peleillä.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Ja se on niin autokohtasta et mille autolle sitte sattuu "pahaa".

Artecin laittaman WRX:nhän olin keväällä ostamassa. 225hp vakiona ja otettu 270hp..ja päivää enneku auton olin hakemassa itselleni ni kone sano poks. Koko alakerta petti vissii.. toki siis ei "lastutuksen" syytä välttämättä mitenkään.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

^ Ei niin varmaankaan. Saa vakiotkin rikki väärällä käytöllä. Paljon noita Karalan ohjelmoimia autoja on ollut tuttavapiirissä, eikä rikki oo saaneet. Kyl mä ainakin luotan niihin, kaiken saa kyl rikki jos oikein haluaa.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Peke sanoi
^ Ei niin varmaankaan. Saa vakiotkin rikki väärällä käytöllä. Paljon noita Karalan ohjelmoimia autoja on ollut tuttavapiirissä, eikä rikki oo saaneet. Kyl mä ainakin luotan niihin, kaiken saa kyl rikki jos oikein haluaa.

Varmaan muistat paremmin, mutta eikös tohon Karalan softaan tullut joku päivitys jossain vaiheessa? Muistelen näin lukeneeni ja kehuttiin, että kulutus olisi laskenut tuolla? Viittaisi aika pitkälti siihen, että uudella softalla ei olisi niin rikkaalla kuin niillä ensimmäisillä.

Karalallahan on itsellä 9 joten varmaan aika paljon on ajanut softalle testiä. Ja jos ei pelkkä softa riitä, niin auto on myynnissä ja kuulemma kohtuu nopea :)
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Mut minkä takia mennä Artecille? Mitä hyviä puolia artec power/ Jauhiaisessa on? Ainakin ihan hyvän tuntuiset väännöt noista STi:stä ottanut (ajanut kolmea eri "lastua"). Onko ensinnäkään Ecutekillä mitään etua normaaliin reflashhiin (Karala, Harinen)?

Nyt vois viimeistään Subarumiehet kehua näitä Artecin lastuja.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Joo-o eihän se sen liian bensan takia rikki pääse menemään.. ainakaan kovin äkkiä. Tai noh.. onhan se selvä, että bensa ohentaa sitä öljykerrosta sieltä sylintereissä ja siten pytty kuluu nopeammin. Samalla sitä bensaa jää AINA öljyn joukkoon joka huonontaan öljyn laatua, vaikuttaen myös voitelun laatuun.

Se pitää varmaan paikkansa, että tää dilemma oli niissä alkupään säädetyissä enemmänkin esillä kuin nykyisin säädetyissä ja en missään tapauksessa halua dissata tässä ketään säätäjää, tiedän vain kokemuksesta, että Sakulta/Artec:ilta noi on tulleet lähemmäksi oikealla seoksella.

Pointti 1. liika bensa on turhaa..

Pointti 2. lähinnä oli, että unohdettaisiin ne piggybackit, aftermarket Ecut kun kerran se oma boxi komentoja ymmärtää. Ralli-/ Sprintti autot ovat sitten erikseen, sinne nyt voi manipuloitavan Ecun laittaa(tässä enempää mitään merkkiä mainitsematta), kun nyt selkeästi niistä löytyy kunnon PRO-data loggaus systeemit sekä paukut, launchit, map, ym. mitkä on paremmin kontrolloitavissa.

Jokainen säädättäköön missä haluaa, kun se kerran on valittavissa ja vielä vaihtoehtojakin onneksi on ;).
Myöskin se ite mappaaminenkin kun on nyt mahdollista(ei se mitää avaruustiedettä ole), niin en pidä sitäkään pois-suljettuna...Mutta älkööt siihen ruvetko ne joilla ei ole taitoa, ymmärrystä .. välineistä puhumattakaan, koska toi ei ole "kesäpojan" hommia toi ;D

Näillä tuntemuksilla.
-A
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Siis ylimääräinen bensa jäähdyttää palotapahtumaa ja sitäkautta moottoria, joten vaikuttaahan se kestävyyteen ja samalla myös detonaatioon. Tietysti jos ahtopaineet/litratehot eivät ole kovin suuret niin ylimääräinen bensa on tarpeetonta. En tiedä kuinka paljon lastujen seokset ovat olleet rikkaalla, mutta eihän joku 11-12:1 AFR täyskaasulla ole mitenkään outo juttu turbokoneessa?
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

MakeM sanoi
Siis ylimääräinen bensa jäähdyttää palotapahtumaa ja sitäkautta moottoria, joten vaikuttaahan se kestävyyteen ja samalla myös detonaatioon. Tietysti jos ahtopaineet/litratehot eivät ole kovin suuret niin ylimääräinen bensa on tarpeetonta. En tiedä kuinka paljon lastujen seokset ovat olleet rikkaalla, mutta eihän joku 11-12:1 AFR täyskaasulla ole mitenkään outo juttu turbokoneessa?

Eikös jäähdytysbensa riitä tuohon tarkoitukseen? Tällä tarkoitan ainakin kun oma Tatech vetää seoksen nopeasti rikkaan kautta laihalle ja sitten vasta katkaisten bensansyötön moottorijarrutuksella. Eipä koneen nyt muutoin pitäisi tuota jäähdytystä tarvita jossei ajeta oikeasti KOVAA.
Täyskaasulla AFR 11 aivan normaali. Ja jos joku nyt kokee olonsa kauhean turvalliseksi jos auto käy vähän rikkaammalla, niin jos se mäntäpistiäinen on tullakseen jonkin ulkoisen ongelman takia, niin kyllä se Karalankin lastulla vaan tulee...
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Käsittääkseni 16-venttiilisen 4G63:n voi säätää 11.5:1 ja 12:1 välille täyskuormalla useimmissa tapauksissa. Yleismallin ohjelmassa ei tietty voi mennä aivan rajalle, paineensäätimissä, bensapumpuissa ja monissa muissakin osissa voi olla autokohtaisia eroja.
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Samppa sanoi
Varmaan muistat paremmin, mutta eikös tohon Karalan softaan tullut joku päivitys jossain vaiheessa? Muistelen näin lukeneeni ja kehuttiin, että kulutus olisi laskenut tuolla? Viittaisi aika pitkälti siihen, että uudella softalla ei olisi niin rikkaalla kuin niillä ensimmäisillä.

Karalallahan on itsellä 9 joten varmaan aika paljon on ajanut softalle testiä. Ja jos ei pelkkä softa riitä, niin auto on myynnissä ja kuulemma kohtuu nopea :)

Joo, on tullut päivitykset. Itsekin pitäs tuolla käydä, jos vaikka jonku ryyppyreissun yhteydessä täs syksyllä kävis ja sit keväällä taas uus ohjelma uuden putkiston kera. Paljon Karala on testiä ajanut, muistaakseni jos sillon oli ajanut 30tkm ku mä kävin tuolla. Ja nyt sillä on ollu jo aika pitkään muutakin viriä...Pitäs olla nopea. ;)
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

MakeM sanoi
Siis ylimääräinen bensa jäähdyttää palotapahtumaa ja sitäkautta moottoria, joten vaikuttaahan se kestävyyteen ja samalla myös detonaatioon.

Jäähdytys ominaisuus on kai kaikilla tässä tiedossa...??? Rajaansa saakka....

Detonaatiota taas valitettavasti EI poisteta bensaa lisäämällä jos ks. kondstruktio siihen taipuvainen on. Korjaus on kerrottu edellä.
Myöskin..... liiallinen bensan lisääminen tietyn rajan jälkeen rupee jälleen nostamaan lämpöjä joka taas aiheuttaa detonaatiota ::).
Tilanne korostuu viritysnokka-akselien myötä. Niissähän aikas usein on overläppi hetkellä venttiilit yhtäaikaa aikas paljon auki.. ja jos sitä bensaa sinne annettaan "määräänsä enempi", se syttyy ennenaikaisesti/palaa pakosarjassa= lämpötilat nousee = detonoi!!! Tääkin kannattaa ottaa huomioon :peukku.
Mut tästä vaikka enempi myöhemmin jos joku tuntee tarpeen epäröidä... ;D

Olen nähnyt edm. "säädöksissä" jopa 10.5:1 seos-suhteita!!! Nykyiset toiv. hoikemmalla. Oikeampi on kuten ast jo mainitsikin n. 11.5-12.0:1.

Vertailun vuoksi: itselläni on peruskantti nostettu 8.3:1:een(gallu 16v), ahtoja 1.5 bar,overlap(noh maltillinen) seospyynti(max load/läppä nurin) 11.9:1 +/-0.2 eikä tarvii rikkaammalle laittaa.

-A
 
Vs: Evo & Lastuviritys (ECUTEK yms.)

Twilight sanoi
Sakari Jauhiainen/ Racing Technology. Mitsubishi Evo 5/6/7/8/9.

Annatko tunnukset niin käyn kattomas? :D En mitä luultavammin tule liittymään näihin autokerhoihin, itsellä kun on vähän erilainen näkemys autoista, en täysin ymmärrä yhden merkin periaatteita. Mutta onko se tarpeeksi hyvä syy estämään minua saamasta tietoa tästä aiheesta?
No sen tiedon levittäminen, että oma auto ei ole lain mukainen, ei innosta kaikkia näin julkisellä puolella. Sen takia keskustelu voi olla menestyksekkäämpää tuolla suljetulla.
 
Takaisin
Ylös Bottom