evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Irrotin vakioimuputken ja huomasin, että turbon propelli on ihan mustan töhnän peitossa. Onko tämä ihan normaalia eli onko syytä huoleen vai ihan normi meininkiä?

Kuva propellista
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/IMG_6169.JPG

Näin paljon tuli paperiin tuota töhnää kun pyyhin tuon propellille menevän parin sentin putken.
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/IMG_6173.JPG

Mikäs virka tuolla kuvassa vasemmassa yläkulmassa näkyvällä pienellä letkunpätkällä on joka menee kannesta imuputkeen? Näyttäs sieltä tuo musta töhnä olevan peräisin.
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/IMG_3919.JPG
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Normaalia tuollainen pieni töhnä, pyyhi pois ja jatka ajoa.

Letku on osa kampikammion tuuletusjärjestelmää, toinen letku menee venttiilikopan takaa imusarjaan ja siinä on takaiskuventtiili letkun lisäksi.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Vielä vähän palatakseni tähän aiheeseen niin olisko tuohon letkuun hyvä laittaa joku skeidaa keräävä systeemi vaikka skeidan määrä noin pieni onkin? Ja onko tuolla skeidalla joku tarkoituskin vai minkä takia sitä sinne imuputkeet ehdoin tahdoin ns. ihan letkulla laitetaan?
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Moottorin huohotusletku menee imputkeen varmaan osaksi päästöjen takia ja toisekseen hajuhaittojen takia.
Jos huohotin menee suoraan vaikka konehuoneeseen,saattaa ohjaamoon tulla öljynkäryä.
Kyllähän jotkut käyttävät huohottimille omaa öljynkeruusäiliötä.
Esim. jotain tuon näköistä
http://www.holysmoke.fi/hsd/hsdshop/popup_image.php?pID=43&osCsid=0q8s5bf73mooru7pohrgs989g0
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Mulla on tällainen: http://www.cusco.co.jp/en/parts_product/products/oil_catch_tank.html
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Eli tämä on kuin onkin joku insinöörien aivopieru ;D johdetaan nyt öljyä suoraan imuputkeen ::)

Pitäisköhän sitten tollanen purnukka sinne hommata.

Tossa 25£ arvonen purnukka
http://cgi.ebay.co.uk/ALLOY-OIL-CATCH-TANK-FTO-GTO-EVO-1-2-3-4-5-6-7-8-9-RS-/360297386794?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53e365d32a

Onkohan tämä aito cusco kun noin halpa on? 36.5£
http://cgi.ebay.co.uk/CUSCO-OIL-CATCH-TANK-MITSUBISHI-FTO-LANCER-MIRAGE-COLT-/170538386766?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27b4e1454e

Onko tuossa tai siis aidossa coscon pöntössä joku tyhjennys systeemi kun kuvissa sellasta ei näy?
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Näyttää ainakin ihan yhtä aidolta kuin tuo mun pönttökin. Oli se ihan Cuscon paketissa, tarra mukana jne. Eli joko aito tai hyvä kopio. Tyhjennyssysteemiä ei ole, letkut irti ja pönttö ylösalaisin. Evon konehuoneessa ei sitten liikaa ole tilaa tuollaiselle, itselläni se on tulipellin vieressä ihan vasemmassa reunassa missä GSR:ssä on ABS hässäköitä. Letkut kannattaa vaihtaa heti, tuo mukana tuleva ei ole mistään kotoisin.

On kokemusta myös tuosta toisesta linkittämästäsi purkista ja Cusco on parempi tai ainakin hienompi :) Tyhjennys on siinäkin niin hankala että käytännössä purkki on nostettava pois eikä propusta ole mitään iloa. Cuscossa on sentään pikairroituksen mahdollistava teline mukana, tuohon toiseen sellainen piti tehdä itse.

En muuten ole vielä tyhjentänyt kertaakaan purkkia Evossa eikä näy mitään mittalasissa asti eli enpä tiedä onko tästä oikeasti mitään iloa. MR2:ssa yksi ratapäivä sai monta senttiä öljyä purkkiin vaikka siinäkään ei varsinaisesti ollut mitään vikaa vaan enemmänkin moottorityypin ominaisuus.

Laita sitten kierrelukitetta tms. tuon mittaletkun 90 asteen mutkien kierteisiin, saattaa muuten tihkua öljy ulos liitoksesta.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Miettinny kanssa tota oli catch tankkia,ei kai siitä haittaakaan olisi.
Universaali pönttöä katellu,täytyy vaan tarkasti miettii mihin saa ängettyä kun esim ebaystä saa eri korkuisia niin mahtuu sit pellin alle
Omassa hks:n imuputki anto vähän tilaa koneen kupeeseen
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Kävin pari fotoa ottamassa mahdollisista paikoista. Kuvassa muovipullo on suurinpiirtein sellasen catch tankin kokoinen mutta pitäisikö se saada lähemmäksi eli tuleeko letkuista liian pitkät jos sen tuonne laittaa?

http://evo6.kuvat.fi/kuvat/sekalaisia_evo_kuvia/
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Letkut voisivat olla vielä paljon pidemmätkin :)

Jos mahtuu tuohon niin paikka on hyvä. Mulla on tuolla ihan takakulmassa ABS hässäkän paikalla.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Taas varmaan tosi fiksu kysymys ;D mutta jos vertaa noita kahta pönttöä jotka tuohon aikaisemmin linkitin niin tuossa cuscossa on nuo liittimet alaspäin. Pääseekö se skeida koskaan sinne pönttöön saakka vai jääkö se sinne letkuun. En ole koskaan kuullut, että öljy ylöspäin valuu ::)
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Öljy tulee sumuna kampikammioon männänrenkaiden ohi menevän pakokaasun mukana, pöntön tarkoitus on erottaa se sumu ja jättää se sinne eikä viedä imuputkeen. Jos sieltä tulee letkun täydeltä öljyä on jo vähän pahempiakin ongelmia moottorin kanssa kuin yksi letkun "ylämäki" :)
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Vähän ohi aiheen Öljytikku ei meinaa pysyä paikallaan nelosessa pomppaa pois ja sotkee konehuoneen.En tiedä onko vaan huonot o-renkaat tikussa vai mikä on.Ei pöllytä eikä haise öljylle vaikka polkee kuinka.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

vilhot sanoi
Vähän ohi aiheen Öljytikku ei meinaa pysyä paikallaan nelosessa pomppaa pois ja sotkee konehuoneen.En tiedä onko vaan huonot o-renkaat tikussa vai mikä on.Ei pöllytä eikä haise öljylle vaikka polkee kuinka.

Itsellä oli nelosessa jokaisesta männästä rengasvälit halki. Oireet samat.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Joo jos ei ole huohotin tukossa niin kyllä siitä on männät halki jos öljytikkua ylös työntää..
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

nokonzok sanoi
Itsellä oli nelosessa jokaisesta männästä rengasvälit halki. Oireet samat.

Jos öljytikun O-renkaat eivät ole ihan löysät niin että tikku nousee ilman minkäänlaista kitkaa niin samaa sanon kuin Nokonzok eli mäntävaurio. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen Evo 3-4 jossa olisi tämä vika. Ei välttämättä syö öljyä juuri lainkaan.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

ast sanoi
Letkut kannattaa vaihtaa heti, tuo mukana tuleva ei ole mistään kotoisin.

Käykö tuohon letkuksi joku söpön värinen silikoninen tuuninki letku vai pitääkö sen olla jotain "Oil & Weather Resistant Rubber Hose" tms?

Sitten mittasin sen vakio letkun ja sen sisähalkaisija oli 8mm mutta monesti näkee, että oil catch tankille vedetty letku on PALJON isompaa. Eli onko tämän isomman letkun laitossa joku ideakin?

EDIT: esim. tässä

0710_sccp_09_z+1991_acura_integra_rs+oil_catch_tank.jpg
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

evo6 sanoi
Käykö tuohon letkuksi joku söpön värinen silikoninen tuuninki letku vai pitääkö sen olla jotain "Oil & Weather Resistant Rubber Hose" tms?

Oil Resistant luokitus olis hyvä olla ,ettei letku mene tukkeeseen kun muovi/kumi alkaa sulamaan.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Itselläni on Motonetistä ostettua mustaa 8 mm bensaletkua. Ihan tarpeeksi tuuning :)
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Pitääpä käydä tänään etolan kautta ja katsoa jos sieltä löytäs Oil Resistant luokituksen omaavaa kirkasta letkua niin näkis samalla vähän tuleeko sitä töhnää sieltä minkä verran.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Onko evon siis tarkotus huohottaa paineen alla ainoastaan tuosta pikku letkusta imuputken ?
Äkkisältään tuntuu aika alimitoitetulta.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Näinhän se taitaa olla koska imusarjassa on kuitenkin ahtopaine päällä ja toivon mukaan koneen kampikammiossa ei ihan niin paljon painetta ole :)

Purkki tässä letkussa keräsi muutaman sentin öljyä pohjalleen useamman ratapäivän aikana. Ja asennuksen jälkeen puhdistettu imuputki + cooleri olivät täysin puhtaita eli tuntuuhan tuo toimivan.
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Tossa peltoradalla pakkasessa käytiin opettelemassa että kuinka sitä nelikkoa viedään ;D
Pitihän sitä välillä kurkata että pellin alla on kaikki kunnossa, ja kävi silmään tuo onneton huohotus systeemi.
jos jättäisi sen PCV:n toimintaan, kun hengittelee sitä kautta vaan alipaineilla. Sitten tuohon pikkuletkuun säiliö joka keräilee suurimmat ylipaineen puolella. Vai pitäisköhän se PCV:kin kierrättää pömpelin kautta..
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

Voihan sitä tietysti onnettomaksikin kuvata, mutta hoitaa hommansa - toisin kuin monissa ranskalaisissa näin pakkaskeleillä :)
 
Vs: evo6 - Mustaa skeidaa turbon propellissa

ast sanoi
Voihan sitä tietysti onnettomaksikin kuvata, mutta hoitaa hommansa - toisin kuin monissa ranskalaisissa näin pakkaskeleillä :)

;D
 
Takaisin
Ylös Bottom