Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eli kysästään nyt vaikkee vika ole mikään iso, mutta "vaivaa" useempia tälläkin hetkellä.
Sama "ominaisuus" oli myös vr4:ssa ja myös seiskassa ollu koko ajan. Ja tiiän että jopa evo10 asti samaa "ominaisuutta" on.

Eli talvella kuivalla kelillä (esim nyt kun yö -10..-15pakkaset) kun aamulla lähtee liikkeelle niin joku pyörä tai vetari tms "uikuttaa" ensimmäiset 100-300m matkan.
Mulla molemmissa autoissa se on tullut vasemmalta puolelta.

Jarrua painamalla aavistus ehkä lakkaa, ja heti kun nopeus käy yli 40..50kmh niin senjälkeen ei tule ääntä enään myös matalisssakaan vauhdeissa.
Tekee samaa myös rullatessa vapaalla eli ei ole voimansiirron sisältä oleva ääni. Todellakaan kyse ei ole AYC-pumpun äänestä. Ääni kuuluu vain auton liikkuessa.
Eikä ääni muutu kierrosten muuttuessa eli ei ole koneesta kuuluva hihna tms. Vain nopeuden mukaan taajuus muuttuu vähän.

Mahdollisuudet ovat:
- jarrut uikuttais vähän (käsijarru esimerkiksi?)
- vetarin ja laakerin pölysuojan välissä likaa joka uikutuksen tekee? (tätä pidän todella mahdollisena ja putsaan kohta vetarit eräästä autosta ehkäpä)


Pitää laittaa eukko vissii kävelee auton vierelle joku aamu et tietää edes mistä nurkast se kuuluu ;D
 
Vs: Evojen ja mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Niin, nelivedossa kuuluu, etuvetosessa ei :) Ja kyse ei ole ayc:stä kun minulla ei sitä tunnetusti ole. Ja tosiaan pakkasta pitää olla se -4 -> niin kylmänä kuuluu tuo hetken aikaa, varotusääni liian kylmästä kelistä. Pitäisi muuttaa varmaan suomesta pois. :)
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/643979-cold-weather-whining-siren.html

yks mikä itse pitäis ny muistaa testata että vaikuttaako käsijarrun yön yli päälläolo tuohon.
Pitää kysäistä miten tuossa yhdessä evossa on joka on tulossa tämän asian tiimoilta "tarkistukseen". Tässä yksilössä ääni on ny enemmän myös + asteilla olemassa, eli lisääntynyt kuulemani mukaan.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Harri K sanoi
http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/643979-cold-weather-whining-siren.html

yks mikä itse pitäis ny muistaa testata että vaikuttaako käsijarrun yön yli päälläolo tuohon.
Pitää kysäistä miten tuossa yhdessä evossa on joka on tulossa tämän asian tiimoilta "tarkistukseen". Tässä yksilössä ääni on ny enemmän myös + asteilla olemassa, eli lisääntynyt kuulemani mukaan.

Itse olen koittanut tuota käsijarrulla ja ilman, eikä vaikutusta... Uikuttaa samalla tavalla ainakin legnumi ;D
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Samaa ulina-uikutusta galantillakin kylmällä jopa kilsan pari. Käsijarrua harvemmin käytän ellei ole jyrkässä mäessä.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Mulla toi ääni ainakin loppui kun vaihdoin eteen pyöränlaakerin!
Sitä en tiedä tuliko ääni jostain liasta vai laakerista kun samallahan ne siinä puhdistui.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Keheetit sanoi
Mulla toi ääni ainakin loppui kun vaihdoin eteen pyöränlaakerin!
Sitä en tiedä tuliko ääni jostain liasta vai laakerista kun samallahan ne siinä puhdistui.

Itsellä tuloo ainakin ihan selkeesti takaata tuo ääni ???
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Harri K sanoi
http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/643979-cold-weather-whining-siren.html

Aika kova ääni minun mielestä. ???
Legnumissa mun mielestä EI oo tätä "ominaisuus" eikä Pajerossa. Täytyy ihan tarkasti kuunnella ensi kerta kun molemmat autot ovat seissyt +24h.
To be continued...
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

SpoonCivic sanoi
Aika kova ääni minun mielestä. ???
Legnumissa mun mielestä EI oo tätä "ominaisuus" eikä Pajerossa. Täytyy ihan tarkasti kuunnella ensi kerta kun molemmat autot ovat seissyt +24h.
To be continued...

Tuo on kyllä pirun kova. Kyllä omassa saa oikeen keskittyä ääneen kun alkaa, eikä kuullosta yhtään noin pahalta ;D. kestää ehkä 10-20sek kylmästä lähdöstä.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

MäTSi sanoi
Tuo on kyllä pirun kova. Kyllä omassa saa oikeen keskittyä ääneen kun alkaa, eikä kuullosta yhtään noin pahalta ;D. kestää ehkä 10-20sek kylmästä lähdöstä.
juu ei noin kovana itselläkää mut "taajuus" samanlainen aikalailla.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Hyvinkin tuttu ääni Legnumista. :)
Syytin vetarinkumeja että ne jotenkin jäätyy/jäykistyy kylmällä. ::) Mulla tuli selvästi etupäästä toi ääni.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Ei kuulu godlikessä.. mut joku ilmastointi tai joku muu kohisee aika jännästi kun ottaa kylmästartin, ja aina miettinyt että mikä siellä ilmaantuu.. Kampikammio paineistuu tms.. :D
Tai en osaa tunnistaa ko. ääntä..
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

SpoonCivic sanoi
To be continued...
Pajjessa ei ääntä kuulu, lukittu 4wd-tilassa siis. Legu taas minun täytyy jatkaa tutkimukset kun eilen jarrut vinkuis muutamia sek. Sitäpaitsi AYC veti joku "Diagnostics Mode" kun sen ääni kuului 15 - 20 sek käynnistyksen jälkeen. Auto seissyt 3kk.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Hetkonen, miullakin kuuluu jännä uikutuksen tapainen ääni takavasemmalta kun pakkasilla lähtee ajelemaan, häviää sitten ennemmin tai myöhemmin, kuuluu hitaammissa nopeuksissa. :eek:
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Teillä on liian hiljaiset putkistot, jos kuulette tuollasia ääniä =)
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Harri K sanoi
Eli talvella kuivalla kelillä (esim nyt kun yö -10..-15pakkaset) kun aamulla lähtee liikkeelle niin joku pyörä tai vetari tms "uikuttaa" ensimmäiset 100-300m matkan.

Sama juttu koko kylmänkauden mulla myös tossa III. Ja tota videota kattellessa ja kuunnellessa niin sama tyyppinen on taajuus mut huomattavasti vaimeampi ja tulee jostain edestä.

Mitä nyt tota oon kuunellut niin toi ääni tulis laturi/tehostaja/ilmastoinnin hihnan alueelta. Ja tosiaan vielä vasemmalta edestä.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

timppa811 sanoi
Teillä on liian hiljaiset putkistot, jos kuulette tuollasia ääniä =)

Ei kyllä ole hiljainen kun menee sallituista aika reippaasti yli ;D
Toi vaa kuuluu niin hyvin toi ääni. Itseäni ei haittaa kun tiedän ettei ole vakavaa, mutta tosiaan yksi evo tulossa mulle "huoltoon" ja ko. vikaa pitäs siinä tutkia enemmän. Jokin siellä hankaa ja ei ole apulaitteista vain ainoastaan auton liikkuessa.
Veikkaan tuota vetarin ja pyörännavan yhdyskohtaa.
 
Vs: Evojen ja 4wd mitsujen "uikutus" kylmällä ilmalla hetki startin jälkeen

Ei mullakaan ihan äänetön putkisto ole, on vaan niin eri taajuudella että se sieltä läpi vaan puskee. Apulaitteista ei myöskään tule mullakaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom