Evojen suorituskykykeskustelua

Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

marko_h sanoi
Ei tyyppihyväksytyn muuttamiskielto ole minun mielipiteeni. Se lukee yksiselitteisesti Suomen laissa. Eri asia on se, miten säännöksiä käytännössä valvotaan. Tuota voisi kysyä, vaikka AKE:sta, että miksi eivät valvo tarkemmin putkiston muutoksia ja yms. muutoksia tyyppihyväksytyissä. Tässä kohdassa AKE lienee halukas ohjeistamaan konttoreita tarkemmin. Jos jollakin riittää halua tehdä moinen kysely AKE:een, niin varmasti sieltä löytyy vastaus.

Meinaat, että autoharrastajat alkaisivat vaatimalla vaatimaan vielä tiukempaa toimintaa katsastuksiin vaihdettujen osien kohdalla? Selvä.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

marko_h sanoi
Suomi-evo 8-10 ovat paikaltaan kiihtyvyydessä vakiona valitettavasti samaa luokkaa esim MB:n ja BMW:n tehodieseleiden kanssa (E 420 cdi ja 335D) ja ihan pikkuisen takana hätyyttelevät putkiviri-Civic Type R:t yms. Ja nyt ei verrata nopeutta radalla vaan ihan puhdasta kiihtyvyyttä paikaltaan.
TM:n testissä v. 2006 Evo 9:n 0-100km/h kiihtyvyydeksi mitattiin 5,3sek. Siis vakio ysillä. Väitätkö, että nuo kaksi saksalaisdieseliä pystyvät samaan? :) (Eikä tuota Evoa oltu kuulemma edes kunnolla sisäänajettu.)
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Samppa sanoi
Meinaat, että autoharrastajat alkaisivat vaatimalla vaatimaan vielä tiukempaa toimintaa katsastuksiin vaihdettujen osien kohdalla? Selvä.
Jos sovitaan, ettei nyt kukaan ala AKE:sta kyselemään tällaisia... ;D
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

evoluutio sanoi
TM:n testissä v. 2006 Evo 9:n 0-100km/h kiihtyvyydeksi mitattiin 5,3sek. Siis vakio ysillä. Väitätkö, että nuo kaksi saksalaisdieseliä pystyvät samaan? :) (Eikä tuota Evoa oltu kuulemma edes kunnolla sisäänajettu.)

Valmistajan ilmoitukset baijerin mosselle 6.0 ja taksitolpan kuninkaalle 6.1

Saa sitä vakio kolmostakin aika tavalla piiskata päästäkseen 5.3 sekunnissa sataseen.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

ast sanoi
Valmistajan ilmoitukset baijerin mosselle 6.0 ja taksitolpan kuninkaalle 6.1

Saa sitä vakio kolmostakin aika tavalla piiskata päästäkseen 5.3 sekunnissa sataseen.

Kyllähän uudet tehokkaat diesel autot on hienoja pelejä. Mutta kun noill vehkeillä pitäisi kääntyä ensimmäiseen mutkaan niin aletaan puhua ihan eri ajoista. Minulle on ihan sama mitä noiden autojen 0-100 kohdassa lukee. Siihen ne yhteneväisyydet sitten loppuukin.

Jos uusi evo painaisi 1200kg. Sen hinta voisikin olla lähempänä jo 10000k ja tätä minä en ainakaan halua.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Huhu... Evo-omistajat tappelevat keskenään kellä on nopeempi Evo TEHTAALTA lähtiessään. Suuri osa tämän ketjun viesteistä on tällaista turhan päiväistä väittelyä eri autojen ja merkkien paremmuudesta toisiinsa nähden. Muutetaanko otsikko "suorituskykyväittelyksi"?
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Ai IX on ottanut TM:n testissä noinkin rivakan lähdön. Minusta erittäin kunnioitettava lukema vakioautolle, joka ei ajaessani noin nopealta tuntunut. Tosin voisin kuvitella ettei samanlaisia lähtöjä vakiokytkin kovin pitkään kestä - toisin kuin näissä kiisteilyissä taksitolpan kuninkaissa, jossa elektroniikka hoitaa saman kiihtyvyyden joka kerralle. Jos siis puhutaan absoluuttisesta (mihin auto vaikka vaan kerran pystyy) kiihtyvyydestä niin evo pesee. Vaan toistettavuus ja homman helppous on näissä powerdiiseleissä aivan omassa luokassaan. Tottakai jos lossit viedään radalle on kaikilla hauskaa ja tiedämme kyllä miksi. ;D

Joku klubilainen jossain mulle naamatusten selitti, että evo seiska (rs ilmeisimmin) olisi kuitenkin rivakin poistuja koko evolössistä. Onko kellään tähän faktaa? Olen aina ollut siinä käsityksessä että kutonen (tme) vie.

Siinä olen monen kanssa samaa mieltä että E3 on kovakulkuinen peli, varsinkin verrattuna muihin aikalaisiinsa ja ulkonäköönsä. Kovastihan nämä ovat lihonneet ajan kanssa "tehoherrasmiessopimuksen" pitäessä kulkupuolta koko ajan vaatimattomampana. Oltaisiin varmaan kympilläkin aika eri luokissa nykyään jossei nuo rallipolut olisi se päällimmäinen suunnittelukohde - kuten aiemmin jo viisaasti todettiinkin.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Taas keskusteluista on unohdettu päästö, melu, jalankulkija turvallisuudet :) Luultavasti nekin ohjaavat autojen kehitystä

4b11 kone painaa 12.5 kg vähemmän kuin edeltävä 4g63. Pienemmät päästöt, vähemmän tärinöitä, värinöitä ja ääniä :)
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

ast sanoi
Valmistajan ilmoitukset baijerin mosselle 6.0 ja taksitolpan kuninkaalle 6.1

Valmistajan ilmoitukset ovat kasille 6,1 ja ysille 5,7. Eli aikalailla samassa luokassa ovat. Liikkeelle lähdön jälkeen nelivedon etu katoaa ja pienemmän tehohukan auto saa tästä etua.

Mutta diisseleiden ja evojen kilpakiihdyttely ei ollut pääasia, vaan koko keskustelun pointti on siinä, että alun perin ihmeteltiin, miksi ostaa vanha ja ruma kolmonen, kun on kauniimpiakin/parempiakin evoja. Vastaus on siinä, että kolmonen on vakiona hieman nopeampi kiihtymään ja sitä koskee huomattavasti lievemmät määräykset muuttamisen osalta. ja se on paljon halvempi hankkia kuin esim kasi tai ysi, jotka menettävät arvostansa yhden kolmosen verran muutamassa vuodessa.

Tietysti uudet evot ovat uudemman näköisiä, luotettavampia, varustellumpia, yms. Mutta jos niiden perusteella valitsee auton, niin valinta osuu johonkin ihan muuhun autoon. Esim. Toyota Corolla Versoon
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Biim sanoi
Tosin voisin kuvitella ettei samanlaisia lähtöjä vakiokytkin kovin pitkään kestä - toisin kuin näissä kiisteilyissä taksitolpan kuninkaissa, jossa elektroniikka hoitaa saman kiihtyvyyden joka kerralle.
Ei se kyllä kestä sen kummemmin niissäkään (poislukien kaksoiskytkinlootat). Nelikossa luistaa tietysti kytkin ennen renkaita, mutta samalla tavalla se kytkin paistuu noissakin, ehkä jopa pahemmin koska nakuissa tuota vääntöä riittää.

EDIT: juuri kun korjasin ;D
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

MakeM sanoi
Ei se kyllä kestä sen kummemmin niissäkään. Nelikossa luistaa tietysti kytkin ennen renkaita, mutta samalla tavalla se kytkin paistuu noissakin, ehkä jopa pahemmin koska nakuissa tuota vääntöä riittää.

Niin paitsi että näissä taksitolpan kuninkaissa on suurimmassa osassa tomaattilaatikko/dsg tms., joten samaa kiihtyvyyttä saa toistettua varsin loputtomasti kun elektroniikka hoitaa voiman jakelun ja maksimaalisen pidon. Kyse on vain siitä millainen keli sattuu olemaan.

Samaa toistettavuutta ei keppivaihteisella saavuteta siitä yksinkertaisesta syystä että ihminen ei ole robotti eikä saa toistettua lähtöjä optimaalisesti joka kerta. Poislukien kympin uusi "automaatti"loota.

Jos noihin uusiin dieseleihin haluaa evoa verrata niin laittaisin samalle viivalle lähinnä tuon oman tomaattiversion tai X:n, jolla toistettavuus on samaa luokkaa. Istuu vaan kaasupolkimen päälle ja odottaa.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Biim sanoi
Joku klubilainen jossain mulle naamatusten selitti, että evo seiska (rs ilmeisimmin) olisi kuitenkin rivakin poistuja koko evolössistä. Onko kellään tähän faktaa? Olen aina ollut siinä käsityksessä että kutonen (tme) vie.
Tässä vähän Evo-lehden taulukosta poimittua tietoa: Evo VII Rs Sprint 0-60mph 4,4sek. Evo VII Extreme 4,2sek. Tuo seiska Extreme on siis tuon taulukon mukaan nopeiten 0-100km/h kiihtyvä Evo lukuunottamatta 8 FQ-400:a. Tuosta taulukosta kyllä puuttui Evo9 FQ-360.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

evoluutio sanoi
TM:n testissä v. 2006 Evo 9:n 0-100km/h kiihtyvyydeksi mitattiin 5,3sek. Siis vakio ysillä.

Ja tais Huulilasissa mennä samaan ja AutoBildissä 5.2s. Yksikään taximese ei mene samaan. Ja Evo menee melkein kelissä ku kelissä tuohon, moniko siihen pystyy? :driver
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

evoluutio sanoi
Tässä vähän Evo-lehden taulukosta poimittua tietoa: Evo VII Rs Sprint 0-60mph 4,4sek. Evo VII Extreme 4,2sek. Tuo seiska Extreme on siis tuon taulukon mukaan nopeiten 0-100km/h kiihtyvä Evo lukuunottamatta 8 FQ-400:a. Tuosta taulukosta kyllä puuttui Evo9 FQ-360.
Mitäs kutoselle luvataan?
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Evo ix fq-360:"This is a practical, five-seater saloon car that can sprint from 0-60mph in just 3.9 seconds and on to an electronically limited top speed of 157mph. By comparison, the Porsche 911 Carrera 4S, which costs almost twice as much, takes 0.9 seconds longer to reach 60mph from rest".

Vissiin aika monella 9 kuskilla täällä kutakuinkin vastaavat kilkeet konehuoneessa kuin tossa fq-360 mallissa.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Tuolta löytyy tietoa eri evojen suoritusarvoista :)

http://www.strikeengine.com/mitsubishi-evo/mitsubishi-lancer-evolution-information-specs.html
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Heppara sanoi
Tuolta löytyy tietoa eri evojen suoritusarvoista :)

http://www.strikeengine.com/mitsubishi-evo/mitsubishi-lancer-evolution-information-specs.html

Tuon mukaan 6 ja 9 4.4 sekuntia 0-96.6 km/h. Joopa joo :)

Myös 9 FQ-300 ja FQ-320 hitaampia kuin perus 9. Uskoo ken tahtoo.

P.S. Saman listan mukaan kolmosta hitaampia ovat 1, 2 ja 8
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

oman evon just mittasin,(talvi keli/renkaat),0-100km/h,5,7s. riipi niin pirusti tyhjää. mitattu kiihtyvyys mittarilla(gps).kyseessä kasi ja oisko nyt sit ollu nuo rata säätöt :D mentiin sillä kesällä neljän pintaa jopa allekkin ;) mutta sampa tuolle. minä tykkänny evosta ja harmittaa nyt se kyllä myydä.tekniikka toiminu todella loistavasti.tai siis koko auto toiminu moitteetta.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

MitsuT sanoi
oman evon just mittasin,(talvi keli/renkaat),0-100km/h,4,7s. riipi niin pirusti tyhjää. mitattu kiihtyvyys mittarilla(gps).kyseessä kasi ja oisko nyt sit ollu nuo rata säätöt :D

Mä en kyllä nyt pysty uskomaan että talvikelillä ajoit alle 5s satasen. Olipa voimaa miten paljon tahansa.
Kyllä tuo vaatii täysin kuivan tien ollakseen mahdollinen.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Biim sanoi
Mä en kyllä nyt pysty uskomaan että talvikelillä ajoit alle 5s satasen. Olipa voimaa miten paljon tahansa.
Kyllä tuo vaatii täysin kuivan tien ollakseen mahdollinen.

korjasin alle kuuden mentiin. 5,7 oli kiihtyvyys käyrä. voin sen tänne laittaa heti ku saan sen tuolta poxilta siirrettyä.kesällä vois mennä hyviäkin arvoja mutta tuppaa tuo kytkin luistamaan aika rankansti ja eikä viiti vasite särkiä voimansiirtoa.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Joo-o. Kyllä tuntuvat nuo brittien ilmoitusarvot aika optimistisilta... Löytyisiköhän mistään moisia arvoja ihan mitattuina (esim. tuo IX FQ-360:n 3,9sek)?
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

evoluutio sanoi
Joo-o. Kyllä tuntuvat nuo brittien ilmoitusarvot aika optimistisilta... Löytyisiköhän mistään moisia arvoja ihan mitattuina (esim. tuo IX FQ-360:n 3,9sek)?

Brittitaulukoita lukiessa kannattaa pitää mielessä, että ne on 0-60 MPH. Pari kolme kymmenystä voi pistää noiden lukemien päälle.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

nokonzok sanoi
Brittitaulukoita lukiessa kannattaa pitää mielessä, että ne on 0-60 MPH. Pari kolme kymmenystä voi pistää noiden lukemien päälle.

Paitsi jos kakkosella pääsee ~97km/h kuten monilla autoista, tällöin aikaa menee yllättävän paljon lisää ;D
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

osku sanoi
Paitsi jos kakkosella pääsee ~97km/h kuten monilla autoista, tällöin aikaa menee yllättävän paljon lisää ;D

0-60 ja 0-100 ovat aikalailla suuntaa antavia juuri tuon takia. 80-luvun lopulla Lancia Deltalla ajettiin 5,8 sek 0-100 km/h TM:n tai Tuulilasin testissä ja kun tulosta katseli tarkemmin, niin huomasi, että kakkosella pääsi vähän yli sataan.

Varttimaili ja seisova kilometri ovat parempia mittareita. Jälkimmäinen on tosin vähän vaikea toteuttaa, kun sopivia mittauspaikkoja on harvassa. Siis laillisia paikkoja.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Mihinkäs todelliseen nopeuteen riittää vaikka E3, E6 ja E9 kakkosvaihde (gsr) vedettynä vakiorajoittajaan vakiorengastuksella?
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Mitkäs kierroslukurajottimet noissa oli?
Laskemalla Evo III : 0,013099 km/h / rpm
Evo IV : 0,013538 km/h / rpm
Evo IX : 0,013610 km/h / rpm
Jos rajotin oli ~7500 niin kolmonen jää just alle mutta kutosen ja ysin pitäis saavuttaa 100km/h.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Biim sanoi
Mihinkäs todelliseen nopeuteen riittää vaikka E3, E6 ja E9 kakkosvaihde (gsr) vedettynä vakiorajoittajaan vakiorengastuksella?

Tarkkaa tietoa ei ole mutta ennen satasta pitää vaihtaa kolmosessa.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

MitsuT sanoi
ei kait siinä jos tää menee kolmonenen vastaan uudemmat nii mennään sit (KESÄLLÄ) turha sit vikistä jos häviää,alkaa vituttaa jo tää turha vikuminen. tyyliin vastaan vanhemmat vastaan uudemmat.vedetään sit sit 0-vaikka 200km/h ei tarvi joka saatanan asiasta väitellä. anteeks meni vain mielen kiinto tähän turhaan tinkaan. voi se uudempikin mitsu joskus kiihtyäkkin :D
Just näin!Mersut ja mursut on taxi autoja,ei niitä voi verrata evoihin ja onko sillä väliä kulkeeko vanha lujempaa kuin uusi eeva ???
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

MitsuT sanoi
ei kait siinä jos tää menee kolmonenen vastaan uudemmat nii mennään sit (KESÄLLÄ) turha sit vikistä jos häviää,alkaa vituttaa jo tää turha vikuminen. tyyliin vastaan vanhemmat vastaan uudemmat.vedetään sit sit 0-vaikka 200km/h ei tarvi joka saatanan asiasta väitellä. anteeks meni vain mielen kiinto tähän turhaan tinkaan. voi se uudempikin mitsu joskus kiihtyäkkin :D

No älä ny väärään kurkkuun vedä. Tässähän vain vertaillaan hyvässä hengessä miten evot on kehittyneet sukupolviensa myötä. En mä näe tässä voittajia tai häviäjiä, eikös kaikki ole päässeet jo pitkälle joilla on jo evo alla? :) Joka ikinen kiihtyy paljon paremmin kuin suurin osa vajaavetoisista tuolla tien päällä.

Mutta jos haluatte järjestää evojen välisiä skaboja niin järjestäkää ne vakioautoilla ja tasaväkisillä kuskeilla. Virittää nyt osaa jokainen eikä sellaisilla saada vertailukelpoisia tuloksia.

Käsittääkseni nämä foorumit on keksitty juuri siksi että keskustellaan asioista, joskus vähän väännetäänkin, hyvässä hengessä.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Niin osaisiko joku nyt kertoa ne vakiorajottimien kierrokset? Voisi laittaa esille lukemat.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

Muista ei ole tietoa mutta kolmosen kohdalla tänään testattuna. Kakkosvaihde päättyy n. 90 km/h kohdalla ja kierroksia on tuolloin yli 7500 mutta tarkkaa lukemaa ei ole.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

marko_h sanoi
Muista ei ole tietoa mutta kolmosen kohdalla tänään testattuna. Kakkosvaihde päättyy n. 90 km/h kohdalla ja kierroksia on tuolloin yli 7500 mutta tarkkaa lukemaa ei ole.
Itse muistelisin jotain samansuuntaista. Teoria sanois että 7500rpm ja ~98km/h, mutta rengas ei tietenkään ole vierintäkehältään ole aivan se mitä tuossa laskussa olen käyttänyt. Todellinen näyttäis olevan noilla 205/60 kumeilla jotain 95-100mm luokkaa, eli about 95km/h saattaisi tuo vauhti olla.
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

MakeM sanoi
Itse muistelisin jotain samansuuntaista. Teoria sanois että 7500rpm ja ~98km/h, mutta rengas ei tietenkään ole vierintäkehältään ole aivan se mitä tuossa laskussa olen käyttänyt. Todellinen näyttäis olevan noilla 205/60 kumeilla jotain 95-100mm luokkaa, eli about 95km/h saattaisi tuo vauhti olla.

Kyllä se taitaa olla lähempänä 90 km/h kolmosessa, kun rajoitin puuttuu peliin kakkosvaihteella

Tämän mukaan kasi yltää sataseen kakkosella:
http://www.caradvice.com.au/2372/2005-mitsubishi-lancer-evolution-viii-road-test/
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

marko_h sanoi
Kyllä se taitaa olla lähempänä 90 km/h kolmosessa, kun rajoitin puuttuu peliin kakkosvaihteella
Niin, teoriasta tosiaan puhuin. Jos joku jaksaa kaivaa rajottajat eri malleille niin laskeehan nuo äkkiä..
 
Vs: Evojen suorituskykykeskustelua

MakeM sanoi
Niin, teoriasta tosiaan puhuin. Jos joku jaksaa kaivaa rajottajat eri malleille niin laskeehan nuo äkkiä..

Mulla pitäs olla 8500 rajotin, eli kakkosella ~110 ja kolmosella ~160 ja teoriatasolla huiput ~300km/h ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom