Evoon talvirenkaat !!

Vs: Evoon talvirenkaat !!

Gislavedit nord frostit piti aika hyvin jääpinnalla.Ottaa nyt takakaariin kiinni jos on yksikin takana.
Eli olipa et 40 väärä valinta E3 alle :seina .Miten sais kaaret taivutettua niin ettei maalit lohkee??
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Cirrus sanoi
Ääh. Älkää nyt missään nimessä ostako ainakaan kitkoja. Kitkojen kumiseos on kertaluokkaa pehmeämpää kuin nastoissa. Tehokaassa autossa saa pehmeän kumiseoksen pilalle ihan hetkessä. OAMK:n toyota prius testien yhteydessä väistökokeita suorittaessa kitkat loppuivat heti. Prius oli lipsahtaa ulos testiradalta kuivalta asfaltilta kitkoilla. Nastarenkaat toimivat paljon paremmin kovemman kumin takia. Testejä suorittanut Marko Ipatti oli itsekin yllättynyt kitkojen huonoudesta. Yleensä luullaan että kitkat ovat paremmat asfalttirenkaat, vaan ei, koska ne on tosi pehmeeä kumia. Marko aikoi vaihdattaa kaikkien sukulaisten renkaat nastoihin. Omatkin auton mukana tulleet kitkat ovat jo ihan surkeat. En vain ole saanut vielä aikaiseksi hommata uusia. Kitkarenkaista ei oikeasti ole mitään etua nastoihin, paitsi tietenkin hiljaisuus.

Paras valinta evoon tällä kaudella olisi Vredestein Icetrackit. Hyvä talvisuorituskyky varustettuna yhdellä oikeiden talvirenkaiden kovimmista kumiseoksista, joka takaa kohtuulliset asfalttiominaisuudet eikä rengas ole pilalla heti jos vähän kanttaa.

EDIT: Ja sekin piti vielä sanoa, että vredesteinin hinta pitäisi olla alempi kuin noksu, misukka jne...
Minkä merkkiset kitkat autossa oli alla.
Nokian ja Gislavedin kitkat ainakin saivat auto bildin testissä todella huonot pisteet sulalla asfaltilla,mutta lumella ja jäällä taas hyvät pisteet.
Continentaalilla taas oli toisin päin,oli melko hyvä lumella/jäällä ja asfalttilla verrattavissa lähes kesärenkaaseen ominaisuuksiltaa.
Eli kitkoissa ja kitkoissakin on isosti eroja.
Lehdessä oli että pohjois euroopan kitkarenkaat ovet menneet lähes huonompaan suuntaan kuivalla/märällä asfaltilla,eli panostettu lähinnä sinne lumi/jää olosuhteisiin.
Testit tehtiin ruotsissa,ruotsalaisten toimesta.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

stara sanoi
Gislavedit nord frostit piti aika hyvin jääpinnalla.Ottaa nyt takakaariin kiinni jos on yksikin takana.
Eli olipa et 40 väärä valinta E3 alle :seina .Miten sais kaaret taivutettua niin ettei maalit lohkee??

Esim autotek:issä saa mankeloitua kaaret.eikä oo maali lohkeillu!aika monen tuttavan autoista on kaaret mankeloitu.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Tunari-82 sanoi
Minkä merkkiset kitkat autossa oli alla.

Nyt täytyy kyllä sanoa että en muista. Kalevan juttukaan ei kerro sitä.

Mutta noilla lehtien testituloksillakaan ei ole niin väliä. Se kertoo miten renkaat pelaavat uutena. Se ei kerro sitä miten kitkarenkaat, johtuen pehmeämmästä seoksestaan, kestävät kulutusta ja lämpeämistä tehokkaassa autossa. Pehmeä seos kestää tätä juuri huonoiten.

Onhan toki kitkarenkaita, jotka kestävät kovaakin ajoa, mutta silloin ei taida enää pystyä puhumaan talvirenkaista...
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Kyllä mä oon luisuja ottanut kitkoilla lumella ja asfaltilla, hyvin nuo on ainakin vielä kestäny. Viime talvena ostetut. Ja pitoa löytyy pirun paljon, kaveri ku kävi eka kertaa tolla ajamas, kysy ttä mitkä nastat sulla on tässä alla. :)
Niin kyseessä Continental CVC3 koossa 225/45 17.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Millasia vanteita on Evo kympissä käytetty ? Kukaan laittanut 8x18 vanteita ja 225/45-18 kumeja ?
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Hande sanoi
Millasia vanteita on Evo kympissä käytetty ? Kukaan laittanut 8x18 vanteita ja 225/45-18 kumeja ?

Varmaankin orkkis koko on paras talvi käyttöön. Nimimerkki trx450 kympillä olen talvella pienen matkan ajanut.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Tulihan juuri varattuu ralliarttiin Nokian Hakkapeliitta 7 gummit 225/40R18 koossa. Pitäs ainakin pitoo riittää. Kannatti soitella liikkeitä. Oli aika huimia eroja.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Aattelin vaihtaa hyvin palvelleet Goodyear Ultragrip Extremet alkavalle talvelle uusiin renkaisiin. Sain todella hyvän tarjouksen Vredesteinin Arctraceistä mut uusimman TM:n testin mukaan ovat huonoimpia nastarenkaita mitä löytyy. Uusinta tuulilasia en löytänyt muuta ilmeisesti Vredestein ei ole siinä testissä edes mukana.
Tuota arvioinnin toteutusta tarkasteltuani olo on vielä epävarmempi. Tuntuu että subjektiiviset seikat vaikuttavat liikaa ja en kyllä ymmärrä miten kaikille renkaille voitaisiinkaan saada samat olosuhteet. Kesärenkaitahan on helppo verrata kun asvaltti on kuitenkin käytännössä samassa kunnossa koko ajan mutta jää ja lumi on joka ajokerran jälkeen erilainen. Kierroksen nopeuteen vaikuttaa liian moni asia. Kiihtyvyys ja pysähtyvyys vaikuttaisi mielestäni luotettavilta objektiivisilta mittaustuloksilta.
Mitä mieltä olette näistä TM testeistä? Ja toivottavasti kukaan ei käsitä väärin. Mielestäni on hyvä että testejä tehdään mutta vaikka en osaa suoraan sanoa parempia testimenetelmiä niin mielestäni nuissa olisi parannettavaa.

Onko kenelläkään muuten kokemuksia tuosta Arctracista?
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Näyttäis tm:n mukaan olevan huonot vaan lumella. Eli lumisateen jälkeen kannattaa varoa tosissaan ku näyttää hävinneen eurokitkoillekin. Märällä ja kuivalla taas hyvät. Myös vierintävastus aika kova. Riippuen hinnasta niin kyl ite ottaisin jonkun paremman.Kilauta jos tarvit kilpailutettuja hintoja. Ite ajoin viime talven Kumhon eurokitkoilla.

Niin nois testeissähän keinotekoisesti tasataan ja karhennetaan pinnat niin kyl ne pitäs aika vertailukelpoiset olla. Ja useampi kuski ja yleensä useampi rengassarja tasaa tuloksia. Ei kai niihin 100% voi uskoo mut suuntaa antaa. Kyl noi kaikki pitää yleensä tarpeeksi mut ainakin kitkat on enemmän tohon curlinkiin sopivat ku paremmin vaan kiillottaa mitä enemmän pyörii tyhjää. Noihan on vaan ääriolosuhteita. Pitää miettii mis kelis ajaa ite eniten ja sen mukaan valita.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Minä kilautan iltasella.

Uudet renkaat on kuitenkin uudet ja muistaakseni 2010 TM testasi talvirengastessä käytettyjä renkaita ja olihan ne huomattavasti huonommat kuin uudet. Mielenkiintoista olisi tietää myös nuitten kestosta mutta taitaa olla aika mahdotonta testata.

Kitkat ei oo mulle vaihtoehto niinku taisin mainita sulle Koippa ku viimeks nähtiin.

Ruotsalaisten testeissä nuo vaikuttas olevan suht tasoissa näitten mun nykyisten kanssa vaikkakin häviää lumella ja voittaa asvaltilla. Mikä on linjassa TM tulosten kanssa.

No kelihän täällä pk-seudulla tuntuis olevan aina se märkä asvaltti :seina ja suolavelli. Sen myötä nuo ois oikein hyvät mut just ne talvisemmat kelit kiinnostaa enemmän ja jos pääsis sinne jäälle ajelemaan. Piikkejä kun näille jarruille ei saa kuitenkaan.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

JOS evoon ja KUN ottaa nastoja niin ehdottomasti laaturenkaat. On meinaa eroa nastan pysyvyydes, pidos jne.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Mitä meinaat laaturenkaalla? Mitään kiinan kumeja en oo ikinä laittamassakaan evon alle. Renkaat jotka oli 2. sijalla muutama vuosi sitten ja valmistettu Hollannissa suht ison firman toimesta. Tarkoitan siis nuita Vredesteinejä.

Vai onko laaturenkaat vain ne mitkä on uusimman TM:n kolmen parhaan joukossa?
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Basbarduu sanoi
Mitä meinaat laaturenkaalla? Mitään kiinan kumeja en oo ikinä laittamassakaan evon alle. Renkaat jotka oli 2. sijalla muutama vuosi sitten ja valmistettu Hollannissa suht ison firman toimesta. Tarkoitan siis nuita Vredesteinejä.

Vai onko laaturenkaat vain ne mitkä on uusimman TM:n kolmen parhaan joukossa?

Mulle laaturenkaat on GY, Nokia, jne. En niin välitä testeistä aina ku ne on mitä on. Ja evonkin rengasmelun tietäen niin etenki nastoissa kiinnittäisin kuiteki huomiota testeistä saatuihin melu"arvoihin".
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Harri K sanoi
Mulle laaturenkaat on GY, Nokia, jne. En niin välitä testeistä aina ku ne on mitä on. Ja evonkin rengasmelun tietäen niin etenki nastoissa kiinnittäisin kuiteki huomiota testeistä saatuihin melu"arvoihin".

Voin sanoa että Goodyearin poistuva malli Ultragrip Extreme on äärimmäisen hiljainen nasta, nimensä mukaisesti. On myös jämäkkä ajaa. Muita nastoja en ottaisi enää.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Tätä nyt on varmasti toisteltu jo aika monesti, mutta renkaat on se paikka mistä ainakin itse viimeiseksi säästän kun uutta hankin. Viimeisimpien vuosien kokemukset on GY UG extremestä. Mainiot kumit ja nastatkin tuntuu pysyvän hyvin. Näitä on perhepiirissä kolmen auton alla. Itsellä lähtee neljäs talvi muistaakseni käyntiin näillä. Tuostahan on uusi malli tullut nyt (UG Ice Arctic) joka näyttää mielenkiintoiselta kun siinä on nastat myös keskellä. Tuollaiset valitsin mutsin autoon. Valintaan ei vaikuttanut TM:n tai muiden lehtien testit, koska noi tilattiin jo ennen.

Nokialaisia kiinnostaisi kovasti kokeilla, mutta ovat sen verran hinnakkaammat, etten koe saavani välirahalla niin paljon parempaa verrattuna GY.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Nokian Hakkapeliitat on mulla alla kun tulivat noissa ysin vanteissa. Ja nyt ajettu 2.5 talvea tietääkseni ja muutama nasta kadonnut vain. Vielä ensitalven ajaa hyvinkin. Ja pitoja on ollut mielestäni hyvin.
Nokioita tuskin kyl uutena ostaisin, kun olen Biim:n kans samaa mieltä.
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Se Arcticin kuvio on ihan erilainen joten tod näk se meluetu menetetään... ei lähteny yhtäkää nastaa ultragripeistä. :) Tosiaan renkaat paloivat varastopalossa niin oli pakko ostaa uudet. :)
 
Vs: Evoon talvirenkaat !!

Noi testit luultavasti toimivat tarksti vaan kyseisel autolla ja rengaskoolla ja siis elävät vähän koon muuttuessa ja auton kaikista ominaisuuksista johtuen. Hyvissä merkeissä on varmasti hyvin pitoa. Jos testeissä kovat erot ääripidoissa jne niin sit on vaikutusta. Ite valitsin nokiat kun sain halvimmalla kun toi 18" on sen verran vaikea koko kun kaikilla merkeillä ei oo kokoja. Itellä vertailussa oli misukka conti bridgestone ja nokia. Ite ollut auna tyytyväinen nokian talvikumeihin. Kesäkumeissa taas en nokiaa ota. Varmasti nastojen pysymiseen vaikuttaa myös sisäänajo. Contissa luulis nastojen pysyvän ku on vissiin jotenki vulkanoidut.
 
Takaisin
Ylös Bottom