Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

lacrima

New Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2008
Sijainti
Kolho, Mänttä-Vilppula
Kyselläänpäs täällä, josko löytyisi asiantuntijoita tai muita, jotka osaisivat auttaa naista mäessä. ;D

Ongelmana -99 Gallun käynnistymisongelmat: kylmänä lähtee käyntiin ihan normaalisti, mutta hyvin lyhyen ajon jälkeen tai moottorin ollessa lämmin ei sitten niin millään. Joskus saattaa hörähtää käyntiin, mutta käy hyvin vaivalloisesti, ei vastaa kaasuun ja ikään kuin kävisi vajaalla ja sammuu pian. :seina Kun antaa olla vähintään 15 min, lähtee taas ihan normisti käyntiin. Missä lienee vika?

Toinen autoon ilmestynyt ongelma on moottorin vikavalon palaminen. Vikavalo syttyy yleensä siinä vaiheessa, kun moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan ja saattaa palaa hetken ja sammua tai sitten vaan vilkahtaa tai jää palamaan pitkäksi aikaa. Elää siis täysin omaa elämäänsä. Ajoon tämä moottorin vikavalon palaminen ei vaikuta mitenkään, auto toimii täysin normaalisti.

Vikakoodit omin konstein luettu ja antoi (mikäli tulkittiin oikein) koodit 13 ja 23 eli vika olisi joko imuilman lämpötunnistimessa tai nokka-akselin asentotunnistimessa. Tai molemmissa. Oiskohan tässä mitään perää?

Scan GaugeII:lla yritettiin lukea vikakoodeja OBD-liittimestä, mutta ei saanut yhteyttä. Lienee auto liian vanha tämän laitteen hyödyntämiseksi? Vai löytyykö keneltäkään kokemuksia?

Autona siis Galant 2,4 GDI vm. -99, ajettu 133 tkm. Viime syksynä tukittu EGR ja samassa yhteydessä putsattu imusarja ja kaasuläppäkotelo. Samalla kertaa vaihdettiin myös uudet, isompireikäiset venttiilintasurit. Muuten auto toiminut kuin unelma tähän asti, mutta nyt alkoi ongelmat.

Pitäneeköhän vaan viedä merkkiliikkeeseen vikakoodien lukuun ja fiksattavaksi vai mikä avuksi? :eek:
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

No vikakoodithan jo kertoikin tuon käynnistysongelman eli imuilman lämpötunnistin ongelma. Tsekkaa ensin, että ei ole siihen menevässä johdossa kosketushäikkää (eli käytä liitin irti ja laitaa CRC:tä ja liitin takaisin kiinni) ja jos ei siitä löydy ongelmaa, niin lämpötunnistinhan menee sitten uusiksi tai tarkennettuna menee vissiinkin koko ilmamassamittari hässäkkä uusiksi. Eikös se siihen ollu ympättynä tuo tuloilman lämpötila tunnistuskin.
Kannattaa kyllä katsoa samantien tulppienkin kunto, jotka pitäisi olla sävyltään aika vaaleat kärjistä.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Ilmamääräanturin liitin käytetty irti. Oli molemmin puolin kontaktipinnoistaan kuin uusi, hapettumista ei tietoakaan, joten siinä ei ainakaan ollut syy. Onko se varmaa tietoa, että se imuilman lämpötunnistin on tuossa samassa yhteydessä? Eipä sitä missään erikseenkään näkynyt olevan.

Tulppia ei voinut tarkistaa, koska käyttämämme tulppahylsy meinasi jäädä jumiin, kun ne tulpat on niin syvässä ja ahtaassa kolossa. Olisi pitänyt olla ohutseinäisempi hylsy. Mutta eikös huonot tulpat vaikuttaisi auton käyntiin koko ajan, eikä pelkästään lämpimänä tehtyjen käynnistysten yhteydessä?

Kai se on sitten merkkihuollon sedille vietävä. Saavat tutkia vian alkuperän, ja vaihtaa samalla varmuuden vuoksi uudet tulpat sekä ilmansuodattimen, joka näytti olevan myös melko likainen. Tokihan kaikki tieto otetaan vastaan, jos jollain olisi vielä jotain vinkkiä asian suhteen.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Tuosta tulppien kunnosta heitin kysymyksen, kun huomasin, että olit tulpannu EGR:än. Tulpista näkee kuinka EGR:än tukkiminen on onnistunut. Eli jos sulkulaipan välistä falskaa, niin tulpat ovat mustahkot, koska järjestelmään pääsee ylimääräistä ilmaa ilmamassamittarin ohi, jota kone pyrkii hävittämään rikastamalla seosta. Itsellä kyseisestä jumpasta omat kokemukset ja tuntuu olevan tuo tulppaaminen aika tarkkaa hommaa (kolmannella kerralla sain itse siitä vasta tiiviin ;D) Ja kun sulkulaippa falskas, niin tuli tuo moottorinvikavalokin tutuksi ja tyhjäkäynti humpasi jonkun verran ja päästöt olivat sekaisin etenkin tyhjäkäynnillä. En käyny kyllä luetuttamassa vikakoodeja, kun itse tiesin mikä vikavalon syttymisen alunperin aiheutti :p
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Tuo nokka-akselin asentotunnistimen koodi voi hyvinkin pitää paikkansa. Tämän tyyppiset anturit oireilevat monesti alkuun lämpöriippuvasti, eli lämpinä aiheuttavat ongelmia, mutta kylmänä toimivat normaalisti. Paikallista tuo anturi ja pidä matkassa pullollinen kylmäspraytä. Ongelman ilmetessä jäähdytät anturia ja kokeilet uudestaan.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Clavurion sanoi
Paikallista tuo anturi ja pidä matkassa pullollinen kylmäspraytä. Ongelman ilmetessä jäähdytät anturia ja kokeilet uudestaan.

Heh, voisi aiheuttaa hilpeyttä silminnäkijöissä. Auto ei käynnisty, ruiskautetaaan starttipilottia pellin alle ja johan käynnistyy! ;D

Kerrotaanpa tuon emännän puolesta, miten homma eteni. Merkkihuollossa vaihdettiin uusi nokka-akselin asentotunnistin (140 e + työt, kallis pikku muovinpalanen) ja nollattiin vikakoodit. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia käynnistyksessä, ja vikavalokaan ei ole syttynyt.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Mistähän ihmeessä tuo vikakoodi sitten tuosta imuilman lämpötunnistimesta generoitui. Ei vaikuta kovin hyvältä pitkän päälle tuommonen vikadiagnostiikka, joka generoi vikakoodeja satunnaisgeneraattorilla sekä heittää joukkoon oikeankin koodin :) Siinä sitten saa huoltomies lotota oikeaa koodia. hmm. mielenkiintoista ???

lacrima sanoi
Toinen autoon ilmestynyt ongelma on moottorin vikavalon palaminen. Vikavalo syttyy yleensä siinä vaiheessa, kun moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan ja saattaa palaa hetken ja sammua tai sitten vaan vilkahtaa tai jää palamaan pitkäksi aikaa. Elää siis täysin omaa elämäänsä. Ajoon tämä moottorin vikavalon palaminen ei vaikuta mitenkään, auto toimii täysin normaalisti.
Muistin juuri, että kerran viimetalvena ja pari kertaa sitä edellisenä talvena minullakin käyttäytyi tuo moottorin vikavalo tuollatavalla. Kun ei häirinny ajamista ja ei ole puoleenvuoteen ilmaantunu, niin en ole vaivautunu luetuttamaan koodia. Oliskohan sekin oire tuosta nokka-akselin asentotunnistimen kypsymisestä tai sitte ollu Viivillä vain huono aika kuukaudesta :). No tietääpipä mennä heti pajalle, jos alkaa käynnistyminen takkuilemaan lämpimänä (vai pitäisköhän alkaa pitämään kylmäspray purkkia kontissa pikahuolloksi ;D).

Kamikaze sanoi
Heh, voisi aiheuttaa hilpeyttä silminnäkijöissä. Auto ei käynnisty, ruiskautetaaan starttipilottia pellin alle ja johan käynnistyy! ;D
Ja tuo ei aiheuta läheskään yhtäpaljon hilpeyttä kuin näin ranskanmaalla rellun käynnistettävän rautakangella hakkaamalla ilmeisesti starttia :D
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

MitsuMi sanoi
Mistähän ihmeessä tuo vikakoodi sitten tuosta imuilman lämpötunnistimesta generoitui. Ei vaikuta kovin hyvältä pitkän päälle tuommonen vikadiagnostiikka, joka generoi vikakoodeja satunnaisgeneraattorilla sekä heittää joukkoon oikeankin koodin :) Siinä sitten saa huoltomies lotota oikeaa koodia. hmm. mielenkiintoista ???

Sanoisin ettei ole kovin epätavallista että vikamuistiin tallentuu välillä ns. haamukoodeja, niitä kun voi tulla ihan jostain pienestä häiriöstä ja jännitepiikistä jolloin anturin hetkittäinen arvo menee rajojen ulkopuolelle. Mulla oli esim E55 gallussa vikamuistin lukuun viedessä muistaakseni joku 4-5 vikakoodia, joista vain yksi oli aiheellinen, eipä ollu sitäkään varmaan käyty tyhjentämässä vuosikausiin joten ne voi olla vaikka miten pitkältä aikaväliltä.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Antoihan tuo Gallu myös kaasuläpän asentotunnistimen vikakoodin merkkihuollossa MUT I:llä luettaessa. Mutta kyse oli ilmeisesti tuollaisesta haamukoodista, sillä eipä ole vikavalo syttynyt eikä ongelmia ollut sen suhteen. Huoltokirjan mukaan autoon on melkein uutena tuo kaasuläpän asentotunnistin jo kertaalleen vaihdettu.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Itellä vastaava oli onkelma. Autona vain SpaceWagon koneena sama 2.4 GDI. Paraikaa Tampereella huollossa hatanpään Vehossa. Nokka-akselin asentotunnistinhan sielä kuulemma hälyytteli. Vaihtoonhan se meni, osa 137€+työt n.150€. Kallista hupia, mutta pikkukorjaamot ei pääse käsiks noihin kaikkiin vikakoodi hommiin tarpeeks syvälle.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Rollo78 sanoi
Nokka-akselin asentotunnistinhan sielä kuulemma hälyytteli. Vaihtoonhan se meni, osa 137€+työt n.150€. Kallista hupia, mutta pikkukorjaamot ei pääse käsiks noihin kaikkiin vikakoodi hommiin tarpeeks syvälle.

Johan on Veholla kallista touhua! Itse maksoin tuon nokka-akselin asentotunnistimen vaihdosta paikalliselle autokorjaamolle 5,70 € eli 10 min työt, kun ei hommassa sen kauempaa mennyt (toki moottorin suojamuovi oli valmiiksi pois, mutta kuitenkin). Vikakoodien luku taisi maksaa parikymppiä ja osan hinta oli 140 € eli yhteensä alle 170 €. Ja ihan hommansa osaava entinen Mitsubishin merkkihuolto on. Pitänee olla tyytyväinen, että tuollainen korjaamo paikkakunnalta löytyy! :)
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Unohtunu päivittää noi hintatiedot. Osan hinta oli tuon 137€, mutta työnosuus oli 45€. Huoltoneuvoja muisteli noita työnosuushintoja sillon kun auton remppaan vein. Vikakoodien luku oli n.40€. Kyllä siinä silti ihan kohtuulliset tuntiliksat tulee. ;D
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Lainaan vähän tätä topiccia kun koskee samaa aihetta ja saman vuosimallin samalla moottorilla vehje löytyy multakin.

Mun Mitsuun on nyt tullu täs 45 000km ajon jälkeen - ensimmäisen kerran viime talvena - sellanen hämärä ongelma että välillä (nykyisin lähes joka kerta) käynnistäessä lyö moottorin vikavalon päälle. Kuulostaa ja lähtee käyntiin kyllä ihan kuten ennenkin, ihan normaalisti. Kierrokset laskee sinne tyhjäkäynti-osastolle ehkä hieman nopeammin kuin normaalisti toimivassa käynnistyksessä. Jotenkin raskaampi tyhjäkäynti.

Ja sit kun se vikavalo palaa, autolla pystyy ajamaan vaan toooodella vaivalloisesti. Joutuu painaan kaasun lähes pohjaan että edes vähän nousee kierrokset koneessa ja auto liikkuu mihkää, ja todella hitaasti ja raskaasti vastaa kaasuun. Toinen huomion arvoinen asia on se että ei suostu automaattiloota vaihtamaan ykköseltä vaihdetta mihinkään. Eli liikkuu sillä ykkösellä sinne asti ku tulee punane kierromittarissa vastaan, ja tää kaikki todella vaikeasti tavoittaen.

Ongelma poistuu kun irroittaa akunkengän (ilmeisesti resettaa vikakoodit, auttaa joka tapauksessa). Seuraava käynnistys tästä toimii lähes 100% onnistumisella ja auto toimii normaalisti niin kauan kunnes sammutat sen ja todennäköisesti seuraavalla käynnistyksellä ollaan taas konepellin alla kiroillen...

Eli mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Mikä perkule tota autoa nyt risoo? Juuri kävin leimalla ja auton normaalisti toimiessa oli HC arvo hieman yli 10. Sitten kun sitä arvottiin että meneekö sillä happiarvolla läpi ja moottori sammutettiin välissä ja tultiin takaisin kokeileen uudestaan päästöjä, se teki sen temppunsa taas ja ajattelin olla vaan turpa kiinni ja kattoa mitä nyt päästöt näyttää ja sedät sanoo. No happiarvot putos lähes nollaan tyhjäkäynnillä. :eek: Sit meni läpi tottakai. En ymmärrä..

Kaasuläppäkotelo on vaihdettu joskus ~130kkm korvilla, nyt kilsoja mittarissa on 220kkm pian.
 
Vs: Galant 2,4 GDI -99 käynnistysongelmat?

Jos vikavaloa pukkaa niin onhan vikakoodit tutkittu? Sieltä voisi saada hajua mikä riivaa.Ja ihan normi tilanne tuo hyytyminen silloin kun menee vikatilaan ja sen takia kulkeminen on tuskallista eli vain lähinnä siirtäminen mahdollista.
 
Takaisin
Ylös Bottom