Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2010
Testasin englantilaista palvelua firmasta nimeltä ecu-testing. Lähetin sinne vanhan viallisen kaasuläppäni ja sain sen takaisin tehdaskorjattuna. Oli hyvännäköinen kuin uusi. Asensin läpän paikalle. Noudatin käynnistysohjeita. Kun moottori oli käyny kymmenen minuuttia niin välkkyvä oranssi moottori valo syttyi. Sammutin auton, laitoin uudestaan käyntiin taas noin 10 minuuttia ilman että mikään laite oi päällä. Ja vielä keran sama toimenpide lämpäri päällä. Myöhemmin lähdin koeajolle ja se kone valo sytty ajaessa. Hienoa... Ecu rajoitti kierrokset max 2000 ja maksimi nopeus on 30 km/h. Missähän mahtaa olla vika? TPs anturi oli uusi läpässä. Toimii vähän aikaa kylmänä hyvin sitten kuuluu jokin releen napsahdus ajessa ja vikakoodi syttyy ja taas mopot menee ohi. Estääkö kaikki vikakoodit ajon normaalisti? Autoni on vm -2000.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Olisin jostain joskus lukeneeni semmoisen jutun, että kun laittaa uuden asentotunnistimen, niin silloin pitää käydä merkkiliikkeessä konfaamassa se ECU:lle. Korjatkoon viisaammat jos muistelin väärin.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Muistelisin samoin...

Ja kierroksien rajoitus, eli hätäkäyttö-ohjelman päälle menohan ei ole vaarallista
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Minkälaisia käynnistysohjeita olet saanut/noudattanut? Onko vikakoodit luettu vaihdon jälkeen?
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mun vikakoodien lukulaite ei tukenu tota protokollaa, mut se kyl käy mun Eclipseen. Akun kenkä irti noin 10 sek. Kone lämpimäksi. Sit virta pois 10 sek. Käyntiin 10 min, ilman ilmastointia, virta pois 10 sek ja taas käyntiin 10 min, ilmastointi päällä. Sit kuulemma ois valmis. Ny sain sähköpostilla ohjeita et TPS jännite pitäis mitata. Pinnit 2 ja 3 välissä jännite pitäs olla 0.45 volttia. Tutkin jännitteen viikonloppuna, ku pitää lainata yleismittari. Ecli vie tallitilan ja tuo kaikki tehdään ihanassa viimassa ulkona.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Eipä ole ennen tullut tuollaista ohjetta vastaan. Tietääkseni läppäkotelon vaihdon jälkeen ei tartte tehdä kuin sopeutus joka on virrat päälle ja pois yhden sekunnin sisällä ja annetaan olla väh. 10 sek.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

No sain vikakoodin pois ku säädin TPS anturia yleismittarin avulla. Ny on tyhjäkäynti 2000 kierrosta. No vein auton säädettäväksi Mitsuhuoltoon. Ainaki sain ajaa sen perille normaalia vauhtia.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Olisin kyllä olettanut, että ECU-Testing tai BBA-Reman tasoinen pulju pystyisi TPS:n säädön tekemään penkissä. Ei sitten noillakaan hinnoilla näköjään saa valmista pakettia. No MUT-II:lla TPS:n asento säädetään siten, että molemmilta potentiometreiltä tuleva jännite on annetuissa toleransseissa. Voi muuten olla aika pienestä kiinni.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

No ei se Tps ollu kohdallaan kun läpän sain. Ei haittaa, ei se vika siinä ollut välttämättä. Sanoivat mitsuliikkeessä et jakopää on hypänny yhden pykälän pieleen toisessa nokka-akselissa. No sitä remmiä ja osia mä en anna 80€ tuntitaksalla vaihtaa.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Sanoivat mitsuliikkeessä et jakopää on hypänny yhden pykälän pieleen toisessa nokka-akselissa. No sitä remmiä ja osia mä en anna 80€ tuntitaksalla vaihtaa.
No katso sitten semmoinen paikka, jossa osaavat tehdä jakopäärempan oikein ja tietävät mitkä hilppeet pitää vaihtaa tai pian voi alkaa tuntumaan, että ei tuo 80€ tuntiveloitus olisi mikään kallis ollutkaan ;) (esim. GDI:ssä kannattaa katsoa, että onko nokkien hihnapyörät kuluneet)
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Ny on Kaasuläppä vaihdettu tehdaskorjattuun ( tilattu englannista ). Jakopää vaihdettu merkkiliikkeessä. Nyt pysyy auto käynnissä, mut edelleen 40-70 km/h ajossa nykii ihan sikana. Toista tonnia menny rahaa huoltoon. Missä vois olla vika? TPS on uusi. Imusarja putsattu. Voisko katti olla tukossa? Tulpat? Vai kannaattako laittaa paaliin?
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Ny on Kaasuläppä vaihdettu tehdaskorjattuun ( tilattu englannista ). Jakopää vaihdettu merkkiliikkeessä. Nyt pysyy auto käynnissä, mut edelleen 40-70 km/h ajossa nykii ihan sikana. Toista tonnia menny rahaa huoltoon. Missä vois olla vika? TPS on uusi. Imusarja putsattu. Voisko katti olla tukossa? Tulpat? Vai kannaattako laittaa paaliin?

Olis jännä logata kyseinen yksilö, jos oot jossain lähellä niin voidaan kattoa. Yksi teoria on että kone tosiaan karstassa vielä. Tai sitten lambda! Tai tulpat. Jokatapauksessa helppo asia tsekata molempien kunto.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Ny on Kaasuläppä vaihdettu tehdaskorjattuun ( tilattu englannista ). Jakopää vaihdettu merkkiliikkeessä. Nyt pysyy auto käynnissä, mut edelleen 40-70 km/h ajossa nykii ihan sikana. Toista tonnia menny rahaa huoltoon. Missä vois olla vika? TPS on uusi. Imusarja putsattu. Voisko katti olla tukossa? Tulpat? Vai kannaattako laittaa paaliin?

Tuki EGR venttiili niin nykiminen loppuu kuin seinään. Minulla oli sama vika (nykiminen) omassani, vaikka tämä onkin v6, sama korjaus pätee tuohon GDI:hinkin.
Ja se nykii nimenomaan tasakaasulla ajellessa noissa nopeuksissa, eikö vain?
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Nimenomaan nykii tasakaasulla. Auto on niin hyvä ajaa joten ei tekis mieli hävittää tommoisen vian takia. EGR:n vois keväällä tukkia. Ny en ruuvaa kyllä mitään ulkona. Ite oon Kokkolasta.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Voisko joku kertoa et mistä tyohon GDI mallin Galluun saa Lambda anturin? Mitä maksaa merkkiliikkeessä ja saako tarvikkeena suoraan omalla liittimellä.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Voisko joku kertoa et mistä tyohon GDI mallin Galluun saa Lambda anturin? Mitä maksaa merkkiliikkeessä ja saako tarvikkeena suoraan omalla liittimellä.

En osaa tähän hätään vielä vastata mutta lienee hieman erilainen se 1. anturi kuin traditionaalinen kapeakaista. Pitänee tutkia asiaa.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Voisko joku kertoa et mistä tyohon GDI mallin Galluun saa Lambda anturin? Mitä maksaa merkkiliikkeessä ja saako tarvikkeena suoraan omalla liittimellä.

Näyttäis olevan ainakin luettelossa tarvikkeena, kahta eri versiota, hinta 110-120 euroa...
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Pakko kyl komentoida et tulpat tuli ny vaihdettua. Sama nykiminen jatkuu. Seuraavaksi Lambda ja Katti. Johan tässä on putsattu imupuoli, vaihdettu jakopää merkkiliikkeessä ja uusittu kaasuläppä. Minä en ainakaan suosittele GDI moottoria kenellekään.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Pakko kyl komentoida et tulpat tuli ny vaihdettua. Sama nykiminen jatkuu. Seuraavaksi Lambda ja Katti. Johan tässä on putsattu imupuoli, vaihdettu jakopää merkkiliikkeessä ja uusittu kaasuläppä. Minä en ainakaan suosittele GDI moottoria kenellekään.

EGR tukittu ja varmistettu että tulpanjohdoissa/puolissa ei tapahdu läpilyöntejä?Alipaineletkut tarkistettu ja kunnossa? Katti ja lambda tuskin nykimiseen vaikuttaa.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Pakko kyl komentoida et tulpat tuli ny vaihdettua. Sama nykiminen jatkuu. Seuraavaksi Lambda ja Katti. Johan tässä on putsattu imupuoli, vaihdettu jakopää merkkiliikkeessä ja uusittu kaasuläppä. Minä en ainakaan suosittele GDI moottoria kenellekään.
Ootko sen EGR:än tukkinu mitä aioit tehdä tuossa aikaisemmin? Itse olen GDI:stä sen tukkinu ja mielestäni menee aika tasaisesti. Olen kiinnittänyt siihen huomion, että ilmastoinnin päälle laitto saa kulun aavistuksen kulmikkaammaksi syystä tai toisesta.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mulla ei pitäis olla egr tukittuna uudesta koneesta, ja melko tasasta tuntuu olevan. ite en oo ilmastoinnin kanssa huomannut muuta kuin et jännä nykäsy tulee 3tonnin korvilla joka vaihteella jos yrittää vedättää tota laiskiaista.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Juu eipä se EGR:n tukkiminen taida varsinaisesti vaikuttaa nykimisiin-> eli toisin kuin joku mulle jostain väitti niin eipä ohjata sillä kyllä mitään seossuhteita. Ei ole mitään closed loop toimintoa siinä...
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Yks mikä ainakin omassa selvästi vaikuttaa pieneen nykimiseen/"pätkimiseen" on ollut ilmanputsari.. vakiolla nykii selvästi enemmän kun kartiolla tai cai.llä..
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

No tuo ilmastoinnin vaikutus mulla ilmenee lähinnä tyhjäkäynnin suurempana heittelynä ja sitten kun lähtee paikalta liikenteeseen, niin kytkimen ylösnostossa pitää olla tarkempi ettei tule semmoinen nyökähtävä lähtö
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Ny meni sit katsastus umpeen. Päätin ottaa lambdan irti ja sain sen käsin vääntämällä keskeltä poikki. Samalla otin katin irti ja pultit meni poikki. Ei ollu mun päivä. Tarttis ny uuden downpipen, katin ja lambdan. Taitaa mennä tonni katsastukseen. Eikö tästä maasta saa uutta Downpipea mistään muualta ku timanttitiskiltä? katin aattelin laittaa jonkin sortin hväksytyn kisaversion. Lambda täytyy hakee aito ku en halua mitään irtoliitoksia. MAKSAA!!! Ja ne valojen korkeudensäädöt, mistä sen vian vois löytää? Pakkohan niille on joku sulake tai rele oltava jossain. Olen vaihtanut moottorit ja katkaisijan. Auttakaa ny joku edes vähän.........
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Ja ne valojen korkeudensäädöt, mistä sen vian vois löytää? Pakkohan niille on joku sulake tai rele oltava jossain. Olen vaihtanut moottorit ja katkaisijan. Auttakaa ny joku edes vähän.........

Valot saat säädettyä käsin. Moottorin päässä on 5mm mutteri jota pyörittelemällä nousee ja laskee. jollei se toimi niin sitten sulla on sama kuin mulla eli joskus tullut väkivalloin tungettua polttimot paikalleen ja sieltä on umpiosta se metalli nipukka joka sitä valoa nostelee poikki.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Joo, mut kun moottorit on paikallaan niin vipua käyttämällä ei tapahdu mitään. Ajon aikana ei pääse konehuoneeseen säätään niitä. Koita se ny selittää katsastusmiehelle.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Ny ois downpipe hitsattu kasaan ja uus katti hommattu. Lambda tulee käytettynä Ruotsista ku Orkkis ois maksanu 314€ ja ois ollu Japanin tuontia pitkällä odotuksella. Mitä niihin valojen säätöihin, niin pelaamaan alko moottorit ku kytki katkaisijaan toisen liittimen mikä oli samassa paneelissa tyhjän panttina.
 
Vs: Galant 2.4 Gdi ongelma kaasuläpän vaihdon jälkeen

Mika75 sanoi
Ny ois downpipe hitsattu kasaan ja uus katti hommattu. Lambda tulee käytettynä Ruotsista ku Orkkis ois maksanu 314€ ja ois ollu Japanin tuontia pitkällä odotuksella. Mitä niihin valojen säätöihin, niin pelaamaan alko moottorit ku kytki katkaisijaan toisen liittimen mikä oli samassa paneelissa tyhjän panttina.

Mielenkiintoista, siis 1 lambda maksaa noin paljon, se kun ei ole kuitenkaan laajakaista vaan jännitealue 1-0V ja näyttäisi about stoikiometriseltä se sen toiminta......teoriassa gdi-gallun lambda voisi olla kova korvata esim jollain innovatella jos sen vaan pystyy asentamaan niin lähelle pakosarjaa....
 
Takaisin
Ylös Bottom