Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

aavikko-mursu

2JZ-GTE - Forged by god himself
Liittynyt
27 Huhtikuu 2009
Sijainti
Seinäjoki
Morjensta.

Aikani jo tässä ihmetelly ja tutkinu että mikä mahtaa rakasta EA:ta vaivata. Oireina ilmenee varsinkin kylmänä nykimistä ja huonoa/vaeltelevaa käyntiä. Kaasupolkimessa tuntuu ikäänkuin ''tyhjä kohta''. Kaasun ku lyö pohjaan niin menee mutta puolella kaasulla nykii ja ei kierrä kun sen about 2000rpm, tämä siis ajossa, paikallaan ei ongelmaa, kiertää kyllä. kuvitellaan kauhea turbolagi niin on aika lähellä. Moottorin vikavalo syttyy silloin tällöin, tämä yleensä sammuu kun polkaisee kaasua pohjaan ja antaa palata tyhjäkäynnille. Vikakoodit kun nollaa, niin toimii hetken normaalisti ja noin 10km matka-ajon jälkeen ongelmat tulevat taas päälle.

Mitä on todettu:

Lambdan vikakoodi, Bosch kts laitteella. Lambda 1, ennen katalysaattoria, Katkos/oikosulku. Lambda vaihdettu. Ei vaikutusta. Denson lambda.

Mitattuja arvoja, kaasuläpänasentotunnistimen signaali yhteinäinen, ei siis katkosta käyrässä joka kertoisi tunnistimen olevan paskana.

Asia mikä mahdollisesti voisi asiaan vaikuttaa tai sitten Boschin laite näyttää höpöhöpöjä Mitsubishin laitteista, joku skaalaus väärin? Imuilman lämpötila normaali lämpöisellä moottorilla +130 astetta celciusta ja jäähdytysnesteen lämpötila vajaa +30 astetta celciusta. Tästä ei kuitenkaan mitään vikakoodia tule.

Uusi ilmanmassamittari vaan maksaa sen verran törkysesti että ei kokeilu mielessä viitsi hommata ja todeta että eeee poka vaikutusta.

Mitä on koitettu:

Maffista pistoke irti ja ajelulle, toimii paremmin.


Yllätys että meikällä on taas käyntihäikkänen mitsu, kippis! Seuraavaks koitan VAG konsernin tuotetta.

PS.

Ainiin, kaasupoljin on ruvennut takertelemaan, ennen ajoon lähtöä joutuu konkreettisesti potkaista polkimen lattiaan että lähtee liikkeelle. Vaijeri?

Henri.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Itse lähtisin kaasuläpän, vaijerin ja tps tsekkauksella liikkeelle. Jos toi kaasuläpän asentotunnistin näyttää liian pientä arvoa, luulee ecu pintakaasulla, että auto on tyhjäkäynnillä.

ja bosch näyttää ihan mitä sattuu osan antureista arvoja. V6 ea ssa mm ton imuilman lämmön.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Ihmettelen vaan tuota lambda juttua että mistä se johtuu. en tiedä tuosta asentotunnistimesta kun lämpöisenä toimii kuitenkin kohtuullisesti. tai toki kaikki on mahdollista, ainakin kun mun jutuista on kyse. ;D mitähän ne arvot pitäis olla aukinaisella ja kiinni olevalla läpällä? mitähä keskimäärin mitsuliikkeet ottaa tuosta koodinluvusta, vai kannattaisko sutsi-satsata evoscan, sillä ilmeisesti pystyy liimata vaikka kalan kiveen (lukea EA:sta koodit.) Edittinä tuohon lambdaan että Denso DOX-1438 on anturi minkä sinne heitin.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Näyttääkö toi bosch mitä arvoa lambdalle auto käynnissä? Voihan se ollakin katkos tai oikari johdossa. Ennemmin tarjoaisin kahvit/bisset jollein lähimaaston evoscanmiehelle, kun veisin vikakoodeja luetuttamaan. Saa kaikki anturin arvot jne sitten esille.
Tuosta tps arvosta ei ole muistikuvaa, mutta tuo kaasun jumitus viittaisi kyllä vahvasti kaasuläppään tai vaijeriin
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

http://www.youtube.com/watch?v=2fw04shQ4kA&feature=youtu.be

Tässä vähän linkkiä käyriin mitä on katteltu. kierrosluku olis varmaan ollu aika hyvä olla mutta eipähän ole. näkyy kuitenkin jotain suuntaa mV:nä että mitä se lambada siellä näyttää.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Näyttäisi aika laihalle tyhjäkäynnillä. Pakosarja tai putki vuotaa ennen lambdaa?
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

ääni ei ole ainakaan sen mukainen että vuotaisi. täytyypä lyödä tekulla pilliputkeen ja katsoa näyttääkö jäännöshappea. alkupään putki on ainakin joustosta aika happaman näköinen. pakoputkikittiä ynnä muuta paskaa on edellinen omistaja sinne tuikkinu. mitenkähän on voisko niin kovat oireet tulla pelkästä putken vuodosta? erikoiselta kuulostaa mutta kaikki on varmaan mahdollista.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

No nykiminen voi olla tosta, mutta se kaasun jumitus viittaisi sinne kaasuläppään/-vaijeriin.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

joo kyllä sen jumituksen saan kuriin. ilmiselvä mekaaninen ongelma. ku ei vaan pohjaan jää ;D täytyypä viikolla ottaa ja katsoa se putki homma. mätänetistä uus etupätkä ja menoksi. :) ihmettelen vaan sitä selvitystä että katkos/oikosulku. :mad:
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Jos ajelet siitä kauhavan ohi niin tuu käymäs, voisin kokeilla kuinka autocomin testerillä pääsee sinne käsiksi.. :peukku
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

en tiiä millanen autocom sulla on mutta yhdellä autocomilla ei päässyt olleskaan käsiksi, ei tunnistanut koko ajoneuvoa. oon menossa loppuviikolla kotikulmille kahtelemaan joulutouhuja niin ajan kyllä siitä kauhavan lävitte jos tuumit että koittas. pukkaa yv:nä vaikka puhnumeroa niin voisin soitella kun lähden sjoelta ajelemaan sinne suunnille?
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Massamittari vika vois olla,onkos imu ilmanlämpöanturi myös mittarissa?imu lämpöanturi vika selittäisi myös laihan lambda seoksen?

Ei kellään foorumilaisella ois lähistöllä lainata massamittaria?se ois helppo testi ja pois sulkis yhden vikakohteen.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

luulen sen olevan siinä. kun otti liittimen irti maffista niin se ilmoitti heti vikakoodiks mm. sen imulämpötunnistimen. ainakin muistaakseni. sitä oon itsekkin miettiny että jos sattus olla että vois koittaa. tiedä sitten minne osiolle tuosta vois heittää kyssäriä. :-* kun ei viitsi ostaa turhaan ja kokeilu mielessä kalliita osia.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Eikös tässä ole imuilman lämpömittari maffissa? Siintä se koodi tulee kun ottaa liittimen irti.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

niin? evo scannilla vois koittaa tarkistella myös arvoja mitä anturit näyttää jos se bosch antaa väärällä skaalauksella arvot. toki ei se mikään ihme olis vaikka antaisikin vääriä tuloksia kun kuitenkin ennemminkin eurooppalaisille kulkineille räätälöity kampe.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä

Vinkki: 1.8 GDI Carismassa pitäisi olla sama MAF (MD336481). Samitsulta voisi löytyä purkuosa kohtuuhintaan. ;)
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä RATKENNUT.

syyllinen löyty vedestä pesemässä itseään puhtaaksi verestä. meiä koulun tekulla oli 1.8 carisman kone testipenkis niin otin siitä lainalle maffin ja tsädääm ku loppu kaikki ongelmat. melkeen voisin jopa luulla että ruoste vauriotkin lähti. on se niin kiva ajaa nyt. :) nuhanenhan se on mutta ei sitä 100kw paljo tuollasta lohnaa liikuta.
 
Vs: Galant EA -98vm. 2.0 SOHC nykii kylmänä RATKENNUT.

aavikko-mursu sanoi
syyllinen löyty vedestä pesemässä itseään puhtaaksi verestä. meiä koulun tekulla oli 1.8 carisman kone testipenkis niin otin siitä lainalle maffin ja tsädääm ku loppu kaikki ongelmat. melkeen voisin jopa luulla että ruoste vauriotkin lähti. on se niin kiva ajaa nyt. :) nuhanenhan se on mutta ei sitä 100kw paljo tuollasta lohnaa liikuta.
Hyvä, että toimii! :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom