GDI Galant tyhjäkäynti?

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
GDI toverit,

- mikä teillä normaali tyhjäkäynti Galantissa?

- oletteko koskaan koittaneet säädättää sitä?

Mulla tyhjäkäynti siinä 750viivan tuntumassa tai alle, mielestäni liian alhaalla. Toisinaan se häiritsee ajossakin ja mietin myös että mitenköhän öljynpaineet.. liittyen näihin nostajien nakutusongelmiin.

Kertaalleen huollossa pyysin nostamaan tyhjäkäyntiä, testerillä hetken räpläsivät ja todettiin että ei voi säätää - se säätää itsensä.
 
Jep hyvin alhainen on tyhjäkäynti. Juuri siinä piirun verran yli 500rpm ::)

Sehän pyrkii säätämään itsensä mahdollisimman alhaiseksi ja sen huomaa kun seuraa tarkkaan.
 
Kun moottori on normaalissa käyntilämpötilassa, tyhjäkäyntinopeus riippuu vaihteistoöljyn lämpötilasta (manuaali).
Speksattu tyhjäkäynti: 700 rpm (-10 C) -> 800 rpm (+20 C) -> 600 rpm (+50 C ->).
Tämän lisäksi tietysti hetkellisesti tyhjäkäyntinopeuteen vaikuttavat ilmastoinnin kytkeminen ja ohjaustehostimen kuormitus.
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

Nykäsinpä tämän aiheen pöydälle uudestaan. Itse olen kanssa ihmetelly tuota alhaista tyhjäkäyntiä ja mitä sille voisi tehdä. Taajamaa ajoa saa ajella pitkäänkin ja tyhjäkäynti pysyttelee noin 750-800 kierroksessa. 800 kierroksella käynti on todella hiljaista ja täysin värinätöntä, joten tavoitteena olisi saada käynti pysymään siinä. Kun hurauttaa maantieajoa pitempään, niin tyhjäkäynti on sen jälkeen 600-650 kierrosta ja tällöin tulee sitä dieseli hierontaa (enemmän kuin meidän dieseli Accordissa :seina). Topiikissa onkin todettu, että sitä ei pysty säätämään, mutta olen miettinyt omaa patenttia siihen, mutta pitäisi saada tietää tyhjäkäynnin toiminnasta hieman. Tässä kun ei ole erillistä tyhjäkäyntimoottoria eli kaasuläppä ilmeisestikkin säätelee tyhjäkäyntiä. Kun kaassuläpän ottaa esille, niin onkohan se kun läppä on sen pari milliä auki sama asento kuin se normaali tyhjäkäynti asento? Eli ideana olisi pönkätä läppä siten, että se ei voisi mennä alle 800 tyhjäkäyntikierroksen. Itselle tuli vain mieleen semmoinen, että mahtaako se läppä mennä normaalisti täysin kiinni esim. moottorijarrutus tilanteessa, kun polttoaineen syöttö katkeaa? Pönkkäämällähän se ei sitten tähän tilaan pääsisi koskaan ja mitähän kaikkea hauskaa siitä mahtaisi sitten seurata. Pitäisi jostain saada semmoinen viallinen nikotteleva kaasuläppäkotelo, joka ei haittaisi vaikka se ottaisikin vähän siipeensä ;D Nojoo tulihan tässä mieleen, että saattaisihan tuo läpän asentotunnistin olla tuosta pönkkäyksestä ihmeissään, mutta olisihan se vaihtelua kun näkis joskuskaan uusia merkkivaloja mittaristossa, kun vikavalo syttyisi :). Kun ei tuon GDI:n kanssa ole muuten ongelmia, niin saisihan noita kentien tuolla tavoin itse järjestettyä ;D
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

Tuolla edellä olen laittanut speksejä, joissa laatikon öljylämpöanturin mukaan säädetään tyhjäkäyntikierroksia. Käytetäänkö tuota tietoa johonkin muuhun, en ole ehtinyt tutkailla? Entä jos kylmästi ottaa tuolta anturilta piuhat irti ja anturin tilalle ensin potentiometri, jonka avulla etsitään sopiva vastusarvo, jolla saadaan haluttu tyhjäkäynti RPM. Sitten vaan kiinteä vastus anturin tilalle. Taitaa papereista kaivamalla löytää anturin speksitkin ja niistä sitten estimoi sopivan vastusarvon.
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

Clavurion sanoi
Tuolla edellä olen laittanut speksejä, joissa laatikon öljylämpöanturin mukaan säädetään tyhjäkäyntikierroksia. Käytetäänkö tuota tietoa johonkin muuhun, en ole ehtinyt tutkailla? Entä jos kylmästi ottaa tuolta anturilta piuhat irti ja anturin tilalle ensin potentiometri, jonka avulla etsitään sopiva vastusarvo, jolla saadaan haluttu tyhjäkäynti RPM. Sitten vaan kiinteä vastus anturin tilalle. Taitaa papereista kaivamalla löytää anturin speksitkin ja niistä sitten estimoi sopivan vastusarvon.
Hmm. Tuo olisi ihan kokeilemisen arvoinen idea. Äkkiseltään tuntuu, että voisi toimiakkin, kun saisi metsästettyä mistä sen lootan lämpöanturin löytää. Yleensäkin tuntuu aika ihme jutulta tuo tyhjäkäynnin säätö vaihdelaatikon öljyn lämpötilan mukaan, kun mitä pirun merkitystä on moottorin tyhjäkäyntikierroksille vaihdelaatikon lämpötilalla ???
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

MitsuMi sanoi
Hmm. Tuo olisi ihan kokeilemisen arvoinen idea. Äkkiseltään tuntuu, että voisi toimiakkin, kun saisi metsästettyä mistä sen lootan lämpöanturin löytää. Yleensäkin tuntuu aika ihme jutulta tuo tyhjäkäynnin säätö vaihdelaatikon öljyn lämpötilan mukaan, kun mitä pirun merkitystä on moottorin tyhjäkäyntikierroksille vaihdelaatikon lämpötilalla ???
Tuskin sinne lootan kylkeen kovin montaa johtoa menee. Ei muuta kuin kaivamaan. Eikös sinultakin löydy sama huoltomanuaali, josta kaivaa kättä pidempää.

Tomaatin kanssa tämä tyhjäkäynnin säätö laatikon öljynlämpötilan mukaan olisi jotenkin perusteltavissa. Muistaakseni tämä koski kuitenkin myös manuaalia ja siinä tarkoitusperä jää kyllä kyseenalaiseksi.
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

Clavurion sanoi
Tuskin sinne lootan kylkeen kovin montaa johtoa menee. Ei muuta kuin kaivamaan. Eikös sinultakin löydy sama huoltomanuaali, josta kaivaa kättä pidempää.

Tomaatin kanssa tämä tyhjäkäynnin säätö laatikon öljynlämpötilan mukaan olisi jotenkin perusteltavissa. Muistaakseni tämä koski kuitenkin myös manuaalia ja siinä tarkoitusperä jää kyllä kyseenalaiseksi.

Mutta toisaalta kyllä myös manuaalissa menee vaihteet kivemmin paikoilleen kun askin öljyt ovat lämmenneet, eli tuolla korkeammalla tyhjäkäynnillä kuvittelis askin öljytkin lämpiävän nopeammin ja vähentänee mekaanista kulutusta.
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

Niin ja kun tuohon laittaisi kiinteän vastuksen sijalta säädettävän vastuksen anturin tilalle, niin olisi sen jälkeen GDI Galantissakin säädettävä tyhjäkäynti nopeus. :peukku
 
Vs: GDI Galant tyhjäkäynti?

No nyt sitä tuli sitten onnistuttua säätämään GDI Galantista tyhjäkäyntiäkin korkeammalle. En tiedä mitä ongelmia tulee tulevaisuudessa, mutta nyt näyttää kaikinpuolin positiiviselta. :peukku Eli kun korjasin kaasuläppäkotelon, kun siinä oli se läpän akseli irronnut liimasta. Liimasin läpän lepotila-asennossa himpun verran vakiota enemmän auki, niin nyt tyhjäkäynti kierrokset eivät ole alle 800 kierroksen käyneet eli viisari on siinä 1000 kiekan kohdalta alaspäin ensimmäisellä lyhyellä viivalla ja aikaisemmin mulla harrasti sitä pörräämistä 500-600 kiekan välissä. Kunpahan tulee lämpöset ilmat, niin sitten näkee miten tuo vörkkii ilmastoinnin ollessa päällä.
 
Takaisin
Ylös Bottom